Gå till innehåll

Dieselkonvertering Bv202


Gäst clas1113

Rekommendera Poster

Jag är också nyfiken på detta.  Tar man sig besväret att byta motor så vill man ju även ändra totalutväxlingen så att dels maxfarten blir högre men framförallt så att en lagom marschfart hamnar kring ca 2000 rpm där vridet och bränsleekonomin finns. Är sugen på att lägga i en VW 1,9 TDI men då återstår problemet med låg utväxling.

 

Har kollat på Pajero som ger 0,819 i utväxling jfr 1,36 original på högsta högväxel samt lika låg lågväxel som nu men en 5e växel och inte lika tätstegat. Pajeropaket blir dock en ruskigt lång historia. Bild från nätet

attachicon.gifpajero6g72.JPG

Personligen så skulle jag vara nöjd om jag slapp växla ner så fort det blir motlut vid vägkörning, hastigheten skulle nog räcka för mig utan att ändra utväxling.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen så skulle jag vara nöjd om jag slapp växla ner så fort det blir motlut vid vägkörning, hastigheten skulle nog räcka för mig utan att ändra utväxling.

Visst vore det ett lyft i sig men 30 knyck vid 4000 varv på en diesel vet jag inte om det är så bränslesnålt.  15 km/h vid behagliga 2000 varv är lite väl långsamt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Är svårt sugen på dieselkonvertering men det lär inte bli inför denna vinter.   Hur stor motor behöver man om man vill kunna åka 40 km/h i djupsnö utan att fördenskull åka på fulla varv?  Tänker mig alltså även byte av växellåda.

Oj...då behöver du den härhttp://www.umeaoffroad.se/products/motor-v-12-fr%C3%A5n-t-55-%28renoverad%29/ :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle jag diesel konvertera skulle ja iaf vilja komma upp i 130-160hk typ 5-6cyl alt v6 motor.

Men att det räcker till klara 40km/h i snö tvivlar ja på :)

 

Mest prisvänligast dieselkonv. om ja förstår borde bli en vw tdi motor på 110hk(sent 90 tal)

+kankse en sån trimbox på nåra extra hästar.

Adapterplattan för lådan finns ju på SMT(Volvo valp)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Sitter och läser om alla fantastiska projekt och drömmer och är avundsjuk, men tyvärr ryms ingen bandvagn varken i garaget eller i hushållsbudgeten just nu. :-(

Åkte mycket bv206/2063 i det militära och kan konstatera att 40km/h i djupsnö kräver MYCKET mer än de 135 hk som Fordsexan ger iaf... (Sen kanske 202:an är mer lättdriven, men ändå, det kommer att kosta.)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En lite teknisk undran om nån har svar då :)

vw/audis dieselmotor runt 00-03,den så kallade 115hk "Pumpduse" som tex sitter i min risiga passat.

Nån som vet om denna skulle kunna ha samma bultmönster till sprängkåpan som de tidigare diesel fyrorna från

slutet av 90 talet?(tänker på adapterplattan)

Sen en annan elektrisk undran hur det blir med krypteringen i tändningslåset och

det avancerade styr/kretskortet?de jag frågat påstår att det blir krångel.

Men borde det inte gå att få med/ur tändningslås och övriga styrkomponter

utan att typ göra ingrepp på /ta bort dessa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En lite teknisk undran om nån har svar då :)

vw/audis dieselmotor runt 00-03,den så kallade 115hk "Pumpduse" som tex sitter i min risiga passat.

Nån som vet om denna skulle kunna ha samma bultmönster till sprängkåpan som de tidigare diesel fyrorna från

slutet av 90 talet?(tänker på adapterplattan)

Sen en annan elektrisk undran hur det blir med krypteringen i tändningslåset och

det avancerade styr/kretskortet?de jag frågat påstår att det blir krångel.

Men borde det inte gå att få med/ur tändningslås och övriga styrkomponter

utan att typ göra ingrepp på /ta bort dessa?

Jo river du ur hela tändsystemet med styrdon, sensorn runt tändningslås osv så funkar det ju fint. du behöver ju i vilket fall som helst styrdon osv för att kunna köra dom nyare motorerna. Däremot så tror jag att sprängkåpan är större på pumpduse motorn jämfört med dom äldre då den har kraftigare svänghjul/koppling då vrid/hk är högre samt att jag tror det är dubbelmasse svänghjul på dom jämfört med den äldre som har enkelmasse svänghjul. 

 

Om jag skulle välja så skulle jag ta en "äldre" motor (tex afn motorn) med utanpåliggande pump och möjligen "trimma" den med en vridpottensiometer (finns beskrivningar på internet) Då får man ut ca 130+hk. Enklast där är också om man får med styrbox, kabelhärvor samt tändningslås sensorn. Finns ju billiga kompletta bilar att köpa och ta allt ifrån samt att man vet att det funkar mot att köpa en lös motor.

 

Säg till ifall du gör slag i saken o vill ha hjälp med kretschema eller liknande så ska jag försöka få tid över att hjälpa till lite.

 

edit står för övrigt en sådan bil här på gården men ägaren säger att det är nått fel på motorn men bilen ska nog säljas som den är vad jag förstår och den har stått här ett år nu........... Den ska för övrigt bort innan snörjningen ska igång har jag bestämt, men ägaren vet inget om det ännu :)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok tack för infon  mr Audi Q :)

Då är det väl bara sprängkåpan/adapterhistorien som skulle kunna bli knepig i dagens utredning.

Tanken var att köpa annan bil snart då passaten börjar bli risig,men den går otroligt bra och

välservad motor tex kamrem o vattenpump för nåra tusen mil sen.

Motor+allt runt som behövs för drift va tänkt att ställas på pall för framtida

konvertering,kanske i en bandvagn,valp eller willys :)

Men som du skriver så kankse det är mycket enklare med den äldre motorn

och få den ev lite påställd.

Sen kan man köpa en typ fungerande "skrotbil" för att försäkra sig om att få en fräsh

motor,brukar inte bli så dyra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ser att det finns en drös på blocket för en billig peng. Men har du redan en pumpeduse bil som är din som du funderar på att skrota så varför inte testa och se om det funkar. Dom nyare motorerna är ju fina i gången. om du har någon skrot/demontering i närheten kan du ju svänga förbi och se om du kan få jämföra lite sprängkåpor mot en påse fikabröd eller nått. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jepp,tex den här är 500meter hemifrån...dock är ägaren en riktig "motorhead" så motorn har allt gått väldans hårt,

http://www.blocket.se/varmland/Vw_golf_variant_tdi_55647762.htm?sa=1

Stämmer att dus är fina i gången,provkörde en a4 tdi med äldre snurran förra veckan som en polare vill kränga+en

fungerande skrotbil.

Kan säga att det skiljer en del på gången o prestandan,men o andra sidan när den ska sitta i ett gammalt

skakigt grönfordon kankse det inte spelar så stor roll när ja tänker lite till :)

Det finns väl nåra skrotar inom nån mils radie så det är nog inte omöjligt att få jämföra om man behöver :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja vet inte riktig va 5cl motorn är,försökte googla men fick fram mest drinkar baserade på vodka :lol:

Men är det den som volvo hade förr?raksexa diesel med/utan turbo?men har för mig att det är en vw motor :)

Det är gott om plats kvar när man kollar laukermarcus bygge med 250d merca motor

så det kankse skulle gå.

Ja den där v6 tdi 2.5 blev ja varnad för,bla kan det komma ner olja och störa kretskortet i bränslepumpen

som sitter mellan cylindrarna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte bara pumpen som "bara" funkar ca 24k mil, kamaxlarna och vipporna slits ner eller går av i parti o minut en riktigt dålig maskin samt att jag tycker den är svag och drar på tok för mycket bränsle för att vara en oljebrännarmotor.

 

Den raka 5cl tdi motorn sitter i audi 100/audi A6 93-97 C4 modellen samt att Volvo också har köpt in sig på motorn och då sitter den väll i 850 och tidiga v70 samt 9 serien eller nått sådant tror jag. Motorn finns som 115hk variant eller en tdis modell på 140hk (dom är rätt så ovanliga numera)

 

motor bokstav AAT = 115hk

motor bokstav AEL = 140hk

 

Här en länk till just en 140hk

http://www.blocket.se/halland/Audi_A6_Avant_TDI_140hk_55646647.htm?ca=6&w=3

 

Edit: blocket är ju ungefär det samma som till bensinmotorn som funnits i "evigheter" tror det kom i slutet på 1970 någon gång och fanns med till 1997 i lika utföranden både som bensin motor och diesel. Populära i audi s4 och s2 samt audi rs2 nu för tiden 

Samt att det även sitter i transporter bussarna i samma årsmodeller ungefär.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aoo ok,ja då har man lärt sig mer :)

Trodde motor koden va 5cl,men du mena 5cyl haha :) ,ja den gamla dieselsexan(volvo/vw 80 talet) hade nog känts lite gammalmodig,dessutom

klena toppar har ja hört.

Man kan ju hålla utkik efter den 5cyl 2,5 tdi om det skulle dyka upp tex lämplig donatorbil för rätt peng.

På den borde väl kankse sprängkåpan va lika som den 4cyl tdi motorn då man kanske borde haft lika växelådor

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 weeks later...

gAZX38.jpg

 

Idag lyfte jag ur min råoljare :) går ganska lätt när man skrotar en bil och fritt använder vinkelslipen och tigersågen,

så bilen är väl numera lite "FUBAR".

 

 

Lite frågor om montering med adaptern från smt,vilken koppling ska användas?

och visst måste det gå att använda matarpumpen från donatorbilens tank?

Googlade bilder på vw tdi monterad i bv202,finner dom inte just nu

är ganska säker på att jag sett såna,om det är här på forumet minns jag inte :angry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns en megalång tråd http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313&p=9 om en ombyggnad med VW TDI i en 244a med en massa nyttig information.     Tror du måste byta svänghjul eftersom startmotorn sitter på "fel" sida på VW TDI jämfört med Volvo. Skrev ihop en egen kom ihåglista för VW TDI konvertering men hittar den inte.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den där garagelänken gav bra info :)

Ang matarpump så ska det inte finnas eller jo troligtvis i pumpen på motorn på dessa motorer/donatorbil.

Jag har fyndat in lite mer donatorbilar...en passat tdi-98 och en golf 4 tdi-98.

sålde min citroen hdi i fredags,en bil bort och två nya in... :wacko:

 

Om det nu skulle bli dieselkonvertering så ska jag under vintern sätta

en motor i rigg och anpassa allt som koppling,svänghjul,provstarta mm i den först,

istället för att stå o ta ur motorn ur vagnen flera gånger när det inte passar :)

Då blir ju bytet lite smidigare till försommaren

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...