Gå till innehåll

Uppgradering av en TGB 13 helkaross


Gäst Fredrik L

Rekommendera Poster

Gäst Bajon1

Inte orginalrör :) men det blev riktit jäkla snyggt det där

Och det till höger dvs stegen från en 1314/15 va ju en snygg och praktisk lösning

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Fredrik L
Inte orginalrör men det blev riktit jäkla snyggt det där

Och det till höger dvs stegen från en 1314/15 va ju en snygg och praktisk lösning

 

Tackar. Min bil är vid det här laget ganska lång från original PDT_Armataz_02_26.gif allt för att fungera bättre i skogen och passa mig och familjen bättre när vi är på träffar/reso

 

Stegen passar som en smäck under högerdörren.

100_3996_800x600.jpg

Sticker inte ner så långt och eftersom jag höjjt karossen och kör på 37" ostar kommer stegen högre än tröskelkanten på en originalbil.

 

100_3997_800x600.jpg

Nu kommer t.o.m barnen in i bilen utan hjälp>

 

100_3998_800x600.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst fremar

Fredrik.

Är du rörmokare?PDT_Armataz_02_03.gif

Riktigt snyggt avgassytem.

Jag har byggt många avgassystem till många olika sorters bilar.

Men har nog aldrig fått till nåt så här snyggt.

Det ska du ha beröm för.PDT_Armataz_02_02.gif

 

//MARTIN

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Fredrik L
Fredrik.

Är du rörmokare?PDT_Armataz_02_03.gif

Riktigt snyggt avgassytem.

Jag har byggt många avgassystem till många olika sorters bilar.

Men har nog aldrig fått till nåt så här snyggt.

Det ska du ha beröm för.PDT_Armataz_02_02.gif

 

//MARTIN

 

Tack

 

Haha jag var faktiskt rörläggare i unga år

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Fredrik L
Hvordan er det å få ut stigen når du skal ut av bilen ?

 

 

Vill man så går det att böjja sig ner och dra ut den men det är inte tänkt att använda den vid enstaka stopp utan snarare när man står uppställd och ska i och ur en gäng gånger.

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst speedy
Hvordan er det å få ut stigen når du skal ut av bilen ?

 

Vill man så går det att böjja sig ner och dra ut den men det är inte tänkt att använda den vid enstaka stopp utan snarare när man står uppställd och ska i och ur en gäng gånger.

 

Da må det bli slik på min ogsåPDT_Armataz_02_02.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Fredrik L

Stegen går in en lite bit ovanför ramen och på min som är höjd 5 cm är det inga problem men du lär vara tvungen att kapa av lite i bakkant på stegen men det är en lätt operation.

 

Ska ta en bild på det imorgon
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Fredrik L

Taket i hytten ha fått lite välbehövlig isolering och ny fräch vit masonite.

 

100_4002_800x600.jpg

Hytten känns faktiskt rymligare och går nu i samma stil som resten av bilen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stegen går nog att få bort på någon lämplig sten på Bråt :)

 

 

 

Snyggt jobb Fredrik :), kan du tänka dig ett byte mot en Toyota Aygo.

 

 

 

Mvh Rune M

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Fredrik L
Stegen går nog att få bort på någon lämplig sten på Bråt :)

 

Snyggt jobb Fredrik :) kan du tänka dig ett byte mot en Toyota Aygo.

 

Mvh Rune M

 

Visst kan du få byta till dig stegen Rune, Jag är inte knusslig vettu PDT_Armataz_02_05.gif

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Fredrik L

Även bakdörren har fått en välbehövlig stege.

Den kommer åxå från en 1314 hydda och enda modifieringen som behövdes var att smalna av den lite för att den skulle få plats i uppfällt läge.

 

100_3991_800x600.jpg

 

100_3992_800x600.jpg

Lite målningsarbete återstår

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Fredrik L

Värmebeständig färg från Mekonomen. Tror den skulle tåla 600 grader.

Har inte kört något med bilen ännu, bara varmkört den för att färgen skulle härda, men jag har väl inga större förhoppningar om att det ska hålla i långa loppet.

Vi får väl se.
Fredrik L2010-04-20 18:35:04
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 11 months later...
Gäst Fredrik L

Jaha det känns som det börjar bli dax att damma av min byggtråd lite.


Det har hänt en hel del sedan sist men det har inte blivit så mycket fotande men jag ska skärpa till mig alteftersom jag postar vidare här.


Det som är på gång:


Montering av en 300D OM606 och en 6 växlad låda med 0:81 på 6án

Kompressor York 210 som kommer att drivas av kraftuttaget.

All vacumstyrning kommer att ske med magnetventiler vilket gör att jag istället för diffpanelen kan ha en radio/komradio i det utrymmet.




  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...
Gäst Fredrik L

Igår var jag inne på bilprovningen i Borås för att göra en registreringsbesiktning av motorbytet.

Jag var lite orolig eftersom man läst att det varit på gränsen att få igenom en 603 turbomotor och min motor har ytterligare 30 hk men det var inga problem alls.

Nu är bilen laglig med en motor på 177 hk Och 330 nm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Groentas

Hvordan er bilen å kjøre med ny motor og girkasse?

På veien?

 

Utenfor veien?

 

Mere kraft?

Mere støy?

Høyere hastighet?

 

Lavere drivstofforbruk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Fredrik L
Hvordan er bilen å kjøre med ny motor og girkasse?

På veien?

 

Utenfor veien?

 

Mere kraft?

Mere støy?

Høyere hastighet?

 

Lavere drivstofforbruk?

 

 

 

 

Jag har inte hunnit köra så mycket ännu och insprutningspumpen behöver trimmas lite innan den går 100 men det är en helt annan bil.

I skogen kan man egentligen lika gärna ha originalmotorn även om dieseln ger goare vrid. Men det är inte värt pengarna om man bara ska åka korta sträckor fram och tillbaka till skogen.

Det är på längre körningar som dieseln kommer till sin rätt.

 

Ang dieselförbrukningen så har jag inte kollat ännu men jag gissar på styvt 1,5.

Minskad förbrukning är givetvis en bonus men det är inte därför man byter, det tar lååång tid att köra hem kostnaden för bytet.

 

Ang växellådan så är det riktigt gott att stoppa i överväxeln och få ner varvtalet lite.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Fredrik L

Tackar. Det var en stor sten som försvann från mina axlar.

Jag var trodde länge att jag skulle behöva plocka bort turbon med allt arbete det innebär när det skulle besiktigas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...