Svana Postad 5 November , 2013 Rapport Share Postad 5 November , 2013 Jag har oxå levt i tron att det enbart är kammen som skiljer. Men jag har ju haft fel förr Jag har oxå haft fel en gång förr.. (Eller hur var det nu.. Nej just det ..jag hade då rätt i slutänden iaf! haha ) Nä, nu hade jag fel igen.. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
mud boy Postad 5 November , 2013 Rapport Share Postad 5 November , 2013 Det är volvos gröna R spridare,spjällen vet jag inte vilket märke det är.men se ut liknande som kg har och insugen är vanliga misab insug med weber bultdiameter.Angående skilnad på b30 så är min ärfarenhet att det ändast är kammen som är olika,kammen som sitter i är inget som man vill trimma på.Jag tror det bästa är k-kam eller någon kg kam,och en bra insprutning.Däremot om jag skulle bygga om så tror jag att det skulle bli singel spjäll pgr det blir mycket billigare och lättare att sjustera. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
janper Postad 5 November , 2013 Rapport Share Postad 5 November , 2013 Hej. Att förgasarna har ett annat artikel nummer behöver inte betyda så mycket. Det räcker med att byta ut en liten skruv med en annan ytbehandling så får den ett annat artikel nummer. MVH JP Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
mud boy Postad 12 December , 2013 Rapport Share Postad 12 December , 2013 Nu har jag fått tillbaka 11an från mappning mm,en liten summering lättstartad,mer kraft på alla varvtal,jämnare register.Har inte terrängkört än (måste besikta den först)Nu återstår bara det roliga att småpilla på alla småfel innan bes.En liten fundering vad säger bilprovningen om bränsleslangar istället för rör under bilen?Det känns Sjuuukt kul att fått tillbaka bilen 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 12 December , 2013 Rapport Share Postad 12 December , 2013 Fränt du får bromsa upp den,eller iaf filma när du drar iväg. Läste tidigare inlägg i denna tråd ang ståldrev på kammen på tgb motorerna,stämmer detta? Ja skulle gärna vilja öka effekten till ca 140-150hk i min tgb men helst slippa kam-byte 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
mud boy Postad 13 December , 2013 Rapport Share Postad 13 December , 2013 Ja det är ståldrev på kammen,Jag tror det blir svårt att höja effekten utan att byta kam OCH plana topp,orginalkammen är ganska rund,inte så stora nockar.K-kam funkar bra och finns ganska billiga. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 13 December , 2013 Rapport Share Postad 13 December , 2013 Jag har lite sug på att testa porta och plana om man av någon mer anledning lyfter toppen någon gång. Planar gör jag själv, och jag och min svarv-kollega på jobbet portar lite volvotoppar både hit och dit, så man kanske ska prova lite i en b30 i framtiden . Kammen vill man byta isåfall, men frågan är om det finns nån bra med lågt register. Kanske dem vi har orginal är bäst just för skogen? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
mud boy Postad 14 December , 2013 Rapport Share Postad 14 December , 2013 Enligt mig så fungerar k-kammen nästan som orginal kammen (a-kam)på lågvarv märker inte så stor skilnad.Det stora skilnaden tycker jag var att det går att varva mycket mer utan den känns ansträngd. 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 14 December , 2013 Rapport Share Postad 14 December , 2013 Tackar. intressant. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
mud boy Postad 9 Januari , 2014 Rapport Share Postad 9 Januari , 2014 Tänkte smanställa vad vad som är utfört och vad jag tycker om modifikationen:1)Planing av topp 1.6mm..kostnad ca1000kr 2)Byte till k-kam..kostnad ca1200kr (jag ville ha en kg kam men dom hadde ingen hemma)när jag hadde ner topp och kam så renoverade jag även toppen och bytte packningar mm...3)insprutningssystem VEMS kostnad ca10000kr 4)weber insug och separata spjäll ca10000kr 5)volvos gröna r-spridare kostnad ca 800kr 6)biltemas bränslepump,filter,kopparrör mm kostnad ca900kr Så totalt blev det en ganska dyr affär och då har jag inte räknat med mappning och inkopling av sprutet.MEN det går att göra det mycke billigare om man inte gör samma misstag som jag.Det man inte ska köpa är sepparata spjäll utan låta något svetsa in spridar hylsor i weberinsugen och köra med singelspjäll.Det gör jag nu.Det finns även billigre sprut tex ms eller köpa beg.Så jag tror det går att komma ner till ca 10000-12000kr...Spridarna köper man billigast på tradera nya...När det handlar om effekt så bara planingen och kam bytet blir bilen gämförbar med e-motorn den är väll på ca 160hk,så med sprutet ca 160-170hk gissningsvis.Det är ju en ganska tung bil så det går inte att gämföra med en personbil med samma effekt.När det gäller bränsle förbrukning så är det för tidigt att säga men den bör landa på ca 1-1,5 liter mil,jag skriver här när jag provat mer.Tanken sen är att monera turbo får se när man har tid och motivation//Tobbe 7 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 9 Januari , 2014 Rapport Share Postad 9 Januari , 2014 Tänkte smanställa vad vad som är utfört och vad jag tycker om modifikationen:1)Planing av topp 1.6mm..kostnad ca1000kr 2)Byte till k-kam..kostnad ca1200kr (jag ville ha en kg kam men dom hadde ingen hemma)när jag hadde ner topp och kam så renoverade jag även toppen och bytte packningar mm...3)insprutningssystem VEMS kostnad ca10000kr 4)weber insug och separata spjäll ca10000kr 5)volvos gröna r-spridare kostnad ca 800kr 6)biltemas bränslepump,filter,kopparrör mm kostnad ca900kr Så totalt blev det en ganska dyr affär och då har jag inte räknat med mappning och inkopling av sprutet.MEN det går att göra det mycke billigare om man inte gör samma misstag som jag.Det man inte ska köpa är sepparata spjäll utan låta något svetsa in spridar hylsor i weberinsugen och köra med singelspjäll.Det gör jag nu.Det finns även billigre sprut tex ms eller köpa beg.Så jag tror det går att komma ner till ca 10000-12000kr...Spridarna köper man billigast på tradera nya...När det handlar om effekt så bara planingen och kam bytet blir bilen gämförbar med e-motorn den är väll på ca 160hk,så med sprutet ca 160-170hk gissningsvis.Det är ju en ganska tung bil så det går inte att gämföra med en personbil med samma effekt.När det gäller bränsle förbrukning så är det för tidigt att säga men den bör landa på ca 1-1,5 liter mil,jag skriver här när jag provat mer.Tanken sen är att monera turbo får se när man har tid och motivation//Tobbe Grymt najs Tobbe. VEMS är riktigt nice, inte mycket erfarenheter längre men jag o polarn byggde en BMW turbo-sexa förr, och den fick ett VEMS som funkade sjukt bra. vi mappade bara själva, lärde oss under resans gång och fungerade mycket bra. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 9 Januari , 2014 Rapport Share Postad 9 Januari , 2014 Vi vill gärna se en film när du axar på Vad har du för avgassysten?extraktor? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
mud boy Postad 9 Januari , 2014 Rapport Share Postad 9 Januari , 2014 Grenröret är ett extraktor från kg,men man fick kapa sönder det så det är nog bättre att lägga krut på att göra ett eget.Jag får se när jag har möjlighet att filma. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 9 Januari , 2014 Rapport Share Postad 9 Januari , 2014 Aha måste va tråkigt att behöva kapa i dom,dom kosta typ 4600 :/ Men isf så modiferade ja ett hartge extraktorrör till en 635csi för många år sen,det kosta 4500.dyrt till sexor tydligen:) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
mud boy Postad 10 Januari , 2014 Rapport Share Postad 10 Januari , 2014 Ja det är snordyrt,jag trodde i min fantasi att det ev skulle passa.Det tog i fördelningslådan och något mer som jag inte minns Och ja det var inte kul att kapa sönder så dyra grejer,man fick mäta flera gånger innan man satte i kapen. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
GWM Postad 7 September , 2017 Rapport Share Postad 7 September , 2017 Tänkte smanställa vad vad som är utfört och vad jag tycker om modifikationen:1)Planing av topp 1.6mm..kostnad ca1000kr 2)Byte till k-kam..kostnad ca1200kr (jag ville ha en kg kam men dom hadde ingen hemma)när jag hadde ner topp och kam så renoverade jag även toppen och bytte packningar mm...3)insprutningssystem VEMS kostnad ca10000kr 4)weber insug och separata spjäll ca10000kr 5)volvos gröna r-spridare kostnad ca 800kr 6)biltemas bränslepump,filter,kopparrör mm kostnad ca900kr Så totalt blev det en ganska dyr affär och då har jag inte räknat med mappning och inkopling av sprutet.MEN det går att göra det mycke billigare om man inte gör samma misstag som jag.Det man inte ska köpa är sepparata spjäll utan låta något svetsa in spridar hylsor i weberinsugen och köra med singelspjäll.Det gör jag nu.Det finns även billigre sprut tex ms eller köpa beg.Så jag tror det går att komma ner till ca 10000-12000kr...Spridarna köper man billigast på tradera nya...När det handlar om effekt så bara planingen och kam bytet blir bilen gämförbar med e-motorn den är väll på ca 160hk,så med sprutet ca 160-170hk gissningsvis.Det är ju en ganska tung bil så det går inte att gämföra med en personbil med samma effekt.När det gäller bränsle förbrukning så är det för tidigt att säga men den bör landa på ca 1-1,5 liter mil,jag skriver här när jag provat mer.Tanken sen är att monera turbo får se när man har tid och motivation//Tobbe Intressant läsning, lite nyfiken på hur du löste sprutet ifrån 12volt och bilens 24volt ? Sitter i funderingar på att sätta ett MS eller Vems på min också, men fastnat i frågan vad som händer med jord mellan 12volt och 24v systemet. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 8 September , 2017 Rapport Share Postad 8 September , 2017 Det är inte svårare än att bygga om bilen till 12 volt då. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
GWM Postad 8 September , 2017 Rapport Share Postad 8 September , 2017 Jag skulle helst vilja slippa bygga om. Men har ett spår att följa upp nu jag fick idag, att möjligen köra boxen jordad på noll potential. Får se om det spåret dör ut eller om det blir att bygga om till 12V. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.