Gå till innehåll

Ombyggnad av tgb13


Gäst Daniel.L

Rekommendera Poster

Gäst Daniel.L

Kompleteringen av hytten fortsätter men fortfarande en hel del el att koppla, bland annat blir det intervall på torkarna i samband med att en mercedes kombispak moneras så dom 2 torkar strömbrytarna plockas bort helt, istället för dom kontakterna i instrumentbrädan blir det fläktstyrning och tomgångshöjning ( på insprutningspumpen finns en magnet som vid belastning höjer tomgången till ca 1300varv och denna blir perfekt till terrängkörning)

ihopsättning_045_783x588_767x576.jpg

 

För stunden så använder jag original gummimatta men det ska bli en annan mer tjockare matta med någon form av syntet material, detta kan jag inte göra själv så en sadelmakare eller annan som kan får göra det jobbet.

 

ihopsättning_av_hytt_003_783x588_767x576.jpg

 

Det mesta jobbet på chassit är klart, bara en del el och anndra små grejer kvar samt att insuget ska monteras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.L

PDT_Armataz_02_39.gif Tack alla för era värmande komentarer om bygget.

 

ihopsättning_av_hytt_005_783x588.jpg

 

Kombispaken inkopplad med intervall, låg och hög fart på torkarna, vindrutespolning samt blinkers.

 

Fortfarande en hel del el kvar att koppla inne i hytten men det närmar sig slutet.

 

ihopsättning_av_hytt_006_783x588.jpg

 

Original knäskydd kapas av på mitten då rattstångens vinkel är såpass att den är tar imot ,rattkåpan till en w124 anpassas så den kan ligga utanpå så nära som möjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.L

Efter att hardtoppen och dörrar samt bakvägg sprutats ut och invändigt var det dags att isolera taket med 19mm Armaflex samt att kablar till radiokonsollen och ett utag för extraljus dras igenom A-stolparna

 

ihopsättning_av_hytt_008_783x588.jpg

 

En plåt av 1mm aluminium blir innertak och radiokonsollen monteras.

 

ihopsättning_av_hytt_010_783x588.jpg

 

Innan hardtoppen kommer på plats har jag förberett med karosseri lim på alla kontakt ytor mellan hytt och tak, efter att hardtoppen och bakväggen är skruvad och injusterad mot hytten läggs en sträng i skarvarna runt om.

 

ihopsättning_av_hytt_013_783x588_767x576.jpg

 

Väggen får dubbelt lager av Armaflex vilket inte var så lätt då klistret på baksidan är fastnar för minsta lilla beröring mot material.

 

ihopsättning_av_hytt_021_783x588_767x576.jpg

 

Med hardtoppen monterad kan jag inte längre få in bilen i garaget så alla rutor fick sättas i innan något annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.L

Vid denna tid i bygget är all el inkopplad och motorn är uppstartad, vissa små problem hittades här och där bla att magnetventilerna fick modifieras lite då ett membran jobbade åt fel håll än tänkt( ventilerna är till tryckluft igentligen)

ihopsättning_av_hytt_018_783x588_767x576.jpg

 

Dörrarna isolerades med Armaflex så gott det gick utan att hindra dörrlåsen och även här blev det aluminiumplåt som klädsel, hytten är så gott som klar invändigt bara lite små justeringar här och där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.L

Av tidspress hann jag alldrig med att få bilen helt klar innan premiärturen till trandum så ett tillfälligt avgassystem svetsades ihop lite snabbt även luftfilterna fick en snabb lösning, detta åtgärdades lite senare under sommaren (kommer bilder på färdigt system senare)

 

Åter igen blir bilen citycamo och med en bra väderprognos började jag och sambon att tejpa upp mönster på bilen.

 

målning_002_783x588_767x576.jpg

 

Alla färgerna måste sprutas då den gärna vill lösa upp det undre lagret om man penslar den, det blir betydligt mer jobb med maskering men det gör inget då resulatet blir lite mer "clean" med sprutning.

 

målning_003_783x588_767x576.jpg

 

Mycket papper och tejp går åt innan alla mönster är klara.

 

målning_004_783x588_767x576.jpg

 

Alla mönster klara och nu väntar den sista slutmonteringen av bilen då lampor, speglar m.m ska på plats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.L

Efter ca 6 månaders byggande nästan varje dag efter jobb och på helgerna är bilen äntligen redo för en lång premiärtur till trandum.

 

målning_017_783x588_767x576.jpg

 

http://forum.terrangbil.net/forum_posts.asp?TID=4701&PN=1&title=vr-pinsetrff-p-trandum-2009

 

Resan gick bra förutom att kopplingen fick luftas vid vägkanten och att bräsleledningen blev tät första dagen i trandumskogen och luftfiltret satte igen av allt damm på övningsfältet.

 

målning_020_751x563.jpg

 

En del grejer kvar att bygga på bilen så fortsättning följer om det efterhand.

 

Ett stort tack till er alla som postat positiva komentarer om bygget och ett speciellt tack till kjell(bollebyggdarn) som via sin firma http://www.lindqvist-msk.com har hjälpt mig med att skaffa fram allt från kabelskor till hydraulnipplar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Tor-Arne

Med fare for mye gjentagelser. Dette har det vært veldig spennende å følge. Jeg er dypt imponert over ferdigheter og finish.

 

Grattis med ferdigstilt byggeprosjekt PDT_Armataz_02_44.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 Å få følgre med på slike bygg er spennende underholdning!

2 Å se slik kompetanse gjør at man lærer mye om hva som er mulig og hvordan man får det til.

3 Deltakere på dette forum tør være ambisiøse, fordi man kan spørre topp folk når noe er umulig.

4 Jeg MÅ ha en TGB. (Har en -65 Jaguar Daimler V8 250 MK 2. Drømmebil snart, men må ha TGB.)

5 PDT_Armataz_02_44.gif

6 Hilsen Stein

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 Å få følgre med på slike bygg er spennende underholdning!

2 Å se slik kompetanse gjør at man lærer mye om hva som er mulig og hvordan man får det til.

3 Deltakere på dette forum tør være ambisiøse' date=' fordi man kan spørre topp folk når noe er umulig.

4 Jeg MÅ ha en TGB.....

5 PDT_Armataz_02_44.gif

6 Hilsen Stein

 

Helt riktig, du må ha en TGB (13 helst) PDT_Armataz_02_43.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.L

Man tackar och bockarPDT_Armataz_02_39.gif

 

Efter att jobbat rätt intensivt med bilen blev det en paus från skruvandet där bilen bara användes under ett par månader och vid början av semestern byggdes avgassystemet och luftfiltren.

 

Verkar som jag missat med bilderna då det var helt nytt så det får bli nytagna bilder istället.

 

Från början använde jag bara ett sportluftfilter med original aluminium luftburk, detta ändrades till 2 istället dels för mer luftflöde och dels för att ett filter matar en turbo.

 

avgassystem_004_751x563.jpg

 

Då det är ont om plats eftersom jag måste hålla mig till ett visst mått i höjd och bredd så att campern kan få plats och då fick ett filter hamna ovanpå växellådan och det andra liggandes mot motorblocket med en 3" luftkanal så luften sugs in mer skyddat högre upp.

 

avgassystem_014_751x563.jpg

 

Avgassystemet måste stanna kvar i chassit när hytten fälls så ett fäste i rostfritt skars till och monterades på bågen för hyttlåset, rören i sig hänger på 3 korta gummikuddar som tillsammans med flexrören tar upp vibrationerna.

 

Systemet är byggt helt i rostfritt med raka rör utan ljuddämpare, kvaliten på flexrören visade sig inte vara den bästa då det dykt upp små rostprickar på dom men övrigt i rörväg håller sig bra efter 4-5 månader utomhus.

 

avgassystem_010_751x563.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Bollebygdarn

 

Ett stort tack till er alla som postat positiva komentarer om bygget och ett speciellt tack till kjell(bollebyggdarn) som via sin firma http://www.lindqvist-msk.com/default.asp  har hjälpt mig med att skaffa fram allt från kabelskor till hydraulnipplar.

Man bockar, kul med nöjda kunder!

Nu är ju inte Daniel en sånn som väljer det billigaste, utan han väljer kvalité, och många gånger visar det sig även bli "billigaste" i -längden.

/Kjell
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Gäst Daniel.L

Idag var det första testet med den nya hydraulkolven och pump från en scania.

 

hyttpump001_751x563.jpg

Pumpen blev monterad redan i sommras men det andra har dragit ut på tiden, lite av latet och lite av väder då jag måste stå ute numera då bilen blir för hög för garaget.

 

hyttkolv_005_751x563.jpg

 

Kolven fick kortas ner ca 150mm och övre fästet svetsas om, det nedre fästet är en svarvad tapp med invändig M12 gänga så en 5mm tjock bricka säkrar kolven men tilllåter röreser med hjälp av 2 bussningar från scania.

 

Får göra ett test i skogen om däcket vid max fjädring och vänster sväng tar i kolven, på plan mark funkar det utan bekymmer med gott om plats.

 

hyttkolv_004_751x563.jpg

 

Fästet i hytten tillverkades av 5mm plattjärn där kolven skruvas fast med en M16 bult, hjulhuset är grovt urkapat och ska jämnas till bättre efter det blir det kantlister så inga vassa kanter finns när man jobbar under hytten.

 

hyttkolv_002_751x563.jpg

 

En klar förbättring mot vad jag använt innan när det gäller lyfthöjd och styrka.

 

hyttkolv_001_751x563.jpg

 

133cm från marken upp till hörnet av hjulhuset, det kunde vart lite högre men ingen annan bra plats att sätta kolven på begränsar rörelsen.

Övrig är jag ändå nöjd med nivån för man kan komma åt det mesta utan problem, och ser man på hur det är original så har jag hur mycket plats som helst nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...