Gå till innehåll

Dieselkonvertering Bv202


Gäst clas1113

Rekommendera Poster

Gäst clas1113

Är nu klar med min andra dieselkonvertering.

Tanken var att starta med 206:an men det blev 202:an istället.

Motorn som skulle installeras var tänkt att även denna gång bli en Isuzu 3,1 l turbodiesel.

Men denna gång fick det bli en MB OM 602. En 5 cylindrig sugdiesel utan turbo.

Orsaken till detta var att Isuzuns sprängkåpa var för stor i diameter vilket gjorde att den kolliderade

med främre kardanaxeln.

Ett stort tack till Daniel l för råd och tips.

Resultatet blev en mycket trevligare vagn att köra.

Motorn har ett fint bottenvrid och man kan ligga på 2:an på tomgång och puttra vilket var att glömma med B-20.

Jag har byggt så att jag inte är låst vad gäller motorval.

Har monterat elektrisk kylfläkt vilket gör att jag har 15 cm fritt utrymme att i framtiden kunna sätta i en om603

med 6 cylindrar då adapterplattan passar.

Var lite tveksam till värmeutvecklingen från den större motorn ( ev med turbo).

Som det är nu har jag en trevlig vagn som är lämpad att framföras i ca 25 km/h.

Vilket är fullt tillräckligt då det eviga växlandet är minimerat till ett minimum.

Jag vill inte ändra på stuket utan behålla original utseendet.

Bränsleförbrukningen  har reducerats otroligt och jag är helnöjd.

Mvh Clas

 

clas11132009-12-29 20:57:33

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.G

Jätteintressant,jag har själv en 202:a som ska genomgå samma operation när tid ges...Ett litet huvudbry som jag har haft,är att jag misstänker att den blir "långsam" Dieseln varvar man väl inte gärna ur lika mycket som en B 18?! Eller hur upplever du den? Rätta mej om jag är ute å cyklarPDT_Armataz_02_32.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Portalpalme

Clas jag väntar otåligt på bilder av det färdiga bygget! Sen har jag hört att du har haft massor av snö. Så ett par bilder på det mad vore najs.

MVH Palme

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst clas1113

Jag har tagit bilder men jag har fel på kameran så det blir att köpa en minneskorts läsare.

Jag upplever inte att varvet på MB-dieseln besvärar  men alternativet jag hade var att byta ut original

fördelningslådan mot en fd51 ifrån en tgb för att få ner varvet men som jag skrev tidigare så

räcker farten nu. Dessutom så hade inte motorn räckt till  för detta alternativ.

Jag hade ett tak på 10000 på hela konverteringen för att det skall kännas rätt att sätta igång.

Taket är ännu inte nått  då motorn kostade 2000 och startmotorn 3500 (24 volt), elfläkt 800:-

Resten fixat  med det som låg i lådor.

Jag har behållit org generator samt kylare, motorfäste ifrån Mb.

Det underlättar mycket om man kan behålla 24v systemet intakt.

Min vagn har endast gått 920km så det mesta är i bra skick.

Just nu står vagnen i verkstan för att slipas/ lackas.

Tilläggas skall att en förutsättning är att en svarv finns att tillgå då det är ett måste då centreringsdon och remskivor skall fixas/centreras.

 min gamla örnsvarv har varit ovärderlig i denna konvertering.

Avslutar med att jag upplever Isuzun som mer lätt jobbad och återigen  dessa 2 motorer går att 24 volt

konvertera det spar mycket jobb.

mvh Clas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst clas1113

Gott nytt år alla.PDT_Armataz_02_02.gif

Skall försöka beskriva lite hur jag byggt 202:an

Men först vikten på motorn. Merca om602 motorns vikt har varit uppe tidigare och då jag provvägde den

blir svaret. Tomvikt 170kg.

Vikt med grenrör, generator samt svänghjul med koppling 195kg.

På frågan om varvet på Motorn så får man ändra utväxlingen på något sätt om man inte nöjer sig med att

ligga  25-30 km/h. Alternativen är två antingen en Fd51 låda med utväxling 1:1.

Original Volvo G5 har 1,36:1.

Om Fd51 lådan passar har jag inte provat då jag ansåg att det var för stor ombyggnad.

Motorn Kommer ifrån en MB250D (124 kaross).

Känner killen som kört den tidigare och orsaken till skrotningen var att Startmotorn var slut  likaså generatorn.

Samt även spännaren till multiribbremmen  för drivningen av generator och vattenpump.

Motorn gick i övrigt som en klockaPDT_Armataz_02_03.gif

 

Bv202 har kilremmar för drivningen av Generator och Hydraulpump.

Så att då valde jag att svarva nya nav som passar mot MB-motorns vattenpump och motoraxel.

Resultatet blev att 202 generatorn och Hydraulpumpen  monterades på var sin sida om motorn.

Drivna  av  remmar  ifrån tgb11 (888 mm).

Grenröret mynnar vid  svänghjulet så att jag valde att dra det bakåt via kardantunneln och ut via luftutsläppet.

Kopplingen är BV kopplingen på 8 1/2 tum den sitter bultad på en adapter skiva på 32mm som i sin tur är monterad på MB svänghjul som jag fick svarva till. Dock fattades det ca 20 mm för att axeln skulle nå in i

stödlagret så det blev att svarva en adapter även där.

Isuzun som jag tidigare konverterat har så tjockt svänghjul att man slipper  dessa manövrar samt att den har en lös  6mm plåt bakom svänghjulet som underlättar centrering och testande  innan man bestämt sig för motorvinkel mm.

Som ni ser så finns inget facit på hur man skall göra utan det är omständigheterna runt motorn som styr hur man skall gå till väga och hade remspännarn varit ok så hade det nog blivit multiribbrem.

Men som man säger man tager vad man haver.

/Clas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst clas1113

Oljetråget är inga problem men som du ser på bilden ligger kardanen ca 10mm från sprängkåpan.

Efter att jag lyft motorn 30-40mm.

Svårt då dieselns motorkuddar är mjukare än original gummi nej felPDT_Armataz_02_03.gif bakelitkuddar.

Väljer man Om 617 motorn från 300d (123 kaross).

Får man lyfta lite för då är det oljetråget som spökar.

Jag har även en 617 motor liggande men valet föll på 602:an  för det finns då möjlighet att byta till 603 motorn.

Men jag har fått höra att 617 är mer stryktålig än dom senare motorerna.

/Clas

 

clas11132010-01-01 22:00:26

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.G

Tror du att det blir trångt med 6:an (603) för oljetråget mot medbringaren och kardan? Jag har bara tittat på dina bilder än så länge och jag misstänker att det blir trångt där...PDT_Armataz_02_14.gif//Daniel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst clas1113

Har ikväll varit ute i verkstan och fixat ett läckage vid tempgivaren.

Kylvattnet har mycket anslutningar och det är lätt att missa något.

Ang 603:an så tror jag att om man lyfter motorn dessa mm så går tråget fritt.

Men servicemässigt är det toppen  med 602:an då man skall dela/ smörja knuten.

/Clas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svårt då dieselns motorkuddar är mjukare än original gummi nej felPDT_Armataz_02_03.gif bakelitkuddar.

/Clas

 

Ja du sätter väl inte dit några gummikuddar?? Hur skall annars motorvibrationerna kunna fortplanta sig i karossen???PDT_Armataz_02_10.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst silverado

hej.  sitter och funderar på en 300d i min 202a  men det ser ut som jag måste byta till orbitrol styrningen nån som vet var det finns att köpa?  motorn är från en 123 måste man svarva svänghjul och trixa nått med en sån spis? Håkan W

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst clas1113

Du behöver inte byta till orbitrol.

Man utrustade dom senare vagnarna med Hydrostatisk styrning.

Det är i stort sett samma pump på dom, bara trycket som är lite högre på dom senare.

Ang svänghjul så finns det 2 typer av hjul. Ett lite tjockare som jag inte sett än.

Möjligen att detta går att svarva ner.

Mb-svänghjulen ser ut som en skål där kopplingen ligger inne till skillnad från Volvo som ligger plant på hjulet.

/Clas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst silverado

ok  men blir det inte väldigt trångt med styrsnäckan.  kommer ju inte åt startmotorn som det är nu.  sänkte bvn i sommras i en sjö.  och nu har startmotorn gett upp. 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst clas1113

Har idag testkört 202:an i två timmar  för att se om det är problem med värmen.

Kan konstatera att motoreffekten räcker mer än väl.

Med undantag av när allt är stelfruset. Men efter en tids körning så har man inget behov av att växla.

Mb motorn har ett otroligt bottenvrid och det är inga problem att öka från tomgång på fyran till fullvarv på

plogad väg. Däremot är det ingen ljuv sång ifrån motorn vid hastigheter över 30km/h.

Vill man åka fort så skall man ha en annan utväxling. Med original Växellådor räcker  OM602 bra.

Ser ingen anledning att bygga aut med dieselmotorn som sitter i nu.

Det fel som konstaterades idag var bränd oljerök i hytten vilket visade sig komma ifrån

Gummibrickan på oljepåfyllningen. Packningen var torr och sprucken vilket fick till följd att olja rann ut på grenröret.

Värmen då! Ja det är inga problem  men med turbo så skall nog ytterligare uttag göras för att få bra genomluftning. Och ev mer fläktar.

 

/Clas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Hej clas1113!

Roligt att läsa om ditt bygge måste jag säga!

 

Tänkte göra något väldigt liknande en bit in i framtiden,

då jag avslutat min utlandstjänstgöring och köpt mig en 202a. PDT_Armataz_02_01.gif

 

Är det rymligt i kylluftschaktet? Kan man utan vidare dra avgassytemet via den?

Har du/någon bilder in i tunneln när motorn e borta?

 

Mitt första inlägg här, verkar vara ett vettigt/kunnigt forum det här.

//Viktor
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst clas1113

Hallå Viktor!

Du är så välkommen hitPDT_Armataz_02_02.gif

Har ingen bild på schaktet men jag har dragit röret ut genom bakväggen och sen upp bakom luft schaktet.

Det är lite pyssel att konvertera  men känslan när det är klart är ljuvlig.

Leta efter en rostfri ( läs mindre rostig ) Norsk bandvagn med ZF-lådan och hydrostatisk styrning.

Dessa tror jag tillverkades 1977-1981.

/Clas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Kopplingen är BV kopplingen på 8 1/2 tum den sitter bultad på en adapter skiva på 32mm som i sin tur är monterad på MB svänghjul som jag fick svarva till. Dock fattades det ca 20 mm för att axeln skulle nå in i

stödlagret så det blev att svarva en adapter även där.

Har du nån bild eller skiss på detta? Jag får inte nån bild i huvudet hur det är gjort...

 

Har du nån bild på det färdiga vidundret?

 

//Viktor
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst clas1113

Jag har lite kamerahaveri här så det är lite sparsamt med bilderPDT_Armataz_02_15.gif

Och verkstan är belamrad med en halvspacklad 202:a.

Har inte haft motivation att fixa "det där sista".Fan den funkar ju.PDT_Armataz_02_12.gif

Men bakvagnen är färdigmålad invändigt  men det tar jo två veckor att få den att torka.

Är väl lite snål med värmen men idag har det varit värme på hela dagen så jag skall ut nu och slipa.

PICT6047.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...