Gå till innehåll

Hastighet på diesel i TGB11?


Gäst Daniel Karlsson

Rekommendera Poster

Gäst Daniel Karlsson

Håller på med en dieselkontertering på min C303 från vattenfall. Motorn kommer från Mercedes 300, en 3L turbodiesel från 1993 på 147hk och ca 300Nm (motornummer 603.960) Konverteringssatsen kommer från SMT men jag kommer att bygga om för 160A generator och hydralpump till servostyrningen. Var inte riktigt nöjd med den låga placeringen på generatorn så den kommer att flyttas upp till toppen på motorn med hjälp av en flexkoppling. Min lite sena fråga är... vad får man för marschhastighet med denna motor? Mitt mål var att kunna köra konstant i 80-90km/h. Jag har 38,5" däck i stället för original 36" så det ger en 10% lägre utväxling.

Är det någon som har erfarenhet från ett motorbyte som detta.

 

För övrigt så hatar jag alla vakumslangar som jag inte vet funktionen till den nya motorn... :( 

 

Kommer med massor av bilder från hela konverteringen när den är klar...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst clas1113

Kul att du kommit igång med konverteringenPDT_Armataz_02_02.gif.

Jag tror inte att det blir några problem med att komma upp i dessa hastigheter.

Däcken gör sitt och jag kör med 11 utväxlingar  på min 13 diesel.

Skillnaden är att du har större däck.

Vad gäller vacumslangarna så tog jag bort det mesta från min 250 diesel på bandvagnen.

Men Daniel är expert på MB så det är säkrast att han  får svara på den frågan.

MVH Clas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst hansrover

Är på slutampen med min konvertering, putte i en MB300 TDT(603.960) -92, det är en suverän spis, gött vrid speciellt med SMT tjocka tunga svänghjul, har du 38,5" så kommer du inte att ha problem, och orginal är runt 35".

 

Det som behövs minst en 3"kyl med el fläkt som är termostatstyrd och en stöddig oljekyl,rovan kan bli rätt varm vid lite hård körning.

 

Vakumslagarna kan du plugga igen det mesta, det ända du behöver tillsamans med vakumbromsar är en en no ventil(nomaly open ventil 12V dc) som styr avstängnings ventilen på pumpen.

 

Sen fattar jag inte varför du skall köra med en gigant generator och orbitrol??? det räcker med en orginal och du behåller orginal servo pumpen i stället,

 

Jag flyttade upp generatorn ca 100mm upp och köpte en kortare tandrem i stället (2020mm), servopumpsbehållaren är delbar, så jag gjorde en adapter platta på pumpen och drog en slang till en behållare bakom sätet och inlopp tillbaka, lite högre än pumpen är,kommer att montera en Range rover servo till hösten, det känns som att civilarna har en bättre utväxling på styrsnäckan så jag får se.

 

Det blir ganska trångt i motorrummet, du kommer inte att få plats med så mycket som du tror.

 

Har orgnal motorkuddar dom är suveräna.

 

Och till sist mersan tar vad han skall ha, ligger på runt 1,6 lit milen, man skall ha klart för sej det är en tung vagn och mycket kugghjul och tjocka däck som skall snurra runt.

 

Mvh hansrover

 

hansrover2010-07-21 20:07:38

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel Karlsson

Tack för ditt svar! Jo jag har en ny lite upphottad 3" kylare med 2-stegs fläkt som styrs via en termostat. Oljekylaren är från MB 300 original och är ganska stor för att vara en oljekylare. ca 40x30cm. Generatorn är stor för att jag har en 2000W konverter i bilen som får jobba ganska hårt ibland och det fungerade inte med 100A tidigare. Original volvoservopumpen gick sönder och det verkade enklare att ta den som satt på MB 300. Ska prova med originalkuddarna då der är det enda som jag inte köpt ännu. (du menar MB original eller?)

SMT sa ca 1,0L/mil men jag förstod att det skulle bli lite mera. :)

 

Vad menar du med orbitrol? Är det momentförstärkaren du menar? Den är original och det är bara själva pumpen som jag byter ut.

 

MVH

 

/Daniel
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 9 years later...
  • 1 month later...

Hej Daniel.

Några år sedan Du skrev inlägget, men vi står i begrepp att konvertera vår Tgb11 från 1975, och vi behöver all input vi kan få...

 

Hur gick konverteringen? Har Du ngn/ngra  bilder och ngn "berättelse" över arbeter, fram - och motgångar?

 

/blom, dalby gård

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...