Gå till innehåll

Terränglagen?!


Gäst Pontus_4x4

Rekommendera Poster

Gäst Pontus_4x4

Har inte sett någon annan tråd med "terränglagen" så jag skapade en..PDT_Armataz_02_03.gif

 

Jo, jag vet att man inte får köra i skogen och i naturresarvat såklart.

Men räknas det som en "väg" som en skogsmaskin gjort?

Eller VAF*N får man köra? PDT_Armataz_02_09.gif

 

...men hästar får rida i skogen medan en fyrhjuling som väger nästan lika mycket, får inte köra i skogen!

Är ganska ny med terrängkörning för jag har inte nåt körkort än

(inte gammal nog PDT_Armataz_02_06.gif) ..så jag tänkte att det var bäst att fråga innan man gjorde nåt dumt.

Alla svar är välkomna  PDT_Armataz_02_27.gif

Mvh Pontus

 

Pontus_4x42010-09-13 22:28:09

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Väg som en skogsmaskin har gjort räknas inte som en väg. Den har kört i skogen i syfte att bedriva skogsbruk och det är ett undantag från terrängkörningslagen. I princip får du bara köra i inhägnat område. Du kan hämta fällt vilt med din terrängbil (vildsvin, älg, björn, hjort tror jag), annars är det "kört"PDT_Armataz_02_01.gif. Du får inte ens köra på din egen mark utan tillstånd. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Pontus_4x4

ok !

men om man har ett inhängnat område i skogen så får man göra precis vad man vill eller?

Annars får man väl ta jägarexamen och ta med bössan och ut och köra PDT_Armataz_02_11.gif

..eller kanske inte...

 

Pontus_4x42010-09-14 18:44:47

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vänta till snön kommer !   snötäckt är det ok om det inte är plantor eller ungskog.    eller utför skogsbruk.

Men du bor väl nära Värnamo och klubben där har egen bana

Terrängkörningslag (1975:1313)

eile2010-09-13 23:38:22

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Några varningar i all välmening.

Ge dig inte in och kör på andras mark även om det ligger snö mellan de höga träden.

Det finns fornminnen, kulturlämningar, kolbottnar, gränsrösen m.m. m.m. under snön.

Fornminnen är skyddade enligt lag. Markägaren är alltid ansvarig även om de skadas av andra.

Även marodören kan naturligtvis bli ansvarig för skador.

 

Kör inte på några åkrar, det kan vara sått, känslig mark, blött under, dålig dränering, diken m.m.

Du kan inte enkelt veta om det är hygge, hjälpplanterat, ungskog eller liknade.

Allemansrätten har inget med motorfordon att göra.

 

Tala alltid med markägaren.

En del tycker att det är bra om skogsvägar körs på för att hålla dom öppna. Då räknas det som skogsbruk naturligtvis. Andra vill inte ha fordon på sina skogsvägar och är rädda att de blir sönderkörda. Skadas rötterna till träd är det stor risk för röta bl.a.

 

Samma regler gäller för egen mark. Du får inte köra i terrängen om du inte har "ärende" där. T.ex. skogsbruk eller liknande.

 

Alternativet med vapen i fordonet skall du se upp med. Där finns hårda regler i vapenlagen när det gäller körning i terräng med vapen. Det finns dock undantag.

 

Varje gång någon med skoter, 4-hjuling, bandvagn, terrängfordon, crosscykel eller annat brakar fram i skogen, på åkern, på skogsvägar eller liknande skapar det gärna irritation hos folk, vilket inte gör läget ljusare för oss andra.

 

 

bv2010-09-14 00:07:53

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Humlegaard

 

Tala alltid med markägaren.

 

Samma regler gäller för egen mark. Du får inte köra i terrängen om du inte har "ärende" där. T.ex. skogsbruk eller liknande.

 

Alternativet med vapen i fordonet skall du se upp med. Där finns hårda regler i vapenlagen när det gäller körning i terräng med vapen. Det finns dock undantag.

 

 

Markägaren är ju faktiskt ägare till marken' date=' och drabbas ekonomiskt av allt som en eventuell terrängåkare ställer till med. För mig som köpte skog för dyra slantar och fick den delvis förstörd för ett par år sedan av någon mindre nogaräknad person känns det bittert. Dessutom tillkommer kanske ytterligare ett problem. Risken, även om den är liten, finns ju att du kör fast och behöver hjälp att komma loss, då är nog en bra relation med markägaren viktig...

 

Du kan eventuellt komma runt problemet om du erbjuder en mindre markägare som du ser har ett behov av hjälp att du kan röja sly i kraftledningsgator planteringar mm. Då får du ju lasta in motorsågen i din bil och köra ut eftersom du arbetar i skogsbruket.

 

All [i']TERRÄNG[/i]-körning med vapen i fordonet är förbjudet, det är tillåtet att bärga älg och kron med hjälp av fordon, inget annat.

 

Det enklaste, om du vill köra i terrängen, är givetvis att gå med i någon klubb som bedriver just den typen av verksamhet eller köpa dig egen mark.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Humlegaard
ok !

men om man har ett inhängnat område i skogen så får man göra precis vad man vill eller?

Annars får man väl ta jägarexamen och ta med bössan och ut och köra PDT_Armataz_02_11.gif

 

 

I ett inhägnat område i skogen gäller exakt samma regler som utanför, men det är inte tillåtet att sätta upp ett hägn hur som helst.

 

För att få köra fordon i terrängen måste länstyrelsen ge sitt tillstånd, det gör de normalt inte om du som markägare inte har tungt vägande skäl. Dessutom måste en utredning göras för att se om det är en känslig biotop eller om det finns skyddsvärda arter inom området.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hojt!

Här är en länk till  Notitiums sida, som handlar om terrängkörning.

 

 

 

Läs och begrunda.....Mycke text "blire"!
Mollberg2010-09-14 07:59:13
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok !

men om man har ett inhängnat område i skogen så får man göra precis vad man vill eller?

Annars får man väl ta jägarexamen och ta med bössan och ut och köra PDT_Armataz_02_11.gif

 

Du måste ha tillstånd att köra i det inhägnade området. Att "ta med bössan och ut och köra" är inte att rekommendera, du måste ha jakträtt på marken samt bedriva jakt där. Annars blir det brott mot terrängkörningslagen samt vapenlagen och då är du riktigt illa ute.

Varje överträdelse du gör medför att övriga terrängkörningsintresserade som håller sig till lagen får ett dåligt rykte. 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan ju berätta att markägare där jag bodde innan jag flyttade ner hit till slätten. var väldigt vänligt inställda om man pratat med dem och de visat på var jag skulle hålla koll på vindfällen och vilka gamla skogs/körvägar de ville ha öppna "alltså det var bra om det körde fordon där för att de inte skulle växa igen helt"

De hade helt enkelt inte tid att ta reda på sina egna vindfällen , men  är enligt lag skyldig att göra det.
Så där gick det att få ett vettigt utbyte för oss båda, jag fick köra och kolla över deras skogar och de behövde inte bry sej om vindfällena för de tog jag hand om och släpade till övernskommen plats där de kunde hämta det för ved behov sen.
Nu har ju jag utbildning  i skogsbruk, och att hålla på med vindfällen kan vara farligt, så jag kan trotts fördelarna inte rekomendera alla att bara prata med skogsägare och sedan slänga i en motorsåg och ge sej i väg. Har ni möjlight till detta så gå en kurs i motorsågsanvändning och gärna med inriktning på just farorna med vindfällen. det är stora krafter som trycker på när ett träd ligger i spänn och en stor rot vill dra åt något håll. och väldigt svårt att räkna ut vart det bär hän.
Men se till att ni har full koll på vart gränserna för marken man har fått till uppgift att kolla över är, för det är väldigt ofta tätt mellan de olika markagarna och man får inte korsa en annans markägares mark utan tillåtelse
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skall väl infoga att det bästa är att gå med i en klubb och köra på områden som de har tillgång till och redan är godkända av länstyrelsen/markägare/komun för terrängkörning

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det känns som om terrängbilsåkare oftast är väl införstådda med terrängbilslagen, och lever upp till den rätt väl. Annat är det med dessa ATV åkare som till stor del skiter fullkomligt i reglerna och bär sig ibland fruktansvärt illa åt.

 

Har vart i luven med sådant folk mer än en gång, har ATV folk som kör över privata tomter, på badstrand, och ungefär överallt där de inte får köra, och vid tillsägelse så svarar de ""Vaddå terrängkörningslagen, vad är det?", "Den gäller inte här" och "markägaren har tillåtit oss att köra här"...

 

Det är ofta berusade, de kör ner till vår (samfällighetens badstrand) där de grillar, dricker bira å kastar ölburkar & skit omkring sig.

 

Ja, polisen är underättade, men de har inte resurser att ta hand om det, Inte förräns det närmar sig rent handgemäng så har de visat ett litet intresse för problemet.

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Pontus_4x4

Tänkte väl det med "ta med bössan och ut och köra" var lite fel när jag skrev det men,

det med när snön har kommit måste det inte vara minst ??cm ?

Och som ni säger gå med i en klubb.  Är nog bäst, då "slipper" man ju tänka så jättemycket på var man kör.

 

tack för alla svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det med när snön har kommit måste det inte vara minst ??cm ?

 

Det skall finnas tillräckligt med snö så att man INTE skadar underliggande vegetation!  Den regeln är väl egentligen mer tänkt för snöskotrar och liknande (bandvagnar??).. En bil får ju nästan alltid markkontakt, oavsett snömängd..
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det med när snön har kommit måste det inte vara minst ??cm ?

 

Det skall finnas tillräckligt med snö så att man INTE skadar underliggande vegetation!  Den regeln är väl egentligen mer tänkt för snöskotrar och liknande (bandvagnar??).. En bil får ju nästan alltid markkontakt' date=' oavsett snömängd..
[/quote']

Viktigt att tänka på är att även om undantaget är tänkt för snöskotrar så gäller det även bilar! Dvs. det är nästan omöjligt att framföra en bil i terrängen lagligt vintertid, vi får ju som du säger nästan alltid markkontakt.

Jag har egen skog så jag "idkar skogsbruk" jag vill ha bilen nära där jag sågar för att kunna ha tillgång till 1:a förband etc och kunna spänna upp rotvältor med den.

Att det sedan tar ett par timmar att komma fram till rotvältan är en annan sak PDT_Armataz_02_07.gif

Men jag håller starkt på uppmaningen att gå med i en klubb, man skall inte köra ensam i terrängen vilket alltför många ATV-olyckor visar tydligt
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och att ta bössan med sig...

Du stiger isåfall till helt andra nivåer av kriminalitet där det faktum att du körde bil i skogen är det minsta bekymmret.

Det finns ett undantag som låter dig ha vapen i terrängbilen (ja förutom undantaget för militär och polis under tjänsteutövning etc) och det är hämtning av älg,björn, hjort eller vildsvin. Då får du ta med dig vapnet i fordonet kortaste vägen till och från körbar bilväg.

Jag skulle vilja tolka detta som kortast framkomliga väg eftersom det ju rör sig om terräng iaf. , men det är inte att ge sig 17 på så iaktag försiktighet.

Dessutom finns det en generell dispans i norrbotten för vapen på snöskoter till och från jaktmarken om avståndet överstiger 5 km från farbar väg. ryden2010-09-15 15:49:21
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Pontus_4x4

ok, men det med ta med bössan osv skulle jag nog skrivit till att: En av mina morbröder och min morfar jagar och är med i ett jaktlag, (som min morbror är jaktledare i). Jag brukar följa med ut och jaga med dom (älgjakt, rådjurs jakt mest)...och jag tycker det är kul!  Så om jag gör jägarexamen och börjar jaga med dom, så kunde man ju köra "gubbarna" i bilen ut till passen   PDT_Armataz_02_30.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om du läser svaren så får du bara använda dig av terrängfordon vid jakt när fällt högvilt ska hämtas. Gå med i en klubb, verkar lättare istället för att försöka hitta kryphål i lagen. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok' date=' men det med ta med bössan osv skulle jag nog skrivit till att: En av mina morbröder och min morfar jagar och är med i ett jaktlag, (som min morbror är jaktledare i). Jag brukar följa med ut och jaga med dom (älgjakt, rådjurs jakt mest)...och jag tycker det är kul!  Så om jag gör jägarexamen och börjar jaga med dom, så kunde man ju köra "gubbarna" i bilen ut till passen   [img']smileys/PDT_Armataz_02_30.gif[/img]

Du får köra på VÄGEN ut till passet, men inte en meter ut i terrängen med vapen ombord, så detta är inte ett sätt att kringå terränglagen! Det blir då vapenbrott med dagsböter och återkallande av licenser och hela balletten.

Du kan åka ut och hämta älg med bilen men det är inte många terrängbilar som är lämpade att transportera en hel älg i (912 kanske?)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vapen får transporteras i fordon som kör på väg. Det finns dock regler för själva vapnet med tomt magasin m.m.

 

Om fordon körs i terräng får vapen INTE medföras, utom i några enstaka undantag, som t.ex. att hämta fälld älg.

 

Fast fordon får inte köras i terrängen, utom i några undantag, som att hämta fälld älg, vid skogsbruk m.m.

 

 

 

Med andra ord. Du får köra jägare med deras vapen till passen om passen

ligger på/vid vägen. Du får naturligtvis släppa av jägarna på vägen så

de själva kan vandra vidare sista sträckan i terrängen.

 

Som grundregel kan man ha: Kör INTE i terräng och ta INTE med vapen. Måste man köra i terräng eller ta med vapen så kolla noga upp exakt vad som gäller.

 

 

Sen finns det några undantag i norra Sverige. Speciellt om man är

landshövding och bjuder in några direktörer, då kan man köra hur man

vill med både skoter, bandvagn och helikopter och ta med vapen och jaga

och höja älgtilldelningen m.m. Men det gäller inte oss vanliga dödliga terrängbilsägare. PDT_Armataz_02_01.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...