Gäst Vinkon Postad 12 Augusti , 2010 Rapport Share Postad 12 Augusti , 2010 (redigerade) Regnväder, storsjöyran och långväga besök är några av de ursäkter man har till lägre aktivitet. Dock så har inte arbetet helt stått stilla. Snart dags för golvet och ramen. I övrigt tror jag att jag ska byta ner mig från 290TD till 250TD alt. 300TD. Dels för att min adapterplatta inte passar 290n samt att jag varken har resurser eller kunskap att göra en ny. Redigerad 7 Augusti , 2017 av Vinkon Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Vinkon Postad 19 Augusti , 2010 Rapport Share Postad 19 Augusti , 2010 Bakvagns-bygget går ganska långsamt framåt... För att ge mig själv lite variation tittade jag på batteri-lådan idag. Såg ut som följande: Ska bygga ett lock av plyfa till lådan. Ingen som råkar ha en original till salu? Dock så har lådan ett litet hål i nederkant, som ser liiite hemmapulat ut. Poängen med lådan är väl ändå att begränsa flödet av obra vätskor? Utrymmet under/runt lådan är ju minst lika sunkigt. Finns det någon bra metod att få bort allt detta smidigt? Är lite tveksam att hälla ner en massa varmvatten i utrymmet... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Vinkon Postad 5 September , 2010 Rapport Share Postad 5 September , 2010 (redigerade) Fler fartgupp i projektet......Studier, regn, en jefla massa regn och 6 mil till vagnen. Nu närmar sig årets viktigaste månader/tidpunkt,man har väntat hela året sen förra gången,att inte delta vore socialt självmord:Älgjaktn!Dessvärre måste jag prioritera en funktionsduglig vagn framför en dålig med ofärdig extra "spörschal"-vagn.Min bandvagn har i sitt tidigare liv råkat ut för en deformeringsskada på bakvagnen i vänster bak-hörn.Mer eller mindre hela hörnet måste kapas bort och byggas nytt.Dock har inga bilder på detta än.Idag hann jag bara rostlaga det övriga på bakvagnen, så det som återstår är "krock-hörnet", det andra hörnet med rost och mer rost längst bak i golvet.Noterade ovanligt mycket spackel på karossen i samband med förarbetet, oroväckande....Bilden som bjuds ändå är från "riktandet" av balk till "spörschal"-vagnen.Jag har funderingar på att konvertera till 12v någon gång i framtiden, vad bör jag tänka på?Är startmotorn 12 el 24v? osvVinkon2010-09-05 22:29:50 Redigerad 6 Oktober , 2016 av Vinkon Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Vinkon Postad 26 September , 2010 Rapport Share Postad 26 September , 2010 (redigerade) Arbetet fortskrider... Bild 1 illustrerar lite av den deformation som varit. Förutom nuvarade rostlagning så försöker jag få bort en avdragen pinnbult ur toppen... Redigerad 7 Augusti , 2017 av Vinkon Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Vinkon Postad 10 November , 2010 Rapport Share Postad 10 November , 2010 (redigerade) Arbetet fortsätter: Bara ett hörn kvar nu: I övrigt pillar man ihop en intercom baserad på rydens idé : http://forum.terrangbil.net/forum_posts.asp?TID=6663&PID=80286#80286 Sedemera (kanske ev i helgen) skall topplocket bytas pga den rakarns pinnbulten. Även 2 st gamla bakgavellyftar har i princip blivid kastad efter en, hydraulsystemet med 24vols elektrisk pump ska noga studeras, bla Redigerad 7 Augusti , 2017 av Vinkon Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst monkysa Postad 11 November , 2010 Rapport Share Postad 11 November , 2010 mkII var väl 24 volt om inte minnet sviker mig helt. byta startmotor tändspole och generator och en del lampor samt relän (om det nu finns några ). Snart slutar det regna hos dig. Sen är det vitt överallt Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 11 November , 2010 Rapport Share Postad 11 November , 2010 Även 2 st gamla bakgavellyftar har i princip blivid kastad efter en' date=' hydraulsystemet med 24vols elektrisk pump ska noga studeras, bla [img']smileys/PDT_Armataz_02_11.gif[/img] Ja det låter väldigt intressant Ett sådant skulle jag också vilja ha kastad efter mej Lite foton på den historien skulle inte skadat Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Vinkon Postad 11 November , 2010 Rapport Share Postad 11 November , 2010 mkII var väl 24 volt om inte minnet sviker mig helt. byta startmotor tändspole och generator och en del lampor samt relän (om det nu finns några ). Snart slutar det regna hos dig. Sen är det vitt överallt Okej' date=' du pratar om ev 12volts-konvertering va? Tändspolen tänkte jag inte ens på... Jo, det kom ju äntligen typ 1,5 dm snö här! (det sk "snökaoset", känd fr tv & tidningar) Även 2 st gamla bakgavellyftar har i princip blivid kastad efter en' date=' hydraulsystemet med 24vols elektrisk pump ska noga studeras, bla [img']smileys/PDT_Armataz_02_11.gif[/img] Ja det låter väldigt intressant Ett sådant skulle jag också vilja ha kastad efter mej Lite foton på den historien skulle inte skadat Den historien har inte hittat hem till gården än ens, blir i helgen. Ja fräsch e de då inte iaf, men det är ju inte som bakgavellyftar de är intressanta hursom. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 11 November , 2010 Rapport Share Postad 11 November , 2010 Nä det intressanta är 24 v pumpen och styrenheterna samt om någon av kolvarna är rädningsbara. Hydralik skulle inte sitta helt fel. även om jag inte riktigt vet vag jag skulle med det till i dag, en liten kran kanske eller något annat som rör på sen om man trycker på en knapp eller drar i en spak 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst OBELIX Postad 12 November , 2010 Rapport Share Postad 12 November , 2010 Hasse, Ditt resonemang är så jäkla härligt! Kan man montera nåt som går på hydraulik så ska man det Sen om det är till att fälla hytten, lyfta/vrida snöbladet, lyfta sista axeln för att få bättre vändradie, tippa ett flak, manövrera en kran eller nåt annat kul spelar faktiskt inte nån roll!!! Vad du än hittar på så är jag odelat positiv till det! Att sen motivera det för icke insatta människor (fruar,sambos och flickvänner) får problematiken med att montera pump, spakställ, och slangpaket att framstå som enkelt. Vi vanliga grabbar förstår sånt utan att behöva motivera det. Det räcker alltid med att säga att man faktiskt bara VILL göra det........ SKREV OBELIX Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Vinkon Postad 15 November , 2010 Rapport Share Postad 15 November , 2010 Till stor del var helgen en besvikelse, inte ens ett litet förarbete och tillstymmelse till svetsning blev det! Dock så hittade två "nya" band mm till gården, inköpta via herr Tuomo. Därutöver hittade även två (i bärande delar) rostiga bakgavellyftar och pump mm till gården. Där får de ligga i snön tills nästa helg då de "primära" delarna tas omhand. Vinkon2010-11-15 13:10:15 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Vinkon Postad 21 November , 2010 Rapport Share Postad 21 November , 2010 (redigerade) Första bakgavellyften "slaktad": I övrigt höll jag på att tina upp isflaket inne framvagn med en massa kupevärmare: Som vanligt hann man med mindre än man tänkt sig.... Redigerad 7 Augusti , 2017 av Vinkon Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Vinkon Postad 28 November , 2010 Rapport Share Postad 28 November , 2010 (redigerade) Bandbyte i må-gott-fabriken: Senaste inom brytpinne-teknologin, tydligen: Som vanligt skiter sig något. Denna gång en spörchal-tändkabel, som man råkade vrida sönder det jordade höljet på. Tyckte att det var en märklig konstruktion som inte tillåter att vridas runt när man ska lossa en av muttrarna. Så då tänkte jag så här; varför köpa dyra nya kablar och tändstift nu om jag kan göra något temporärt nu och ev i framtiden köpa nytt spörchal? Iom det kan jag ju köra med vanliga tändstift nu. Så här gick det med första kabeln: (observera den lilla "lås-spiken" som jag först trodde var en lödning) Eller tror ni att de föreligger risk att "allt-annat-än-original-milogubben" kommer och skiter i ens skafferi? Helgen avslutades med påbörjad rengöring av en länspump, då jag inte hade lust att riva toppen i -20 c: Vinkon2010-11-28 20:31:47 Redigerad 8 Augusti , 2017 av Vinkon Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Vinkon Postad 5 December , 2010 Rapport Share Postad 5 December , 2010 (redigerade) Som vanligt, mindre än vad man tänkt sig.... En förbaskad kupéfläkt till en saab tog ist en massa tid från mitt tid-konto. Trots fin-väder på bara -10 svalt, så hade man dock inte tid med topplocksbyte. Bytte till en "ny" baklykta iaf: (dålig skärpa tydligen) Samt en tillhörande fråga på temat lyktor; var kan man köpa dessa små lampor till mörkerbelysningen? Ser närmast ut som glassäkringar: Och en bildfråga: Vad skall detta runda fäste i mitt motorrum vara till för? Redigerad 8 Augusti , 2017 av Vinkon Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Toolman Postad 6 December , 2010 Rapport Share Postad 6 December , 2010 Om det är 12V så finns vanliga glödlampor hos mekonomen, biltema swedol m.fl. http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Belysning/Glodlampor-2-st/ Eller ledlampor hos kjell&co http://www.kjell.com/?item=63983&path=45000000,68500000,70000000 Fästet ser ut att vara perfekt storlek om du vill värma en öl under gång eller ha en kall när du meckar Toolman2010-12-06 12:26:02 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst 912.Lars Postad 6 December , 2010 Rapport Share Postad 6 December , 2010 Fästet i motorrummet ska väl vara till samma sak som på alla kronfordon, oljekannan Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst OBELIX Postad 6 December , 2010 Rapport Share Postad 6 December , 2010 Den lampa di visar på bilden ser misstänkt lik den lampa som är till SWEDOL:s jungfru-tuttar, 35 mm:s rörlampa och finns på nyss omskrivna företag plus en massa andra- tex, Biltema har dom också. Finns i många olika watt-tal, jag har 21 w i blinken, och 5 w i positionsljuset eller varsel-ljuset om ni hellre vill kalla det så. SKREV OBELIX Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Vinkon Postad 6 December , 2010 Rapport Share Postad 6 December , 2010 Ok, tack för svar! Trodde att det var en super-spörchal lampa iom att det är 24V 3W.Ska snarast kolla upp marknaden här.... Fästet i motorrummet ska väl vara till samma sak som på alla kronfordon' date=' oljekannan [img']smileys/PDT_Armataz_02_22.gif Aha, du råkar inte ha en bild på en sådan? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst 912.Lars Postad 6 December , 2010 Rapport Share Postad 6 December , 2010 Fästet i motorrummet ska väl vara till samma sak som på alla kronfordon' date=' oljekannan [img']smileys/PDT_Armataz_02_22.gif Aha, du råkar inte ha en bild på en sådan? Tyvärr saknas den både på min 912a och 965an , jag har bara läst det i instruktionsböckerna samt sett det på en av bilderna till 912an (visserligen vettigt då man kanske vill att oljan ska vara lättflytande på vintern). Men som det ser ut har du den runda hållaren, (på 912 från -57 är det en oval kanna), vilket det även är på 965an så en klassisk rund kanna som passar och har tidstypisk patina borde ju funka. Annars går det säkert utmärkt att värma en guldburk eller en burk med köttbullar i gräddsås i hållaren. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Kilen Postad 6 December , 2010 Rapport Share Postad 6 December , 2010 Annars går det säkert utmärkt att värma en guldburk eller en burk med köttbullar i gräddsås i hållaren. Ah' date=' det gamla tricket! På stridsvagn 102 la dom guldburkarna vid grenröret och hade alltid varm mat redo. RR V12 gav värme så det räckte och blev över. Man var tvungen att 1) punktera burken med några hål annars exploderade den samt 2) skära bort maten närmast punkteringen eftersom det smakade avgaser [img']smileys/PDT_Armataz_02_07.gif[/img] Kjell Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Hassefan is back Postad 7 December , 2010 Rapport Share Postad 7 December , 2010 iBv206 finns det oljekanna med och ingen vet vart vi ska smörja me den!!! men den e kul att ha i sin hållare iallafall Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Vinkon Postad 7 December , 2010 Rapport Share Postad 7 December , 2010 Men det är en helt vanlig (fjuttig) oljekanna vi pratar om? Till gångjärn och dylikt? Var/hur hade man isåfall med sig extra motorolja? Man kan ju räkna ut med en bit krita hur, men jag trånar efter original-utförande just nu.... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst JDW Postad 9 December , 2010 Rapport Share Postad 9 December , 2010 Annars går det säkert utmärkt att värma en guldburk eller en burk med köttbullar i gräddsås i hållaren. Ah' date=' det gamla tricket! På stridsvagn 102 la dom guldburkarna vid grenröret och hade alltid varm mat redo. RR V12 gav värme så det räckte och blev över. Man var tvungen att 1) punktera burken med några hål annars exploderade den samt 2) skära bort maten närmast punkteringen eftersom det smakade avgaser [img']smileys/PDT_Armataz_02_07.gif Kjell B30 funkar utmärkt både med konservburk o Folie förpackningar, 3 portioner kan värmas åt gången om man skall förflytta sig annars får det ju plats en packe till. Punktera, vad är det för kärringtakter, halvljummet så det inte isar i halsen räcker. Värme i mat kan kroppen ändå inte tillgodogöra sig. Hur skulle annars E gruppen få varm mat?? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ryden Postad 9 December , 2010 Rapport Share Postad 9 December , 2010 Så gjorde vi med i lumpen på 22-bilarna med! Men om man nu skickar ut 13 man i fält ett par veckor, kan man inte variera guldburkarna då? Vi fick hämta två flak guldburkar i något dike hela tiden och det var aldrig blandade burkar utan oftast risotto. Kanonserviserna pratade hela tiden om hur bra kockar vi hade på trossen, men vi på robot fick bara besöka dem en enda gång! Bara denna jä*la risotto varenda dag... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst JDW Postad 10 December , 2010 Rapport Share Postad 10 December , 2010 Så gjorde vi med i lumpen på 22-bilarna med! Men om man nu skickar ut 13 man i fält ett par veckor, kan man inte variera guldburkarna då? Vi fick hämta två flak guldburkar i något dike hela tiden och det var aldrig blandade burkar utan oftast risotto. Kanonserviserna pratade hela tiden om hur bra kockar vi hade på trossen, men vi på robot fick bara besöka dem en enda gång! Bara denna jä*la risotto varenda dag... med våran tross var faktiskt de gyllene burkarna att föredra, böor o korv e ju nåt för magen det. I älvdalen fick en repgubbe nog o tog över trossen, en låda längst in på flaket undrade han va det var för nåt o fick ett flummigt svar om att den orkar vi inte bära av, lådan var full i kryddor... Vart välsmakande mat sista veckan iaf.. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.