Gäst Beau Postad 27 December , 2009 Rapport Share Postad 27 December , 2009 Är det någon som kan identifiera fälgen på bilden? Även dimension är av intresse. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Hassefan is back Postad 27 December , 2009 Rapport Share Postad 27 December , 2009 Det är hemma gjorda fälgar på en bil som är ombyggd i USA Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Beau Postad 28 December , 2009 Rapport Share Postad 28 December , 2009 Hassefan verkar säker på sin sak och han kan ha rätt. Det som stör mig är att bilen är svenskregistrerad och att fotot är taget i Boden under Sweden Off Road. Är det någon annan som kan styrka eller ev. dementera och komma med uppgifter om fälgarna. Här är en link till hela bilden. http://www.fourwheeler.com/eventcoverage/sweden_offroad_tour/photo_10.html Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Hassefan is back Postad 28 December , 2009 Rapport Share Postad 28 December , 2009 det enda som skiljer bilarna åt är faktiskt framlamporna och lite andra små detaljer... .. . Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst OBELIX Postad 28 December , 2009 Rapport Share Postad 28 December , 2009 Sugga med "original" jättehjul En norrländsk Volvo Sugga med jättehjul som ser ut som original - en "4x4-sleeper" som norrlänningarna Ulf Cederlund och Jan Engman kör. Klicka på bilderna så får du dem uppförstorade med bildtext. Bland gatbilar finns uttrycker "sleeper" - en bil som ser ut som original men har något betydligt vassare under huven - kort sagt en ulv i fårakläder. Norrlänningarna Ulf Cederlund och Jan Engmans samägda 1956 Volvo TP 21 "Sugga" får väl anses vara en "4x4-sleeper". Istället för original 16-tums hjul sitter 20-tummare - som är förvillande lika originalet. Däcken är lika smala och har samma mönster som originalen, och även fälgarna liknar ursprunget. För att spara vikt är skärmarna fram och bak gjutna i plast istället och försiktigt utskurna för att få plats med jättedäcken. - Nu går Suggan över förväntan i terrängen. Det är egentligen bara på löst underlag som bilen sjunker till axlarna på grund av de smala däcken, säger Ulf Cederlund. Smala däck är dock suveräna i vissa lägen. Särskilt på löst underlag där det finns en fast botten, då däcken snabbt gräver sig ner till bättre fäste, exempelvis på lertäckta granithällar eller i snö. "Ume-höjning" Suggan är ju som bekant också försedd med vakuumstyrda differentialspärrar på båda axlarna, vilket garanterar fyrhjulsdrift och därmed maximal framkomlighet. Största nackdelen är vikten på närmare tre ton som gör att Volvos radioterrängbil kan sjunka som en sten på bottenlöst underlag. - Suggan går också skapligt på väg. Det är inga problem att marscha 70 kilometer i timmen hur länge som helst, säger Ulf och tänker på de norrländska avstånden. För att få plats med de större hjulen är Volvo Suggan också utsatt för en "Ume-höjning" på cirka 15 cm. En kille i Umeå lär ha tillverkat längre bladfjädringshänken som är försedda med Volvos reservdelsnummer, för att därmed få höjningen godkänd vid besiktningen, på den tiden det var lite mer kinkigt. En annan dold "4x4-sleeper"-detalj är att original sidsexan är bytt mot Volvos V8, B36:an på 3,6 liter som ger 120 hästkrafter. - Men det är ändå otillräckligt med tanke på de större hjulen. Till vintern lägger vi i en Chevrolet 350 V8 med automat, avslöjar Ulf Cederlund som bor i Norrfjärden norr om Piteå. "Markeringspinnar" Körmässigt har Suggan gjorts något mer komfortabel med VW-stolar fram och kaptensstolar bak, mindre sportratt och naturligtvis ZF servostyrning för att jättehjulen över huvud taget ska gå att vrida. Hemgjorda runningboards - sidofotsteg - gör det lättare att äntra den höga kupén. Volvon är lackerad i antrazitgrå metallic med matchande inredning i grått konstskinn. För att ha koll på var yttersta punkterna är på den stora och klumpiga Suggan är rörstötfångarna försedda med långa markeringspinnar - vilket underlättar terrängkörningen avsevärt! - Vi är med på alla träffarna på Bodens södra skjutfält - Sveriges bästa och mest varierade offroadområde. Det är bara sju mil dit genom skogen - ett stenkast med norrlandsmått! berättar Ulf Cederlund. Och det var just i Boden som amerikanska offroadtidningen Four Wheelers utsände Michael Rudd upptäckte den storhjulade Volvo Suggan. - Jaghar aldrig sett något 4x4-fordon som detta tidigare - även om karossen liknar en gammal bull-Ford, sa Michael Rudd - som också passade på att göra reportage på norrlänningarna Ulf Cederlund och Jan Engmans storhjulade Sugga! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst OBELIX Postad 28 December , 2009 Rapport Share Postad 28 December , 2009 Så det så! Pilutta er....... SKREV OBELIX Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Magnus Postad 30 Januari , 2010 Rapport Share Postad 30 Januari , 2010 Jag bor inte så långt ifrån Ulf Cederlund som omnämns i artikeln. Tror det där var en riktig puts-sugga som kommer från Umeå ursprungligen. Borde sitta 44 Super Swampers på den nu då en polare sålde en uppsättning till ägarna för en massa år sedan. Har inte sett till bilen på nån träff på skitlänge. (Åratal) Däcken tror jag är Volvo 934-däck eller nåt vagnsdäck från en driven militär vagn. Har själv funderat på detta. Om jag nu stöter på Ulf så ska jag fråga. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.