Gå till innehåll

Uppgradering av en TGB 13 helkaross


Gäst Fredrik L

Rekommendera Poster

Jahapp tänkte jag skulle damma av min byggtråd lite och dela med mig av mina framgångar och bakslag.

Ni som följt tråden innan vet att min utgångspunkt är att skapa en bil som hela familjen, två barn och två vuxna, kan åka och bo i när vi är ute på träffar och äventyrsresor. Att vi är fyra i bilen ställer givetvis till det lite utymmesmässigt men det är bara att gilla läget och jobba med de förutsättningarna.

Som vanligt har jag inte tagit en enda bild under arbetets gång på de projekt som är färdiga men jag ska ta bilder på resultatet och försöka förklara i text.

 

Dessa projekt är färdiga:

 

Motorbyte/växellådsbyte

Byte till TGB11 utväxling

Byte framfjädrar till parabol

Nytt baksäte

Förvaringsutrymme

Markis

m.m

 

 

Dessa projekt är på g:

 

CB radio och FM radio

Montering av en York 210 kompressor.

Ny större tank

Ombyggnad av överdelen av dörren i passagerarutrymmet. Tänkte kopiera Erik's koncept rätt av.

Takluckan ska ändras och göras lite mer ändamålsenlig

Nya stolar på förar och passagerarsida

Något slags bord som snabbt kan hängas på bilen när man bara ska stanna för tex lunch.

M.m

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först ut tänkte jag berätta lite om utväxlingen.

The House Of Flying Spanners (HOFS), http://www.flyingspanners.net/ , tog fram en batch 11 utväxling med splines för kraftöverföringen på mellanaxeln vilket innebär att det nu var möjligt att få 5:99 istället för 7:08 med drift på även sista axeln. Jag, Daniel L, Halfsafe och ett par till var snabba och köpte de sista setten (kronhjul/pinjong) HOFS hade kvar.

 

Jag köpte 3 set och planen var att byta på samtliga axlar. Efter lite funderande och pratande med folk försökte jag istället hitta någon som ville byta sin 11 utväxling mot min 13 och då skulle jag bara behöva byta kronhjul/pinjong på mellanaxeln.

Varför gjorde jag så då? Jo enbart för att det är betydligt mindre jobb att bara byta diffen än om du dessutom ska skifta kronhjul och pinjong.

 

1911 här på forumet hörde av sig till mig och vi bestämde oss för att byta med varann. Diffrensialen demonterades och skickades med bussgods till Piteå. Det var lite svettigt för skulle diffen försvinna på vägen vore det katastrof, Bussgods har en försäkring men värdet på diffen är ju egentligen lika stort som hela axeln då det i princip inte går att köpa en lös diff. Det lär ha blivit problem att få ut fulla värdet!

 

Jag går inte in på hur man byter kronhjul/pinjong eller hur man demonterar diffen för det står klart och tydligt i verkstadshandboken.

 

Så här fina ser HOFS 11 utväxling med splines för 13 och 20 ut. HOFS 11 till vänster och original 13 till höger, fast det framgår väl rätt tydligt :D

 

 

post-5260-0-86810400-1343670212_thumb.png

Redigerad av Fredrik L
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mortorbytet.

Det blir en del text men väldigt lite bilder för jag har inte fotat något under bygget.

Efter Islandsresan stod det klart att jag ville ha en bättre spis i bilen och eftersom min bror, Daniel L, redan har gjort ett byte utgick vi från hans erfarenheter.

Då Daniel och jag i princip kopierat hans koncept rakt av så jag går inte in på upphängning av motor/växellådor eller sammanfogningen av Mercedeslådan och fördelningslådan eftersom Daniel redan har beskrivit den processen i sin byggtråd http://www.terrangbi...ggnad-av-tgb13/ utan visar och skriver om det som skiljer sig från Daniels bygge.

 

Utgångspunkt.

Vi diskuterade en hel del fram och tillbaka om växellådor och jag var länge inne på att sätta in en automat men eftersom jag var osäker på funktionen på en såpass tung bil och det faktum att de mekaniskt styrda mercedeslådorna inte har överväxel lade jag ner de tankarna och skaffade en likadan 6 växlad låda som Daniel använder.

Vi diskuterade även en hel del om motorer och där var vi rätt överens om att försöka stoppa in en OM606 som är en vidareutveckling av OM603. Toppen är helt nykontruerad och har 24 ventiler istället för 12 och det har resulterat i mer pulver och mindre förbrukning. I runda slängar har den 27 hästar och 60 Newton mer än OM603.

 

Det visade sig bli en del merarbete jämfört med om vi valt en OM603!

Insugningsröret behöver byggas från scratch och eftersom det är 12 insugningsrör så blev det en del pill med det.

Jag har inte fått tag i glödstift i 24 volt så det har jag löst genom att använda ett litet 12v åkgräsklipparbatteri och en DC/DC inverter som är paralellkopplade. när motorn är igång laddas batteriet via invertern. Ingen optimal lösning men det funkar.

Servopumpen sitter långt ut på vänster sida och för att få det att funka var jag tvungen att jacka ur stötdämpartornet och byta till en mindre remskiva.

 

post-5260-0-60574800-1344000099_thumb.jpg

Det är lite trångt under kåpan

 

post-5260-0-05443100-1344000176_thumb.jpg

Luftfiltret är provisoriskt och ska bytas mot ett större som klarar flödet motorn kräver.

 

post-5260-0-44795100-1344000272_thumb.jpg

Notera förfiltret med pump. Den är guld värd!

 

post-5260-0-49004300-1344000338_thumb.jpg

 

post-5260-0-78992600-1344000374_thumb.jpg

Tråget fick skäras ur lite för att gå fri från framaxeln.

 

post-5260-0-51311700-1344000429_thumb.jpg

post-5260-0-57640400-1344000490_thumb.jpg

Hjulhusen har öppnats upp för att kunna komma åt att meka.

 

post-5260-0-49626400-1344000953_thumb.jpg

Den observante ser att bromsservot som normalt sitter på höger rambalk har fått flytta på sig för att inte krocka med kylvattenreturen.

Hjulhusen ska såsmåningom få en gummiduk istället för den bortskurna plåten

 

 

Det är svårt att beskriva allt så ställ gärna frågor om ni undrar något :)

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör ju egentligen ganska många mil med min 13, och med skåpet på drar det i väg på soppa kontot.Men jag skulle nog gett mej i väg på fler lång turer om bränsle ekonomin blev bättre.

Om man kan nämna budget bygge när det gäller diesel convertering, skulle det duga med en antagligen lite billigare OM603 och en 5 växlad låda med 1 till 1 ut, och sätta på lite större däck men inte så breda,

Eller vad skall man sattsa på om man vill hålla just inköps kostnaderna för delar nere ?

 

Sälja bilen och köpa färdigt konverterat och fixa allt annat som skaulle kunna vara dåligt på den, gämfört med min som jag anser är i gott skick ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En 603 med smt sats är ju relativt billigt och defenitivt en enkel lösning. Ska du ändå ha 1:1 på lådan kan du lika gärna behålla orginal och acceptera att du får köra lite saktare.

Höga men smala däck är ju klart att föredra när man kör en del landsväg. Jag vill ha Michelin XZL 255/100 på min. De är 36,4 höga och 10 breda.

 

 

Men oavsett krävs det många mil för att köra in ett motorbyte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det vill ha runt tre liter milen blandad körning, då ligger jag runt 80 kmh på motorvägen , men försöker hålla mej vid 70 kmh på landsväg om jag inte är allt för mycket stopp kloss.

Kör jag runt 50 kmh så får jag nog ner den till 2,2 milen, men allt över det gör lite extra på soppa förbrukningen och det ökar fort bara man rör gasen lite.

Kör jag utan skåp och med flaket så minskar förbrukningen ordentligt upp till ca 70-75 kmh men sedan vill den helt enkelt ha mer soppa.

Nästan så jag tror man skulle vara hjälpt av en vinge typ de som en del lastbilar har,

Lastar jag skåpet på flaket, har jag ju nästan en meter rak vägg som sticker upp ovan hytten, då är det inge roligt med motvind, nästan så man ser tankmätaren sjunka på motorvägen,

och tyvärr så blir det i regel ett antal mil motorväg oavsett vilket håll jag skall dra i väg åt.

Lite underligt då jag inte tycker den tar så mycket bränsle vid skogs körning, 20 liter klarar jag mej gott en heldag med många timmars körning, där duger bensinaren, men det är transporterna som gör hål i tank kontot,

 

Däckena har jag planer på att byta ändå, visserligen fina trelleborgare, men de låter och jag vet att det går att spara en hel del soppa på att byta dem, svenska försvaret hade nog inte de bekymmerna när de köpte in däck :P:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant med Michelin XZL 255/100. Jag vill också ha höga däck, men inte alltför breda däck. ´Tycker det är svårt att finna..

 

Jo det drar oftast iväg på bredden när man vill ha lite höjd. Om försvaret varit lite förutseende och tagit hänsyn till oss entusiaster som tar över bilarna efter 30 år så skulle det suttit 17" fälgar på och då är däckvalet enklare.

 

XZLär riktigt fina. Enda problemet är att få tag på dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har man möjlighet att köpa diesel några kronor billigare än normal pris på macken så tjänar man ju fortare in motorbytet, sist jag kollade så var priset för en "vanlig" kund 14,58 kr l, Medans jag vet att några tankade på samma automat och gav 11,20 kr l när räkningen kom,

Så med eventuellt den möjligheten i bland, lockar diesel ändå mer ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hasse: Med den körningen du har borde du fundera på att inte bara byta motor utan även titta över utväxlingen.

Nu har jag iofs inte en hydda på men ändå en 13 med 14" breda däck som inte direkt hjälper till att få ner förbrukningen och jag kan ligga och marcha i styvt 80 med behagligt motorvarv.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har man möjlighet att köpa diesel några kronor billigare än normal pris på macken så tjänar man ju fortare in motorbytet, sist jag kollade så var priset för en "vanlig" kund 14,58 kr l, Medans jag vet att några tankade på samma automat och gav 11,20 kr l när räkningen kom,

Så med eventuellt den möjligheten i bland, lockar diesel ändå mer ;)

 

har du den möjligheten och får ner förbrukningen till typ 1,5 så händer det ju en del på körkontot.

Men för att komma ner såpass måste du antingen köra saktare eller titta på utväxlingen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jaha då går vi vidare lite.

 

All vakuumstyrning sker numer elektroniskt via 6 st magnetventiler. Eftersom jag ändå var tvungen att ordna styrning till turbo, motoravstängning och kraftuttaget tänkte jag att det var lika bra att ta med inkoppling av framaxeln och diffspärrarna oxå.

Fördelen är att jag nu får plats att montera CB och FM radio i diffvredspanelen. Fast den delen ligger en bit fram i tiden.

 

post-5260-0-27685800-1344963258_thumb.jpg

 

Istället för originalvreden styrs allt via knappar i instrumentbrädan och i panelen för värmeregleringen.

 

post-5260-0-21089600-1344963398_thumb.jpg

post-5260-0-49017500-1344963443_thumb.jpg

 

Ett par symboler är lite knas men det är bara att köpa nya symboler som passar bättre på Volvo lastvagnar.

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur stor DC-DC konverter har du för att ladda 12v-systemet för gräsklipparbatteriet?

 

Egentligen en för stor.

Jag sökte högt och lågt efter en uppgift på hur många ampere ett glödstift drar men lyckades inte hitta några uppgifter i datablad m.m. På ett bilforum var det en som skrev att glödstiftet i en OM606 drar 5,6A.

Utan att kolla upp det mer köpte jag en Waeco DC/DC40 som då skulle klara att glöda motorn och jag tyckte det var kalas för då skulle jag slippa fler batterier i bilen.

Men... när jag skulle starta bilen så fick jag inte igång den. Jag tog ut ett stift och satte på glödningen men den blev knappt varm.

En tångamperemätare som klarar likström inhandlades och det visade sig att glödstiftet inte alls drog 5,6A utan typ 12A ( kommer inte ihåg riktigt). Det blev till att inhandla ett batteri och ett större relä.

Batteriet och invertern är paralellkopplade så invertern bidrar med 40A och batteriet står för resten.

Det är givetvis ingen optimal laddare men det funkar faktiskt ok. när bilen står längre tider underhållsladdar jag både 12 och 24V systemen med CTEK laddare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte höra med er här på forumet vad ni anser om regumerade däck?

Jag vill köpa Michelin XZL 255/100 men ska man köpa dem nyproducerade kostar det skortan :(

Har sökt på nätet om regumering och i synnerhet skillnaden mellan kall och varmregumering. Skillnaden har jag fått reda på men inte vilken metod som är "bäst". Av det jag läst får jag uppfattningen att varmregumering verkar vara den bättre metoden.

 

Har ni några synpunkter på att köra regumerat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte höra med er här på forumet vad ni anser om regumerade däck?

 

Jeg får grøssninger bare jeg hører tanken.

Regummierte dekk egner seg nok best bak på tvillingen på en lastebil, enten varm eller kaldbane.

Varmbane er nok det nærmeste du kommer brukbart til ditt bruk, men problemet ligger i å få stammen rett i formen, med ubalanse og side/høydekast som resultat. Om du hadde mulighet til å spenne opp og teste dekkene før kjøp kan du jo selvfølgelig ha flaks og finne noen brukbare.

Du har en turbil som skal være mest mulig behagelig etter veien. Spar deg selv tid, penger og ergelse og kjøp nye eller pent brukte med en gang!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till "vanlig" bil körde jag förr med regummerat och det var inga som helst problem med att de skulle vara ovala eller ojämna

Jag antar att de regummerade man köper till vanlig personbil i sverige är varmregummerade.

Jag har för mig att Eile här på forumet skrev om att lämna in och låta regummera befintliga däck i någon tråd.

Kolla med honom, han kanske har några tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade ju hellre haft nya däck men så illa kan det väl ändå inte vara med regummerat? Det är ju ingen sportbil heller.

Nu låter det kanske som jag redan bestämt mig och bara vill ha en dunk på ryggen men så är det inte utan jag är väldigt intresserad av era erfarenheter, positiva som negativa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problem nr 1 är att jag vill ha ett högt och smalt däck som har en ungefärlig fördelning på 70% skog och 30% väg.

Det enda däck jag hittat till 16" fälgar med de kriterierna är Michelin XZL 255/100

 

Problem nr 2 är att de är svåra och dyra att få tag i men det finns regummerade för 2000 st + frakt att få tag i.

 

XZL sitter på många militära fordon och anses vara extremt stryktåliga och slitstarka utan att för den delen vara hockeypuckar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...