Gå till innehåll

Ombyggnad av tgb13


Gäst Daniel.L

Rekommendera Poster

Gäst Daniel.L

Tack Seglarn, vi träffas säkert på trandum någon gång framöver kan jag gott tänka migPDT_Armataz_02_39.gif

 

När stötfångaren var klar kunde jag gå vidare till att bygga ett skydd till servon

 

för även om Servosnäckan inte sitter direkt mer utsatt än vad originalet gör behövde den ändå få ett skydd så inte slangar och nipplar m.m körs av i terrängen

 

stötfångare_025_783x588.jpg

 

En 5mm plåt från en dragkrok anpassades och fick en vinklad kant som extra skydd för slanganslutningarna.

 

Servoskyddet sitter fast med 2 fästen, den ena är en liten låda i ramen med 2 svetsade muttrar på insidan och den andra är ett enkelt plattjärn svetsat på stötfångarbågen med 2 hål för genomgående bultar.

 

Servosnäckan som jag använder är beskriven här: http://www.terrangbil.net/forum_posts.asp?TID=4706&title=servo-bygge-p-13bil

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.L

Hittade 2 bilder på gångjärnen under uppbyggnad.

 

dieselbygge_005_783x588.jpg

 

Karossen mättes in så den låg rakt i längd och sida så gott det gick, original stötfångaren får ett tillfälligt fäste för lagringarna

I detta skede viste jag inte hur det skulle fungera eller om det skulle fungera alls, speciellt när gångjärnet sitter lite högre upp än lägsta punkt på hytten.

 

dieselbygge_009_783x588.jpg

 

Gängjärnet inriktat och punktat, dags för första testet med hjälp av handkraft.

 

dieselbygge_011_783x588.jpg

 

Ett riktigt roligt ögonblik i bygget då första lyftet av hytten genomförs, från och med nu är det point of no return. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst FormerMazda

Du gör det en annan vill ha kunskap, tålamod, plats och pengar till..

 

Helt sjukt snyggt, och funktionellt! Klart avis, och ser fram emot att få se det där IRL! Och er såklart! PDT_Armataz_02_02.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.L

6 stycken seriekopplade 3 vägs magnetventiler med vattentäta kontakter inköpta genom http://www.lindqvist-msk.se/ som sköter all vakum drift av spärrar, framaxel, motoravstängning, kraftutag samt winch.

 

kylare_023_783x588.jpg

 

Då dieselns vakumpump har en bra kapacitet från tomgång upp till maxvarv så använder jag bara en vakumtank istället för 2 stycken som original.

 

framdel_004_881x661_784x588.jpg

 

Oljebehållaren till servon från en BMW monteras i fästet för ventilerna där den går att komma åt via panelen för diffspärrarna.

 

Kopplingsdosan där all el från bilen in till hytten ska skarvas får ett fäste.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Christian

Om du har vägarna förbi göteborg så är det bara att titta in på en kopp kaffe och en titt på bilen.

 

Mycket gerne' date=' vi var igennom Göteborg 4 ganger i forgangne året, så det hända! [img']http://www.terrangbil.net/smileys/PDT_Armataz_02_02.gif[/img]

 

For man fråga hvor du ha hittat gummidamskerna til växelspakarne?framdel_004_881x661_784x588.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.L
Mycket gerne vi var igennom Göteborg 4 ganger i forgangne året, så det hända! PDT_Armataz_02_02.gif

For man fråga hvor du ha hittat gummidamskerna til växelspakarne?

 

Om så är fallet är det bara att höra av dig när det närmar sig

 

Damaskerna jag använder är inte original Mercedes då dom är av gjorda av plast utan dessa är eftermarknad i gummi från Spidan, men exakt vilken Vito dom passar på kan jag inte minnas på rak arm då det skiljer sig från motoralternativ m.m men har för mig det var till en bensinare iallfall.

 

Efter att chassit blev klart med alla fästen och konsoller tidigt på våren var det dags att plocka ner allt som var fastskruvat så alla plåtrena ytor kunde få färg på sig.

 

ihopsättning_001_783x588_767x576.jpg

 

Så fort vädret var såpass bra rullades chassit ut och fick ett par omgångar med grundfärg där det behövdes.

 

ihopsättning_010_783x588_767x576.jpg

 

Axlar och ram sputas med body och övrigt med svart färg, efter en tids torkande kan monteringen börja.

 

ihopsättning_016_783x588_767x576.jpg

 

En tids torkande sa jag, det gick inte att hålla sig borta mer än ett par timmarPDT_Armataz_02_12.gif

Styrservon och bromsservo skruvades fast och bogseröglorna hängdes dit

 

Detta är en vänpunkt i bygget då allt vidare jobb steg för steg för mig närmare till körbar bil och jag var otroligt nyfiken på att se hur allt det nya skulle fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det er for tiden två prosjekttråder med 13 biler som bygges om. Begge er

klart av topp kvalitet. PDT_Armataz_02_43.gif Det er mycket lærerikt å følge dem. Jeg merker meg også at begge byggere er høyt kvalifiserte og har høy fart på

framdriften i prosjektene, og at de to trådene skrives av hhv Fredrik L og

Daniel L.

 

 

 

Dette får meg til å undres. Er det tilfeldig med alle disse fellestrekk? PDT_Armataz_02_04.gif Er dette egentlig samme person som gjør

båda bilar och skriver under två pseudonymer? Er det en som vil prøve flere ulike løsninger og tänker at det er lite väl mycke å erkjänna at han har

två 13 biler av bästa klass? PDT_Armataz_02_41.gif Du / dere kan ta det helt lugnt. Jeg er redan så avundsjuk av å se bare en av dom, at om du har en til blir

det ikke mera. Max volym av avundsjuka er redan uppnådd. PDT_Armataz_02_11.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Fredrik L

Haha nej det är två olika ägare till bilarna. Däremot är Daniel och jag bröder.

 

Daniels bygge är långt bortom min tekniska kompetens, det jag gör med min 131 kan alla som är lite händiga fixa.

Det enda som är lite tekniskt är servon och den är bara kopierad från Daniel så det är han som har klurat ut hur det ska vara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304
PDT_Armataz_02_11.gif Man skulle ju kunna tro det, steinv. Jag kan som deras kamrat i verkligheten intyga att de är två och är bröder. Därtill kan jag intyga att de är lika galna att köra i skogen PDT_Armataz_02_11.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det er for tiden två prosjekttråder med 13 biler som bygges om. Begge er klart av topp kvalitet. PDT_Armataz_02_43.gif Det er mycket lærerikt å følge dem. Jeg merker meg også at begge byggere er høyt kvalifiserte og har høy fart på framdriften i prosjektene og at de to trådene skrives av hhv Fredrik L og Daniel L.

 

Dette får meg til å undres. Er det tilfeldig med alle disse fellestrekk? Er dette egentlig samme person som gjør båda bilar och skriver under två pseudonymer? Er det en som vil prøve flere ulike løsninger og tänker at det er lite väl mycke å erkjänna at han har två 13 biler av bästa klass? Du / dere kan ta det helt lugnt. Jeg er redan så avundsjuk av å se bare en av dom, at om du har en til blir det ikke mera. Max volym av avundsjuka er redan uppnådd.

 

Bare for å ha nevnt det, bilen til Daniel er alt ferdig...bare han som er sent ute med bilder PDT_Armataz_02_26.gif

 

Men ett kanonbygg er det PDT_Armataz_02_44.gif Begge to....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.L
 

Bare for å ha nevnt det' date=' bilen til Daniel er alt ferdig...bare han som er sent ute med bilder [img']http://www.terrangbil.net/smileys/PDT_Armataz_02_26.gif[/img]

 

Stämmer bra det, bilen har varit körbar sen mitten på maj månad ungefär, men en del grejer som jag inte hann med att bygga har tillkommit senare under året men helt klar är inte bilen då det finns en hel del grejer jag vill lägga till.

 

Monteringen av alla delar fortsätter, det mesta går fort då all "hardware" redan är inpassat under byggfasen.

 

ihopsättning_018_783x588_767x576.jpg

 

Kylet kommer på plats.

 

ihopsättning_023_783x588_767x576.jpg

 

Motor och växellådor monteras.

 

Den gamla kabelhärvan till bilen är skrotad och en ny anpassad för min bil tilverkas som täcker in allt, belysningen bak, kylfläktar, motor, magnetventiler m.m .

 

ihopsättning_026_783x588_767x576.jpg

 

Skarvdosan blir snabbt full av kablar som ska vidare upp till hytten.

 

Notera värmerören i koppar som Fredrik hjälpte mig att bocka, det synns inte så bra på denna bilden men många vinklar och krökar blev det innan allt passade in utan att ha en massa skarvar.

 

ihopsättning_030_783x588_767x576.jpg

 

Alla lösa delar har jag lämnat in på ytbehandling, även stötfångaren men valde sen att ha den svart.

 

Mycket av allt som ska skruvas på är på plats men det är en del grejer kvar innan hytten kan monteras.

 

ihopsättning_029_783x588_767x576.jpg

 

Växelspakarna monterade och injusterade i vajerlängd.

 

Kablaget som synns ihoprullat bakom stötfångaren är en 10kvadrat B+ ledning för all strömförsörjning upp i hytten och en 32 ledar purkabel för alla funktioner från och till hytten samt en 5mm tryckslang för turbotrycksmätaren.

 

ihopsättning_036_783x588_767x576.jpg

 

Alla slangar och rör m.m fastskruvade i sina fästen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.L

Hytten tog jag med till jobbet för att kunna använda en lyft när den skulle målas ut och invändigt, när den var torr sprutades undersidan med body

Efter detta monterades asfaltsmattor på alla större ytor för att få bort resonans samt att det hjälper till mot motorbuller.

ihopsättning_040_783x588_767x576.jpg

Hytten kommer på plats och en del smågrejer monteras tillbaka.

 

ihopsättning_041_783x588_767x576.jpg

 

Oljekylet monteras tillsammans med bränslefilter och förfilter.

 

Notera batterihållaren som ligger ovan på lådan, den tjänstgör även som relähållare för glödning och kylfläktar så jag sparar in på grova kablar upp till hytten.

 

ihopsättning_042_783x588_767x576.jpg

 

Elsystemet börjar så smått kopplas ihop, men merparten av originalhärvan ersätts av mitt egna system då allt med mörkläggning är borttaget samt att alla nya förbrukare ska få sina kablar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...