Gå till innehåll

Ombyggnad av tgb13


Gäst Daniel.L

Rekommendera Poster

  • 7 months later...
Gäst Daniel.L
Fy fan vilket grymt projekt - min enda kommentar efter att hämtat andan några minuter - är den till salu?

 

Man tackar å bockarPDT_Armataz_02_39.gif

 

Fast helt klar blir den nog aldrig skulle jag tro, bygger tex just nu en ny större tank inför nästa islands resa.

 

Artikeln hittas i nummer 5  2010 där även roadkill här på forumet är med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Ja man får väl börja spara och spela på tippset eller nått då,

Och bygga själv under tiden PDT_Armataz_02_23.gif

Den turen skulle man ju varit med på, känns som det behövs 2-3 års sparande och planerande samt testande av bilen innan man är redo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Gäst HenrikM

har suttit här nu i ca 45 min och förundrats över din arbete och det är helt otroligt vilket jobb du har gjort..

lycka till med resten. hoppas på bilder på inredningen i skåpet/husdelen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.L

Tackar tackar.

Bilder på campern när den var nybyggd hittas här:

http://forum.terrangbil.net/forum_posts.asp?TID=1767

Efter det har det hänt en del mindre ändringar inne för bättre funktion på långresor och en större rostfri låda bak för packning som är mer okänslig.

En Omnistore markis för husbil införskaffades med för ca 2 år sen och den har använts flitigt under träffar och resor, skaffade även sidoväggar till den samtidigt så det blir ett förtält men det används nästan bara på tillfällen då bilen ska stå på samma plats en längre tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...
Gäst Daniel.L

I början av vintern byggde jag en ny större bränsletank som är skräddarsydd efter chassit på 13:on bilen för att rymma så många liter som möjligt och nu när vintern är över med bättre väder var det dags att jobba lite på bilen.

 

tank_006.jpg

 

Tanken är byggd i 2mm plåt med skvalpskott invändigt som löper genom på bägge sidor, förhöjningen i den utstickande delen är till för frigång mot bakaxeln och för att få lite extra volym är tanken lika bred som ramen, ursprungliga planen var att låta den gå hela vägen bak men det behövdes utrymme för camperns bakre fäste.

 

En luftnippel är förbered i vänster fram hörne som senare ska få en ledning fram mot förarhytten för en mer spill fri avluftning under körning i lutningar.

 

tankstöt.JPG

 

Då det blir nya fästen för tanken passar jag på att bygga en ny stötfångare i 3mm plåt där orginal kroken ersätts av två schacklar motsvarande dom som används i fronten och nummerskylten hamnar i mitten istället.

 

Tanken är 2cm högre än orginal ovan ram så plattjärn får kompensera den extra höjden på alla fästpunkterna till campern på chassit.

 

tank19liten.JPG

 

Fångvajrarnas fäste till bakaxeln ändras för att få mer frigång mot den underliggande delen av tanken som även har en avfasning av främre hörnet, stötdämparfästena får modifieras lite då dom sticker ner en bit under ramen.

 

På framkanten av tanken är det utrymme för bromsslangen på vänster sida och på höger sida för diffspärr samt axel avluftning, på höger sida finns även matar och retur ledning.

 

tank_022.JPG

 

Tanken och stötfångaren sprutas med flera lager epoxy för att sedan få några lager med svart.

 

Notera förhöjningen för bakaxelns rörelse, det blir en liten ficka i framkant som inte bränslet kan rinna ur av sig själv vilket inte är det bästa men det löser sig säkert med en backe.

 

Fästet som är svetsat i framkant under tanken i vänster hörne är till för att fästa spärr och luftslang till axeln med hydraulrörs klämma av samma sort som används till resten av ledningarna på bilen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser bra ut, rymmer nog mer än man tror, har likadan ombyggnad på min , med tank upp till ramkant  men på 202 går det inte att dra fram den över klumpen för då blir demontering omöjlig om det skulle behövas.  tror min rymmer runt 90 liter.  men tgb bilarnas tankar är större och bredare från början.

eile2011-05-15 12:02:32

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Oj fy 17 vilket arbete, där har du då utnyttjat varenda litet skrymsle som finns för att få i mer bränsle i tanken PDT_Armataz_02_02.gif

 

Kan tänka mej att det ger en lite bättre räckvidd när ni ger er av till Island nästa gång, det finns väl sämre med möjligheter att fylla tanken när man kör in mot mitten av ön, så det var nog en viktig och bra förberedelse PDT_Armataz_02_30.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst pigge

Vilken tjocklek har du använt till schakel-hållarna??

Tanken måste ha tagit både en å två timmar att mäta, tänka ut och skissa upp.
Ser ju kanonbra ut.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.L

Man tackar och bockar för era fina komentarerPDT_Armataz_02_39.gif

 

Många timmar blev det innan tanken var klar för lack helt klart, men då har jag lagt ner en hel del tid på utsidan med som kanske många skulle strunta i då det inte påverkar funktionen för övrigt.

 

Jag har en mall som jag gjorde för bottenplattan kvar så eventuella framtida byggen går lättare utan att behöva mäta upp alla vinklar och avstånd igen.

 

Volymen har jag inte försökt mig på att mäta då det är så många vinklar hit och dit, men jag är rätt spänd på att få reda på hur mycket som går i sen när det är klart för att tanka, tänkte hälla i en uppmätt mängd på 10 liter och sen köra ner till tappen direkt.

 

Denna helgen blev inte nämnvärt produktiv då vädret var så dåligt för det mesta men en tripp till tatanka blev det för att fynda nya trailmaster gasdämpare då dom gamla mest liknade cykelpumpar efter Islands långa och många tvättbräde vägar.

 

Hoppas på bättre väder snart så elen kan fixas i stötfångaren då det måste bli klart innan tanken kan komma på plats, detta är för att jag valt att gömma kablarna inne i ramen och stötfångaren.

 

Pigge: 20x60mm plattjärn använder jag som fäste för schaklarna som helsvetsats i stötfångaren

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.L

Vädret har minst sagt haft en del beslutsångest med antingen regn eller uppehåll i bästa fall dom senaste dagarna men nu är iallafall stötfångaren komplett med fungerande el och nya stänkskärmar så idag kunde tanken skruvas på plats.

 

tank_041.JPG

 

Innan det är såpass klart att kontrollera volymen behöver jag modifiera tankpåfyllningen lite så den är tät utan avluftningsnippel, utseendet blir liknande det jag haft innan på bilen med ett lock från volvo buss.

Avluftnings ledningen ska på plats med ett rör upp mot förarhytten så inget bränsle kan skvalpa ut i lutningar.

 

Till bränsle systemet har det även tillkommit en handpump med inbyggt tvättbart grovfilter från mercedes lastbil för att underlätta filterbyten m.m utan att behöva veva runt motorn, kan tänka mig det blir en del skit som ska ut nu även om jag försökt hålla rent så gott det gick invändigt under slutfasen av bygget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Gäst Daniel.L

Då har det hänt lite mer på bilen dom sista kvällarna så nu är allt klart med tanken/bränslesystemet.

tankmontering_001.JPG

 

Med ny byggd tank så kostade jag på en ny bränslegivare med av rör typ från vdo som når ner till botten till skillnad mot orginalet som utan modifiering skulle visa tom tank för mig en bra bit innan "reserven".

 

tankmontering_009.JPG

 

Påfyllningsröret är byggt av 2.5" avgasrör och en tankanslutning från en buss samt en hydraulnippel för bättre luftning under tankning, alla delar lödes ihop för att lättare få en snygg och tät skarv.

 

tankmontering_004.JPG

 

Avluftningen till tanken består av en hydraulslang som är dragen och bultad i ramen fram till avgasfästet, där ett 8mm rostfritt rör sitter med en trycklufts ljuddämpare från festo i toppen.

 

Planen är att ljuddämparen ska hindra vatten och smuts att lätt komma in i ledningen men ändå kunna andas efter tankens behov, testade att hålla den under rinnande vatten med gott resultat samt att det var lätt att blåsa igenom så det ser ut att kunna fungera gott.

 

Bygger om värmesystemet samtidigt med där det blir större ledningar med cirkulationspump upp till värmepaketet, även luftfilter systemet byggs om med ett ensamt större filter istället för dom två jag använt innan som blir mer lätt åtkomligt för snabb service, ont om plats runt motorn är det gott om så det blir en hel del lurande på hur man ska dra rören m.m utan att det krockar med nått annat.

 

Så det är lite grejer kvar att fixa med bilen innan jag kan åka ner till tappen för en kontroll av tankvolymen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...