Gäst Vinkon Postad 3 Mars , 2010 Rapport Share Postad 3 Mars , 2010 Hur går det egentligen? Vi här borta i Affe räknar Mars nu. Avgassystemet, gjorde du bara ett hål för den i gallret? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst clas1113 Postad 3 Mars , 2010 Rapport Share Postad 3 Mars , 2010 Som brukligt är så går det snabbt att grovfixa (Dieselkonvertera) Sen det där finliret tar tid. Bandvagnen är klar för lackering nu. Det var lite små fix som skulle lösas, som ex beställa perforerat kylargaller i fronten. Då jag märkte att det var otillräcklig kylning av motorn vid hård körning. Sen avgasröret blev blånerat redan vid premiärturen. Och vidare har vädret varit bra för skogskörning ( skotare) så orken när man kommit hem har inte varit på topp. Avgasröret kommer ut precis över bakre axelväxeln med en utvändig ljuddämpare som går vertikalt upp bakom luftschaktet. Bilder kommer när den är lackad och klar. /Clas Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Vinkon Postad 22 April , 2010 Rapport Share Postad 22 April , 2010 Hur går det? Blir det några bilder? Är nyfiken, då jag precis köpt bandvagn själv. Av en i Lillhärdal, Jeep_Tom vet vem. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst clas1113 Postad 16 Maj , 2010 Rapport Share Postad 16 Maj , 2010 Bild på hur jag löst avgasfrågan /Clas 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst bv 202 Postad 16 Maj , 2010 Rapport Share Postad 16 Maj , 2010 Snyggt!! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst clas1113 Postad 16 Maj , 2010 Rapport Share Postad 16 Maj , 2010 Den är ny lackad men det syns knappt för allt damm. Avgasröret uppdraget så det når över bakvagnen. /Clas Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Vinkon Postad 16 Maj , 2010 Rapport Share Postad 16 Maj , 2010 Snyggt! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst laukermarcus Postad 23 Maj , 2010 Rapport Share Postad 23 Maj , 2010 Hej Silverado, Jag står inför exakt samma problem som dig. Jag har tänkt montera en Mercedes 250D från en W124 i min bandvagn med hjälpservo (styrventil). Jag är ganska säker på att jag måste ta bort snäckan och staget som går till cylindern. Hydraulpumpen ligger på ca 90bar och det är samma oavsett vilken typ av styrning man har, dock finns det två olika storlekar på pumparna. Styrventilens chockventil: 95bar Orbitrolens chockventil: 100bar. Jag funderar på att provköra utan staget mellan styrventilen och cylindern för att se hur hydrauliken orkar med samt för att känna hur lättstyrd den blir. Dock kommer man måsta vrida tillbax ratten till neutrallägen för att den ska sluta ge styrutslag. Man borde också kunna byta fjäder i hydraulpumpens tryckbegränsare, man borde kunna öka den 20 bar utan att det är några problem för pumpen. Man skulle också kunna köra med en vanlig riktningsventil tills man får tag i alla orbitroldelar, då blir den typ joystickstyrd. Jag funderar också på att sätta in en liten lastkännande axialkolvpump så man får lite hydraulkräm! Clas, jag är väldigt intresserad av mer bilder på bygget. Spacer på svänghjul, förlängningshylsa, adapterplatta m.m. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Dexxas Postad 23 Maj , 2010 Rapport Share Postad 23 Maj , 2010 Leta på en 160cc orbitrolventil på en gång, det är en lämplig ventilstorlek för att få ett normalt antal rattvarv från sida till sida.... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst laukermarcus Postad 24 Maj , 2010 Rapport Share Postad 24 Maj , 2010 Clas, skulle du kunna bidra med lite mått på det båda adapterplattorna?? Har tänkt skaffa material nu, så jag får med mig det innnan jag åker upp över landet.. Tack! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst clas1113 Postad 25 Maj , 2010 Rapport Share Postad 25 Maj , 2010 du har pm. Clas Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst laukermarcus Postad 29 Maj , 2010 Rapport Share Postad 29 Maj , 2010 Hej, Nu har jag hämtat "nymotorn". 250D 5cyl. Jag kommer att göra mallar och ta mått och försöka göra det mesta på mitt jobb som är 100mil från bandvagnen. Sedan blir det montering i sommar när jag har semester. Mercasvänghjulet som ska skruvas lös och svarvas om. Ny bandvagnskoppling som ska monteras på mercamotorn. Återkommer med mer bilder framöver. Hoj! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst clas1113 Postad 29 Maj , 2010 Rapport Share Postad 29 Maj , 2010 Härligt att se att du fått hem motorn Sök att få med det främre röret till avgassystemet samt glödrelä, cirkulationspumpen till värmen Och främre avgasrör att bygga vidare på. Det kommer att bli mycket jobb fram till den dag du äntligen får starta upp den. Men då kommer du att bli helnöjd trots att det kostat mången svordom. Ser fram emot att följa ditt bygge med spänning. /Clas Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst laukermarcus Postad 31 Maj , 2010 Rapport Share Postad 31 Maj , 2010 Hej, Nu har jag gjort en mall och packad prylarna i resväskan tillsammans med några viktiga mått. Nu är det bara att svarva och skära till delar som jag hoppas ska passa senare i sommar Nu blir det ett tag innan det kommer nåt mer! Hoj / Marcus Såg att vevaxeltätningen fuktar lite, så det blir att byta nu när svänghjulet är löst. Mall tillverkad i plywood. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst laukermarcus Postad 7 Juli , 2010 Rapport Share Postad 7 Juli , 2010 Hejsan, Gjorde bearbetningen av svänghjulet idag. Svarvade ut innerdiametern till 275mm och svarvade ner djupet från bakkant till 18mm. Tryckplattan ligger inne i svänghjulet. Senare ska en adapterplatta med styrkant för tryckplattta svarvas som lyfter tryckplattan tillbaka till bakkant (högst upp på denna bild) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Vinkon Postad 8 Juli , 2010 Rapport Share Postad 8 Juli , 2010 Ser ut att bli riktigt fint det där! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst laukermarcus Postad 14 Juli , 2010 Rapport Share Postad 14 Juli , 2010 Hej, Blev lite pyssel ikväll igen. Gjorde adapterplattan mellan motorn och växellådan. Dock har jag inte borrat några hål för växellådan ännu. Det blir när jag ska passa ihop dem. Har tyvärr inte hunnit få tag i lite tjockare plåt till svänghjulet ännu, så det får jag fixa uppe i norrland samt svarva in den i svänghjulet. Utritad efter mallen jag gjorde tidigare. 2 timmar senare var det klart! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Hassefan is back Postad 14 Juli , 2010 Rapport Share Postad 14 Juli , 2010 Vatten eller laser skurit?? "snokar" Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst laukermarcus Postad 14 Juli , 2010 Rapport Share Postad 14 Juli , 2010 Nope plasmaskärare och slipat. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Hassefan is back Postad 14 Juli , 2010 Rapport Share Postad 14 Juli , 2010 Aha! plasma är ju faktiskt lite mer manligare än vatten o laser Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst OBELIX Postad 14 Juli , 2010 Rapport Share Postad 14 Juli , 2010 Det blir riktigt snyggt det där, jag har semester nu- men har du inte fått tag på ett bra ämne till i tjockare plåt så kan jag nog hjälpa dej i Augusti. Vilken tjocklek och diameter behöver du? Hassefan, kom och hälsa på mej på jobbet när jag slår hål på en 300 mm:s plåt med min skärmaskin så får du se på manlig skärning! SKREV OBELIX Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst laukermarcus Postad 21 Juli , 2010 Rapport Share Postad 21 Juli , 2010 Hej, Blev lite pyssel igår. Började med att monterade plattan på motorn och byta vevaxeltätning. Svetsade fast bultarna till startmotorn i plattan, så det blir möjligt att byta startmotor utan att dela på motor och låda, vilken inte är så roligt ute i skogen. Fick dock slipa ut något på startmotorn så man kommer åt med hylsan. Testade att montera allt på plats för att se att det fungerar. Provstartade också motorn för första gången och den gick som en klocka! Fint med kranen när man pysslar med det här. Synd bara jag inte kan använda den för att lyfta motorn på plats För övrigt verkar jag ha fått tag på material och svarvare för att göra det sista på svänghjulet/kopplingen. Återkommer! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst eile Postad 21 Juli , 2010 Rapport Share Postad 21 Juli , 2010 Ny bandvagns koppling? På bilden ser den mycket lik den lamell som är svår att hitta till c202 dvs ungrarna kan det vara samma? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst laukermarcus Postad 21 Juli , 2010 Rapport Share Postad 21 Juli , 2010 Jag hoppas iaf det är en bandvagnskoppling. Någon som vet? Om jag fattar reservdelslistan rätt så har alla BV samma koppling och den där ser ju likadan ut som den klas har fotat på sida 1 i denna tråd. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Ake64 Postad 22 Juli , 2010 Rapport Share Postad 22 Juli , 2010 Jag har visserligen inte varit i någon bandvagn och skruvat men den ser identisk ut med den kopplingen jag plockade ur min B18 på 903:an. Den ersatte jag med en vanlig koppling från en B20 -67 (givetvis ihop med stödlager). Den nya lär visst vara lite klenare än 903:ans original men annars var det inga konstigheter. Finns på Mekonomen m fl. Ake642010-07-22 08:11:28 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.