Gå till innehåll

Dieselkonvertering Bv202


Gäst clas1113

Rekommendera Poster

Gäst clas1113

Som brukligt är så går det snabbt att grovfixa (Dieselkonvertera)

Sen det där finliret tar tid. Bandvagnen är klar för lackering nu.

Det var lite små fix  som skulle lösas, som ex beställa perforerat  kylargaller i fronten.

Då jag märkte att det var otillräcklig kylning av motorn vid hård körning.

Sen avgasröret blev blånerat  redan vid premiärturenPDT_Armataz_02_11.gif.

Och vidare har vädret varit bra för skogskörning ( skotare) så orken när man kommit hem

har inte varit på topp.

Avgasröret  kommer ut  precis över bakre axelväxeln med en utvändig ljuddämpare  som går

vertikalt upp bakom luftschaktet.

Bilder kommer när den är lackad och klar.PDT_Armataz_02_02.gif

/Clas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
  • 4 weeks later...
Gäst laukermarcus

Hej Silverado,

 

Jag står inför exakt samma problem som dig. Jag har tänkt montera en Mercedes 250D från en W124 i min bandvagn med hjälpservo (styrventil). Jag är ganska säker på att jag måste ta bort snäckan och staget som går till cylindern. Hydraulpumpen ligger på ca 90bar och det är samma oavsett vilken typ av styrning man har, dock finns det två olika storlekar på pumparna. Styrventilens chockventil: 95bar Orbitrolens chockventil: 100bar.

Jag funderar på att provköra utan staget mellan styrventilen och cylindern för att se hur hydrauliken orkar med samt för att känna hur lättstyrd den blir. Dock kommer man måsta vrida tillbax ratten till neutrallägen för att den ska sluta ge styrutslag. Man borde också kunna byta fjäder i hydraulpumpens tryckbegränsare, man borde kunna öka den 20 bar utan att det är några problem för pumpen. Man skulle också kunna köra med en vanlig riktningsventil tills man får tag i alla orbitroldelar, då blir den typ joystickstyrd. Jag funderar också på att sätta in en liten lastkännande axialkolvpump så man får lite hydraulkräm!

 

Clas, jag är väldigt intresserad av mer bilder på bygget. Spacer på svänghjul, förlängningshylsa, adapterplatta m.m.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Dexxas

Leta på en 160cc orbitrolventil på en gång, det är en lämplig ventilstorlek för att få ett normalt antal rattvarv från sida till sida....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst laukermarcus

Clas, skulle du kunna bidra med lite mått på det båda adapterplattorna?? Har tänkt skaffa material nu, så jag får med mig det innnan jag åker upp över landet.. Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst laukermarcus

Hej,

 

Nu har jag hämtat "nymotorn". 250D 5cyl. Jag kommer att göra mallar och ta mått och försöka göra det mesta på mitt jobb som är 100mil från bandvagnen. Sedan blir det montering i sommar när jag har semester.  PDT_Armataz_02_11.gif

 

IMG_1382.jpg

 

IMG_1385.jpg

 

 

Mercasvänghjulet som ska skruvas lös och svarvas om.

IMG_1388.jpg

 

Ny bandvagnskoppling som ska monteras på mercamotorn.

IMG_1389.jpg

 

Återkommer med mer bilder framöver.

 

Hoj!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst clas1113

Härligt att se att du fått hem motornPDT_Armataz_02_02.gif

Sök att få med det främre röret till avgassystemet samt glödrelä, cirkulationspumpen till värmen

Och främre avgasrör att bygga vidare på.

Det kommer att bli mycket jobb fram till den dag du äntligen får starta upp den.

Men då kommer du att bli helnöjd trots att det kostat mången svordom.

Ser fram emot att följa ditt bygge med spänning.

/Clas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst laukermarcus

Hej,

 

Nu har jag gjort en mall och packad prylarna i resväskan tillsammans med några viktiga mått. Nu är det bara att svarva och skära till delar som jag hoppas ska passa senare i sommar PDT_Armataz_02_03.gif Nu blir det ett tag innan det kommer nåt mer! Hoj / Marcus

 

IMG_1436.jpg

Såg att vevaxeltätningen fuktar lite, så det blir att byta nu när svänghjulet är löst.

 

IMG_14392.jpg

Mall tillverkad i plywood.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Gäst laukermarcus

Hejsan,

 

Gjorde bearbetningen av svänghjulet idag. PDT_Armataz_02_03.gif

Img_1590400.jpg

 

Svarvade ut innerdiametern till 275mm och svarvade ner djupet från bakkant till 18mm.

Img_1592400.jpg

 

 

Tryckplattan ligger inne i svänghjulet. Senare ska en adapterplatta med styrkant för tryckplattta svarvas som lyfter tryckplattan tillbaka till bakkant (högst upp på denna bild)

Img_1594400.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst laukermarcus

Hej,

 

Blev lite pyssel ikväll igen. PDT_Armataz_02_02.gif Gjorde adapterplattan mellan motorn och växellådan. Dock har jag inte borrat några hål för växellådan ännu. Det blir när jag ska passa ihop dem. Har tyvärr inte hunnit få tag i lite tjockare plåt till svänghjulet ännu, så det får jag fixa uppe i norrland samt svarva in den i svänghjulet.

 

Img_1809400.jpg

Utritad efter mallen jag gjorde tidigare.

 

 

Img_1810400.jpg

2 timmar senare var det klart!

 

Img_1811400.jpg

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst OBELIX

Det blir riktigt snyggt det där, jag har semester nu- men har du inte fått tag på ett bra ämne till i tjockare plåt så kan jag nog hjälpa dej i Augusti. Vilken tjocklek och diameter behöver du?

 

Hassefan, kom och hälsa på mej på jobbet när jag slår hål på en 300 mm:s plåt med min skärmaskin så får du se på manlig skärning!

 

SKREV OBELIX
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst laukermarcus

Hej,

 

Blev lite pyssel igår.

 

Img_1862400.jpg

Började med att monterade plattan på motorn och byta vevaxeltätning.

 

 

Img_1863400.jpg

Svetsade fast bultarna till startmotorn i plattan, så det blir möjligt att byta startmotor utan att dela på motor och låda, vilken inte är så roligt ute i skogen.

 

 

Img_1865400.jpg

Fick dock slipa ut något på startmotorn så man kommer åt med hylsan.

 

 

Img_1870400.jpg

Testade att montera allt på plats för att se att det fungerar. Provstartade också motorn för första gången och den gick som en klocka!

 

 

Img_1872400.jpg

Fint med kranen när man pysslar med det här. Synd bara jag inte kan använda den för att lyfta motorn på plats PDT_Armataz_02_10.gif

 

För övrigt verkar jag ha fått tag på material och svarvare för att göra det sista på svänghjulet/kopplingen.

 

Återkommer!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst laukermarcus

Jag hoppas iaf det är en bandvagnskoppling. Någon som vet? Om jag fattar reservdelslistan rätt så har alla BV samma koppling och den där ser ju likadan ut som den klas har fotat på sida 1 i denna tråd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Ake64

Jag har visserligen inte varit i någon bandvagn och skruvat men den ser identisk ut med den kopplingen jag plockade ur min B18 på 903:an. Den ersatte jag med en vanlig koppling från en B20 -67 (givetvis ihop med stödlager). Den nya lär visst vara lite klenare än 903:ans original men annars var det inga konstigheter. Finns på Mekonomen m fl. Ake642010-07-22 08:11:28

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...