Gå till innehåll

NY TRÅD- DIFFBROMS


Gäst OBELIX

Rekommendera Poster

19 splinsade drivaxlar,     någon tidigare i gamla trådar har nämnt att dessa är svagare och går av lättare tror de drivaxlar jag har som byttes efter ena öken körningen kan avfärda den myten axlarna är hela men de har blivet så hårt belastade att en vridning syns i splinsen. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

dina ser ut att ha vridet sig något mer än mina drivaxlar bak,  jag kasserade mina pga av detta, eller rättare sagt lade dem på hyllan som "nödfallsresevare"  och satte ditt nya axlar på bilen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Troligen håller de nog länge trots vridningen men risken finns ju alltid att de inte är 100% raka och ger lite vibrationer vid högre hastigheter, eftersom min bara går landsväg så är alla tänkbara vibrationskällor trevligt att få bort för komforten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Gäst H.Hansen

Varför är det oftast den  korta "högra" driv axeln som går av ?

Kanske bara något jag fått för mej men på min var det den och på många andra som kört av så är det den högra som går. 
Av någon outgrundlig anledning brukar det ringa folk jag inte ens har hört talas om och de säger att de hört att man skall kontakta mej om man behöver valpdelar. och just den korta driv axeln verkar det vara sug efter, många har frågat efter den, men alldrig någon som velat ha den vänstra långa  PDT_Armataz_02_12.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En gissning är att den, just för att den är kortare, är styvare än den längre och därför går av tidigare. Dvs den långa fjädrar mer och kan därför vridas fler grader än den korta innan den går av.

 

Som sagt, det är en gissning men det finns säkert någon mekkonstruktör som kan bekräfta eller dementera om jag har rätt.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Ja du det är nog väldigt olika.

Sålde en kort för 500 + frakt och köpte tillbaka en kort för 500 + frakt någon månad senare PDT_Armataz_02_39.gif
Det går säkert att få både billigare och dyrare.
Har för mej att några i Gestrike offroad köpte nya avlastade för 1500 kr st. men de är ju lite annorlunda då de är för valpaxlar med skivbroms.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...