Gå till innehåll

Förminskning av bilder


Gäst Bajon1

Rekommendera Poster

Då och då dyker det upp medlemmar som har problem med att ladda upp bilder/foto till forumet pga att bilderna är för stora för 80kb-gränsen.

För att råda bot på detta använder jag själv "Fotosizer",ett litet enkelt program att minska ner storleken på bilder och foto med.

 

Fotosizer finns att ladda ner på www.fotozizer.com

 

Lycka till PDT_Armataz_02_02.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Bra post, Bajon1. Jag "häftade fast" tråden överst i forumdelen, så den inte följer med i tiden utan syns överst jämt.

 

Jag har inte själv provat länken. Hittills har jag använt paint, där metoden är:

1. öppna bilden

2. gå in på rullgardinsmenyn "Bild" - välj ändra storlek (eller ctrl-W)

3. välj procentstorlek du vill minska till i höjd och bredd

(3a. använd "markera allt", ctrl-A)

(3b. använd "kopiera", ctrl-C)

(3c. öppna ny tom bild, ctrl-N)

(3d. klistra in, ctrl-V)

4. Spara bilden (ctrl-S) vill du behålla ursprungsbilden oförändrad svarar du "spara inte" på frågan som dyker upp, då får du en ny chans att spara den modifierade bilden under annat namn.

 

Snabbkommandona ctrl-... görs direkt utan att gå in på rullgardinsmenyerna. Stegen 3a-d gör man om man vill ta bort kamera-informationen från filen, det sparar en del informationsstorlek. Med Paint får man veta först efteråt vilken storlek man fick på filen.

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Morrn gutter,

 

Det var en bra idé att ta fram en hjälpsida för detta problem. Jag gör som Erik, och det funkar bra. Men- då jag bara har en kamera har jag ställt in den så bilderna blir på 50-140 Kbt eller vad det nu heter. Finns ingen anledning att ha större upplösning för vanliga bilder som man har bara för kul tycker jag...

 

SKREV OBELIX
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När nu storleken på bilder diskuteras så undrar jag om det kanske kunde finnas möjlighet att höja maxstorleken från 80 kb till 100kb? Eller klarar inte forumet av det utan vi ligger på gränsen till vad det tål?

Mina bilder på 80 kb blir märkbart suddiga.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett annat tips om man använder Bill Gates pgm (vilket jag har fullt förståelse för ev alergiska besvär):

 

Högerklicka på bilden o välj "skicka till" så frågar outlook om man vill komprimera, välj "alternativ" så kan man välja

 

O ett är MS Office picture manager, "redigera bilder" o sen "komprimera bilder"
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får henge på her.

 

For alle som fortsatt anvender XP, finnes noe MS har kallat PowerToys for XP. Mitt tips her heter "Picture Resizer. 

Link: http://download.microsoft.com/download/whistler/Install/2/WXP/EN-US/ImageResizerPowertoySetup.exe

Etter installasjon legger deg seg som et valg på høyreklikk-menyen som enkelt heter "Rezize pictures". Derfra kan man velge størrelse (dessverre bare i oppløsning, ikke i ant kb (tyvärr), navn og så videre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller så lägger man bilderna på en annan plats t.ex. http://www.forumbilder.se eller någon annat passande ställe. Då får man ju ha i stort sätt hur stora bilder man vill utan att det påverkar Terrängbils lagringsutrymme eller bandbredd.

 

Personligen tycker jag annars att 1280x1024 el. 1024x768 är ganska ganska passande upplösning och blir inte så tunga heller.

Många "bildsiter" har ju också automatisk justering av bildstorlekar.

//Jonas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...