Gå till innehåll

Dieselkonvertering Bv202


Gäst clas1113

Rekommendera Poster

Gäst Ake64

Nja, jag påstår inte att du har fel eile.

 

Utseendemässigt är den extremt lik men jag har ingen koll på bandvagnens koppling så jag kan inte svära på att det är samma som min gamla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst clas1113

Det är en bandvagns koppling till en senare NF1//MK2.

Diametern ligger på 8,5 tum samt att den kallas Lapplanderkoppling.

I Norska instr-boken kallas den "forsterket".

MVH Clas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst clas1113

Din platta ser fin utPDT_Armataz_02_02.gif

Var noggrann med centreringen bara och lägg ner tid på centrerings donen.

Ang koppling så är det skillnad på dom enligt boken.

Kan vara så att det endast skiljer på att NF1 har den förstärkta versionen.

 

Om du vill kan jag ta ett foto av min centrerings mojäng (INTE VACKER MEN FUNKTIONELL)

MVH Clas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst laukermarcus

Hej,

 

Ser rejält ut det där Clas! Jag funderar på att bara prova centrera lamellen efter ett centreringsdon och styra växellådan efter det och stödlagret, det blir lite chansning men jag tror det ska gå. Man kan börja med två bultar och sedan testa innnan man borrar resten.

 

Blev lite idag med, bearbetade en multiribbremskiva som nu passar på hydraulpumpen, gjorde ett fäste för pumpen på motorn och började plocka ur B18 från vagnen.

 

Imorrn blir det ledigt på riktigt! PDT_Armataz_02_02.gif

 

 

Img_1879400.jpg

BV pump med multiribbremskiva.

 

Img_1881400.jpg

Pumpen monterad på motorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst clas1113

Lite tips bara använd inte fästet till servopumpen då det troligen är för klent (alu).

Sen är jag tveksam till centrering med denna metod.

Din platta ser så fin ut så jag vill att du skall lyckas direkt.

Jag använde en stång ifrån en hydraulcylinder som passar i stödlagret.

Därefter svarvade jag till den rörliga delen som glider på stången.

Den träs på utifrån på sprängkåpan och därefter spänner man bara ihop det hela.

Ju större diameter ju mer exakt.

Fördelen med detta är att du kan vrida sprängkåpan/motorn.

När vinklarna är rätt är det bara att slå i centrerade körnare  i hålen.

MVH Clas

 

clas11132010-07-24 23:06:51

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Kjell Niklasson

Servopumpen på en Merca sitter ju faktiskt där som hydralpumpen monterats. Så det borde hålla. Vill man så går det att bygga ett fäste på baksidan av bröstkåpan. Där skall finnas två gängade hål ner i motorblocket. Bygger man så att fästet för pumpen även sitter där, så bör det hålla bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst laukermarcus

Hej,

Helt rätt Kjell, den sitter där orginalpumpen sitter monterad så jag tyckte också att det borde hålla. Dock är det inga problem att stödja den om man så vill. Vacumpumpen syns mellan hydraulpumpen och sträckaren.

Hade jag en hydraulcylinder och en svarv hade jag helt klart använt det, man får försöka hitta på nåt annat bra sätt.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst clas1113

Orsaken till att jag tvekar på fästet är just att mitt fäste brustit.

Jag fick bygga ett nytt fäste från motorblocket.

Men förstärker man befintligt så kan det funka.

Jag driver pumpen från separat kilrem.

Och jag upplever det som att orbitrolen tar mycket kraft vid sväng i djup snö.

Din BV har servostyrning och det som skiljer är en större pump på min NF1.

Din pump heter Vickers VTM27  och min heter VTM42-14.

Det är så tråkigt när det går sönder och drar med sig  mer i raset.

I mitt fall halsen till vattenpumpen som fick köpas ny. PDT_Armataz_02_06.gif

/Clas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst laukermarcus

Jag har ute B18 + växellådan från bandvagnen. Skillnaden verkar bara vara olika tryckplattor mellan std och förstärkta kopplingen. Jag kommer nog att svarva ner B18 svänghjulet (tjocklek ca 32mm) så det passar innuti mercasvänghjulet. Då får jag hål och styrstift gratis dessutom behöver jag inte hitta material. Då kan man bara borra ut befintliga gängade hål så man kan sätta genomgående bultar som gängas i svänghjulet istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
Gäst laukermarcus

Hej,

 

Nu närmar det sig. Har varit lite dålig på att ladda upp bilder sista tiden. Körde bandvagnen några meter med dieselmotorn idag. Dock fattas avgassystem, el, gasreglage, kylare. Har tyvärr inte tagit några bilder på hur det ser ut under huven ännu. Over and out!

 

Img_1938400.jpg

Förlängning av växellådans axel, låst på axel med insexskruv.

 

Img_1941400.jpg

Volvo-svänghjulet insvarvat i mercahjulet. Har borrat ut hålen i volvohjulet och borrat och gängat i mercahjulet.

 

Img_1942400.jpg

Volvokopplingen monterad.

 

Img_1950400.jpg

Merca 250D + volvo M42 växellåda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst laukermarcus

Hej,

 

PDT_Armataz_02_07.gif

 

Lite info om Merca glödrelä

 

31 (svart grov) - jord

15 (röd/ljusröd) - tändning

50 (lila) - start solenoid signal

Brun - tempsensor

LA (svart smal) - Glödlampa

 

 

Img_1952400.jpg

Bild under huven

 

Img_1953400.jpg

Moddad standard BV kylare.

 

Img_1957400.jpg

Det verkar vara möjligt att köra med styrsnäckan om man flyttar luftburken. Jag har också dragit om röret till värmepaketet eftersom det stack ut så tokigt på den här sidan, har också tagit bort förvärmningskitet för bränslet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst clas1113

Jag hade samma strul med luftburken.

Man får nog dra slang( Vilket inte än blivit av)PDT_Armataz_02_03.gif

Det ser bra ut med monteringenPDT_Armataz_02_02.gif

Hoppas att det löste sig med vridningen  av motorn utan krångel.

Det är oerhört svårt att  beskriva hur man bör vrida motorn då vi har olika modeller på bv.

Åter igen ett beröm för en svår manöver som kräver mycket tänk.

MVH CLAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst laukermarcus

Tack Clas för tips och hjälp! Jag gjorde ett centringsdon av en 35mm kompaxel och lånade lager + fläns från växellådan som centrerar spränkåpan =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...
Gäst dieselharry

Hej på er alla glada bandvagns ägare.. Kul att ni har gjort dieselkonverteringar i dessa vagnar.

Likaså bestämde jag mig för att ingripa mot den svenska bensindjävulen, och installera diesel i min MKI vagn.

Anledningen till att jag skriver detta inlägg nu är att jag blev uppringd för en liten stund sen, av en gotlänning som med allvar i rösten påtalade att om jag har en bandvagn, och speciellt om jag bytt till dieselmotor, så kunde jag, (SKULLE!) jag bli medlem och vara med i gänget.. =) Så här sitter jag, just för tillfället utan bilder till er.

Men jag kommer att försöka lägga in bilder och svara på frågor om min operation om hur jag gått till vägar.

 

Jag har väl varit lite lat tidigare, då jag har varit inne på detta forum och tittat på bilder och läsa div. inlägg om bv202. Men nu är det ännu en medlem i form av bandvagns ägare här på forumet.

 

// Diesel harry

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...