Gå till innehåll

Luftkuddar för terrrängkörning


Gäst Roysan

Rekommendera Poster

helt bortkastade pengar! både för mnybörjaren med originalbilen, och för den mer erfarne. det är ju bara.. ja töntigt rent t sagt. Då håller jag mer för sandstegar, då det ser bättre ut. och går fortare att få i bruk :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en jubileumsbok om Kolmårdens Djurpark, den är från -70 talet nån gång. Och på den tiden hade dom klass på servicefordonen! Det var valpar dom åkte i då till skillnad mot idag. Dom valpar som var i safarinläggningen hade såna här luftkuddar monterade på fronten, för att kunna skjuta på bilar som fått problem i parken. På så sätt funkade dom kanon PDT_Armataz_02_02.gif 

 

Men man kommer säkert i den situationen att enda lösningen att komma vidare är en sån här kudde. men som tidigare skrivet- för mycket pengar. Men den kan ju vara bra att ha när lervattnet når upp till inre backspegeln, då kan man vila huvudet på den när man ligger i gräset och väntar på att få hjälp upp ur surhålet.

 

SKREV OBELIX
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du de uppblåsbara som man blåste upp med avgaserna? eile?

Dessa tycker jag har fallit i glömska.

 

Låter smart med kuddarna för att trycka på bilar med. Borde gå att trycka undan djur som fastnat på vägen.

 

Jag tänker på vägverket och de där lastbilarna med stor gul kudde, är det en vattenkudde tro? Dvs de som står vid vägarbeten för att ta emot folk som inte vill stanna eller bromsa inför vägarbeten.

Någon som testat att köra in i en sådan?  Det vore väl kul experiment.

 

Jag tänker på älg och viltolyckor, vore inte en krockkudde frampå bilen bra som löser ut mot älgen?

Frågan är då hur man detekterar en älgkrock 50 ms före krocken. En elektroniks älgdetektor som även tar rådjur kanske.

Kanske nästa säkerhetsgrej på bilar.

 

de

Roy
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dom där uppblåsbara domkraftkuddarna som fanns för en del år sen måste funka bra i surhålen. Bara ha några monterade under kärran och blåsa upp och flyta loss.

 

 

 

Jag antar att du skämtar' date=' men jag skulle vilja se någon som testar kuddarna i ett surhål. Undra hur länge dom håller innan någon sten eller en rot river sönder dom.

 

Hur fäster man kuddarna mot underredet på bilen, kanske med spik [img']smileys/PDT_Armataz_02_11.gif[/img]

 

 

 

 

 

Rune MJeep2010-09-16 08:44:53

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gummiband vore väl lämpligt. eller bara passa in dem i de fackverk som normalt terrängbilar har till underrede.

Minns att för 20-25 år sen såg jag dessa svarta avlånga kuddar som årets biluppfinning mycket riktigt fylldes de upp med avgaser, men visst en kolsyre eller kväve patron hade varit smidigare om man har motorstopp i surhålet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite Off Topic:

 

"Kudden" som Roysan pratar om, kallas en TMA, Truck Mounted Attennuator. Den fästnas på en lastvagn med större totalvikt än 7 ton. Där är inte vatten i kudden, den är uppbyggat av glasfiber, kycklingnett och papp. Man skal inte önska att sitte i bilen som träffar, och även inte i lastbilen som träffas. Kudden kollapsat totalt, och upptar störstedelen av den kinetiske energi från kollisionen. Allt, inklusive föraren, bytar plats i kabinen på lastbilen, som, även om den är avbromsat på två axlar, ryckar 2-3 meter fram om den träffas med 60 km/t av en personbil. Träffas man av lastbil blir det mycket mer alvarligt, men det har lyckligtvis inte hännt för oss än.

 

tma.jpg

 

Lastvagnen på bildet är en MAN 440 aut, på dagen spritny, endast 450 km på klockan, jag hade häntat den i Odense dagen förut. Bildet är taget i sommars på rampen till Öresundsbron från Köbenhavn på väg mot Malmö

Om man träffas av lastbil ser det ut såhär:

 

tma_1.jpg

 

På link'et här ser man vad som händar:

 

 

Näste gång vi skal ha testad kuddan, så ringer jag, Roysan PDT_Armataz_02_11.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm, luftkuddar funkar ju bra att använda till att lyfta saker med, vanligt förekommande hos räddningstjänsten, tex dessa: http://www.dafo.se/sv/lyftkuddarhydraulhandverktyg<?: prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

  

Att köra på dem tycker jag låter lite vanskligt, lätt tänka mig situationer där man inte vill att de skall gå sönder. Hellre sandstegar i stål, som jag för övrigt har till salu om någon är intresseradPDT_Armataz_02_03.gif

Kjell
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...