Gå till innehåll

Hur lossa en fasttagen motor?


Gäst Dirty Hog

Rekommendera Poster

Gäst Dirty Hog

Jag söker "recept" på hur man får loss en motor som stått för längePDT_Armataz_02_14.gif

Försöker få Alvismotorn att släppa utan att demontera, vanlig rostolja först, sedan rapsolja, nu är jag inne på tredje omgången där jag provar diesel blandat med ATF olja.PDT_Armataz_02_13.gif

Är det någon som har fler recept eller egna erfarenheter av detta?

Någon sa att man skulle ha tålamod, men köper man det på spray eller lösvikt?PDT_Armataz_02_18.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I verkstaden ute vid körområdet använder dom ett "mirakelmedel" för att lossa fastrostade bultar- och det funkar väldigt bra. Jag har ingen aning om vad det är för medel- men det är en grön och svart sprejflaska som är formad lite som en Coca Cola flaska. Jag återkommer med namnet när jag varit ute vid klubben.

 

Men att vänta några dagar med olja i cylindrarna för att sedan börja "jucka" lite fram och tillbaka med långa krafthandtaget och hylsa på vevaxeln är nog det bästa enligt min åsikt också.

 

Tålamod kan man skaffa på flera sätt- gifta sej är nog det bästa av dom........

 

SKREV OBELIX
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst volvorobban86

vanlig coca cola ska funka säger vissa, tänkte jag skulle pröva det själv i en amazon som har stått i 28 år och den motorn sitter fast kan jag lovaPDT_Armataz_02_10.gif. men biltema har ju någon form av rost ätare som var grymt bra när vi rustade upp kompisens 740, kan ju kanske funka? mvh robban

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu talar vi om en motor med 8 cylindrar som förmodligen suttit fast några år. En ganska invecklad växellåda och en bil som i övrigt inte är helt enkel.

 

Om du inte redan känner til det rekommenderar jag detta forum:

Där finns personer med egen erfarenhet av just Stalwart. Ta hjälp av dem - det finns många goda råd att lyssna till.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

912ans motor satt fast när jag köpte den, slog i diesel i cylindrarna som fick stå över vintern.

Framåt vårkanten satte jag i startveven och riggade med en domkraft och det hela släppte med ett klonk.

Brodern engagerades och den drogs igång med sugga på den gamla soppan i tanken (härlig rök la sig tjockt över bygden)

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Ja rev inte kalle liv i sin C303 med V6an i med hjälp av diesel, då den stått länge och rostat i hop eller vad som händer ner de "står fast"

Coca cola funkar verkligen det ?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja rev inte kalle liv i sin C303 med V6an i med hjälp av diesel' date=' då den stått länge och rostat i hop eller vad som händer ner de "står fast"

Coca cola funkar verkligen det ?
[/quote']

Först körde jag i två burk penetrerande rostolja, några dagar senare ATF/dieselblandning.

 

Kunde sedan dra runt den på veven med ca 1m förlängt dragskaft...efter det gick den runt på startmotorn.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Dirty Hog

Fantastiskt vad många bra tips! Jag blir alldeles rörd o återfår hoppet o livsgnistanPDT_Armataz_02_30.gif

Just nu har jag hällt i den ATF+Diesel så det får verka ett tag!PDT_Armataz_02_40.gif

Och till Obelix vill jag säga angående det här med tålamod, att jag just "muckat" från en 17års "dom" så nu jäklar ska det inte has något tålamod, här gäller att köra hårt tills man blir fast igen!PDT_Armataz_02_41.gif Alvisen är ett led i den strateginPDT_Armataz_02_11.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dirty Hog,

 

Får du bara igång den så har du världens bästa brudmagnet! Sen kan du skaffa lite mer tålamod! Lycka till med både det ena och det andra! Och grattis till att ett trevligt varuhus har öppnat nära dej.

 

SKREV OBELIX
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En kompis startade igång en -48 års KBK-baklastare som stått sedan 1985 ute på en holme orörd. BM35-motorn satt fast rejält, men han tog en trasig spridare och gjorde koppling först till fettsprutan och sedan till portapowern och pressade ner den kolv som var längst upp. Den traktorn rök också som satan i början, men går nu som smort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En kompis startade igång en -48 års KBK-baklastare som stått sedan 1985 ute på en holme orörd. BM35-motorn satt fast rejält' date=' men han tog en trasig spridare och gjorde koppling först till fettsprutan och sedan till portapowern och pressade ner den kolv som var längst upp. Den traktorn rök också som satan i början, men går nu som smort.

[/quote']

Fiffigt! jag har själv lossat bromskolvar med fettspruta.Mycket effektivt...

 

Man bör nog kolla så man pressar på en kolv som är på väg neråt när det gäller en motor.

Jag är ingen expert men kan inte motorer ta skada av att dras baklänges? 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Dirty Hog

SMART!PDT_Armataz_02_44.gif Magnus o Kallee!!!!!!!!!!!!

Jag tror inte den tar skada av att rotera lite baklänges, men man får kanske vara lite försiktig med "hydraultrycket" för en motor är väl inte konstuerad för flera hundra bar. o så gäller det att hitta en kolv som är i "arbetstakt" dvs ventilerna stängda, men detta måste prövas!!PDT_Armataz_02_43.gif

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tryckte lös en 16 cylindrig stjärnmotor  med fettspruta när jag jobbade på http://www.flygochlotta.se/index.asp, där kolvringarna hade rostat fast i dom nedersta cylindrarna och jävl... va de rök när vi startade upp motorn efter den oprationen, motorn var konserverad men runddragen så oljan var bortskrapad. Motorn satt i en SK16 med en Pratt & Wittny Wasp ( var de en 1340 ? ) minns inte.

Vilket håll motorn roterar åt spelar ingen roll, med felstäld tänning kan motorn även STARTA åt fel håll utan att ta skada, men jävl... va ont den går.
Sören2010-08-31 22:49:16
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag pressade långsamt, tålamod du vet PDT_Armataz_02_26.gif tryckte lite i taget och lyssnade på de ljud som kom från cylindrarna, man vill ju inte knäcka kolvringarna. När motorn snurade fritt så var de bara  att få ut fettet ur cylindrarna, spola med diesel och snurra motorn runt och de sista, blåsa med tryckluft.

Fick rengöra stiften flera gånger innan jag fick höra ett tändningsslag och motorn gick väldigt dåligt innan den vart ren och kolvringarna hade låssnat från kolvarana och börjat täta som dom ska. Nu ska tillläggas att denna maskin skulle inte upp i luften utan bara köras på marken, men mäktigt var de att få liv i en 16 cylindrig stjärna PDT_Armataz_02_44.gif som varit vilande i många år.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är ingen expert men kan inte motorer ta skada av att dras baklänges? 

Jag tror vissa lite modernare motorer med mer eller mindre komplicerade kamdrivningar kan "kugga över"...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...