Gäst Vinkon Postad 11 Juni , 2010 Rapport Share Postad 11 Juni , 2010 (redigerade) Hej alla!Då har man införskaffat det ultimata terrängfordonet/nyttofordonet!!Det är en fd Norsk MkII. Första åtgärden på den var att fixa "fönstren" i kapellet, "fönstret" satt fast uteslutande i popnitar runt om.Detta höll inte under transporten hem och den lossnade, jag valde då att kläma fast den med hålband och popnit.Lagade även en punktering idag. (ventilen hade tydligen gått av)Utan original-domkraft blev åtgärden betydligt jobbigare.7 timmar senare och med 4 olika domkrafter kom jag slutligen på en lösning:Någon som har fler lösningar utan original-domkraften?Framöver ska:* en ny bakvagn införskaffas och kaross kapas bort och göra en smidig bakvagn där man kan transportera nedkämpade älgar och ved mm.* motorn bytas till en Merca-diesel, har redan konverteringssats hemma från SMT, letar bara efter lämplig motor.* inhandla en domkraft modell riktig.* skruva bort mörkerlyktor, hållare ak4, mm och annat bjäfs.Slutligen en fråga:Vad är detta för stag framför/ovanför förarluckan? Redigerad 2 Augusti , 2017 av Vinkon Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst clas1113 Postad 12 Juni , 2010 Rapport Share Postad 12 Juni , 2010 Där fäster du motorhuven i uppfällt läge. MVH Clas Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Vinkon Postad 22 Juni , 2010 Rapport Share Postad 22 Juni , 2010 (redigerade) @clas1113: Tack för svar!Någon som vet vad denna pryl (1 av 2) ovansidan kylluftinsintaget på motorhuven är till för?Vinkon2010-06-22 23:36:51 Redigerad 2 Augusti , 2017 av Vinkon Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Humlegaard Postad 23 Juni , 2010 Rapport Share Postad 23 Juni , 2010 Någon som har fler lösningar utan original-domkraften? Ja; kraftig pinne modell 2"4 mellan en styrtunga på bandet och bärhjulsarmen. När pinnen är på plats rullar du bara fram vagnen så långt att hjulet hamnar i lämpligt läge. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Vinkon Postad 24 Juni , 2010 Rapport Share Postad 24 Juni , 2010 (redigerade) Någon som har fler lösningar utan original-domkraften? Ja; kraftig pinne modell 2"4 mellan en styrtunga på bandet och bärhjulsarmen. När pinnen är på plats rullar du bara fram vagnen så långt att hjulet hamnar i lämpligt läge. Okej! Skall prövas vid tillfälle! Jag gjorde ett egen nytt fotsteg till höger sida idag, naturligtvis slog den sig och jag fick merjobb. Redigerad 2 Augusti , 2017 av Vinkon Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Vinkon Postad 26 Juni , 2010 Rapport Share Postad 26 Juni , 2010 (redigerade) Dammsög och städade ur kyllufts-schaktet till kylaren för första och sista gången idag.Tyckte att det var en dum konstruktion och gjorde en egen: (va tycks?)Tröttnade också på att ständigt lyssna på de främre stänklapparna på bakvagnen, då de är deformerade och ligger således alltid emot bandet när man kör framåt och slår. Egentligen ett icke-problem men jag gjorde någonting åt det iaf: (snöret är mer spänt nu än vad det är på bilden) Redigerad 2 Augusti , 2017 av Vinkon Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Bajon1 Postad 27 Juni , 2010 Rapport Share Postad 27 Juni , 2010 Blir säkert jättebra,men skulle du vilja lägga upp lite större bilder? Kan va lite svårt att se riktigt vad som händer på bilderna. Mvh: Per. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst danneape Postad 27 Juni , 2010 Rapport Share Postad 27 Juni , 2010 Det är bara att klicka på dem så blir de större, ;-)' //Danne Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Vinkon Postad 29 Juni , 2010 Rapport Share Postad 29 Juni , 2010 (redigerade) Småpillade lite med vagnen idagoch installerade självklart en doftgran.Bilden talar för sig själv En tanke: Var köper ni era innerslangar till bärhjulen?Innerslangar till skottkäror nuförtiden torde väl vara tunnare och mindre lämpliga?Eller finns det tjockare varianter till dem? Redigerad 2 Augusti , 2017 av Vinkon Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Dexxas Postad 30 Juni , 2010 Rapport Share Postad 30 Juni , 2010 Berätta gärna hur du bär dig åt för att lägga om bärhjulsdäcken, dom flesta däckmaskiner jag sett hanterar inte en så liten fälg och det är stenhårda däck............. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Vinkon Postad 30 Juni , 2010 Rapport Share Postad 30 Juni , 2010 Berätta gärna hur du bär dig åt för att lägga om bärhjulsdäcken, dom flesta däckmaskiner jag sett hanterar inte en så liten fälg och det är stenhårda däck............. Jag använder däckjärn, har lagt om kanske 4-5 däck bara den här veckan, så man börjar att lära sig lite knep. Tar kanske 10-15 minuter att plocka ur slangen och typ samma tid tvärtom. (lite överdrivet nu så här i efterhand) Däremot tänker jag framöver någon gång konstruera någon typ av hydraulisk anordning som kränger av dem, alternativt att jag fyller däcken med skum eller något sådant. (som crossar kan utrustas med) Vinkon2011-04-12 10:06:17 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst silverado Postad 3 Juli , 2010 Rapport Share Postad 3 Juli , 2010 ja nått skum i spännhjulen har jag funderat på, vad ska man ha för nått? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Ltgb912 Postad 3 Juli , 2010 Rapport Share Postad 3 Juli , 2010 Grannan har tillverkat vagnar för kastrup lufthamn. Häri fyllades en väske kallat Armacore, som, tillsammans med luften, blir ganska stel. Väger en del, ën det skulle vara uten betydning i den här sammanhäng. Skal fråga honnom snarast. Bent Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst silverado Postad 3 Juli , 2010 Rapport Share Postad 3 Juli , 2010 toppen om man kunde fylla dom så punka vore ett minne blott.. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Ltgb912 Postad 3 Juli , 2010 Rapport Share Postad 3 Juli , 2010 Det är inte dette jag har tänkt på, men?: http://www.armedforces-int.com/article/eliminating-punctures-in-military-tyres.html Bent Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst pigge Postad 3 Juli , 2010 Rapport Share Postad 3 Juli , 2010 Detta har jag sett på mässor å liknande verkar funka kanon. Och det verkar inte vara så dyrt. http://www.tirefix.se/index.html Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Vinkon Postad 5 Juli , 2010 Rapport Share Postad 5 Juli , 2010 (redigerade) Detta har jag sett på mässor å liknande verkar funka kanon.Och det verkar inte vara så dyrt. http://www.tirefix.se/index.html Det är inte dette jag har tänkt på, men?:http://www.armedforces-int.com/article/eliminating-punctures-in-military-tyres.html Bent Grannan har tillverkat vagnar för kastrup lufthamn. Häri fyllades en väske kallat Armacore, som, tillsammans med luften, blir ganska stel. Väger en del, ën det skulle vara uten betydning i den här sammanhäng. Skal fråga honnom snarast.Bent Ja, fråga honom Bent! Låter helt klart intressant. De andra lösningarna verkar ju onekligen vara värda att pröva... ******************** "And now for something completely different": Hur ska de egentliga "låsningarna" för "spärrarna" för bakluckan se ut? Så att man kan härma desigen iaf. Redigerad 2 Augusti , 2017 av Vinkon Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Vinkon Postad 11 Juli , 2010 Rapport Share Postad 11 Juli , 2010 (redigerade) Nu har min vagn fått tillfälle att hämta igen sig från mig lite pga sjukdom.Nästa åtgärder på schemat är rostlagning i bakvagn och montering av belysning i bakvagn.(är det 1mm plåt? Har inte mätt än)Annars är en diesel på väg till verkstan....Samt lite saker som jag funderar över som jag skulle uppskatta att få hjälp med:*Vilken typ av transmissionsolja ska jag ha i styrsystemet? Röd ATF ja, men vilken?*Är det någon som har pluggar till övers för axelväxlarna?*Någon som vet vad denna pryl (1 av 2) ovansidan kylluftinsintaget på motorhuven är till för? (bild)*Hur ska de egentliga "låsningarna" för "spärrarna" för bakluckan se ut? (bild)(så att man kan härma desigen iaf)Vinkon2010-07-20 13:11:49 Redigerad 2 Augusti , 2017 av Vinkon Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Vinkon Postad 20 Juli , 2010 Rapport Share Postad 20 Juli , 2010 (redigerade) Då har man inhandlat en bakvagn, direkt från mockfjärd:Nu ska den svetsas och kapas till en "redskapsvagn", i brist på bättre betäckning.Ser ni något ni gillar på bilderna så lägg ett skambud!Vinkon2010-07-20 13:32:58 Redigerad 2 Augusti , 2017 av Vinkon Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Portalpalme Postad 20 Juli , 2010 Rapport Share Postad 20 Juli , 2010 Det var satan va rostig den var i golvet. Men ganska tacksam att laga ingen trängsel direkt. Lycka till Palme Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Vinkon Postad 21 Juli , 2010 Rapport Share Postad 21 Juli , 2010 (redigerade) Det var satan va rostig den var i golvet. Men ganska tacksam att laga ingen trängsel direkt. Lycka till Palme Tack tack. Enda trösten är väl att 40-50% av vagnen kapas bort och det som kapas bort kommer att användas för att rostlaga det som blir kvar. Jahapp, två sektioner sitter ihop nu iaf. Tillräcklig bra svets för att hålla i en vecka, innan man kapar bort allt och lagar med frisk plåt. Fick även hem min dieselmotor idag. En mb 290 TD. Vinkon2010-07-21 00:06:26 Redigerad 7 Augusti , 2017 av Vinkon Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Vinkon Postad 23 Juli , 2010 Rapport Share Postad 23 Juli , 2010 (redigerade) Två bilder, två nyförvärv. * Ingen som har två dylika hållare för axeln med stödhjul liggandes? Tyvärr så satte både vädret och gasbrist stopp för dagens arbete. Vinkon2010-07-23 02:25:06 Redigerad 7 Augusti , 2017 av Vinkon Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Vinkon Postad 24 Juli , 2010 Rapport Share Postad 24 Juli , 2010 (redigerade) Åtgärdade ett bränslerelaterat problem idag. Har hela tiden åkt runt med ena tanken konstant fylld med 10-15 liter i botten, har alltid trott att spjutet varit för kort. Idag vägrade vagnen att starta då den aldrig fick fram bränslet. Jag trodde då att pumpen gett upp och bytte den. Sedemera visade det sig att det var slangarna vid tanken bak och "tankväljaren" som spruckit och tillät fri "tjuvlufts-tillströmning". Vilket innebar att den aldrig orkat suga ur tanken helt och idag mata motorn. Jag fixade det med en ny slang direkt på den högra tanken. Bakvagnen tar form också: Redigerad 7 Augusti , 2017 av Vinkon Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Vinkon Postad 29 Juli , 2010 Rapport Share Postad 29 Juli , 2010 (redigerade) Pga det dåliga vädret har bakvagns-projektet stannat av, här kommer en av de saker jag gjort istället: *Kopierade en låsning för hävarmarna till bakluckan: (jag är så oerhört nöjd med svetsfogarna ) Redigerad 7 Augusti , 2017 av Vinkon Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst laukermarcus Postad 30 Juli , 2010 Rapport Share Postad 30 Juli , 2010 Ska bli intressant att följa bygget med 290TD Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.