Gå till innehåll

Trimma b30


Gäst mud boy

Rekommendera Poster

Jag har oxå levt i tron att det enbart är kammen som skiljer. Men jag har ju haft fel förr :lol:

 

Jag har oxå haft fel en gång förr..

 

 

 

(Eller hur var det nu..

 

Nej just det ..jag hade då rätt i slutänden iaf! haha  :lol: )

 

 

Nä, nu hade jag fel igen.. 

 

:lol:  :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är volvos gröna R spridare,spjällen vet jag inte vilket märke det är.men se ut liknande som kg har och insugen är vanliga misab insug med weber bultdiameter.Angående skilnad på b30 så är min ärfarenhet att det ändast är kammen som är olika,kammen som sitter i är inget som man vill trimma på.Jag tror det bästa är k-kam eller någon kg kam,och en bra insprutning.Däremot om jag skulle bygga om så tror jag att det skulle bli singel spjäll pgr det blir mycket billigare och lättare att sjustera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Nu har jag fått tillbaka 11an från mappning mm,en liten summering lättstartad,mer kraft på alla varvtal,jämnare register.Har inte terrängkört än (måste besikta den först)Nu återstår bara det roliga att småpilla på alla småfel innan bes.En liten fundering vad säger bilprovningen om bränsleslangar istället för rör under bilen?Det känns Sjuuukt kul att fått tillbaka bilen :wub:

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fränt ^_^ du får bromsa upp den,eller iaf filma när du drar iväg.

 

Läste tidigare inlägg i denna tråd ang ståldrev på kammen på tgb motorerna,stämmer detta?

 

Ja skulle gärna vilja öka effekten till ca 140-150hk i min tgb :)  men helst slippa kam-byte

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har lite sug på att testa porta och plana om man av någon mer anledning lyfter toppen någon gång.

 

 Planar gör jag själv, och jag och min svarv-kollega på jobbet portar lite volvotoppar både hit och dit, så man kanske ska prova lite i en b30 i framtiden :) . Kammen vill man byta isåfall, men frågan är om det finns nån bra med lågt register. Kanske dem vi har orginal är bäst just för skogen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Tänkte smanställa vad vad som är utfört och vad jag tycker om modifikationen:1)Planing av topp 1.6mm..kostnad ca1000kr 2)Byte till k-kam..kostnad ca1200kr (jag ville ha en kg kam men dom hadde ingen hemma)när jag hadde ner topp och kam så renoverade jag även toppen och bytte packningar mm...3)insprutningssystem VEMS kostnad ca10000kr 4)weber insug och separata spjäll ca10000kr 5)volvos gröna r-spridare kostnad ca 800kr 6)biltemas bränslepump,filter,kopparrör mm kostnad ca900kr Så totalt blev det en ganska dyr affär och då har jag inte räknat med mappning och inkopling av sprutet.MEN det går att göra det mycke billigare om man inte gör samma misstag som jag.Det man inte ska köpa är sepparata spjäll utan låta något svetsa in spridar hylsor i weberinsugen och köra med singelspjäll.Det gör jag nu.Det finns även billigre sprut tex ms eller köpa beg.Så jag tror det går att komma ner till ca 10000-12000kr...Spridarna köper man billigast på tradera nya...När det handlar om effekt så bara planingen och kam bytet blir bilen gämförbar med e-motorn den är väll på ca 160hk,så med sprutet ca 160-170hk gissningsvis.Det är ju en ganska tung bil så det går inte att gämföra med en personbil med samma effekt.När det gäller bränsle förbrukning så är det för tidigt att säga men den bör landa på ca 1-1,5 liter mil,jag skriver här när jag provat mer.Tanken sen är att monera turbo :) får se när man har tid och motivation//Tobbe

  • Like 7
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte smanställa vad vad som är utfört och vad jag tycker om modifikationen:1)Planing av topp 1.6mm..kostnad ca1000kr 2)Byte till k-kam..kostnad ca1200kr (jag ville ha en kg kam men dom hadde ingen hemma)när jag hadde ner topp och kam så renoverade jag även toppen och bytte packningar mm...3)insprutningssystem VEMS kostnad ca10000kr 4)weber insug och separata spjäll ca10000kr 5)volvos gröna r-spridare kostnad ca 800kr 6)biltemas bränslepump,filter,kopparrör mm kostnad ca900kr Så totalt blev det en ganska dyr affär och då har jag inte räknat med mappning och inkopling av sprutet.MEN det går att göra det mycke billigare om man inte gör samma misstag som jag.Det man inte ska köpa är sepparata spjäll utan låta något svetsa in spridar hylsor i weberinsugen och köra med singelspjäll.Det gör jag nu.Det finns även billigre sprut tex ms eller köpa beg.Så jag tror det går att komma ner till ca 10000-12000kr...Spridarna köper man billigast på tradera nya...När det handlar om effekt så bara planingen och kam bytet blir bilen gämförbar med e-motorn den är väll på ca 160hk,så med sprutet ca 160-170hk gissningsvis.Det är ju en ganska tung bil så det går inte att gämföra med en personbil med samma effekt.När det gäller bränsle förbrukning så är det för tidigt att säga men den bör landa på ca 1-1,5 liter mil,jag skriver här när jag provat mer.Tanken sen är att monera turbo :) får se när man har tid och motivation//Tobbe

Grymt najs Tobbe. VEMS är riktigt nice, inte mycket erfarenheter längre men jag o polarn byggde en BMW turbo-sexa förr, och den fick ett VEMS som funkade sjukt bra.

 vi mappade bara själva, lärde oss under resans gång och fungerade mycket bra.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 years later...

Tänkte smanställa vad vad som är utfört och vad jag tycker om modifikationen:1)Planing av topp 1.6mm..kostnad ca1000kr 2)Byte till k-kam..kostnad ca1200kr (jag ville ha en kg kam men dom hadde ingen hemma)när jag hadde ner topp och kam så renoverade jag även toppen och bytte packningar mm...3)insprutningssystem VEMS kostnad ca10000kr 4)weber insug och separata spjäll ca10000kr 5)volvos gröna r-spridare kostnad ca 800kr 6)biltemas bränslepump,filter,kopparrör mm kostnad ca900kr Så totalt blev det en ganska dyr affär och då har jag inte räknat med mappning och inkopling av sprutet.MEN det går att göra det mycke billigare om man inte gör samma misstag som jag.Det man inte ska köpa är sepparata spjäll utan låta något svetsa in spridar hylsor i weberinsugen och köra med singelspjäll.Det gör jag nu.Det finns även billigre sprut tex ms eller köpa beg.Så jag tror det går att komma ner till ca 10000-12000kr...Spridarna köper man billigast på tradera nya...När det handlar om effekt så bara planingen och kam bytet blir bilen gämförbar med e-motorn den är väll på ca 160hk,så med sprutet ca 160-170hk gissningsvis.Det är ju en ganska tung bil så det går inte att gämföra med en personbil med samma effekt.När det gäller bränsle förbrukning så är det för tidigt att säga men den bör landa på ca 1-1,5 liter mil,jag skriver här när jag provat mer.Tanken sen är att monera turbo :) får se när man har tid och motivation//Tobbe

Intressant läsning, lite nyfiken på hur du löste sprutet ifrån 12volt och bilens 24volt ?

Sitter i funderingar på att sätta ett MS eller Vems på min också, men fastnat i frågan vad som händer med jord mellan 12volt och 24v systemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...