Gå till innehåll

Ombyggnad av tgb13


Gäst Daniel.L

Rekommendera Poster

Jag ser inga stöd, och hytten verkar inte ha vägt över så att tyngdpunkten hjälper till att säkra den, i mina ögon har du byggt en köttsax.

Litar inte tillräckligt mycket på en hydrualslang för att stoppa in skallen där.....

Annars ett väldigt genomtänkt jobb, det finns inget bättre sätt att skapa åtkomlighet runt en motor...

Jag har samma lösning på min gamla 3314, i mindre skala...PDT_Armataz_02_03.gif

Good Work..PDT_Armataz_02_02.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.L
Jag ser inga stöd' date=' och hytten verkar inte ha vägt över så att tyngdpunkten hjälper till att säkra den, i mina ögon har du byggt en köttsax.

Litar inte tillräckligt mycket på en hydrualslang för att stoppa in skallen där.....
[/quote']

 

Helt rätt dexxas!

 

Just säkringen har jag inte hunnit med att få till än då jag fick dit kolven igår, men det ska bli av under ledigheten nu är det tänkt.

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Gäst Daniel.L
Hej Daniel

Hvordan har du løst problermet med kabel til parkeringsbromsen?

Som jeg sagde' date=' så har jeg kopieret din løsning.

Jeg håber det er ok! [img']http://www.terrangbil.net/smileys/PDT_Armataz_02_15.gif[/img]

 

OJ! ursäkta ett lite sent svar för jag har missat att det postades härPDT_Armataz_02_28.gif

 

Den vajer jag använde från mercedes är till w202 och den kan nog passa bättre för din del då den är rätt lång och kanske kan nå hela vägen till din skivbroms men för min del med fällningen av hytten kunde jag inte dra vajern närmsta vägen, w210 är nog lite längre med ifall det behövs.

 

Jag drog ut original vajern på höger rambalk och svetsade fast ett stopp för höljet i höjd med stötdämpartornet, likadant fäste svetsades fast för mercedes vajern och dom bägge kopplades ihop sen med en gaffel och M6 bult

 

Mercedes vajern fick anpassas lite i längd, nu kommer jag inte ihåg exakt hur mycket jag kortade ner min vajer men det kanske du inte behöver alls med din typ av handbroms

 

I änden av mercedes vajern satte jag ett 5mm plattjärn som jag borrat ett 6mm hål för bultens skull och ett i sida för vajern som sen trycktes fast i en hydraulpress

 

handbroms_002_751x563.jpg

 

Lite dålig bild men jag har inga från monteringen

 

Efter en stunds användande av bromsen tycker jag det funkar bra men en extra retur fjäder ska jag montera dit för att få vajern mer spänd i tillbakagången så pedalen åker upp med mer kraft.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Kjell Niklasson

Har läst igenom hela tråden nu, och är mycket imponerad av bygget! Särskilt eftersom man är något av en "Mercadieseltok"

En liten fundering om din "tomgångshöjare". Har du provat att köra med den aktiverad någon längre stund? Original skall den bara pulsas med ström. Tål den konstant spänning?

 

Hörde talas om att insprutningspumpen är ombyggd också, med större pumpelement? Får man fråga vem som gjort det, och vilken storlek på elementen som andvänts?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.L

Har läst igenom hela tråden nu' date=' och är mycket imponerad av bygget! Särskilt eftersom man är något av en "Mercadieseltok"[/quote']

Man tackarPDT_Armataz_02_39.gif

 

En liten fundering om din "tomgångshöjare". Har du provat att köra med den aktiverad någon längre stund? Original skall den bara pulsas med ström. Tål den konstant spänning?

 

Stämmer' date=' var själv fundersam innan jag testade men det är bara en magnet så det funkar bra med 12v direkt, jag använder den alltid under terrängkörning och då kan den vara inkopplad timvis utan problem.

 

Hörde talas om att insprutningspumpen är ombyggd också, med större pumpelement? Får man fråga vem som gjort det, och vilken storlek på elementen som andvänts?

 

Jasså! nu blev jag nyfiken vem du hörde det av?

 

det sitter 7mm mynä element i nu som dieselmeken fick sätta dit i samband med en renovering av insprutspumpen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Kjell Niklasson
Jasså! nu blev jag nyfiken vem du hörde det av?

 

det sitter 7mm mynä element i nu som dieselmeken fick sätta dit i samband med en renovering av insprutspumpen.

 

En arbetskamrat till mig känner en som jobbar på samma jobb som dig (Gole Bil?). Tror att det var så. 

 

Har själv ett litet trimprojekt på gång med en 7mm mynäpump, och en 24v sexa. Men det kommer nog hamna i en gammal Merca, inte i något terrängbygge. Därav att jag är intresserad. Tänkte om det fanns någon i Göteborgstrakten som bygger om pumpar. Dieselmeken visste jag redan om att han bygger med Mynä element. Tyvärr kommer han inte upp i riktigt samma dieselmängd som Mynä gör (ännu?).

 

Vad är det för turboaggregat du kör med?
Kjell Niklasson2010-01-18 00:50:07
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Hassefan is back

En liten tanke bara, om du istället satte lyftkolven framför stötdämparen... .. .då får du upp hytten en 20-30cm till om inte mer

 

Annars är bygget  80++ på en skala 0-10  PDT_Armataz_02_44.gif 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.L
En liten tanke bara' date=' om du istället satte lyftkolven framför stötdämparen... .. .då får du upp hytten en 20-30cm till om inte mer

Annars är bygget  80++ på en skala 0-10  [img']http://www.terrangbil.net/smileys/PDT_Armataz_02_44.gif[/img] 

 

En bra tanke helt klart, kolven jag har är lite för lång för att passa in på ett bra sätt framför dämparen men det kan nog gå om man gör ett fäste som sticker ner vid bladfjädern under ramen

 

Tror nästan slangarna jag har räcker till i längd för ett test, får kolla ifall det finns tillräckligt med frigång från hjulet i max fjädring och höger sväng med innan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Hassefan is back

Har man jobbat med lasbilar i massor av år så ser man lite annorlunda på hytt o tippkolvar mm PDT_Armataz_02_05.gif

 

kolvens längd kan du ha kvar om du bara vinklar nedre fästet framåt  "kolvens överdel lutar ca 45grader bakåt" då kan du utnytja kolven till max och får upp hytten en lagom bit till.

 

Nedre fästet kan man väl fästa i ramens ovankant precis där hyttgolvs plåten vinklar upp till stolsunderedet? eller luras man av bilden tro.

Mätade lite raskt på bilden med kolven ute, och framför stötdämparen  i lagom vinkel så går kolvtoppen utanför bild

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.L

Provade lite fram och tillbaka på ställen där den kunde sitta när allting var löst och kolven är lite för lång för att passa framtill utan att sänka ner ett fäste.

 

CC avståndet är ca 54cm ihopfälld och total längden blir nog nära 60cm som ska få plats.

 

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Christian

OJ! ursäkta ett lite sent svar för jag har missat att det postades härPDT_Armataz_02_28.gif

 

Øj! Nu er det mig som er langsom! PDT_Armataz_02_15.gif

 

Jeg tænkte det nok' date=' jeg kigger på samma løsning, men venter på pris på "specialwire".

Btw er min bremsmekanisme fra en W124, old school, but free-bee![img']http://www.terrangbil.net/smileys/PDT_Armataz_02_02.gif[/img]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Hassefan is back

Jag har lösningen!!  PDT_Armataz_02_05.gif   vinkla stötdämparen bakåt ca 1 dm "nytt övre fäste" och vrid fram kolven i nederkant då måste det gå PDT_Armataz_02_44.gif 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Hassefan is back
Det skulle jag helst vilja ha med men vet ingen direkt som tillverkar specialvajer här hemmaPDT_Armataz_02_21.gif

Skit oxå!!  jag vet ju en firma här i landet som pysslar med sådant men nu kommer jag inte på vad tusan dom heter  PDT_Armataz_02_13.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Christian

Det har også været svært at finde her! Men jeg kan jo måske hjælpe hvis mit bliver godt?

Spaket til fordelingslådan har jeg planerat at bestille från Sverige, jeg har nemlig inte hittat et firma her som har det, så jeg kender problemet!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Hej Daniel och alla andra!

 

Efter en tids frånvaro från forumet är jag tillbaka om än tillfälligt, mina tankar om en "husbils" tgb är lika starka som tidigare. Dock ska en båt bort först och hälsan återkomma...

 

Jag är djupt tagen av din fina bil, svårt att finna nog fina ord, så jag använder mig av tidigare uttryck: Rena porren (Rätt menat) Skrattar gott! *Wow* Du är en mästare på konstruktioner/uppfinningar och annat, det är bara att lyfta på hatten och ge dig MVG i allt. PDT_Armataz_02_43.gif

 

Min båt ligger i Gbg, hoppas jag får möjlighet att komma förbi och se skapelsen "live" en vacker dag! Meningen var att tillbringa förra sommaren i Gbg, men tyvärr blev jag hemma pga. ohälsa...

 

Nåväl, idag är det bra igen, och jag uppskattar verkligen ditt bygge och hela Terrängbilsforumet, en sajt som saknar motstycke för oss skogsälskare på 4 eller fler hjul, skrev jag band?

 

Hare Bäst/Lasse

 

P.S. Om 3 timmar startar OS, ja, jag gillar sport också... D.S.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...