Gå till innehåll

Dieselkonvertering Bv202


Gäst clas1113

Rekommendera Poster

Jag lånade detta från en garagetlänk och limmar in det här :)

 

börjar med att skriva vad man behöver för bytet

PASSAT 1,9 DIESEL/ TURBODIESEL OCH EN STYCK VOLVO 140 240 740 940 ELLER VOLVO 960

adaptern man behöver finns och köpa på http://smt.nu/ och kostar ca 1900:- adaptern är gemensam för både m40 och m46/47 växellådor, och har alltså hål för båda växellådorna. om motorn kommer från en passat, där startmotorn sitter på växellådssidan, måste antingen svänghjulet bearbetas, eller ett annat införskaffas gäller det en golf-motor gäller enbart byte till ett annat svänghjul. bearbetningen innebär att man försiktigt knackar runt kanten på startkransen, så den kryper av. därefter svarvas ett nytt spår på andra sidan av svänghjulet, närmast motorn, med samma diameter, och startkransen värms upp och monteras eller skruvas dit. (bilder kommer) väljer man att skaffa ett annat svänghjul, skall det tas från följande vag-motorer: svänghjulet har reservdelsnummer: 026 105 269l, och kostar nytt ca 2638:- sitter på följande vag-motorer:

passat: AHL, ADP (från -97 och upp till en bit i -98, sen blir det dubbel masse-svänghjul).
audi 100 1,8: JW, DS NP, NP, 4B, SH, PH
audi 100 1,6 och 2,0 ADD, AAE, ACE, ABB, ABK, ADW, 1Z (1,9diesel), ADR,
AHU (1,9diesel)

audi 80 1,6 och 2,0  RN, JV, PP, NE, SF, JN, DZ, SD, RU, PM, RNA, JA, JK (diesel).
(t-diesel), 6A, 1Y (diesel), ABM, ABT, ADA, AAZ(diesel).

kolla att det inte är ett dubbel masse-svänghjul, innan köp. använd orginal tryckplatta från den motor svänghjulet kommer från, och en lamell som är 10-splinsad och har en diameter på 228mm, om motorn skall montersa på en M40-låda. volvo 260 2,7 hade en sådan lamell , med artikelnummer 120 98 01, 1377560 eller 381297. sachs-nummer 1861 752 035.
skall motorn monteras på en m46/47-låda används en lamell som har 22 tänder och har samma diameter, 228mm. vissa av volvo 240, 740 och 940 har en sådan lamell, exempel på reservdelsnummer är 12200986, 3502634, 3502640, 3549307, 3549538, 6814586, 68114599, 6814601 eller 6843623. sachs-nummer 1861 939 038.

saknar motorn stödlager i änden på vevaxeln, för ingående axeln från växellådan, måste ett sådant monteras. det skall ha dimensionen 35mm i ytterdiameter 15mm i innerdiameter (samma som växellådsaxeln) och 10-12mm i bredd. passat B1 har ett sådant lager med artikelnummer 410 0009 10, och kostar ca 274:-

använd startmotor från antigen en volvo diesel (d/td24). mb220/240/300diesel eller passat tdi (1997-2000). startmotorena från mb (och vissa volvo starter) kan ibland vara för stora (beroende på fabrikat) och kan därför kollidera med grenrör turbo och annat på vissa motorer. testa om startmotorn passar innan köp. hålen i startmotorena är gängade m12 och startmotorn skall alltså dras från baksidan det går nartuligtvis, men innebär att starten inte går att demontera med mindre att motorn plockas ur, därför har adaptern gängade hål för m10, man använder en insex-bult med lagom längd och drar den igenom m12-hålet från rätt sida, eventuelt behöver man mejsla bort lite matrial runt hålen för att skallen skall få rum.  lyckas man finna en startmotor från en av mb,s bussar-lastbilar typ 206-309, har de en start med en annan gavel som bultarna sätts, ifrån rätt sida ett exempel på en sådan start är start med bosch-nummer 0001 362 038 och kostar ny ca 3000:- men det finns beg.

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Modiferade mitt gamla motorstativ till rigg för lite expriment.
Axeln o lamellen från bv/zf passar ju precis i/på orginalsvänghjulet.
Förresten har jag fått en misstänk äldre volvo låda som inte passar b20 sprängkåpan då bultmönstret inte matchar

En fråga har dykt upp om inte det kan gå att koppla ihop en m40låda med audins sprängkåpa
om det nu är värt det.. :)

post-6465-0-15242700-1414939815_thumb.jpg

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
  • 3 weeks later...

Efter lite beräkningar och funderingar har jag fattat att det inte är värt att modifera Audi kåpan mot

zf/m40 bultmönstret,blir ganksa komplicerad svetsning och anpassning osv.

Har det varit en kåpa/låda från bakhjulsdriven bil hade det kankse vart värt det.

Sen annan fundering är om att man skulle göra en konvertering i framtiden är att använda en något äldre

spis med mindre elektronik och ca 150-160hk och 5-6 cyl.

Men det var iaf kul att exprimentera lite ;)

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

litt synd å sjå at du ikkje går vidare med denne motoren.. har vert inne på 5'ern der sjølv... bra effekt og drag - når den er varm. og så har den meir enn 4cyl :D

kva motor tenker du på eventuelt då?? vil du beholde m40/zf kasse, eller gå for ein anna type?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

litt synd å sjå at du ikkje går vidare med denne motoren.. har vert inne på 5'ern der sjølv... bra effekt og drag - når den er varm. og så har den meir enn 4cyl :D

kva motor tenker du på eventuelt då?? vil du beholde m40/zf kasse, eller gå for ein anna type?

Ok :)

Vilken motor vet jag inte,men iaf hög kvalitet,även Hdi 2.2 borde va ett alternativ.

Projektet är väl inte helt av-vecklat än heller,kankse blir motorn kvar till

nått annat roligt(willys/valp bygge)

Jag skulle helst använda orginal växellåda,minst bekymmer tror jag :)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 years later...

Hittade en dieselkonvertering på youtube.  Nissan Laurel 2,8 rak6a.  De verkar ha använt Nissans automatlåda direkt på BV202 fördelningslåda.   Går det ändra utväxling på fördelningslådan?  Vore ju bra om man kan nyttja dieselvridet till att få lägre varv.

 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...