Gå till innehåll

Snö kedjor Valp / TGB 11


Gäst mabh__1987

Rekommendera Poster

Gäst valplinus
Det är samma storlek på valpens resp 11:ans däck

så det ska gå om din a valphjul är original dvs 285-60-16.

mvh Bengt

ja skulle säga att orginal är 280/85-16
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ett par valp snökedjor, modellen som ser ut som en stege. Jag har orginal pildäck men kedjorna är för stora. Det är en "stegpinne" och någon länk för mycket så. Låsen är av samma modell som andra valpledjor och de kom i försvarets gröna galonpåsar så jag har antagit att de är rätt modell. Finns det andra bilar med något större däck som haft samma kedjor eller har mina däck krympt med åldern?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som har bild på ett par 11kedjor?

 

Jag är inte så säker på om det finns några speciella 11 kedjor. Jag skulle tro att modellerna skiljer en del beroende på vem som var leverantör just då, samt att de utvecklades under årens lopp.

 

På traktorerna vi hade i lumpen fanns det i alla fall lite olika modeller. Allt från vanliga tvärlänkade till rutmönstade piggkedjor. De vanligaste kan man närmast säga att de hade rombmönster och utan piggar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen
eller har mina däck krympt med åldern?

 

Kanske inte med åldern men med slitaget. Omkretsen skiljer i storleksordningen 10cm mellan ett nytt och ett utslitet däck.

 

Ja så slits ju kedjorna lite och länkarna nöts upp och de blir "lite" längre men det är nog inte många cm på hela kedjan PDT_Armataz_02_30.gif.

 

Kör själv med "steg modellen" de är lätta att laga samt att lägga på då det inte är så mycket matrial på dem i jämförelse mot de andra modellerna' date='

Jag har varit på djupsnö körning under lördagen och det gick riktigt bra i snön med dem,

och i dag fick jag åka och släpa ut en Nissan king cab som stog med lamell ras långt ute på en oplogad väg i skogen, kan säga att det varit omöjligt utan kedjorna.

Så justera längden och använd dem när det behövs, körningen blir riktigt trevlig i jämförelse utan [img']smileys/PDT_Armataz_02_02.gif[/img]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser ut att va liknande jag har på min 11.

Dom följde också med bilen när jag köpte den.

Tillverkare: Gunnebo.

Tror att detta är dom vanligaste slirskydden till 11/13-bilarna.

Personligen tycker jag dom är riktigt bra och även lätta att lägga på.

5 min per däck + någon minuts ev. efterspänning.

PICT2604.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tanken är att kapa kedjorna till passande storlek och sen skaffa andra däck och fälgar att köra med på sommaren. De däck jag har nu är ca 7mm mönster på men puckarna är väldigt rundade då de biter inte så bra. Att de är från 62 kan ju också ha en del med saken att göra PDT_Armataz_02_12.gif

Kedjorna verkar vara helt oanvända, så de är nog rätt storlek, måste vara däcken som krympt men det är nästan 20 cm över. Får kolla noggrannare i helgen och ta lite bilder.

Antar att kedjorna är härdade, är det något problem att svetsa ihop dem igen om behovet skulle uppstå?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...