Gå till innehåll

Vinkons Bandvagn!


Gäst Vinkon

Rekommendera Poster

kan nog ordna en bild på ventillyftar ras. i mitt fall drog det med sig kamaxel. men jag hittade min lyftare i trågetPDT_Armataz_02_08.gif men satsar på diesel i min c202a b20a i all ära men det är något med dieselPDT_Armataz_02_02.gif

 

Ja gärna, skulle va kul att få en uppfattning om vad som kan vänta under locket. PDT_Armataz_02_43.gif

 

 

******************

 

Någon som törs gissa vad "bärgningen" gick på? (svar längst ner)

 

 

 

Jahapp, igår var det alltså dagen D.

 

D som i D4, som drog ner mig.

 

 

 

Lite bilder då på denna logistikövning:

 

575201193228P6ce6.jpg

 

Avlastning

 

 

 

ed5201193617P4210.jpg

 

D4an på väg upp.

 

Betänk att detta endast är lite trampad snö också.

 

Ett flertal gånger "halkade" den av spåret, men inget som vållade några större problem.

 

 

 

5a5201193751Pd55f.jpg

 

D4 och bandvagn på väg ner.

 

 

 

Efter att vagnen blivit dragen ner till vägen löstes resten av transporten med jordbrukstraktorn.

 

Sedan bedömde jag avståndet efter asfaltsvägen med en mil för mycket ungefär.

 

 

 

Hela "bärgningen" inleddes vid 19'30 och avslutades vid 23'00 då vagnen var åter på gårn.

 

ÄNTLIGEN!!!!

 

Tog bara nästan två veckor.

 

 

 

Svar: 1500 pengar PDT_Armataz_02_07.gif

Vinkon2011-02-25 21:48:56

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På något smidigt sätt måste man nu ju få in vagnen i ladugården.

Samt dra den in och ut hela den tid på motorarbetet behöver lyften/traversen.

 

 

 

Därför byggde jag denna grej:

 

2c720111017384ee4.jpg

 

[Påputtningsdon 2000] (förvaras oåtkommligt för folk)

 

 

 

Ett annat konstaterande:

 

cd72011102509aa21.jpg94720111025468520.jpg

 

Någon ny lösning till stänkskydden.

 

 

 

Genomskinliga plasten på kapellet är inte "skogs-beständigt".

 

Något som man iofs visste sen innan, men man behöver ju inte alltid trycka in grenar i bakvagn.

 

f572011103225d3f5.jpg

 

 

 

Och så till bildfrågan:

 

51720111032497bb0.jpg1a72011103320a0f0.jpg

 

Vad är detta?

 

Hittade den under styrcylindern för ett tag sedan.

 

 

 

 

 

En medvind i motvindarnas uppförsbacke är att jag inte behövde åka till macken igår för att tanka bilen full. PDT_Armataz_02_30.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Portalpalme

Övre fästet till bakrebågen på framvagnen. Till bakvagnen finns det kapellplast att köpa. Den är hyfsat hållbar.

Jag har det till rutorna på min 1111a. 
Den håller även vid minusgrader. 

MVH Palme 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Övre fästet till bakrebågen på framvagnen. Till bakvagnen finns det kapellplast att köpa. Den är hyfsat hållbar.

Jag har det till rutorna på min 1111a. 

Den håller även vid minusgrader. 

MVH Palme 

Hm, var kan man köpa sådan kapellplast tro?

 

"bakrebågen"?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Schäfer

Fästet sitter på "utbuktningen" baktill på framvagnen. Från insidan. Säkert grönjävligt att komma åt som allt annat...

Själv har jag en helvetisk träningsvärk (?) i ryggen efter att ha stått ute och jävlats med förgasare och fördelare en hel dag...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst dieselharry

Det är nog tyvärr oftare regel än undantag att en gammal b18/b20 inte går som man önskar, eller är bränsleförbrukningen enorm.

Slitvargar är det, synd att det som hänt vinkons motor hände på en volvo spis :)

 

Jag la ner ett par timmar på min b18 jag hade i bandvagnen, och det va att lyfta ur den :D

Så mycket gillade jag den motorn.. hehe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite O.T. men..

 

 

 

Sen jag började med vetaranfordon, Volvo 140 och Volvo Valpar, så har jag också fått erfara vad motorras är. Och det BARA på B18! Har flera kompisar- även medlemmar på detta forum vars B18 också har lämnat in handukarna! Innan jag började med Volvo så hade jag under mina år som bilfantast ALDRIG lyckats rasa nån motor....

 

Så det där med att dom är slitvargar tar jag med en nypa salt.........

 

 

 

Och dom har alltid varit väl omhändertagna med ny olja och blyersättningsmedel samt aldrig gått varma ska väl påpekas.

 

 

 

SKREV OBELIX

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Vinkon

 

 

 

[bild]

Från vänster: 1 normal längd' date=' 2 lite putsad i ena änden[img']smileys/PDT_Armataz_02_07.gif[/img], 3 upphittad i oljetråget med restar av kamaxelnPDT_Armataz_02_05.gif

 

PDT_Armataz_02_33.gif Blä, känner tom hur det vrider sig i magen redan nu...

Fin bild förresten. Vilket öde mötte resten av motorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst volvorobban86

snabb raggarrenoveringPDT_Armataz_02_02.gif men fick för sig att börja hinka i sig olja sen bara....PDT_Armataz_02_06.gif men skulle ju till high chaparall och köra så han inte med hur stora renoverngsplaner som helst.... men ny kam och nya lyftare fick det bli iaf, kammen var som sagt lite diffusPDT_Armataz_02_03.gif men nu blir den bmw diesel i c202anPDT_Armataz_02_44.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Vinkon

Nu går det inte fort, studier framförallt hejdar en.

Dock så beställs komponenter till det tänkta motorbytet...

 

En nyss hemkommen domkraft fick sig en egen lagning,

då den saknade täcklock vid ankomsten:

ee2011111016P8298.jpg

Bonnigt? Ryskt? Men funkis! PDT_Armataz_02_02.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Gäst Vinkon

So it has begun...

552201193407A0280.jpg

Urlyftet tog bara 2 dagar, à 16 timmar.

 

352201193511Ab331.jpg

Lite diverse demonterat

 

212201193612Ac886.jpg

Ett tappat knutkors får sig en översyn, kul.

 

772201193725A18bf.jpgaa2201193743A1991.jpg

Demontering av avgasröret. Avdragna skruvar till täckplåten (naturligtvis) och kassa fästen till dämparen.

 

102201193823A7560.jpg192201193905A3b79.jpg

Här har vi senaste helgens aber; mutterj*veln på medbringaren till utgående axel bakåt.

Den vägrade släppa tagen den attan. Lite värme och åter-montering av bromstrumman för att stödja mot golvet blev dock dess överman.

 

b522011100229285a.jpg

Ett annat aber; vänster fäste för växellådorna, vars demontering inte är nämnd i verkstadshandboken.

Jag spenderade säkert iallafall 2 timmar på att lossa skruven/bulten till vänster motorkudde,

bara för att inse att när del väl var lös så kunde man inte få bort den.

Jag blev less på livet och allt som man håller kärt och insåg att enda chansen är att demontera fästet på växellådans gods som håller i kudden.

Ja, tro inte på f*n att det var precis så man skulle göra??!!

Gick på nån minut bara, 4 väldigt lättåtkomliga skruvar som man kommer åt uppifrån. PDT_Armataz_02_13.gif

 

e22201194002A8c88.jpg

Äntligen!!

 

292201194202A3743.jpg8a2201194219Ae4fa.jpg

Känsliga läsare varnas!

Här är det skitigt minsann, här skall det spolas rent och bytas slangar mm.

Så mycket som möjligt som är dåligt här, under motorn & vxllåda ska fräschas upp.

Observera "bucklan" på andra bilden i överkant av kylluftschaktet, så går det när man inte demonterar "växelspaks-huset".

Som för övrigt inte var nämnt i verkstadshandboken (som säkert fortfarnade tror att en M40-låda bor där)

 

192201194236A5c13.jpg

Och här har vi slutligen senaste helgens glädjeämne:

Extra reservdel som vovlo-trollet (föregångaren till häggo-trollet) säkert snott av en stackars värnpliktig en gång i tiden och gömt under växellådan.

PDT_Armataz_02_01.gif

 

Slutsatser:

* En stark vilja att modifiera verkstadshandboken finns.

* Anlita nån dum j*vel att göra detta åt en

* Demontera främre drivaxel/kardan i fortsättningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst OBELIX

Hej,

 

 

 

Trevliga bilder och minst lika trevlig läsningPDT_Armataz_02_02.gif 

 

 

 

Jag har ju samma FD-låda i valpen, och nu slog det mej en sak när jag ser dina bilder..... BV-202 har ju liksom PV-jeepen tre spakar mellan stolarna. Och som det ser ut så är det kopplat precis som på Valpen- normalt bakhjulsdriven och sen inkopplingsbar framhjulsdrift. Eller rättare skrivet bak-vagnsdrift och inkopplingsbar fram-vagnsdrift? Är det inte lite slemmigt att köra med drften bara på bakvagnen? Tänker att den skulle skjuta på på ett onaturligt sätt vilja få ekipaget att bli bångstyrigt!

 

 

 

För jag i min enfald- tillika okunnighet i ämnet trodde att den normalt drev på främre vagnen, och att man kunde koppla in driften på den bakre vid behov?

 

 

 

UNDRADE OBELIX

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Vinkon

Hej,

 

 

Trevliga bilder och minst lika trevlig läsningPDT_Armataz_02_02.gif 

 

 

 

Jag har ju samma FD-låda i valpen, och nu slog det mej en sak när jag ser dina bilder..... BV-202 har ju liksom PV-jeepen tre spakar mellan stolarna. Och som det ser ut så är det kopplat precis som på Valpen- normalt bakhjulsdriven och sen inkopplingsbar framhjulsdrift. Eller rättare skrivet bak-vagnsdrift och inkopplingsbar fram-vagnsdrift? Är det inte lite slemmigt att köra med drften bara på bakvagnen? Tänker att den skulle skjuta på på ett onaturligt sätt vilja få ekipaget att bli bångstyrigt!

 

 

 

För jag i min enfald- tillika okunnighet i ämnet trodde att den normalt drev på främre vagnen, och att man kunde koppla in driften på den bakre vid behov?

 

 

 

UNDRADE OBELIX

Nja, nästan rätt.

Man kopplar ur framvagns-driften vid behov.

Detta gör man om man har lyckats med att sabba främre kardan genom att använda för hög växel i terräng el backar enl boken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Svana

Tack för en väl underhållande läsning Vinkon PDT_Armataz_02_02.gifPDT_Armataz_02_02.gif. Lycka till, du tycks ju ha nerver och tålamod som attan! Dig skulle jag vilja ha med på en sånnadäringa offroadtur där allt går åt helvete och strular en hel natt i mörka skogen..då behöver man nån lugn i besättningen som bara kommer på bra lösningar istället för att ge upp som jag haha. PDT_Armataz_02_07.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst OBELIX

Okej, men ska jag vara ärlig så låter det som en påhittad anledning för att kunna koppla ur fram-vagnsdriften som dom hittat på bara för att man kan koppla ur den. För i militärens värld så måste ju precis allt ha ett syfte- även om det bara är en bi-effekt av att man använder samma delar som på andra typer av fordon. Men det är en gissning. För det kan väl aldrig vara menat att man ska köra den med drivning bara på en av vagnarna- och dessutom (i mina ögon) fel vagn.

 

 

 

Tack för upplysningenPDT_Armataz_02_02.gif

 

 

 

SKREV OBELIX

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Gäst Vinkon

Jahapp, pga av diesel-motorn så har lite annat arbete på vagnen genomförts.

Mer om motorn längre ner.

 

Pga ovan nämnda så passade jag på att demontera huset för ljuddämparen, (pga avdragna skruvar)

så nu börjar man ha allt fler prylar utanför vagnen...

2502011125702f8d6.jpg33020111255342729.jpg

 

Största problemet med denna demontering var denna rackarns skruv: (se bild)

9402011125957e992.jpg

Jag planerar att göra ett hål med ev en lucka för att kunna demontera den utan att behöva skruva loss hela höger strålkastar-ram.

 

Nästa bilder visar typisk obra överaskning:

470201110332P3148.jpgf50201110350Pf248.jpg

Och här har man slitit med en D4 och allt PDT_Armataz_02_18.gif

 

Här ser vi vad som ska åtgärdas i motorrummet:

Rostskyddsbehandla svetsen på bägge sidor.

Bucklan i överkant av kylluftschaktet.

Kylslangarna till bakvagn ska ersättas i så stor grad som möjligt med rör,

slangarna återvinns genom att byta ut gammalt torrt skit överallt.

fb0201110659P0736.jpg

 

Här ska returledning ut, bakom länspumpslangen och ner i tanken:

ec0201111113P86d5.jpg

 

Och så veckans bildrågor: (yay) PDT_Armataz_02_39.gif

 

c00201111208P7db1.jpgc10201111255P9945.jpg

Dessa tre fästen antar jag har varit till den gamla sortens avgassystem, rätt?

Jag skulle innerligt uppskatta ifall någon kunde presentera närbilder på dessa monteringar.

 

b80201111316Pb8c0.jpg

Här är snarare en fakta-fråga: Vet någon vad denna infästning för dragöglan är specad för?

 

Sen vill jag också bara visa en grej som ja har letat efter som en besatt,

tro inte på tusan att man bara hittade den på clas ohlson idag då? Ny i sortimentet.

ad0201111740P2afa.jpg

 

 

Och så till dieseln, en merca 300D 5-cyl.

Byggde en träram på släpvagnen och tog med mig hela motorn till en som kunde komp-testa den åt mig.

0 utslag.

Gubben sa att mercas dieslar kunde tappa kompen om de hade stått för länge.

Motorn inspekterades, vilket onekligen visade att den hade stått ganska länge.

Ytrost på kamaxeln och en herrans massa kondensvatten.

Kylvätskan i oljetråget blev dock min största besvikelse.

 

Nu blev det jobbigt, skulle jag behöva byta delar och kosta på denna motor ännu mer?

Ringa den människa som jag bytte 290TDn med som inte själv visste vad han hade för motor och va riktigt irriterad?

 

Dock så fanns det ett ljus i mörkret:

Gubben som jag komp-testade hos tipsade mig om en d-merca som blivit rejält demolerad av ett takras i vinter.

Jag åkte dit och inspekterade den, fick tag i numret till ägaren och gjorde affär.

Köpte den för en struntsumma och körde själv hem den. Gick hur bra som helst, lättstartad också.

 

Det riktigt tråkiga med hela denna historia är ju att den numera reservdelsmotor som byttes bort mot en 290TD från början, kostade ca 4 gånger mer än vad en hel jäkla bil med fräsch motor och alla system runt om kostade.

Men, man måste ju resonera så att det kunde mycket väl ha varit precis tvärtom.

Ny läxa lärd också: komp-testare för diesel skall inhandlas vid tillfälle! (ingen annan verkar ju ha en)

 

Det är som det gamla ordspråket: "Man kan inte ro i motvind med gamla slipstenar" eller hur det nu var.

 

Bilder på "pärlan": (observera framrutan)

a00201113842P81bb.jpga80201113918P7d29.jpg

 

Någon som är spekulant på en delvis hel 123-kaross? PDT_Armataz_02_11.gif

 

***************

 

Någon som vet hur jag nu ska lös problemet med elsystemen?

Motorns system är 12 volt och vagnens 24 volt.

Att ha två generatorer känns inte speciellt lockande, finns det något alternativ till detta?

 

Just ja, man vill ju tacka för de snälla orden också.

Jag är lite dålig på sånt.

Tack ska ni ha!, känns alltid lika kul. PDT_Armataz_02_30.gif

 

Hadé

//Viktor

 

 

 

Vinkon2011-05-23 00:14:33

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Vinkon
Jag har lite 24 volt MB startmotorer liggandes.

Skall kolla i kväll.

/Clas

 

Yeah! PDT_Armataz_02_43.gif

 

*****

 

Letar fö efter en oljetrycksgivare till tgb 11 mfl. PDT_Armataz_02_11.gif

Vinkon2011-04-01 00:14:15

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...