Jump to content
Guest Vinkon

Vinkons Bandvagn!

Recommended Posts

Guest Vinkon

Hej alla!

Då har man införskaffat det ultimata terrängfordonet/nyttofordonet!!
Det är en fd Norsk MkII.

1-1.jpg?raw=1

Första åtgärden på den var att fixa "fönstren" i kapellet, "fönstret" satt fast uteslutande i popnitar runt om.
Detta höll inte under transporten hem och den lossnade, jag valde då att kläma fast den med hålband och popnit.
1-2.jpg?raw=1

Lagade även en punktering idag. :angry:  (ventilen hade tydligen gått av)
Utan original-domkraft blev åtgärden betydligt jobbigare.
7 timmar senare och med 4 olika domkrafter kom jag slutligen på en lösning:
1-3.jpg?raw=1
Någon som har fler lösningar utan original-domkraften?

Framöver ska:
* en ny bakvagn införskaffas och kaross kapas bort och göra en smidig bakvagn där man kan transportera nedkämpade älgar och ved mm.
* motorn bytas till en Merca-diesel, har redan konverteringssats hemma från SMT, letar bara efter lämplig motor.
* inhandla en domkraft modell riktig.
* skruva bort mörkerlyktor, hållare ak4, mm och annat bjäfs.

Slutligen en fråga:
Vad är detta för stag framför/ovanför förarluckan?
1-4.jpg?raw=1

Edited by Vinkon

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest clas1113

Där fäster du motorhuven i uppfällt läge.

MVH Clas

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Vinkon

@clas1113: Tack för svar!

3-1.jpg?raw=1
Någon som vet vad denna pryl (1 av 2) ovansidan kylluftinsintaget på motorhuven är till för?

Vinkon2010-06-22 23:36:51

Edited by Vinkon

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Humlegaard

Någon som har fler lösningar utan original-domkraften?

 

Ja; kraftig pinne modell 2"4 mellan en styrtunga på bandet och bärhjulsarmen. När pinnen är på plats rullar du bara fram vagnen så långt att hjulet hamnar i lämpligt läge.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Vinkon

 

Någon som har fler lösningar utan original-domkraften?

Ja; kraftig pinne modell 2"4 mellan en styrtunga på bandet och bärhjulsarmen. När pinnen är på plats rullar du bara fram vagnen så långt att hjulet hamnar i lämpligt läge.

 

Okej! Skall prövas vid tillfälle!

 

 

Jag gjorde ett egen nytt fotsteg till höger sida idag,

naturligtvis slog den sig och jag fick merjobb.

5-1.jpg?raw=1

Edited by Vinkon

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Vinkon

Dammsög och städade ur kyllufts-schaktet till kylaren för första och sista gången idag.
Tyckte att det var en dum konstruktion och gjorde en egen: (va tycks?)
6-1.jpg?raw=1

Tröttnade också på att ständigt lyssna på de främre stänklapparna på bakvagnen, då de är deformerade och ligger således alltid emot bandet när man kör framåt och slår. Egentligen ett icke-problem men jag gjorde någonting åt det iaf: (snöret är mer spänt nu än vad det är på bilden)
6-2.jpg?raw=1

Edited by Vinkon

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Bajon1

Blir säkert jättebra,men skulle du vilja lägga upp lite större bilder?

Kan va lite svårt att se riktigt vad som händer på bilderna.

 

Mvh: Per.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest danneape

Det är bara att klicka på dem så blir de större, ;-)'

//Danne

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Vinkon

Småpillade lite med vagnen idag
och installerade självklart en doftgran.
Bilden talar för sig själv ;) 
9-1.jpg?raw=1

En tanke: Var köper ni era innerslangar till bärhjulen?
Innerslangar till skottkäror nuförtiden torde väl vara tunnare och mindre lämpliga?
Eller finns det tjockare varianter till dem?

Edited by Vinkon

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Dexxas

Berätta gärna hur du bär dig åt för att lägga om bärhjulsdäcken, dom flesta däckmaskiner jag sett hanterar inte en så liten fälg och det är stenhårda däck.............

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Vinkon

Berätta gärna hur du bär dig åt för att lägga om bärhjulsdäcken, dom flesta däckmaskiner jag sett hanterar inte en så liten fälg och det är stenhårda däck.............

Jag använder däckjärn, har lagt om kanske 4-5 däck bara den här veckan, så man börjar att lära sig lite knep.

Tar kanske 10-15 minuter att plocka ur slangen och typ samma tid tvärtom.

(lite överdrivet nu så här i efterhand)

 

Däremot tänker jag framöver någon gång konstruera någon typ av hydraulisk anordning som kränger av dem, alternativt att jag fyller däcken med skum eller något sådant. (som crossar kan utrustas med)

Vinkon2011-04-12 10:06:17

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest silverado

ja nått skum i spännhjulen har jag funderat på, vad ska man ha för nått?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Ltgb912

Grannan har tillverkat vagnar för kastrup lufthamn. Häri fyllades en väske kallat Armacore, som, tillsammans med luften, blir ganska stel. Väger en del, ën det skulle vara uten betydning i den här sammanhäng. Skal fråga honnom snarast.

Bent

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest silverado

toppen om man kunde fylla dom så punka vore ett minne blott..

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Vinkon
Detta har jag sett på mässor å liknande verkar funka kanon.
Och det verkar inte vara så dyrt.

 

 

Grannan har tillverkat vagnar för kastrup lufthamn. Häri fyllades en väske kallat Armacore, som, tillsammans med luften, blir ganska stel. Väger en del, ën det skulle vara uten betydning i den här sammanhäng. Skal fråga honnom snarast.

Bent

Ja, fråga honom Bent! Låter helt klart intressant.

 

De andra lösningarna verkar ju onekligen vara värda att pröva...

 

********************

"And now for something completely different":

Hur ska de egentliga "låsningarna" för "spärrarna" för bakluckan se ut?

Så att man kan härma desigen iaf.

17-1.jpg?raw=1

Edited by Vinkon

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Vinkon

Nu har min vagn fått tillfälle att hämta igen sig från mig lite pga sjukdom.
Nästa åtgärder på schemat är rostlagning i bakvagn och montering av belysning i bakvagn.
(är det 1mm plåt? Har inte mätt än)

Annars är en diesel på väg till verkstan....

Samt lite saker som jag funderar över som jag skulle uppskatta att få hjälp med:
*Vilken typ av transmissionsolja ska jag ha i styrsystemet? Röd ATF ja, men vilken?
*Är det någon som har pluggar till övers för axelväxlarna?
*Någon som vet vad denna pryl (1 av 2) ovansidan kylluftinsintaget på motorhuven är till för? (bild)
18-1.jpg?raw=1

*Hur ska de egentliga "låsningarna" för "spärrarna" för bakluckan se ut? (bild)
(så att man kan härma desigen iaf)
18-2.jpg?raw=1

Vinkon2010-07-20 13:11:49

Edited by Vinkon

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Vinkon

Då har man inhandlat en bakvagn, direkt från mockfjärd:
19-1.jpg?raw=1
19-2.jpg?raw=1
19-3.jpg?raw=1


Nu ska den svetsas och kapas till en "redskapsvagn", i brist på bättre betäckning.
Ser ni något ni gillar på bilderna så lägg ett skambud!

Vinkon2010-07-20 13:32:58

Edited by Vinkon

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Portalpalme

Det var satan va rostig den var i golvet. Men ganska tacksam att laga ingen trängsel direkt.

Lycka till Palme

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Vinkon

Det var satan va rostig den var i golvet. Men ganska tacksam att laga ingen trängsel direkt.

Lycka till Palme

 

Tack tack.

 

Enda trösten är väl att 40-50% av vagnen kapas bort och det som kapas bort kommer att användas för att rostlaga det som blir kvar. :)

21-1.jpg?raw=1

21-2.jpg?raw=1

Jahapp, två sektioner sitter ihop nu iaf. Tillräcklig bra svets för att hålla i en vecka, innan man kapar bort allt och lagar med frisk plåt. PDT_Armataz_02_22.gif

 

Fick även hem min dieselmotor idag. En mb 290 TD. :)

 

Vinkon2010-07-21 00:06:26

Edited by Vinkon

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Vinkon

Två bilder, två nyförvärv.

22-1.jpg?raw=1

* Ingen som har två dylika hållare för axeln med stödhjul liggandes?

 

 

 

22-2.JPG?raw=1

 

 

Tyvärr så satte både vädret och gasbrist stopp för dagens arbete.

 

Vinkon2010-07-23 02:25:06

Edited by Vinkon

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Vinkon

Åtgärdade ett bränslerelaterat problem idag.

Har hela tiden åkt runt med ena tanken konstant fylld med 10-15 liter i botten,

har alltid trott att spjutet varit för kort.

Idag vägrade vagnen att starta då den aldrig fick fram bränslet.

Jag trodde då att pumpen gett upp och bytte den.

Sedemera visade det sig att det var slangarna vid tanken bak och "tankväljaren"

som spruckit och tillät fri "tjuvlufts-tillströmning".

Vilket innebar att den aldrig orkat suga ur tanken helt och idag mata motorn.

Jag fixade det med en ny slang direkt på den högra tanken.

23-1.jpg?raw=1

23-2.jpg?raw=1

 

 

Bakvagnen tar form också:

23-3.jpg?raw=1

23-4.jpg?raw=1

Edited by Vinkon

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Vinkon

Pga det dåliga vädret har bakvagns-projektet stannat av,

här kommer en av de saker jag gjort istället:

 

*Kopierade en låsning för hävarmarna till bakluckan:

24-1.jpg?raw=1

 

(jag är så oerhört nöjd med svetsfogarna :) )

Edited by Vinkon

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest laukermarcus

Ska bli intressant att följa bygget med 290TD PDT_Armataz_02_03.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...