Gå till innehåll

Vinkons Bandvagn!


Gäst Vinkon

Rekommendera Poster

Regnväder, storsjöyran och långväga besök är några av de ursäkter man har till lägre aktivitet.

Dock så har inte arbetet helt stått stilla.

 

26-1.jpg?raw=1

Snart dags för golvet och ramen.

 

I övrigt tror jag att jag ska byta ner mig från 290TD till 250TD alt. 300TD.

Dels för att min adapterplatta inte passar 290n samt att jag varken har resurser eller kunskap att göra en ny.

Redigerad av Vinkon
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bakvagns-bygget går ganska långsamt framåt...

 

För att ge mig själv lite variation tittade jag på batteri-lådan idag.

Såg ut som följande:

229201014810Ac144.jpgd19201014936A89d7.jpg

 

Ska bygga ett lock av plyfa till lådan. Ingen som råkar ha en original till salu?

Dock så har lådan ett litet hål i nederkant, som ser liiite hemmapulat ut.

Poängen med lådan är väl ändå att begränsa flödet av obra vätskor?

 

Utrymmet under/runt lådan är ju minst lika sunkigt.

Finns det någon bra metod att få bort allt detta smidigt?

Är lite tveksam att hälla ner en massa varmvatten i utrymmet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Fler fartgupp i projektet......
Studier, regn, en jefla massa regn och 6 mil till vagnen. :(

Nu närmar sig årets viktigaste månader/tidpunkt,
man har väntat hela året sen förra gången,
att inte delta vore socialt självmord:
Älgjaktn!

Dessvärre måste jag prioritera en funktionsduglig vagn framför en dålig med ofärdig extra "spörschal"-vagn.

Min bandvagn har i sitt tidigare liv råkat ut för en deformeringsskada på bakvagnen i vänster bak-hörn.
Mer eller mindre hela hörnet måste kapas bort och byggas nytt.
Dock har inga bilder på detta än.
Idag hann jag bara rostlaga det övriga på bakvagnen, så det som återstår är "krock-hörnet", det andra hörnet med rost och mer rost längst bak i golvet.

Noterade ovanligt mycket spackel på karossen i samband med förarbetet, oroväckande....

Bilden som bjuds ändå är från "riktandet" av balk till "spörschal"-vagnen.
f92010102822Pc142.jpg

Jag har funderingar på att konvertera till 12v någon gång i framtiden, vad bör jag tänka på?
Är startmotorn 12 el 24v? osv

Vinkon2010-09-05 22:29:50

Redigerad av Vinkon
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Arbetet fortskrider...

 

Bild 1 illustrerar lite av den deformation som varit.

 

29-2.jpg?raw=1

29-1.jpg?raw=1

29-3.jpg?raw=129-4.jpg?raw=1

29-5.jpg?raw=1

Förutom nuvarade rostlagning så försöker jag få bort en avdragen pinnbult ur toppen... :angry:

Redigerad av Vinkon
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Arbetet fortsätter:

 

30-1.JPG?raw=1

30-2.JPG?raw=1

 

 

30-3.JPG?raw=1

30-4.JPG?raw=1

30-5.JPG?raw=1

 

Bara ett hörn kvar nu:

 

30-6.JPG?raw=1

 

I övrigt pillar man ihop en intercom baserad på rydens idé : http://forum.terrangbil.net/forum_posts.asp?TID=6663&PID=80286#80286

 

Sedemera (kanske ev i helgen) skall topplocket bytas pga den rakarns pinnbulten.

Även 2 st gamla bakgavellyftar har i princip blivid kastad efter en, hydraulsystemet med 24vols elektrisk pump ska noga studeras, bla :)

Redigerad av Vinkon
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mkII var väl 24 volt om inte minnet sviker mig helt. byta startmotor tändspole och generator och en del lampor samt relän (om det nu finns några :)). Snart slutar det regna hos dig. Sen är det vitt överallt ;) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

 

Även 2 st gamla bakgavellyftar har i princip blivid kastad efter en' date=' hydraulsystemet med 24vols elektrisk pump ska noga studeras, bla [img']smileys/PDT_Armataz_02_11.gif[/img]

 

Ja det låter väldigt intressant PDT_Armataz_02_30.gif Ett sådant skulle jag också vilja ha kastad efter mej PDT_Armataz_02_23.gif Lite foton på den historien skulle inte skadat

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mkII var väl 24 volt om inte minnet sviker mig helt. byta

startmotor tändspole och generator och en del lampor samt relän (om det

nu finns några :)). Snart slutar det regna hos dig. Sen är det vitt

överallt ;) 

 

Okej' date=' du pratar om ev 12volts-konvertering va?

Tändspolen tänkte jag inte ens på...

 

Jo, det kom ju äntligen typ 1,5 dm snö här!

(det sk "snökaoset", känd fr tv & tidningar)

 

Även 2 st gamla bakgavellyftar har i princip blivid kastad efter en' date=' hydraulsystemet med 24vols elektrisk pump ska noga studeras, bla [img']smileys/PDT_Armataz_02_11.gif[/img]

 

Ja det låter väldigt intressant PDT_Armataz_02_30.gif Ett sådant skulle jag också vilja ha kastad efter mej PDT_Armataz_02_23.gif Lite foton på den historien skulle inte skadat

Den historien har inte hittat hem till gården än ens, blir i helgen.

Ja fräsch e de då inte iaf, men det är ju inte som bakgavellyftar de är intressanta hursom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Nä det intressanta är 24 v pumpen och styrenheterna samt om någon av kolvarna är rädningsbara. 

Hydralik skulle inte sitta helt fel. även om jag inte riktigt vet vag jag skulle med det till i dag, en liten kran kanske eller något annat som rör på sen om man trycker på  en knapp eller drar i en spakPDT_Armataz_02_23.gif
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hasse,

 

Ditt resonemang är så jäkla härligt! Kan man montera nåt som går på hydraulik så ska man detPDT_Armataz_02_02.gif

 

Sen om det är till att fälla hytten, lyfta/vrida snöbladet, lyfta sista axeln för att få bättre vändradie, tippa ett flak, manövrera en kran eller nåt annat kul spelar faktiskt inte nån roll!!! Vad du än hittar på så är jag odelat positiv till det!

 

Att sen motivera det för icke insatta människor (fruar,sambos och flickvänner) får problematiken med att montera pump, spakställ, och slangpaket att framstå som enkelt. Vi vanliga grabbar förstår sånt utan att behöva motivera det. Det räcker alltid med att säga att man faktiskt bara VILL göra det........

 

SKREV OBELIX

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till stor del var helgen en besvikelse, inte ens ett litet förarbete och tillstymmelse till svetsning blev det! :(

 

Dock så hittade två "nya" band mm till gården, inköpta via herr Tuomo.

36-1.JPG?raw=1

 

Därutöver hittade även två (i bärande delar) rostiga bakgavellyftar och pump mm till gården.

36-2.JPG?raw=1

36-3.JPG?raw=1

Där får de ligga i snön tills nästa helg då de "primära" delarna tas omhand. :P

 

Vinkon2010-11-15 13:10:15

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Första bakgavellyften "slaktad": :)

37-1.JPG?raw=1

 

I övrigt höll jag på att tina upp isflaket inne framvagn med en massa kupevärmare:

d121201010510597ed.jpg6b2120101053185788.jpg

 

Som vanligt hann man med mindre än man tänkt sig.... :(

Redigerad av Vinkon
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bandbyte i må-gott-fabriken:

38-1.JPG?raw=1

Senaste inom brytpinne-teknologin, tydligen: :ph34r:

38-2.JPG?raw=1

 

Som vanligt skiter sig något.

Denna gång en spörchal-tändkabel, som man råkade vrida sönder det jordade höljet på. :(

Tyckte att det var en märklig konstruktion som inte tillåter att vridas runt när man ska lossa en av muttrarna. :(

Så då tänkte jag så här; varför köpa dyra nya kablar och tändstift nu om jag kan göra något temporärt nu och ev i framtiden köpa nytt spörchal?

Iom det kan jag ju köra med vanliga tändstift nu.

Så här gick det med första kabeln: (observera den lilla "lås-spiken" som jag först trodde var en lödning)

38-3.JPG?raw=1

38-4.JPG?raw=1

38-5.JPG?raw=1

Eller tror ni att de föreligger risk att "allt-annat-än-original-milogubben" kommer och skiter i ens skafferi?

 

 

Helgen avslutades med påbörjad rengöring av en länspump,

då jag inte hade lust att riva toppen i -20 c:

38-6.JPG?raw=1

 

Vinkon2010-11-28 20:31:47

Redigerad av Vinkon
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som vanligt, mindre än vad man tänkt sig....

 

En förbaskad kupéfläkt till en saab tog ist en massa tid från mitt tid-konto.

Trots fin-väder på bara -10 svalt, så hade man dock inte tid med topplocksbyte. :(

 

Bytte till en "ny" baklykta iaf: (dålig skärpa tydligen)

39-1.JPG?raw=1

Samt en tillhörande fråga på temat lyktor;

var kan man köpa dessa små lampor till mörkerbelysningen?

Ser närmast ut som glassäkringar:

39-2.JPG?raw=1

 

Och en bildfråga: Vad skall detta runda fäste i mitt motorrum vara till för?

39-3.JPG?raw=1

Redigerad av Vinkon
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Toolman

Om det är 12V så finns vanliga glödlampor hos mekonomen, biltema swedol m.fl.

Eller ledlampor hos kjell&co

 

Fästet ser ut att vara perfekt storlek om du vill värma en öl under gång eller ha en kall när du meckar PDT_Armataz_02_12.gif
Toolman2010-12-06 12:26:02
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den lampa di visar på bilden ser misstänkt lik den lampa som är till SWEDOL:s jungfru-tuttar, 35 mm:s rörlampa och finns på nyss omskrivna företag plus en massa andra- tex, Biltema har dom också. Finns i många olika watt-tal, jag har 21 w i blinken, och 5 w i positionsljuset eller varsel-ljuset om ni hellre vill kalla det så. 

 

 

 

SKREV OBELIX

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, tack för svar! PDT_Armataz_02_02.gif
Trodde att det var en super-spörchal lampa iom att det är 24V 3W.
Ska snarast kolla upp marknaden här....
 
 

Fästet i motorrummet ska väl vara till samma sak som på alla kronfordon' date=' oljekannan [img']smileys/PDT_Armataz_02_22.gif

Aha, du råkar inte ha en bild på en sådan? PDT_Armataz_02_30.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst 912.Lars

 

Fästet i motorrummet ska väl vara till samma sak som på alla kronfordon' date=' oljekannan [img']smileys/PDT_Armataz_02_22.gif

 

Aha, du råkar inte ha en bild på en sådan? PDT_Armataz_02_30.gif

 

Tyvärr saknas den både på min 912a och 965an PDT_Armataz_02_14.gif, jag har bara läst det i instruktionsböckerna samt sett det på en av bilderna till 912an (visserligen vettigt då man kanske vill att oljan ska vara lättflytande på vintern). Men som det ser ut har du den runda hållaren, (på 912 från -57 är det en oval kanna), vilket det även är på 965an så en klassisk rund kanna som passar och har tidstypisk patina borde ju funka. Annars går det säkert utmärkt att värma en guldburk eller en burk med köttbullar i gräddsås i hållaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  Annars går det säkert utmärkt att värma en guldburk eller en burk med köttbullar i gräddsås i hållaren.

 

Ah' date=' det gamla tricket! På stridsvagn 102 la dom guldburkarna vid grenröret och hade alltid varm mat redo. RR V12 gav värme så det räckte och blev över. Man var tvungen att 1) punktera burken med några hål annars exploderade den samt 2) skära bort maten närmast punkteringen eftersom det smakade avgaser [img']smileys/PDT_Armataz_02_07.gif[/img]

 

Kjell

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det är en helt vanlig (fjuttig) oljekanna vi pratar om?

Till gångjärn och dylikt?

 

Var/hur hade man isåfall med sig extra motorolja?

Man kan ju räkna ut med en bit krita hur, men jag trånar efter original-utförande just nu.... PDT_Armataz_02_03.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Annars går det säkert utmärkt att värma en guldburk eller en burk med köttbullar i gräddsås i hållaren.

Ah' date=' det gamla tricket! På stridsvagn 102 la dom guldburkarna vid grenröret och hade alltid varm mat redo. RR V12 gav värme så det räckte och blev över. Man var tvungen att 1) punktera burken med några hål annars exploderade den samt 2) skära bort maten närmast punkteringen eftersom det smakade avgaser [img']smileys/PDT_Armataz_02_07.gif

 

Kjell

 

 

 

B30 funkar utmärkt både med konservburk o Folie förpackningar, 3 portioner kan värmas åt gången om man skall förflytta sig annars får det ju plats en packe till.

 

 

Punktera, vad är det för kärringtakter, halvljummet så det inte isar i halsen räcker. Värme i mat kan kroppen ändå inte tillgodogöra sig.

 

 

 

Hur skulle annars E gruppen få varm mat??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så gjorde vi med i lumpen på 22-bilarna medPDT_Armataz_02_07.gif!

Men om man nu skickar ut 13 man i fält ett par veckor, kan man inte variera guldburkarna då?

Vi fick hämta två flak guldburkar i något dike hela tiden och det var aldrig blandade burkar utan oftast risottoPDT_Armataz_02_04.gif.

Kanonserviserna pratade hela tiden om hur bra kockar vi hade på trossen, men vi på robot fick bara besöka dem en enda gång!PDT_Armataz_02_20.gif Bara denna jä*la risotto varenda dag...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så gjorde vi med i lumpen på 22-bilarna medPDT_Armataz_02_07.gif!

Men om man nu skickar ut 13 man i fält ett par veckor, kan man inte variera guldburkarna då?

 

Vi fick hämta två flak guldburkar i något dike hela tiden och det var aldrig blandade burkar utan oftast risottoPDT_Armataz_02_04.gif.

 

Kanonserviserna pratade hela tiden om hur bra kockar vi hade på trossen, men vi på robot fick bara besöka dem en enda gång!PDT_Armataz_02_20.gif Bara denna jä*la risotto varenda dag...

 

 

 

med våran tross var faktiskt de gyllene burkarna att föredra, böor o korv e ju nåt för magen det.

 

 

I älvdalen fick en repgubbe nog o tog över trossen, en låda längst in på flaket undrade han va det var för nåt o fick ett flummigt svar om att den orkar vi inte bära av, lådan var full i kryddor... Vart välsmakande mat sista veckan iaf..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...