Gäst Daniel Karlsson Postad 19 Juli , 2010 Rapport Share Postad 19 Juli , 2010 Håller på med en dieselkontertering på min C303 från vattenfall. Motorn kommer från Mercedes 300, en 3L turbodiesel från 1993 på 147hk och ca 300Nm (motornummer 603.960) Konverteringssatsen kommer från SMT men jag kommer att bygga om för 160A generator och hydralpump till servostyrningen. Var inte riktigt nöjd med den låga placeringen på generatorn så den kommer att flyttas upp till toppen på motorn med hjälp av en flexkoppling. Min lite sena fråga är... vad får man för marschhastighet med denna motor? Mitt mål var att kunna köra konstant i 80-90km/h. Jag har 38,5" däck i stället för original 36" så det ger en 10% lägre utväxling. Är det någon som har erfarenhet från ett motorbyte som detta. För övrigt så hatar jag alla vakumslangar som jag inte vet funktionen till den nya motorn... Kommer med massor av bilder från hela konverteringen när den är klar... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst clas1113 Postad 19 Juli , 2010 Rapport Share Postad 19 Juli , 2010 Kul att du kommit igång med konverteringen. Jag tror inte att det blir några problem med att komma upp i dessa hastigheter. Däcken gör sitt och jag kör med 11 utväxlingar på min 13 diesel. Skillnaden är att du har större däck. Vad gäller vacumslangarna så tog jag bort det mesta från min 250 diesel på bandvagnen. Men Daniel är expert på MB så det är säkrast att han får svara på den frågan. MVH Clas Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst hansrover Postad 21 Juli , 2010 Rapport Share Postad 21 Juli , 2010 Är på slutampen med min konvertering, putte i en MB300 TDT(603.960) -92, det är en suverän spis, gött vrid speciellt med SMT tjocka tunga svänghjul, har du 38,5" så kommer du inte att ha problem, och orginal är runt 35". Det som behövs minst en 3"kyl med el fläkt som är termostatstyrd och en stöddig oljekyl,rovan kan bli rätt varm vid lite hård körning. Vakumslagarna kan du plugga igen det mesta, det ända du behöver tillsamans med vakumbromsar är en en no ventil(nomaly open ventil 12V dc) som styr avstängnings ventilen på pumpen. Sen fattar jag inte varför du skall köra med en gigant generator och orbitrol??? det räcker med en orginal och du behåller orginal servo pumpen i stället, Jag flyttade upp generatorn ca 100mm upp och köpte en kortare tandrem i stället (2020mm), servopumpsbehållaren är delbar, så jag gjorde en adapter platta på pumpen och drog en slang till en behållare bakom sätet och inlopp tillbaka, lite högre än pumpen är,kommer att montera en Range rover servo till hösten, det känns som att civilarna har en bättre utväxling på styrsnäckan så jag får se. Det blir ganska trångt i motorrummet, du kommer inte att få plats med så mycket som du tror. Har orgnal motorkuddar dom är suveräna. Och till sist mersan tar vad han skall ha, ligger på runt 1,6 lit milen, man skall ha klart för sej det är en tung vagn och mycket kugghjul och tjocka däck som skall snurra runt. Mvh hansrover hansrover2010-07-21 20:07:38 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Daniel Karlsson Postad 22 Juli , 2010 Rapport Share Postad 22 Juli , 2010 Tack för ditt svar! Jo jag har en ny lite upphottad 3" kylare med 2-stegs fläkt som styrs via en termostat. Oljekylaren är från MB 300 original och är ganska stor för att vara en oljekylare. ca 40x30cm. Generatorn är stor för att jag har en 2000W konverter i bilen som får jobba ganska hårt ibland och det fungerade inte med 100A tidigare. Original volvoservopumpen gick sönder och det verkade enklare att ta den som satt på MB 300. Ska prova med originalkuddarna då der är det enda som jag inte köpt ännu. (du menar MB original eller?) SMT sa ca 1,0L/mil men jag förstod att det skulle bli lite mera. Vad menar du med orbitrol? Är det momentförstärkaren du menar? Den är original och det är bara själva pumpen som jag byter ut. MVH /Daniel Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SimonD Postad 15 Juni , 2020 Rapport Share Postad 15 Juni , 2020 Hej! Finns det några uppgifter / erfarenhet gällande vilken hastighet själva portalaxlarna klarar av? Tänker då på eventuell konvertering till annat fordon... Tack! //Simon Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 18 Juni , 2020 Rapport Share Postad 18 Juni , 2020 skulle tro att chauffören är den svagaste länken (eller väghållningen....). Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
DalbyGård Postad 24 Juli , 2020 Rapport Share Postad 24 Juli , 2020 Hej Daniel. Några år sedan Du skrev inlägget, men vi står i begrepp att konvertera vår Tgb11 från 1975, och vi behöver all input vi kan få... Hur gick konverteringen? Har Du ngn/ngra bilder och ngn "berättelse" över arbeter, fram - och motgångar? /blom, dalby gård Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.