Gå till innehåll

Ombyggnad av tgb13


Gäst Daniel.L

Rekommendera Poster

Gäst H.Hansen

Ja vad skall man säga, Jag blir helt målös när jag ser vilket jobb du gör. det är inte bara jäkligt genomtänk- funktionellt, det ser fruktansvärt bra ut också, man skulle ju tro att det tankröret till exempel är fabriks tillverkat och skall se ut så.

Helt makalösa och kluriga lösningar och ideer på allt du bygger om,

 

Ja man kan bara lyfta på hatten och buga PDT_Armataz_02_02.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Gäst Daniel.L

Idag Fick jag ihop det nya luftfiltret hjälpligt så bilen blev körbar igen, saknar en del fästen som kommer imorgon från hydroscand som ska hålla ett 70mm rör stabilt på plats där filtret sitter.

I och med att bilen blev körbar igen var det dags för att fylla upp den nya tanken och resultatet var jag minst sagt nöjd över, om man avrundar med lite förbrukning samt det "svinn" i bränsleledningarna så hamnar tankens volym på ca 148 liter totalt vilket blir en volymökning med 64 liter från orginal.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gick det bra att tanka utan att den ville spotta tillbaka när dieseln skummade? Har haft tankar på andra dieslar med rör in i kanten och blivet nerspottad av diesel, Så min fick påfyllningsröret rakt uppefrån och går då att tanka snabbt med fullt sprut utan att den spottar tillbaka.eile2011-06-08 00:29:35

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
Gäst H.Hansen

Daniel jag måste bara fråga. Har du inga burkar "ljudämpare" på ditt avgassystem ?

Eller hur har du löst det ???
skall ju dra upp det hela likande så som du och andra byggt men den smalaste burken jag fått tag i är 10 cm bred, vilket jag nu förstår av mått uppgifter jag fått, inte funkar när jag har skåpet på 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.L

Med orginalkaross så har du chans att använda en kort rund dämpare i det "fack" bak om man anpassar plåten i skåpet lite, körde så ett tag när jag fortfarande hade en mer orginal bil.

 

Men lättast blir nog att hänga dämparen under och sen dra upp röret mellan hytt och skåp då det är runt 8 cm imellan väggarna.

 

För min del med modifierad kaross gick det inte att ha någon dämpare alls så det var raka rör som gällde om jag skulle ha rören upp på taket.

 

Dock blev systemet ändrat i sommras till ett dämpat ut på sidan samtidigt med större insugningsrör med ett gemensamt filter tillgängligt från vänstersidan.

 

nytt_avgassystem_004_liten.JPG

 

Fästet för trycklufttanken fick ett nytt liv som avgasfäste istället då tanken inte gjorde nån större nytta med elkompresorn, så idag använder jag kompressorn direkt med en slang bara.

 

Det nya sytsemet är gjort av 2.5"rör istället med en dubbeldämpare i rostfritt så det blir lite bättre flöde än den ursprungliga varianten jag hade.

nytt_avgassystem_006LITEN.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Ok jag får smyga in burken jämte ramen, den är 10 cm bred och 2.5 tums rör ändar så jag tror det räcker. och då bara dra upp pipan till taket, då får jag ju bort den från mellanrummet mellan fram hjul och första bogie hjulet, lite bättre än med original burkarna PDT_Armataz_02_02.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Det var ett tag sen jag grejat nått nämnvärt med bilen eller tråden men nu i helgen har jag fått tummen ur och åkte ner till jobbet för att byta utväxlingen i axlarna som jag haft liggandes bra länge på hyllan.

 

Passformen på dom nya dreven visade sig vara minst lika bra som orginal då jag kunde använda samma schims från dom gamla pinjongerna på alla utom bakaxeln som behövde nån hundradel mindre för att bli glappfri, pinjonglagren var lite svettigt att få loss helt för dom satt fast nått otroligt, men i övrigt flöt arbetet på fint när man väl fått fram allt som behövdes.

 

När framaxeln skulle rivas ner så såg jag att den nytillverkade damask jag bytte för lite mer än ett år sen var i princip röten och full med stora sprickor, på andra sidan har jag en orginal som byttes samtidigt och den ser fortfarande bra ut.

Nu har jag satt dit en ny orginal damask jag haft som reserv för säkerhets skull.

 

Efter att ha lagt ner betydligt mer tid än jag trodde det skulle ta så var det dags för kort provkörning och jag är nöjd över resultatet då den nya utväxlingen passar in mer på karaktären jag har på växellådan,så nu kan man dra lite mer på varje växel och inte minst den ökade toppfarten på samma varv som innan.

 

Kvar att fixa nu med utväxlingsbytet är att få hastighetsmätaren rätt med hjälp av ett tgb11 mätardrev på fördelningslådan som jag ska ha nånstans liggandes bland all annat bra ha grejer.

 

Blev tyvärr inga bilder denna gång då jag inte fick med mig kameran :(

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej då inte slutat skruva :)

I sommras fick jag en liten dotter :wub: och sen har det vart lite andra projekt som renoveringen av en gelendewagen som tar upp tiden.

 

Det är planerat lite ändringar på turbosystemet innan vårträffen i trandum, fick tag i en fin lastbilsturbo från en td70 som jag tänkte testa istället för dom 2 små 1.9tdi som jag har nu,det blir en del stress på dom med både värme och högt tryck.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår dig.

Jo det e coolt med dina två små, men en stor är inte fel heller. Tänk på att det blir en annan spool-up (kan ta längre tid för avgastrycket att få riktig snurr i turbinen) på ett ensamt större aggregat men det borde din stora maskin inte ha problem med.

 

På väghyveln satt det en TD70-rova på, och satan!! vad den turbon visslade när han fick jobba lite. Manligt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har tänkt lite med på spool-up hur det blir men det är värt ett test, min pump är modifierad med större element så jag har en hel del extra bränsle mot orginal.

Har förberett lite med ett grenrör och oljeledning så den biten är klart, det visade sig att industrimotorns orginalturbo hade samma fläns som td70 turbon, det som är osäkert nu är om det går att få dit den utan att nått krockar med hytten men jag har försökt mäta så gott det går och det ser ut som att det kan gå nästan precis.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Tack marc-x :)

 

Sen att jag fick tummen ur med utväxlingen så har faktiskt suget att greja på bilen dykt upp igen.

 

Sen i sommras så har jag inte kvar orginalwinchen då jag knappt använde den med den körning jag har med bilen, detta möjliggör att jag kan få en mekaniskt driven kompressor som ska ersätta den elkompressor jag har idag.

Även om det inte är nått direkt fel med elkompressorn så tar det lite för lång tid när sex 37" däck ska fyllas från ca 1kg till 3, detta var märkbart på island då vi hade behov av att ändra lufttrycket rätt ofta beroende på väglaget.

 

Kompressor1

 
En två cylindrig bendix kompressor från en Lastbilsmotor tänker jag använda, den behöver en del modifiering men överlag så blir det rätt enkel anpassning.
 

Kompressor3

 
Orginal sitter kompressorn skruvat i motorn och är kugghjulsdriven så jag ersätter befintligt lager mot ett tätat samt pluggar igen oljeavrinningskanalerna.
 
flänsen som synns på kompressorn ska svarvas ner så den ligger plant mot "fästplattan" detta blir mest för att monteringen blir enklare sen när man kan bulta fast kompressorn direkt mot en plåt.
 

Kraftuttag

 
Drivningen av kompressorn bli med hjälp av ett gammalt kraftuttag från c202 jag haft som hyllvärmare i säkert tio år nu.
Snyggade till det lite grann häromdagen så det ser bättre ut.
 
Vidare så behöver jag jaga rätt på nått lämpligt att använda som medbringare till kompressorn och delar till kardanaxeln innan jag kan göra så mycket på bilen.

 

 
 
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Under veckan så har jag fått gjort alla nödvändiga modifieringar och satt ihop kompressorn igen, en medbringare som satt på en hydraulmotor visade sig bli perfekt att svarva ner till att passa kardanaxeln.

Hade även lite tur med att få tag i en begagnad regulator så tryckstyrningen löste sig med på ett smidigt sätt.

 

Monterad kompressor

 
Nu i helgen ska jag se om inte det kan bli lite tillverkning av fäste till kompressorn som bultas fast på winchens ursprungliga plats, blir lite modifiering med tvärbalken bakom fördelningslådan med så det går att använda c202 kraftuttaget utan problem.
Den trycktank jag haft innan kommer återanvändas men denna gång så hamnar den på vänster sida och luftuttaget blir troligen inne i batterilådan så den är lite mer skyddad mot smuts.
 
 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blev lite mekande idag med bilen , passade på att åka ner till jobbet så jag kunde stå inne i verkstan och slippa vara ute i kylan.

 

Winchfästet kapades bort och kraftutaget kom på plats, tvärbalken vid fördelningslådan visade sig vara mer ivägen än jag först trodde så även den fick kapas bort och ska ersättas av en mindre och smidigare balk.

 

Efter all seg kapning och slipning av gamla balkar var det dags för att bygga fästet till kompressorn.

 

Fäste1

 
Det blev en del mätning och fundering av vinklar m.m innan bulthålen kunde borras
  

Fäste2

 
Lite mer utskuret och förstärkt, såpass klart att fästet kan svetsas fast i ramen.
 

Monterad

 
För att inte vara i vägen för campern så blir placeringen av kompressorn lite av en kompromiss men efter provmontering så verkar det bli rätt bra, märkte dock att det får bli en extra förstärkning i ovankant av fästet så den blir helt stum.
 
Imorgon blir det lite mer grovjobb med att förlänga kardanen till kraftuttaget, montera tryckluftstanken, svetsa på en ny balk vid fördelningslådan, och en del annat smått med fästen till slangar/ledningar som försvann med den gamla tvärbalken.

 

 
 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag fick jag klart det mesta som är till tryckluftsystemet :) .

 

Balk

 
Balken som ersätter orginalet kom på plats, det blev en försänkning med där kraftuttagets kardan kommer då det var trångt även med en 40x40 balk.
 

Tank

 
Tryckluftstanken jag använt tidigare bultades fast i ramen, blir nog nått skydd under tanken framöver om och när andan faller på.
 

Kardan

 
Kardanaxeln jag ska använda är troligen från en c202 från början men den har med tiden modifierats en del, för att få den till att passa in med kompressorn var jag tvungen att förlänga den ca 4cm.
Med en svarv, en press och en bit lämpligt rör gick det riktigt fint att få den förlängd.
 
Tänkte jag ska passa på att byta knutarna innan målning med så den är i gott skick.
 
Nu kommer det dröja ett par veckor innan allt kan slutmonteras för jag behöver byta ut en del av stötfångaren bak efter en samanstötning med en tgb1111 och passar då på att måla allt samtidigt med epoxy och svart färg.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...