Gå till innehåll

Problem med winch och linan


Gäst Jorand

Rekommendera Poster

Jag trodde min framwinch hade havererat men det visade sig att linan satt löst på trumman när jag drog ut linan (jag har någon sorts syntetlina i stället för stålwire). Längst in var linan bara knuten om trumman med en ögla och det är klart att det snurrar runt. Jag trodde att man satte fast linan i något spår på trumman. I den något enkla "kina-instruktionen"  står det att det måste vara 5 varv kvar för att fungera. Kan det verkligen räcka? Inte verkar det finnas något spår i min trumma.

 

Nu till mina frågor till de som kan allt om winchar.

 

Är det ok med att bara knyta fast linan runt trummen och sedan hårt (>230kg) dra upp 5 varv och sen skall man kunna dra 5000kg?

Är det vanligt att man inte har något spår eller liknande att fasta linändan i?

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stålwiren sitter i en typ "oisolerad ringkabelsko "i sidan på trumman fastsatt med en skruv.

Drar man syntetlina tror jag att det räcker med att dra några varv på varan det självlåser.

Kommer inte ihåg om jsg drogfast den i en kabelsko eller knöt på den men funkar gör den räckte till att dra bilen i 90 grader sidledd när den satt i skiten med ett träd bakom PDT_Armataz_02_01.gif

Håller för närvarande på att samlar lite pengar till en winch till med syntetlina....att monteras fast bak mitt i bilen med ett rullblock i dörren/kofångarenn,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Hassefan is back

Wire/lina skall sitta fast i sidan på trumman, nödlösningen man gör är att bara linda upp på trumman om man står illa till.......Precis som TgbEa skrev så sitter änden fast med en ringkabelsko av batteri modell

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag kollat noga och på min Kinawinch fins det inget att fästa änden i. Jag får försöka att rulla upp den några varv för hand och sen under drag rulla upp den så den nyper fast om sig själv på något sätt. Det har ju fungerat innan. Det var när jag drog bilar i Sandlycke som jag förmodligen rullade ut linan för långt så den släppte. Lite konstigt är det trots allt.

På nästa "träff" skall jag leta på ett lämpligt träd och wicha fast de innersta lagren hårt.

Om man winchar en tgb 11 med handbromsen i på grusväg vad kan de bli för dragkraft? Någon som läst överkursen i fysik? Enligt insruktionsbladet skall den dras fast med dryg 200kg.

Nog borde en tgb 11 med låsta hjul komma upp i över 200kg.

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På min är det ett M5 gänghål 1cm. från centrum i sidoväggen.

Kör inte med helt låsta hjul det blir åtskilliga ton drag belastning

Belastningen på winchen är angedd till "Rullad last"

Om jag inte kommer ihåg fel så är det vid en lutning av 1m. på 100 m och fritt rullande på hjul.

Som sagt jag kan minnas fel så kolla ovanstående i manualen.

 

Första gången jag monterade min var i "Nöd" utan möjlighet att dra den rätt och mycket riktigt skar den sen ner med resultatet att det var ett hel-te att få ut....

Nu när jag tänker på det så är min "bara" knuten innerst....

Men det funkar PDT_Armataz_02_03.gif

 

PK

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Om nu någon hittar denna gamla tråd kan jag kanske tillföra något , jag har ju faktiskt till yrke att konstruera vinschar...

5 låsvarv skall räcka som låsning. (tänk hur en skotvinsch eller kapstanvinsch fungerar)

Det är låsvarven som hindrar vajern från att glida, 3 för stålvajer och 5-8 för fiberlina. Första lagret skall spolas på hårt och tätt

 

Vi använder oftast en form av kil-låsning för att fästa vajern i trumman(på utsidan av trumflänsen!) men det går även med ett antal klämmor mot trumlivet eller trumflänen. Olika klassningssälskap har olika regler om infästningen men det är låsvarven som skall göra jobbet. Linan får aldrig lindas ut mer än att låsvarven är kvar på första vajerlagret.

 

 

Låsning i form av kabelsko eller stoppskruv ser jag mest som en metod att förenkla påspolningen av vajern och hålla still vajerns ända. Drar man fullkraft i vajern genom en sådan låsning UTAN låsvarv lär den inte hålla.(om det hade funkat kunde man ju ha likadant i krok-änden eller hur?)

 

För övrigt kan jag nämna att man nästan får hjärnblödning när man ser hur fordonsvisnchar är konstruerade, men jag är då aningens miljöskadad.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Det här var trevlig information Pebl! Jag har ännu inte monterat min vinsch jag köpte för tre år sen (bara att hoppas att den behagar fungera den dan det är dags) men såna här kunskaper är bra att ha i bagaget.

 

Har du mer information och kunskap att förmedla kring korrekt användande av vinsch så vore det av värde, starta gärna en ny tråd! Det är kunskap ett forum är till för att förmedla och vinschning är i högsta grad ett ämne som berör oss som krånglar oss runt med hjulfordon på ställen där det knappt går att gå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad tänker du på då?

(nyfiken i egenskap av före detta bärgare i det gröna)

 

Jo som sagt är jag lite miljöskadad så man får nog ta mitt uttalande om hjärnblödning med en näve salt :)

Tungbärgare i det gröna har nog bra vinschar, det jag tänkte på var väl mest hobbyvinshar

 

Men generellt sett, i mina ögon har en vanlig hobbyvinsch ofta för liten diameter i förhållande till vajerdiameter, infästningen av vajern är lite sådär och kan störa vajersponingen, vajern är för klen i förhållande till dragkraften och vajerstyraren sitter för nära trumman(den borde sitta cirka 2m framför vinschen men det är ju inte så praktiskt) :)

Detta är då saker som påverkar vajerns livslängd

Självklart finns det både bra och dåliga varianter, Sepsonvinscharna är riktigt fina till exempel.

Nu spelar det ändå inte någon större roll då en hobbyvinsch inte går så mycket så det hinner ju inte bli så mycket skador på vajern på flera år och går vajern av kan man korta av den eller byta.

 

De vinschar jag jobbar med är betydligt större, en 8tons vinsch kan ha en trumdiameter på 1.5m med 1600m vajer på trumman. Hastighet på kanske 30m/min vid full last, Lintrassel får inte förekomma även om vi har 12 lager på trumman, vajern skall hålla flera år med drift dygnet runt, säkerhetsfaktorn är kanske 3ggr lasten osv. Jämfört med den vinschen jag precis monterat på 11:an är våra vinschar löjeväckande överdimensionerad men som sagt, det är helt andra krav på grejorna och jag tvekar inte att använda min kinavinsch till att dra upp bilen ur geggan,

.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo som sagt är jag lite miljöskadad så man får nog ta mitt uttalande om hjärnblödning med en näve salt :)

Tungbärgare i det gröna har nog bra vinschar, det jag tänkte på var väl mest hobbyvinshar

 

Men generellt sett, i mina ögon har en vanlig hobbyvinsch ofta för liten diameter i förhållande till vajerdiameter, infästningen av vajern är lite sådär och kan störa vajersponingen, vajern är för klen i förhållande till dragkraften och vajerstyraren sitter för nära trumman(den borde sitta cirka 2m framför vinschen men det är ju inte så praktiskt) :)

Detta är då saker som påverkar vajerns livslängd

Självklart finns det både bra och dåliga varianter, Sepsonvinscharna är riktigt fina till exempel.

Nu spelar det ändå inte någon större roll då en hobbyvinsch inte går så mycket så det hinner ju inte bli så mycket skador på vajern på flera år och går vajern av kan man korta av den eller byta.

 

De vinschar jag jobbar med är betydligt större, en 8tons vinsch kan ha en trumdiameter på 1.5m med 1600m vajer på trumman. Hastighet på kanske 30m/min vid full last, Lintrassel får inte förekomma även om vi har 12 lager på trumman, vajern skall hålla flera år med drift dygnet runt, säkerhetsfaktorn är kanske 3ggr lasten osv. Jämfört med den vinschen jag precis monterat på 11:an är våra vinschar löjeväckande överdimensionerad men som sagt, det är helt andra krav på grejorna och jag tvekar inte att använda min kinavinsch till att dra upp bilen ur geggan.

aha, då är jag med :)

 

En fråga till dig som jobbar med detta:

På bgbv 90 ligger två små trummor i "tandem" och har en stor uppsamlings-trumma längre bort, för ena vajern alltså.

är detta en vanlig konstruktion?

Det benämns som kapstan-vinsch, men jag tvekar att detta är en typisk sådan.

 

//Viktor

(blivande maskiningenjör :) )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

aha, då är jag med :)

 

En fråga till dig som jobbar med detta:

På bgbv 90 ligger två små trummor i "tandem" och har en stor uppsamlings-trumma längre bort, för ena vajern alltså.

är detta en vanlig konstruktion?

Det benämns som kapstan-vinsch, men jag tvekar att detta är en typisk sådan.

 

//Viktor

(blivande maskiningenjör :) )

 

Nja de är väl inte så jättevanliga. De vi kallar kapstan är mer som en lätt konisk trumma som man lägger linan några varv runt och sedan måste man dra i den lösa änden av linan för hand. Fanns väl på äldre willys och landdrover tror jag. På fartyg används de oftast som förtöjningsvinschar och ibland sätter man en sådan trumma i änden av tex ankarvinschen för att få två funktioner i en så att säga.

Tekniken med två trummor där linan går i en loop mellan trummorna och sedan till en uppsamlingstrumma kallas friktionsvinsch även om det egentligen bygger på samma princip. Vitsen med två trummor är att linan inte klättrar på trumman som den gör på en kapstan.

Ofta har man parallella spår i varje trumma, sedan vinklar man ena trumman så linan klättrar över till nästa spår på trumma nr2 och så vidare. Det som är fördel med denna typ är att linan hela tiden går in på samma ställe. Samtidigt får man konstant dragkraft utmed hela linans längd eftersom man inte bygger på flera lager på trumman, man kan dra mycket lina eftersom uppspolningstrumman inte behöver så mycket dragkraft och linan då inte skär ner.

Nackdelen är att man behöver något som driver uppspolningstrumman(vilket iofs kan gå med en fjäder) samt att det kan bli problem om man vinchar snabbt om inte uppspolningstrumman hänger med. Skulle jag bygga en egen vinch till 11:an skulle jag nog försöka mig på en sådan vinsch faktiskt, gärna hydrauldriven med variabel pump.

Denne holländare har en hembyggd sådan vinsch på ramen bakom hytten: http://www.havast.eu/?paginaid=30 eldriven dock.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...