Vinkon Postad 23 Augusti , 2016 Rapport Share Postad 23 Augusti , 2016 Vad jag har hittat på i sommar: (inte mycket) Jag tog med mig en kusin jag lyckats lura i att hjälpa mig plocka ur gammalt fårstängsel ur skogen. Eländet började redan innan man kommit på plats, där jag vände gömde sig en stubbrackare som åt upp ena brytpinnen bak... Har ni andra också så att ni måste "slå i" brytpinnen från utsidan? Jag funderar på att byta sida på mina. Numer finns det lämpliga drivdorn i vagnen Efter någon timme med för lite verktyg av bra sort kunde man till sist riva ur fårstängsel. Vi tog bort typ 100 meter innan vi gav upp, skogen höll för hårt i grejorna. Det lär ju inte drabba nån annan än mig i framtiden ändå så... Väl hemma såg vi också att en bandtunga hade gått åt: Med tanke på hur brottet ser ut misstänker jag att en sten följt med fram till drivhjulet där det blev för trångt, förmodligen när jag backat. Sen blev det bara lite "ursvetsning" av skruv som nån tidigare ägare brutit av. Spal-fläkten monterade jag inte, blir väl framöver. Jag funderar stark redan nu på att inte jobba lika mycket nästa sommar och lägga i dieselmotorn nån jäkla gång... Utöver det så provkörde en dam vagnen frivilligt som dessutom eskade om det Första hittills 7 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 22 December , 2016 Rapport Share Postad 22 December , 2016 Fick ett paket från Norge med lite trevliga reservdelar. Så trots att Panks tog sig tid och gjorde sina fina ritningar av domkrafts-verktyget kunde jag köpa en utan att bygga själv. Ny hastighetsvajer och lite packningar. Blir väl att besikta och beställa reservdelar till växellådan i sommar. 5 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 23 December , 2016 Rapport Share Postad 23 December , 2016 Är det fördelningslådan eller "vanliga växellådan" du behöver delar till ? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 23 December , 2016 Rapport Share Postad 23 December , 2016 Lite osäker, var ett tag sedan jag körde den. 1an brukar hoppa ur vanliga men jag kan ju ha extra otur så att oljudet kommer från fd-lådan. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 23 December , 2016 Rapport Share Postad 23 December , 2016 Lite OT men sist ja körde bandisen trodde jag att min huvudlåda pajjat. Backväxeln gick absolut inte att få i... Men efter lite tänkande kom jag på att backväxeln ligger ju ner till vänster och inte upp vänster som på valpen Det va helt enkelt en typ av"valpsmitta" phhuu Va kan det kosta att renovera Nf1/Mk2 lådorna tro?? Jag har ju alltid haft dom där "durningar" när jag kommer upp i 25-40 kmh och kör rakt fram på asfalt eller nått lika hårt. Dom minskar om man svänger lite fram o tillbaka. På snö eller en åker märks dom knappt. Detta väsen kommer då precis under kåpan mellan förar o pass stolar. Möjligen att bakaxelns lite för stora spel va boven,detta finns skrivet om i min tråd. Ett igentligen för litet bekymmer för kankse så mycket mek 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 23 December , 2016 Rapport Share Postad 23 December , 2016 LurK, Min 202 bär sig åt på ungefär samma sätt. Tyst och fin i terrängen men stora vibrationer och väsen på asfalt och grus. För min del tror jag att kardantunneln blir en resonanslåda och att oväsenet kommer från banden. Mina växellådor, kardaner och axlar är felfria (tror jag), återstår bandaggregaten... 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 23 December , 2016 Rapport Share Postad 23 December , 2016 LurK, Min 202 bär sig åt på ungefär samma sätt. Tyst och fin i terrängen men stora vibrationer och väsen på asfalt och grus. För min del tror jag att kardantunneln blir en resonanslåda och att oväsenet kommer från banden. Mina växellådor, kardaner och axlar är felfria (tror jag), återstår bandaggregaten... Bra teori Vi får låta bli att köra på asfalten helt enkelt,bestarna hör hemma på skog och åker o i snön förstås. Dessutom är våra bandvagnar snart mellan 40-50 år gamla. De ska köras med respekt men även tuktas ordenligt ibland 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 25 December , 2016 Rapport Share Postad 25 December , 2016 Letar ni fördelningslådor, helt nya, så vet jag en som har, Det vet du med LurK 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 25 December , 2016 Rapport Share Postad 25 December , 2016 Jag har ju en "Overhault" fördelningslåda till Bv202N till salu själv. Anledningen att jag köpte den va att jag skulle ha den i reserv men den passar inte Bv202Mk2/Nf1 så se upp med detta! Inlägg 260#http://www.terrangbil.net/forum/index.php?/topic/10600-allm%C3%A4nt-om-bv202/page-13 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Dexxas Postad 26 December , 2016 Rapport Share Postad 26 December , 2016 Vibrationerna vid högre hastighet skyller jag på de vinkelfel som finns inbyggda i kardanaxlarna på BV 202,tänker framförallt på axeln mellan fördelningslådan och stödlagret i bakväggen på främre vagnhalvan. Den stången är duktigt vriden mellan axelkorsen,men är det den optimala vinkeln man har erhållit genom att vrida stången ett antal spline eller är det den bästa kompromissen man kunde nå med enkla medel?? Det blir ganska många graders skillnad för varje "steg"man kan vrida splinesförbandet.....Min vagn väsnas direkt knutkorsen inte är helt nyfettade..... Även bandaggregaten är en källa till vibrationer såklart,hårdpumpade gummihjul som som dessutom är stumma i materialet pga.hög ålder,som rullar i en "stege" måste vibrera,och med samma axelavstånd i fyra boggier blir det resonanser. Hörselskydd är en bra grej även om jag till skillnad från er andra bandvagnsnördar sitter utomhus och inte inlåst i en resonanslåda.... Mvh/Dexx 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 26 December , 2016 Rapport Share Postad 26 December , 2016 Fast utan hytt så överröstar väl vindbruset åxå... Min erfarenhet av att åka 202 är från att åka med testkörningar på verken, så ja- de låter även nygjorda.... 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 11 Januari , 2017 Rapport Share Postad 11 Januari , 2017 Vinkon vilket filter hade du metallspån i? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 11 Januari , 2017 Rapport Share Postad 11 Januari , 2017 Fnulat lite i cad på en tänkbar pallbock till vagnen: Tanken är väl ganska uppenbar; hissa upp ett hörn direkt i pallbocken och på så sätt slippa ta ev. omtag eller hissa i en mindre bra lyftpunkt. Såhär i efterhand kanske jag borde sänka fästet för domkraften, för då kan jag ju hissa med denna och sen ta nästa hörn utan att (förhoppningsvis) behöva sänka domkraften först. Tanken är skaffa typ tjocka plyfaplattor som domkraften och pallbocken kan stå på. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 12 Januari , 2017 Rapport Share Postad 12 Januari , 2017 Insåg så sent som igår av en ren slump att cellpaketet jag hade fått av en kompis som jag tänkte ha i bakvagnen i själva verket är en förångare till ett AC system. Så nu funderar jag på lämpliga alternativ att ha i bakvagnen istället: 2 st Värmepaket från volvo duett/amazon bara för att ha gemensamma komponenter med den i kupén. Bakre värmepaket från TGB 13 Bakre värmepaket från TGB 20 Jag har en 24v radialfläkt som passar nog ganska bra i bil-värmepaketen, dock har jag bara en. De andra två har ju redan 24v och är större kapacitet på. Förslag, idéer? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 16 Januari , 2017 Rapport Share Postad 16 Januari , 2017 Insåg så sent som igår av en ren slump att cellpaketet jag hade fått av en kompis som jag tänkte ha i bakvagnen i själva verket är en förångare till ett AC system. Så nu funderar jag på lämpliga alternativ att ha i bakvagnen istället: 2 st Värmepaket från volvo duett/amazon bara för att ha gemensamma komponenter med den i kupén. Bakre värmepaket från TGB 13 Bakre värmepaket från TGB 20 Jag har en 24v radialfläkt som passar nog ganska bra i bil-värmepaketen, dock har jag bara en. De andra två har ju redan 24v och är större kapacitet på. Förslag, idéer? Gjorde slag i saken och plockade upp ett värmepaket från slutarp idag, samma som i TGB 11: Får man tro att ena kabeln är för halvfart? Då slipper jag att tälja på med motstånd som jag hade räknat med 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Audi Quattro Postad 16 Januari , 2017 Rapport Share Postad 16 Januari , 2017 Jo den ena är halvfart men fråga mig inte vilken det har jag glömt 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 17 Januari , 2017 Rapport Share Postad 17 Januari , 2017 Kollade lite på mitt värmepaket jag har liggandes från batteriplats-skåpet, där är det endast 2 kablar,en plus och en minus. Har för mig att det satt ett reglage eller potentiometer till hastigheten när ja plockade ur den. Dock fungerar den iaf med att mata direkt 24volt på den 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 17 Januari , 2017 Rapport Share Postad 17 Januari , 2017 Fick tråkigt, gjorde en model av värmaren: Värmaren är tänkt att åka snålskjuts upp till verkligheten framöver. Så nu när jag modellerat den kan jag leka med olika idéer om hur jag vill bygga om den i datorn. 4 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 17 Januari , 2017 Rapport Share Postad 17 Januari , 2017 Jag fick även det sista paketet av prylarna jag behöver till min dieselkonvertering: Känns som att man har fått mycket gjort utan att ens ha rört vagnen och det är bara januari 5 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 17 Januari , 2017 Rapport Share Postad 17 Januari , 2017 Gott Blir spännande till sommarn när du ska montera dieselmotor En hel del svärande blir det nog med,för annars blir det för enkelt 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 17 Januari , 2017 Rapport Share Postad 17 Januari , 2017 Gott Blir spännande till sommarn när du ska montera dieselmotor En hel del svärande blir det nog med,för annars blir det för enkelt Så är det ju, annars kommer det bara kännas som att man glömt nåt 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 2 Augusti , 2017 Rapport Share Postad 2 Augusti , 2017 Ja på bandvagnsfronten har det i sommar inte hänt nånting just I början av sommaren var det en hyfsat stor bilträff i byn som jag tänkte ta vagnen till men ingen polare var på, så jag tappade suget då. Annars var det tänkt att jag kanske inte skulle dieselkonvertera i sommar men i varje fall kolla över min gnällande växellåda. Men inte ens det hanns med Så det som har hänt är att jag körde ut vagnen en gång, eftersom det ska gjutas betong i min frånvaro och vagnen är inte så pass terränggående att den inte behöver vidröra underlaget Har jag tur kommer jag hem nån gång innan bandaggregaten är fulla med snö och is så man slipper låna på sig byggfläktar eller nåt. Farsan donerade sitt misslyckade experiment med backkamera i traktorn för att slippa få ont i nacken när han håller på med större aggregat bakpå: Äkta strömtjuvar följde med också. Stört med tanke på vad de tar för prylarna på swedol. De kommer nog göra sig väl i vagnen. Frågan är ju vad man ska göra med den andra kameran? Höger bak på framvagn? Kolla så att passagerarna i bakvagn inte har fuffens för sig? Sist men inte minst har jag fixat länkarna på sida 1 (gör resten sen). Dropbox ändrade ju hur det funkar hos dem i våras... Som tur är har jag börjat numrera alla bilder efter i vilket inlägg de ligger, information på nätet är som bekant färskvara. Ifall någon är ute för samma med dropbox-länkar som inte funkar på forumet: ändra från ?dl=0 i slutet av länken till ?raw=1 Skövde nästa! 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 28 December , 2017 Rapport Share Postad 28 December , 2017 Tog en tur i byn häromdan och en kompis som körde råkade låta motorn dö. Mitt på vägen, detta är andra gången det händer. Så nu är jag mer än övertygad om att min generator laddar klent och behöver bytas. Laddade upp mina gamla batterier i somras och de gånger jag använde vagnen var det aldrig några problem, tills nu. Så om batterierna kan hålla laddningen i flera månader på sommarn men inte klara av att (den varmkörda) vagnen stängs av på vintern torde det ju vara generatorn? "Tyvärr" ingen bild, då jag hade fullt upp att hämta traktorn och stressa på med det... 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 28 December , 2017 Rapport Share Postad 28 December , 2017 Har du ingen voltmeter? Om det är 24V system ska det vara c:a 28V när generatorn laddar och lite drygt 24V om den inte laddar (med friska batterier). Snabbkoll utan voltmeter kan man göra med strålkastarna påslagna, det blir tydligt starkare ljus när den laddar... 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 28 December , 2017 Rapport Share Postad 28 December , 2017 Har du ingen voltmeter? Om det är 24V system ska det vara c:a 28V när generatorn laddar och lite drygt 24V om den inte laddar (med friska batterier). Snabbkoll utan voltmeter kan man göra med strålkastarna påslagna, det blir tydligt starkare ljus när den laddar... Fan va dum jag är, varför har jag inte ens kollat det? Får göra det imorrn. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.