LurK Postad 1 Oktober , 2014 Rapport Share Postad 1 Oktober , 2014 Jag lånade detta från en garagetlänk och limmar in det här börjar med att skriva vad man behöver för bytetPASSAT 1,9 DIESEL/ TURBODIESEL OCH EN STYCK VOLVO 140 240 740 940 ELLER VOLVO 960adaptern man behöver finns och köpa på http://smt.nu/ och kostar ca 1900:- adaptern är gemensam för både m40 och m46/47 växellådor, och har alltså hål för båda växellådorna. om motorn kommer från en passat, där startmotorn sitter på växellådssidan, måste antingen svänghjulet bearbetas, eller ett annat införskaffas gäller det en golf-motor gäller enbart byte till ett annat svänghjul. bearbetningen innebär att man försiktigt knackar runt kanten på startkransen, så den kryper av. därefter svarvas ett nytt spår på andra sidan av svänghjulet, närmast motorn, med samma diameter, och startkransen värms upp och monteras eller skruvas dit. (bilder kommer) väljer man att skaffa ett annat svänghjul, skall det tas från följande vag-motorer: svänghjulet har reservdelsnummer: 026 105 269l, och kostar nytt ca 2638:- sitter på följande vag-motorer:passat: AHL, ADP (från -97 och upp till en bit i -98, sen blir det dubbel masse-svänghjul).audi 100 1,8: JW, DS NP, NP, 4B, SH, PHaudi 100 1,6 och 2,0 ADD, AAE, ACE, ABB, ABK, ADW, 1Z (1,9diesel), ADR,AHU (1,9diesel)audi 80 1,6 och 2,0 RN, JV, PP, NE, SF, JN, DZ, SD, RU, PM, RNA, JA, JK (diesel).(t-diesel), 6A, 1Y (diesel), ABM, ABT, ADA, AAZ(diesel).kolla att det inte är ett dubbel masse-svänghjul, innan köp. använd orginal tryckplatta från den motor svänghjulet kommer från, och en lamell som är 10-splinsad och har en diameter på 228mm, om motorn skall montersa på en M40-låda. volvo 260 2,7 hade en sådan lamell , med artikelnummer 120 98 01, 1377560 eller 381297. sachs-nummer 1861 752 035.skall motorn monteras på en m46/47-låda används en lamell som har 22 tänder och har samma diameter, 228mm. vissa av volvo 240, 740 och 940 har en sådan lamell, exempel på reservdelsnummer är 12200986, 3502634, 3502640, 3549307, 3549538, 6814586, 68114599, 6814601 eller 6843623. sachs-nummer 1861 939 038.saknar motorn stödlager i änden på vevaxeln, för ingående axeln från växellådan, måste ett sådant monteras. det skall ha dimensionen 35mm i ytterdiameter 15mm i innerdiameter (samma som växellådsaxeln) och 10-12mm i bredd. passat B1 har ett sådant lager med artikelnummer 410 0009 10, och kostar ca 274:-använd startmotor från antigen en volvo diesel (d/td24). mb220/240/300diesel eller passat tdi (1997-2000). startmotorena från mb (och vissa volvo starter) kan ibland vara för stora (beroende på fabrikat) och kan därför kollidera med grenrör turbo och annat på vissa motorer. testa om startmotorn passar innan köp. hålen i startmotorena är gängade m12 och startmotorn skall alltså dras från baksidan det går nartuligtvis, men innebär att starten inte går att demontera med mindre att motorn plockas ur, därför har adaptern gängade hål för m10, man använder en insex-bult med lagom längd och drar den igenom m12-hålet från rätt sida, eventuelt behöver man mejsla bort lite matrial runt hålen för att skallen skall få rum. lyckas man finna en startmotor från en av mb,s bussar-lastbilar typ 206-309, har de en start med en annan gavel som bultarna sätts, ifrån rätt sida ett exempel på en sådan start är start med bosch-nummer 0001 362 038 och kostar ny ca 3000:- men det finns beg. 4 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 2 November , 2014 Rapport Share Postad 2 November , 2014 Modiferade mitt gamla motorstativ till rigg för lite expriment.Axeln o lamellen från bv/zf passar ju precis i/på orginalsvänghjulet.Förresten har jag fått en misstänk äldre volvo låda som inte passar b20 sprängkåpan då bultmönstret inte matchar En fråga har dykt upp om inte det kan gå att koppla ihop en m40låda med audins sprängkåpaom det nu är värt det.. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 14 December , 2014 Rapport Share Postad 14 December , 2014 Grovkapat och rensat audi vxl lådan som hör till tdi motorn.Här syns lite grovpassning mot zf lådan.En vild tanke som dök upp att man borde ju göra bultmönsterför både m40/m400 och zf lådorna 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 29 December , 2014 Rapport Share Postad 29 December , 2014 Efter lite beräkningar och funderingar har jag fattat att det inte är värt att modifera Audi kåpan mot zf/m40 bultmönstret,blir ganksa komplicerad svetsning och anpassning osv. Har det varit en kåpa/låda från bakhjulsdriven bil hade det kankse vart värt det. Sen annan fundering är om att man skulle göra en konvertering i framtiden är att använda en något äldre spis med mindre elektronik och ca 150-160hk och 5-6 cyl. Men det var iaf kul att exprimentera lite 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rickien Postad 6 Januari , 2015 Rapport Share Postad 6 Januari , 2015 litt synd å sjå at du ikkje går vidare med denne motoren.. har vert inne på 5'ern der sjølv... bra effekt og drag - når den er varm. og så har den meir enn 4cyl kva motor tenker du på eventuelt då?? vil du beholde m40/zf kasse, eller gå for ein anna type? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 7 Januari , 2015 Rapport Share Postad 7 Januari , 2015 litt synd å sjå at du ikkje går vidare med denne motoren.. har vert inne på 5'ern der sjølv... bra effekt og drag - når den er varm. og så har den meir enn 4cyl kva motor tenker du på eventuelt då?? vil du beholde m40/zf kasse, eller gå for ein anna type? Ok Vilken motor vet jag inte,men iaf hög kvalitet,även Hdi 2.2 borde va ett alternativ. Projektet är väl inte helt av-vecklat än heller,kankse blir motorn kvar till nått annat roligt(willys/valp bygge) Jag skulle helst använda orginal växellåda,minst bekymmer tror jag 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Surjamt Postad 13 Februari , 2019 Rapport Share Postad 13 Februari , 2019 Hittade en dieselkonvertering på youtube. Nissan Laurel 2,8 rak6a. De verkar ha använt Nissans automatlåda direkt på BV202 fördelningslåda. Går det ändra utväxling på fördelningslådan? Vore ju bra om man kan nyttja dieselvridet till att få lägre varv. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 14 Februari , 2019 Rapport Share Postad 14 Februari , 2019 Valplådan har väl en smärre skillnad i utväxling? Själv har jag kollat på tgb 11/13/20:s fd51 med 1.0 på högväxeln alternativt byta axelväxlarna till nåt med vettigare utväxling. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.