Gå till innehåll

Ombyggnad av tgb13


Gäst Daniel.L

Rekommendera Poster

Gäst Daniel.L
Daniel fick du svar från WRC?

 

Nej jag fick alldrig tummen ur att höra med dom om sakenPDT_Armataz_02_15.gif får se om jag kommer ihåg det imorrn istället.

 

Funderar på att kanske bygga om handbromsen nu som christian har med skivbroms fast med hydraulik istället för vajer, men det är rätt låg prioriterat just nu då den jag har fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ang vajer kan ni inte handla vajer och hölje det på metervara och själva hårdlöda ändarna.

Vet att maskinfirman där jag har vinterplats för valpen har vajer på rulle. 

annars har båtar vajrar i olika längder till reglagen.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.L

Luftsystemet i bilen har jag påbörjat så smått med nu men det är en hel del kvar innan allt är färdigt

tankskydd_002_751x563.jpg

 

En hasplåt för tanken jag ska använda tillverkas i 2mm plåt.

 

tankskydd_007_751x563.jpg

 

Då jag måste tänka på att campern ska kunna lyftas på utan att något är ivägen måste tanken hamna lite lägre än tänkt från början.

 

tryckluft_003_751x563.jpg

 

Efter ytbehandling borras och gängas fästet fast i ramen med 5st M10 bultar så den ska tåla lite stryk från terrängkörning.

 

tryckluft_005_751x563.jpg

 

En aluminium tank på 15 liter på plats.

 

tankskydd_004_751x563.jpg

 

Kompressorn jag skaffat är en Viair 24 volt som troligen hamnar inne i hytten bakom passagerar stolen.

mer info om kompressorn hittas här http://svc035.wic021v.server-web.com/500c_24volt.php

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.L

Den jag har kostade 3000+moms hos Tatanka, köpte den sista i sommras men nu lagerför han en aningens mindre 24v kompressor från Viair.

Såg sist jag var där att han skaffat tankar m.m från Viair med nu.

Almax säljer en 24v kompressor med, men den kostar lite mer då priserna är ex moms

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
Gäst Daniel.L

Efter en tids stillestånd med skruvandet på bilen mest för vädrets skull så blev det en del gjort med insidan av hytten.

 

En damask till en lastbils servo får sin plats mellan golv och rattstång så det är helt tätt utan att påverka fällning av hytten, damasken är lite bredare än vad pedalernas innermått är så dom fick flyttas ut åt sidorna ca 1.5 cm och ett fotskydd svetsades på så inte fötterna kommer in i damasken vid snabba pedaltramp.

 

Även handbroms frigöringen fick sig en uppdatering med infällt fäste i knäskyddet.

 

isolering_005_751x563.jpg

 

Invändigt får hjulhusen och motorbrunn ett lager med ljuddämpning, över motorn är det 2.5cm och ute i hjulhusen 1cm.

 

tryckluft_009_751x563.jpg

 

Hyttmattans alla bitar börjar mallas och skäras ut ur ett vinyltyg med 4mm skumgummi på baksidan

 

isolering_004_751x563.jpg

 

Det blir lite lurigt runt växelspakana men jag får testa med ett rektangulärt hål som överlappar lite på spakkonsolen och fungerar inte det bra när hytten fälls så får det ändras på då.

 

isolering_003_751x563.jpg

 

Mattan börjar ta form fast det var riktigt pilligt att få med alla vinklar och höjd skillnader, bitarna är större än vad dom blir sen när det sys ihop för sadelmakaren vill ha 1 cm symån på varje skarv.

 

Bitarna lämnas in imorgon för ihopsyning och kantlistning, förhoppningsvis kan jag få tillbacka en komplett matta under veckan för jag är spänd på att se hur den passar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Skulle gissa att det blir förbannat bra det där. PDT_Armataz_02_43.gif

 

Så tyst som det blir i hytten sen får du koppla in en lampa som talar om att motorn är igång. PDT_Armataz_02_11.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.L

Under veckan som gått har jag haft hem mattan provosoriskt ihopsydd för en kontroll av passform, lite mindre modifieringar behövdes göras innan sadelmakaren fick tillbaka den för dom sista sömmarna och kantlistning.

Resultatet av den färdiga mattan var positivt överraskande då jag inte viste riktigt hur det skulle se ut efter att allt var färdig sytt.

 

hyttmatta_002_751x563.jpg

 

Hålen för bälte och stolar mätes ut och stansades ur, mattan passar inte exakt utan bältet får hjälpa till att spänna ner tyget lite.

 

hyttmatta2_002_751x563.jpg

 

Det närmar sig, tyget runt växelspakarna ska jag försöka få mer i spänn så inte det blir en glipa som på bilden

 

hyttmatta2_004_751x563.jpg

 

En del kvar att göra innan det är klart, rostfria plåtar ska täcka in skarven mellan hyttmatta och golvmatta samt att få spännt upp tyget lite mera runt spakarna plus en del annat små fix.

 

Riktigt skönt att börja bli klar med inredningen nu , blir en helt annan känsla med nya mattaPDT_Armataz_02_39.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Teddan

Sanslöst bra!!! Har funderat på att göra nåt liknande med Fotovalpen 2.0 också. Men kur blir det med kondens/fukt? Nåt att vara orolig över?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.L

Tackar tackar

Fukt/kondens är nog inget att oroa sig för om man isolerar bra innan skulle jag tro.

 

Blir mycket trevligare att åka längre sträckor om du gör det sen på din.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Ja som vanligt PDT_Armataz_02_43.gifPDT_Armataz_02_43.gifPDT_Armataz_02_43.gifPDT_Armataz_02_43.gifPDT_Armataz_02_43.gif 5 tummar upp av 5 möjliga.

Mål lös är vad jag är angående din 13 bol Daniel

Helt otroligt vad ni får till allt bra på den PDT_Armataz_02_23.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser fint ut, mattan formar nog till sig med tiden på de ställen den inte ligger dikt an.

ang barnstolar på motorlucka leta upp äldre volvo barnstol med metall fästet dessa passar med liten ändring direkt på luckan, min till 202 är föst med två fastsvetsade kraftigare brickor i stolen och vingmuttrar. snabbt enkelt monterat vändbart och eftersom allt sitter i luckan går den även att öppna när stolen är monterad.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Bollebygdarn

eeeeeeee, nu fattar jag inte, varifrån kommer barnen???????

Daniel har ingen säng i verkstanPDT_Armataz_02_09.gif........ inte vad jag sett iaf!

/Kjell-brell

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Han har i vart fall ingen motorlucka, så om han ska fästa nåt där lär han få göra det på annat sätt. För utrymmet där bilbarnstolen föreslås sitta har han lite andra planer. Och som vanligt är det genomtänkt PDT_Armataz_02_32.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ang: barnstol  var tänkt som svar på Klas_b inlägg.  Själv tog jag bort min barnstol förra året i 202 fick sen tvillingar och är tveksam om jag vill ha dubbla barnstolar i förarutrymmet.

ang: beklädnad får man inte till rätt form så kan man sy in lite tunn aluplåt som hjälper till att hålla formen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.L

Bugar och bockar för komentarernaPDT_Armataz_02_39.gif

 

Mycket imponerande!

 

Angående inredningen och allt arbete med detaljerna har jag ett litet förslag. Planera fästena och utrymmet för 01DSC00173_sm.JPG

 

Man vet aldrig om/när det kan behövas...

 

// Klas

 

Huvudplanen är att bygga en aluminiumlåda mellan stolarna, lite större än vad original plastlåda är som sitter bultat på 4 ställen, så det får bli att ersätta lådan mot stol när den dagen kommer och använda samma bulthål.

 

Fick beställt plåtar idag för fastsättning av det sista på mattan, förhoppningsvis får jag dom i mitten på veckan så arbetet kan fortsätta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...