Jump to content

Ombyggnad av tgb13


Guest Daniel.L

Recommended Posts

Guest Daniel.L

Ja då så har tummen åkt ur och det är dags att presentera senaste ombyggnaden av min 13:on så jag gör ett försök, men mina författar talanger är inget imponerande så det kan säkert kännas lite fattigt i texten stundtals. Det blir en hel del bilder och text så jag kommer posta i omgångar.

 

 

 

Sen dieselmotorn blev monterad http://www.terrangbi...8-diesel-motor/ så har jag haft en hel del tankar på vad man kunde göra med bilen och starten på senaste ombyggnaden blev för ungefär ett år sedan då jag råkade ut för ett vevaxelhaveri på en klubbträff i Borås, väl hemma var det inget att orda om utan motorn lyftes ur så snart som möjligt för en nogrannare inspektion.

 

Motorn tog jag till jobbet och renoverade upp efterhand som tid fanns men tog ingen större brådska,det blev en ny vevstake och en sats med vevlager samt en begagnad vevaxel då den gamla var såpass skadad.

 

 

 

Under tiden hemma så lyftes den gamla hytten av och ett naket chassi rullades in i garaget för vad det visade sig bli en rätt omfattande ombyggnad.

 

 

 

En 6-växlad låda från en Mercedes C 270 CDI med en låg 1:a (5.01)och en överväxel på 6:an (0.82) stod på önskelistan och efter en del sökande på bildelsbasen m.m så hittades en fabriksny på Tyska ebay för samma pengar som flertalet skrotar begärt, det fina med att använda denna låda är att jag kan gå upp till större koppling från en nyare motor som klarar mer moment än vad en 300TD kan prestera utan att bygga om någonting.

 

 

 

 

 

dieselbygge_002_881x661_784x588.jpg

 

 

 

 

 

 

 

Ett gammalt tomt block och topp från en 300d fick tjänstgöra som mockup när främre motorfästena fick byggas nytt då den nya lådan är lite mer i längd än vad min gamla ombyggda tgb20 låda var, denna gång använde jag Mercedes kuddar och fästen istället för dom som följde med i SMT satsen.Det vänstra fästet fick kortas ner och svetsas om för att få plats innanför ramen och nya fästen svetsades i ramen tillverkades av 5mm plåt.

 

I samband med detta fick oljetråget kapas ur lite för att gå fritt från framaxeln

 

 

 

dieselbygge_004_881x661_784x588.jpg

 

 

 

Fördelningslådan fick en lagrad medbringare som delvis är byggd av en avkapad utgående axel till en ZF S4-18 låda, adaptern mellan lådorna (originalet)modifierades lite i en svarv så ett tätat lager kunde pressas i och ett lock tillverkades med samma bultmönster som huvudlådan.

 

En hardyskiva ifrån SL500 säkrar momentöverföringen mellan lådorna.

 

Notera vaggan som fördelningslådan och växellådan ligger i.

 

 

 

dieselbygge_005_881x661_784x588.jpg

 

 

 

Ett växellådsfäste skars bort från en skrotad ram jag hade liggandes och svetsades fast så vaggan får tre stycken kuddar att vila på, detta var för att inte fördelningslådan ska kunna tippa framåt eller bakåt då bägge lådorna inte sitter ihop i en enhet så som det är på en original bil.

 

 

 

dieselbygge_001_881x661_784x588.jpg

 

 

 

Ett hopp fram i tiden så har min renoverade motor hittat hem igen och en aluzink hytt provas in, notera 50mm kudarna under hytten vilket behövs för att få plats med motorn nu när den är längre fram och mer rakställd än tidigare.

 

 

 

dieselbygge_007_881x661_784x588.jpg

 

 

 

Gångjärn fram i stötfångaren testas för att se hur det fungerar med en fällbar hytt, samt att tvärbalkarna inne i hytten kapas bort för att få en ren tunnel utan att någonting kan krocka när hytten rör sig uppåt.

 

 

 

Facken bakom hjulhusen svetsas igen med en rak plåt viket ger mig lite mer utrymme inne i hytten för förvaring m.m då jag har begränsat med plats för saker som är bra att ha med sig.

 

 

 

hytt_018_881x661_784x588.jpg

 

En hydraulisk kolv med pump för karosseririktning får tjänstgöra tillfälligt som tippkolv,placeringen av kolven kommer senare att sitta på vänster sida och lyfter hytten mer i bakre delen av hjulhuset då det visade sig efter mer viktökning att hytten inte tål belastningen så nära gångjärnet, bågen i bakkant som sträcker sig över motorn är hyttlåset som samtidigt är fäste till oljekylet, hyttlåset kommer ifrån en Volvo F... (någonting tre sifrigt) som jag fick tag i på en skrot.[/size]

Link to post
Share on other sites
  • Replies 187
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nej då inte slutat skruva I sommras fick jag en liten dotter och sen har det vart lite andra projekt som renoveringen av en gelendewagen som tar upp tiden.   Det är planerat lite ändringar på tu

Kanonbygge

Det var ett tag sen jag grejat nått nämnvärt med bilen eller tråden men nu i helgen har jag fått tummen ur och åkte ner till jobbet för att byta utväxlingen i axlarna som jag haft liggandes bra länge

Hvilken jobb det må ha vært, når en ser på resultatet...som er helt KONGEPDT_Armataz_02_44.gif PDT_Armataz_02_44.gif

 

Det med å sveise igjen "rommene" bak hytta og "åpne" disse fra fremsiden var jaggu smart PDT_Armataz_02_02.gif

 

Venter med spenning på mer om byggingen PDT_Armataz_02_44.gif

Link to post
Share on other sites
Guest ErikC304

Denne man kan bygga PDT_Armataz_02_23.gif Jag följde bygget på nära håll hela förra vintern och det är DRÖSVIS med genomtänkta detaljer i bilen. Slänga ihop nåt kan ganska många göra, men att därtill hålla finish och hög standard på grejorna är det inte alla som gör. Daniel har inte prutat nånstans och jag tror inte ordet "billigt" finns i hans vokabulär, det är nog ersatt med "ska ha". PDT_Armataz_02_23.gif

 

Jag har skrivit det förut och det tåls göra igen: Det här är sannolikt det mest seriösa bygge som gjorts på en TGB13!

Link to post
Share on other sites
Guest Daniel.L

Med den nya lådan krävs det en annan lösning av växelspak än original, den nya spaken måste sitta kvar i chassit när hytten fälls för det finns ingen plats att ordna fram någon form av teleskopisk växelstång eller liknande.

 

Efter en del letande på nätet på diverse olika vajerstyrningar som kostade allt för mycket fick det bli en C klass spak med 6 växlat och vajrar införskaffades hos: http://www.comstedt.se/manovrering/reglagekablar/cc33.htm

 

För att kunna sköta fördelningslådan fick det bli en separat spak som jag handlade hos: http://www.oeparts.se 

 

kylare_016_881x661_784x588.jpg

 

Spakarna byggdes in i en låda som har en nerfälld kant vilket tätar mot karossen med gummi list då hytten är i låst läge, damskerna jag använder till bägge spakarna är drivaxeldamasker till yttre knuten på en Vito

 

Växelspaklådan är vidare upphängd i fjädrar som pressar gummilisten mot karossen, ett fjäderfäste synns på bilden i varje hörn

 

kylare_020_881x661_784x588.jpg

 

En konsoll i chassit som spaklådan sitter fast i, konsollen utgör fäste kylarslangen och magnetventilerna samt en kopplingsdosa för all el som ska ut till bilen från hytten.

 

Notera ny placering av bromsservot som numera sitter på vänster sida då originalplatsen inkräktade på motorn.servo_007_881x661_784x588.jpg

 

Motsvarande hål skars ut i karossen och en förstärkning svetsades dit för att styva upp kanterna där gummilisten pressar

Hålet för främre motorkåpan svetsas igen då den inte längre kändes som nödvändig samt att hytten blir lite tystare ifrån motorljud.

Link to post
Share on other sites
Guest Christian

Rigtigt lækkert arbejde, som altid! PDT_Armataz_02_02.gif

Jeg kan se der er flere ideer vi deler, såsom at svejse ihop facken bakom hjuljusen.

Den spak du har hittat kommer jeg nok at låna til vores, hvad er slaglængden?

Link to post
Share on other sites
Guest Daniel.L

Jeg kan se der er flere ideer vi deler' date=' såsom at svejse ihop facken bakom hjuljusen.

Den spak du har hittat kommer jeg nok at låna til vores, hvad er slaglængden?[/quote']

 

Ja jag har retat mig länge på att det är så lite förvaringsmöjligheter inne i en 13:on hytt, så det fick bli att förstora det som gick när jag ändå var igång med kaross jobb.

 

Spaken du menar är det till fördelningslådan?

 

På den vet jag inte slaget så på rak arm men det är tillräckligt för att kunna sköta hög låg och neutral utan bekymmer, ett plus med en separat spak är betydligt mer distinkta lägen.

 

servo_002_783x588.jpg

 

Missade att lägga in en bild på hyttlåset innan så här kommer den, låset hänger i 4 stycken gummibuffrar av industrikvalitet med m10 gänga.

 

kylare_012_783x588.jpg

 

Vajermekanismen kommer på plats där jag modifierat mercedes delar till lådan.

Notera fästet för fördelningslådans vajer där det blir en direkt koppling mellan spak och låda.

 

kylare_017_783x588.jpg

 

Alla slangar som behövs på bilen till bränslematning och returen, avluftning, diffspärrar, winchen m.m är av 8mm pneumatikslang med fästen inhandlat på http://www.dunlophiflex.se

 

Link to post
Share on other sites
Guest Christian

Takk for svaret Daniel!

 

Jeg lavede samme modifikation for et par måneder siden, men har kun skruvat alu-plåt på, da glasfiberhyttens fremväg kommer at sitta där.

 

Jeg har søgt efter et spak til fordelingslådan och din ser perfekt ut PDT_Armataz_02_02.gif

 

Kanon bra løsning med tilt-bar hyt, ock kanon utført ochså, kvaliteten på dit arbete er top-proffesionelt, och bättra end dom flesta af de byggare man ser på Discovery och liknande! Kudos!!!

 

Jeg kan inte lave tiltbar hyt, da glasfiberhyttan och den originale kaross blir et stycka, da vi skal kunna sova over hyttan, så jeg har byggt motorkåpan så at man kan lave større rep igennom den. Inte så "clean" som din, men passande for vort syfte.

Link to post
Share on other sites
Guest Daniel.L

Man får tacka för era värmande komentarer, det glädjer mig att folk uppskattar allt arbete på bilen. :)

 

Det blir lätt trångt med en annan motor och innan med hytten i original utföranden var det ett jätte jobb för komma åt minsta lilla innanför hytten, För din del låter det ju perfekt med en större lucka istället.

 

vajer till spaken finns i diverse längder på http://www.oeparts.se/ , nu kan jag inte minnas exakt vilken längd jag använde men undrar om inte det var 2.5 meter.

 

Som man ser på bilderna ovanför så är spaken till fördelningslådan rätt hög, denna kapades senare av till mindre än halva längden och en m10 gänga snittades upp samt att en plastkula monterades som jag köpte här: http://www.verktygsboden.se/?id=60774

 

servo_008_881x661_784x588.jpg

 

Handbromsspaken blev även där lite av ett problem med en tipphytt för vajerns skull vilken jag inte ville ha i vägen när hytten fälls upp så det gamla fästet fick svetsas igen och en ny variant av parkeringsbroms fick monteras på ett lämpligare ställe.

 

hytt_011_881x661_784x588.jpg

 

En bromspedal från mercedes fick bli den nya parkeringsbromsen, med detta var jag tvungen att ta bort spolarvätske behållaren och lägga igen hålet genom karossen så den blir tät, detta var inget större problem då spolarburken senare hamnar på kylvätskebehållarens plats.

Link to post
Share on other sites
Guest Christian

Handbromsspaken blev även där lite av ett problem med en tipphytt för vajerns skull vilken jag inte ville ha i vägen när hytten fälls upp så det gamla fästet fick svetsas igen och en ny variant av parkeringsbroms fick monteras på ett lämpligare ställe.

Jeg hatte präcis det samme problemet, den indvendiga delen af handbromsspaket gik imot motoren, så den måtta också kappas av. Jeg har endnu ikke ikke byggt om det, men min plan var at använda et spak af typ som i en Hummer, och jeg har PDF på den och kontakt til delar från USA, så det er inget problem, men din løsning er jo mycket elegant och gör det lättare at kravla gennom hytten til camperdelan.

 

Hvad gør du med kylvätskebehållaren?
Link to post
Share on other sites
Guest Daniel.L

Behållaren blev ersatt av ett specialbyggt kyl med egen expansion som en firma inne i göteborg byggde enligt mina önskemål.

 

kylare_001_783x588.jpg 

 

Detta var nödvändigt dels för jag ville ha mer kapacitet på kylningen än vad ett original klarar av men mest för att kylet måste stå kvar i chassit istället för att sitta fast i hytten och följa med i hyttfällningen.

 

kylare_018_783x588.jpg

 

Kylet i sig är så stort som det bara gick att få in mellan hytten både i höjd och bredd, kylar fästet är på främre tvärbalken i ramen och vilar på korta gummikuddar tagna ifrån Audi A6.

 

kylare_005_783x588.jpg

 

En fläktkåpa tillverkades i aluminium hemma i garaget men svetsjobbet får jag lämna bort till en bekant

 

kylare_011_588x783.jpg

 

Kylarkåpan med fläkt monterad på kylet i väntan på att monteras, det lilla mindre kylet som synns i fram änden är till för en chargecooler som monteras på senare i bygget.

Link to post
Share on other sites
Guest Christian

Vakre sager!!! (specielt skyltet på porten PDT_Armataz_02_11.gif)

Modificere du så hyttan for påfyld, eller bliver det inomhus om så kan säga?

Jeg har foreløbig lånt en original 3" kylar, vi får se om det kan holde Toyotaen kold.

 

-og igen har vi samme planer, jeg har monterat chargecoolerPDT_Armataz_02_02.gif

Jeg ville så gerne kunna se projektet dit IRL, det er når man ser sådant at man bliver inspirerat at gøre endnu bättra selv!

Link to post
Share on other sites
Guest Daniel.L

Påfyllningen görs med fälld hytt med borttagen grill, men om man vill så går det även genom luckan i karossen under bromsvätskeburkarna.

 

Just värme utveckling har jag haft en del bekymmer med när campern är monterad och man drar upp i en backe med större motorbelastning, testade ett 3" original i första omgången men blev alldrig riktigt nöjd, hade säkert fungerat bättre om jag använde originalfläkten men jag ersatte den med en elfläkt för att slippa oljudet

 

Nu med det nya kylet så fungerar det riktigt bra, men på det har jag även gått upp till 45mm anslutningar till skillnad mot 31mm på originalkylet, så flödet blir lite bättre.

 

Jag bytte även till en större elfläkt men den ser inte ut att vara i närheten av samma kapacitet som den du fixat.

 

Chargecoolern har jag inte mätt på mer än att första omgången med separat system via dett lilla extra kylet så dög det inte till för att kyla ner under en längre period, vätskevolym och kyl är på tok för litet.

 

Nu varande lösning är kanske inte optimalt men håller iallafall tempen stabil då jag använder motorns kylsystem till att cirkulera genom extra kylet in i chargecoolern vidaren in i motorn, detta var för att slippa öka upp volymen med större kyl, expansion m.m då jag redan ligger i gränsfall på övervikt.

 

Om du har vägarna förbi göteborg så är det bara att titta in på en kopp kaffe och en titt på bilen.

 

framdel_007_783x588.jpg

 

Notera aluminiumplåten under kylet som ska rikta fartvind in till cellerna, högre upp synns även den avkapade spaken till fördelningslådan.

Link to post
Share on other sites

Bygget ser ju bra ut!

ang kyl när jag byggde mitt  lade jag till rejält så pass att kylet går ända ner till undre biten på rambalken och nedre kylfäste bara blev en kraftig bandjärnsbit fäst tvärs under balkskenorna med gummimellanlägg . övre fästet blev bara en ögla hängd på en bult med två kraftga gummi brickor. 

c202 ramar flexar en del och fler än 3 fästpunkter så är det risk att kylet spricker med tiden.

expansion: bytte ut ena bromsbehållaren till volvo 140 kärl lättåtkommligt innifrån hytten

 

Ett tips till husbilsbyggarna eller de som vill ha varmt tvättvatten. lägg in något varv koppar slinga i toppen av kylaren när ni ändå bygger kyl. 2-3 varv räcker gott ni får varmvatten som ovavbrutet klarar 60-70 grader eller mer, en större diesel håller sig varm till dygnet efter så lagom varm vatten finns till morgontvätten utan att motorn slagits igång. kör man med lös v-växlare måste motorn vara igång för att få varmvatten.

 

Tittade på de tidigare bilderna är fd och v-lådan helt fixerade till varandra?

 
eile2009-11-29 12:38:28
Link to post
Share on other sites
Guest Daniel.L

Tittade på de tidigare bilderna är fd och v-lådan helt fixerade till varandra?

 

Bägge lådor är skruvade i den vagga som synns på bilden, så dom hänger inte separat om det är det du menar?
Link to post
Share on other sites
Guest Daniel.L

Original stötfångaren passade inte riktigt in i den look jag vill ha samt att gångjärnsfästena inte passar in hundra i den smala stötfångaren

 

Den lokala byggfirman fick klippa till en 2mm plåt och bocka den till en u-profil, samt att 2 mindre raka plåtar klipptes.

 

stötfångare_002_783x588.jpg

 

En avsmalande form i bägge hörnen skars ut samt plåtremsor bokas till som lock.

 

stötfångare_009_881x661_784x588.jpg

 

En förstärkning invändigt som håller fast långa M12 muttrar så inga bultar synns framifrån vid montering.

Notera även att hörnet får en till avsmalnande vinkel samt att hål borras ut och muttrar svetsas fast för bågarna.

 

stötfångare_005_783x588.jpg

 

vänster sida klar.

 

stötfångare_012_881x661_784x588.jpg

 

Höger sidan klar och 2 fotsteg kombinerat med extra luftintag till kylet börjar ta form.

 

stötfångare_027_881x661_784x588.jpg

 

Stötfångaren är klar, med gångjärnsfästet infällt.

notera dom nya dragöglorna på varje rambalk.

 

Kyket fick sig ett stabilt galler för att inte få in grenar och annat under terrängkörningar.

Link to post
Share on other sites
Guest H.Hansen

Fy 17 vad du ligger i, Å riktigt bra samt snyggt och prydligt som vanligt när det skruvas och fixas i Lindblads garage 

 

Det är alltid lika intressant och trevligt att få se vad som händer där och det händer mycket och ofta

Finurliga genomtänkta lösningar på allt, Helt otroligt vad ni får till där, följer med spänning vad som händer härnäst

Link to post
Share on other sites

Ett imponerande bygge! Jättekul att läsa om och se bilderna, nackdelen är väl att man får så mycket idéer till nya egna projekt innan man är klar med de man håller på med...

 

Nu vill jag gärna se bilder på gångjärnens infästning i hytten.

Mvh Anders

Link to post
Share on other sites
Guest Daniel.L

Hmm ser nu att det missats lite med bilderna, så jag har inte några toppen bilder direkt på gängjärnen under byggtiden

 

Men dom som är närmast kommer nu.

 

hytt_017_783x588.jpg

 

Gängjärnen är byggt av 2mm plåt som var för sig är lagrade i 2 stycken krängningsarmslagring från en Mercedes W203, dessa består av ett gummi och ett överfall i aluminium som med två M8 bultar skruvas i stötfångaren, totalt så sitter varje gångjärn fast i stötfångaren med 4 stycken bultar och 4 stycken i karossen

 

hytt_008_783x588.jpg

 

En förstärkningsplatta av 2mm plåt invändigt i karossen för att stabilisera upp lite mer, en på varje gångjärn.

 

När hytten är nerfälld och låst vilar den på 4 stycken 50mm gummikuddar på original karossfäste samt hyttlåset sitter fast i 4 stycken gummibuffrar, detta gör att hytten är helt gummi dämpad. 

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...