Gäst Vinkon Postad 25 Februari , 2011 Rapport Share Postad 25 Februari , 2011 kan nog ordna en bild på ventillyftar ras. i mitt fall drog det med sig kamaxel. men jag hittade min lyftare i tråget men satsar på diesel i min c202a b20a i all ära men det är något med diesel Ja gärna, skulle va kul att få en uppfattning om vad som kan vänta under locket. ****************** Någon som törs gissa vad "bärgningen" gick på? (svar längst ner) Jahapp, igår var det alltså dagen D. D som i D4, som drog ner mig. Lite bilder då på denna logistikövning: Avlastning D4an på väg upp. Betänk att detta endast är lite trampad snö också. Ett flertal gånger "halkade" den av spåret, men inget som vållade några större problem. D4 och bandvagn på väg ner. Efter att vagnen blivit dragen ner till vägen löstes resten av transporten med jordbrukstraktorn. Sedan bedömde jag avståndet efter asfaltsvägen med en mil för mycket ungefär. Hela "bärgningen" inleddes vid 19'30 och avslutades vid 23'00 då vagnen var åter på gårn. ÄNTLIGEN!!!! Tog bara nästan två veckor. Svar: 1500 pengar Vinkon2011-02-25 21:48:56 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Humlegaard Postad 25 Februari , 2011 Rapport Share Postad 25 Februari , 2011 Starkt jobbat Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Portalpalme Postad 26 Februari , 2011 Rapport Share Postad 26 Februari , 2011 Vad skönt att pärlan är hemma!! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Sören Postad 26 Februari , 2011 Rapport Share Postad 26 Februari , 2011 Vackert jobbat Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Vinkon Postad 27 Februari , 2011 Rapport Share Postad 27 Februari , 2011 På något smidigt sätt måste man nu ju få in vagnen i ladugården. Samt dra den in och ut hela den tid på motorarbetet behöver lyften/traversen. Därför byggde jag denna grej: [Påputtningsdon 2000] (förvaras oåtkommligt för folk) Ett annat konstaterande: Någon ny lösning till stänkskydden. Genomskinliga plasten på kapellet är inte "skogs-beständigt". Något som man iofs visste sen innan, men man behöver ju inte alltid trycka in grenar i bakvagn. Och så till bildfrågan: Vad är detta? Hittade den under styrcylindern för ett tag sedan. En medvind i motvindarnas uppförsbacke är att jag inte behövde åka till macken igår för att tanka bilen full. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Portalpalme Postad 27 Februari , 2011 Rapport Share Postad 27 Februari , 2011 Övre fästet till bakrebågen på framvagnen. Till bakvagnen finns det kapellplast att köpa. Den är hyfsat hållbar. Jag har det till rutorna på min 1111a. Den håller även vid minusgrader. MVH Palme Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Vinkon Postad 27 Februari , 2011 Rapport Share Postad 27 Februari , 2011 Övre fästet till bakrebågen på framvagnen. Till bakvagnen finns det kapellplast att köpa. Den är hyfsat hållbar. Jag har det till rutorna på min 1111a. Den håller även vid minusgrader. MVH Palme Hm, var kan man köpa sådan kapellplast tro? "bakrebågen"? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Schäfer Postad 27 Februari , 2011 Rapport Share Postad 27 Februari , 2011 Fästet sitter på "utbuktningen" baktill på framvagnen. Från insidan. Säkert grönjävligt att komma åt som allt annat... Själv har jag en helvetisk träningsvärk (?) i ryggen efter att ha stått ute och jävlats med förgasare och fördelare en hel dag... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst dieselharry Postad 27 Februari , 2011 Rapport Share Postad 27 Februari , 2011 Det är nog tyvärr oftare regel än undantag att en gammal b18/b20 inte går som man önskar, eller är bränsleförbrukningen enorm. Slitvargar är det, synd att det som hänt vinkons motor hände på en volvo spis Jag la ner ett par timmar på min b18 jag hade i bandvagnen, och det va att lyfta ur den Så mycket gillade jag den motorn.. hehe Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst OBELIX Postad 27 Februari , 2011 Rapport Share Postad 27 Februari , 2011 Lite O.T. men.. Sen jag började med vetaranfordon, Volvo 140 och Volvo Valpar, så har jag också fått erfara vad motorras är. Och det BARA på B18! Har flera kompisar- även medlemmar på detta forum vars B18 också har lämnat in handukarna! Innan jag började med Volvo så hade jag under mina år som bilfantast ALDRIG lyckats rasa nån motor.... Så det där med att dom är slitvargar tar jag med en nypa salt......... Och dom har alltid varit väl omhändertagna med ny olja och blyersättningsmedel samt aldrig gått varma ska väl påpekas. SKREV OBELIX Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst volvorobban86 Postad 28 Februari , 2011 Rapport Share Postad 28 Februari , 2011 Från vänster: 1 normal längd, 2 lite putsad i ena änden, 3 upphittad i oljetråget med restar av kamaxeln Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Vinkon Postad 1 Mars , 2011 Rapport Share Postad 1 Mars , 2011 [bild] Från vänster: 1 normal längd' date=' 2 lite putsad i ena änden[img']smileys/PDT_Armataz_02_07.gif[/img], 3 upphittad i oljetråget med restar av kamaxeln Blä, känner tom hur det vrider sig i magen redan nu... Fin bild förresten. Vilket öde mötte resten av motorn? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst volvorobban86 Postad 1 Mars , 2011 Rapport Share Postad 1 Mars , 2011 snabb raggarrenovering men fick för sig att börja hinka i sig olja sen bara.... men skulle ju till high chaparall och köra så han inte med hur stora renoverngsplaner som helst.... men ny kam och nya lyftare fick det bli iaf, kammen var som sagt lite diffus men nu blir den bmw diesel i c202an Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Vinkon Postad 8 Mars , 2011 Rapport Share Postad 8 Mars , 2011 Nu går det inte fort, studier framförallt hejdar en. Dock så beställs komponenter till det tänkta motorbytet... En nyss hemkommen domkraft fick sig en egen lagning, då den saknade täcklock vid ankomsten: Bonnigt? Ryskt? Men funkis! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Vinkon Postad 22 Mars , 2011 Rapport Share Postad 22 Mars , 2011 So it has begun... Urlyftet tog bara 2 dagar, Ã 16 timmar. Lite diverse demonterat Ett tappat knutkors får sig en översyn, kul. Demontering av avgasröret. Avdragna skruvar till täckplåten (naturligtvis) och kassa fästen till dämparen. Här har vi senaste helgens aber; mutterj*veln på medbringaren till utgående axel bakåt. Den vägrade släppa tagen den attan. Lite värme och åter-montering av bromstrumman för att stödja mot golvet blev dock dess överman. Ett annat aber; vänster fäste för växellådorna, vars demontering inte är nämnd i verkstadshandboken. Jag spenderade säkert iallafall 2 timmar på att lossa skruven/bulten till vänster motorkudde, bara för att inse att när del väl var lös så kunde man inte få bort den. Jag blev less på livet och allt som man håller kärt och insåg att enda chansen är att demontera fästet på växellådans gods som håller i kudden. Ja, tro inte på f*n att det var precis så man skulle göra??!! Gick på nån minut bara, 4 väldigt lättåtkomliga skruvar som man kommer åt uppifrån. Äntligen!! Känsliga läsare varnas! Här är det skitigt minsann, här skall det spolas rent och bytas slangar mm. Så mycket som möjligt som är dåligt här, under motorn & vxllåda ska fräschas upp. Observera "bucklan" på andra bilden i överkant av kylluftschaktet, så går det när man inte demonterar "växelspaks-huset". Som för övrigt inte var nämnt i verkstadshandboken (som säkert fortfarnade tror att en M40-låda bor där) Och här har vi slutligen senaste helgens glädjeämne: Extra reservdel som vovlo-trollet (föregångaren till häggo-trollet) säkert snott av en stackars värnpliktig en gång i tiden och gömt under växellådan. Slutsatser: * En stark vilja att modifiera verkstadshandboken finns. * Anlita nån dum j*vel att göra detta åt en * Demontera främre drivaxel/kardan i fortsättningen. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Portalpalme Postad 22 Mars , 2011 Rapport Share Postad 22 Mars , 2011 Kämpa på !!! Så värst skitigt var det inte. MVH Palme Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst OBELIX Postad 22 Mars , 2011 Rapport Share Postad 22 Mars , 2011 Hej, Trevliga bilder och minst lika trevlig läsning Jag har ju samma FD-låda i valpen, och nu slog det mej en sak när jag ser dina bilder..... BV-202 har ju liksom PV-jeepen tre spakar mellan stolarna. Och som det ser ut så är det kopplat precis som på Valpen- normalt bakhjulsdriven och sen inkopplingsbar framhjulsdrift. Eller rättare skrivet bak-vagnsdrift och inkopplingsbar fram-vagnsdrift? Är det inte lite slemmigt att köra med drften bara på bakvagnen? Tänker att den skulle skjuta på på ett onaturligt sätt vilja få ekipaget att bli bångstyrigt! För jag i min enfald- tillika okunnighet i ämnet trodde att den normalt drev på främre vagnen, och att man kunde koppla in driften på den bakre vid behov? UNDRADE OBELIX Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Vinkon Postad 22 Mars , 2011 Rapport Share Postad 22 Mars , 2011 Hej, Trevliga bilder och minst lika trevlig läsning Jag har ju samma FD-låda i valpen, och nu slog det mej en sak när jag ser dina bilder..... BV-202 har ju liksom PV-jeepen tre spakar mellan stolarna. Och som det ser ut så är det kopplat precis som på Valpen- normalt bakhjulsdriven och sen inkopplingsbar framhjulsdrift. Eller rättare skrivet bak-vagnsdrift och inkopplingsbar fram-vagnsdrift? Är det inte lite slemmigt att köra med drften bara på bakvagnen? Tänker att den skulle skjuta på på ett onaturligt sätt vilja få ekipaget att bli bångstyrigt! För jag i min enfald- tillika okunnighet i ämnet trodde att den normalt drev på främre vagnen, och att man kunde koppla in driften på den bakre vid behov? UNDRADE OBELIX Nja, nästan rätt. Man kopplar ur framvagns-driften vid behov. Detta gör man om man har lyckats med att sabba främre kardan genom att använda för hög växel i terräng el backar enl boken. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Svana Postad 22 Mars , 2011 Rapport Share Postad 22 Mars , 2011 Tack för en väl underhållande läsning Vinkon . Lycka till, du tycks ju ha nerver och tålamod som attan! Dig skulle jag vilja ha med på en sånnadäringa offroadtur där allt går åt helvete och strular en hel natt i mörka skogen..då behöver man nån lugn i besättningen som bara kommer på bra lösningar istället för att ge upp som jag haha. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Portalpalme Postad 22 Mars , 2011 Rapport Share Postad 22 Mars , 2011 Den blir slemmig att köra med bakvagnsdrift. MVH Palme Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst OBELIX Postad 22 Mars , 2011 Rapport Share Postad 22 Mars , 2011 Okej, men ska jag vara ärlig så låter det som en påhittad anledning för att kunna koppla ur fram-vagnsdriften som dom hittat på bara för att man kan koppla ur den. För i militärens värld så måste ju precis allt ha ett syfte- även om det bara är en bi-effekt av att man använder samma delar som på andra typer av fordon. Men det är en gissning. För det kan väl aldrig vara menat att man ska köra den med drivning bara på en av vagnarna- och dessutom (i mina ögon) fel vagn. Tack för upplysningen SKREV OBELIX Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Vinkon Postad 30 Mars , 2011 Rapport Share Postad 30 Mars , 2011 Jahapp, pga av diesel-motorn så har lite annat arbete på vagnen genomförts. Mer om motorn längre ner. Pga ovan nämnda så passade jag på att demontera huset för ljuddämparen, (pga avdragna skruvar) så nu börjar man ha allt fler prylar utanför vagnen... Största problemet med denna demontering var denna rackarns skruv: (se bild) Jag planerar att göra ett hål med ev en lucka för att kunna demontera den utan att behöva skruva loss hela höger strålkastar-ram. Nästa bilder visar typisk obra överaskning: Och här har man slitit med en D4 och allt Här ser vi vad som ska åtgärdas i motorrummet: Rostskyddsbehandla svetsen på bägge sidor. Bucklan i överkant av kylluftschaktet. Kylslangarna till bakvagn ska ersättas i så stor grad som möjligt med rör, slangarna återvinns genom att byta ut gammalt torrt skit överallt. Här ska returledning ut, bakom länspumpslangen och ner i tanken: Och så veckans bildrågor: (yay) Dessa tre fästen antar jag har varit till den gamla sortens avgassystem, rätt? Jag skulle innerligt uppskatta ifall någon kunde presentera närbilder på dessa monteringar. Här är snarare en fakta-fråga: Vet någon vad denna infästning för dragöglan är specad för? Sen vill jag också bara visa en grej som ja har letat efter som en besatt, tro inte på tusan att man bara hittade den på clas ohlson idag då? Ny i sortimentet. Och så till dieseln, en merca 300D 5-cyl. Byggde en träram på släpvagnen och tog med mig hela motorn till en som kunde komp-testa den åt mig. 0 utslag. Gubben sa att mercas dieslar kunde tappa kompen om de hade stått för länge. Motorn inspekterades, vilket onekligen visade att den hade stått ganska länge. Ytrost på kamaxeln och en herrans massa kondensvatten. Kylvätskan i oljetråget blev dock min största besvikelse. Nu blev det jobbigt, skulle jag behöva byta delar och kosta på denna motor ännu mer? Ringa den människa som jag bytte 290TDn med som inte själv visste vad han hade för motor och va riktigt irriterad? Dock så fanns det ett ljus i mörkret: Gubben som jag komp-testade hos tipsade mig om en d-merca som blivit rejält demolerad av ett takras i vinter. Jag åkte dit och inspekterade den, fick tag i numret till ägaren och gjorde affär. Köpte den för en struntsumma och körde själv hem den. Gick hur bra som helst, lättstartad också. Det riktigt tråkiga med hela denna historia är ju att den numera reservdelsmotor som byttes bort mot en 290TD från början, kostade ca 4 gånger mer än vad en hel jäkla bil med fräsch motor och alla system runt om kostade. Men, man måste ju resonera så att det kunde mycket väl ha varit precis tvärtom. Ny läxa lärd också: komp-testare för diesel skall inhandlas vid tillfälle! (ingen annan verkar ju ha en) Det är som det gamla ordspråket: "Man kan inte ro i motvind med gamla slipstenar" eller hur det nu var. Bilder på "pärlan": (observera framrutan) Någon som är spekulant på en delvis hel 123-kaross? *************** Någon som vet hur jag nu ska lös problemet med elsystemen? Motorns system är 12 volt och vagnens 24 volt. Att ha två generatorer känns inte speciellt lockande, finns det något alternativ till detta? Just ja, man vill ju tacka för de snälla orden också. Jag är lite dålig på sånt. Tack ska ni ha!, känns alltid lika kul. Hadé //Viktor Vinkon2011-05-23 00:14:33 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst clas1113 Postad 30 Mars , 2011 Rapport Share Postad 30 Mars , 2011 Jag har lite 24 volt MB startmotorer liggandes. Skall kolla i kväll. /Clas Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Vinkon Postad 30 Mars , 2011 Rapport Share Postad 30 Mars , 2011 Jag har lite 24 volt MB startmotorer liggandes.Skall kolla i kväll. /Clas Yeah! ***** Letar fö efter en oljetrycksgivare till tgb 11 mfl. Vinkon2011-04-01 00:14:15 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst clas1113 Postad 30 Mars , 2011 Rapport Share Postad 30 Mars , 2011 Du har PM! /Clas Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.