Jump to content

Intresse för ny-utvecklad styrbox?


Recommended Posts

http://forum.terrangbil.net/forum_posts.asp?TID=6959

Handlar om hur Rick fått sin panel med växelvred samt styrbox stulen och vi börjar då spåna lite om möjligheten att bygga en ny  modern styrbox som

skulle kunna ersätta den befintliga som enligt uppgift både är opålitlig

och dyr vid haveri.

Tänkte att det kanske är lika bra att skapa en ny tråd för detta,

 

I första hand så undrar jag om det finns intresse nog för en sådan box för att man ska fundera vidare på projektet eller om man bara ska strunta i det.

 

Om det nu blir att man går vidare med det, vilka krav har ni på boxen  och vilka ändringar och förbättringar skulle ni föreslå?

I den andra tråden så kom Ramnaryd kom med en bra ide att ha flera körprogram som man kan växla mellan , så att om man vill så kan man slippa att behöva varva så mycket vid finkörning på väg

Några fler liknande idéer?

 

//LarsE

Link to post
Share on other sites
  • Replies 205
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jultomten kom tidigt! Igår packade jag upp första kompletta kortet. Nästa vecka blir det test i provbänken, sedan i bil. Återkommer...   

Rätt tyst på 30/40 fronten på forumet...   Kan bidra med lite ny info om styrboxprojektet. Vi har testat lite mer och gjort ändringar i schemat, så prototypkorten väntar fortfarande på att beställas

Det tog lite tid men nu har vi nya kort och i fredags beställde jag komponentmontering på 12 st. Leveranstiden är 2 veckor och korten kommer tillbaks helt färdiga att programmera och köra. På bilden s

Posted Images

Guest Humlegaard

Klart intressant!

Även någon form av stöldkassett. Jag har ett behov av att kunna rulla runt i olika hastigheter utan att lasta drivlinan särskilt hårt, min tanke skulle i så fall gå åt ett läge där man "manuellt" väljer växel. 


Prisläget är ett annat område där jag är orolig att det springer iväg.

Link to post
Share on other sites

PDT_Armataz_02_02.gif Det finns säkert ett stort behov av en bättre box då många av oss som har 30/40 bilar använder de som hobbybilar och tycker att de kunde växla tidigare till högsta växel, de går snack på byn att man alltid kör som en idiotPDT_Armataz_02_11.gif med full gas,,.

Vad kan en tocken mackapär vara värd? runt 3.000:-PDT_Armataz_02_40.gif
Link to post
Share on other sites
Guest ramnaryd

Låter som en kanon ide med ny modern box! 2 körprogram samt manuell växling är nog vad som behövs.

Ett läge som är lika med dagens, ett som är lite snällare speciellt på sista växeln och ett manuellt när den "nya fina boxen" får för sig att dö (all elektronik gör ju det). Priset är ju alltid av stor betydelse, men det är ju jävligt tråkigt när gammal skit ger upp och man blir ståendes.....dom är ju stora och tunga att putta hem igen. Ett pris mellan 5-8.000:- känns ok nu, säkert hade man kunnat ge mer när man väl står där och skall börja putta......du får göra en liten uppskattning av vad det kan tänkas kosta.
Link to post
Share on other sites

Vilka insignaler har man att använda från motor och växellåda osv?

En simpel och relativt billig lösning jag tänker på är att bygga med en vanlig PLC. Där skriver man programmet själv och kan enkelt ändra parametrar för olika körprogram.
Link to post
Share on other sites

Lite spån kring en ny box. Jag har också lekt med tanken ett tag.

 

En PLC borde funka utmärkt, boxen är med dagens teknik en rätt enkel funktion.

Att ta fram ett kretskort med nån valfri mikroprocessor plus high-side driver vore inte heller omöjligt.

Idag: 9 DO, 11 DI, 1 AI. Nåra till DI plus AI till känns bra att ha. 

 

Anledningen till att boxen ser ut som den gör med ett rätt skumt komponentval bitvis är kravet på funktion vid -35C, det var tufft år 1973!!

 

Felen i boxen i dag är till stor del utmattade lödningar, dessutom verkar kretstypen CA3086 ha stort utfall, men den kan ersättas med lösa NPNtransistorer.

 

Originalprogrammet är optimerat för fullgas/maxprestanda. boxen känner bara av ingående(=motorvarvtal). Om man inför en sensor för gaspedalsläge och eventuellt utgående varv kan man sänka uppväxlingspunkterna vid dellast.  nuvarande sekvens är H1-H2-H3-M3. Den fulaste punkten i dag är uppväxling H3-M3, det är ett för stort steg för att funka bra. Man kan överväga sekvensen H1-H2-M2-M3 istället vid dellast, det blir snyggare, eventuellt med sänkta punkter. Risken med för låga uppväxlingar är att motorn inte orkar efter uppväxling och man får en nedväxling snart igen, så kallad hunting. Därför kan man sänka punkterna om man vet att det inte är fullast som gäller.

 

Nån möjlighet till manuell växling fast med storebror som följer med  och förhindrar uppenbara galenskaper vore rätt trevligt!

 

Ska man behålla dagens kontaktdon? Går dom att få tag på?

 

SBA1112010-11-18 19:56:12

Link to post
Share on other sites

Jag tycker det vore trevligt om man kunde använda  dagens kontaktdon, så boxen  blir i princip plug&play.

Men jag  vet faktiskt inte om dom går att fåtag på, någon som ha en  bra bild på kontakterna dom kan dela med sig av?

Jag hade tänkt mig alternativet med ett eget kretskort, microkontroller och high-side drivare.

 Skulle nog även fungera med PLC lösningen, men jag misstänker att man ändå kommer få ordna med en egen krets  som anpassar signalen från  frekvensgivaren.

Link to post
Share on other sites

Jag har inte pillat på en PLC sen 1984. Är det OK med en last som är jordad och alltså ska drivas med 24V ca 0.5A ?  Dom jag höll på med krävde att lasten låg mellan utgång och +24V så att utgången bara sänkte.

 

Har för mig att samlarsaker hade hittat kontaktdonen på nån personbil av någotsånär sent datum.

Link to post
Share on other sites

Det finns olika modeller på PLC idag.. Jag har en relativt gammal modell (5-6år) på skrivbordet här bredvid där utgångarna är rena reläutgångar.. Dvs, matar du reläutgången med +24v, så skickar den +24V vidare. Jordar du ena blecket på reläet som jordar man lasten som är kopplad till.. Reläerna på denna PLC:n klarar 8A styck.. 

  • Like 1
Link to post
Share on other sites
Guest samlarsaker

Det går att få tag på nya kontakter.PDT_Armataz_02_02.gif  beställs enklast från staterna... så om det är fler intreserade så kan jag göra en större beställning & få ner priset, då de tar hutlöst betalt (37$/st) om man köper några få...

Har byggt en manuell box som man styr med ett vred, den fungerar utmärkt, schema finns i en annan tråd för intreserade...

Bild kommer på skapelsen när jag lackerat lådan... denna "nödkörnings/mannuella Box" kopplar man in i 9-poliga kontaktstycket till höger i säkringslådan...

 

PLC måste fungera utmärkt... Magnetventilerna drar mindre än 0,5A styck. så reläutgångarna klarar det fint... Någon "modul" som klarar frekvensgivarens signal kan va bra att ha till PLC:tPDT_Armataz_02_02.gif

 

Annars går det bra att reparera den galma boxen om den inte blivit stulen... men då har man ett ganska tråkigt växlingsprogramPDT_Armataz_02_06.gif dvs original....

Link to post
Share on other sites
Det går att få tag på nya kontakter.PDT_Armataz_02_02.gif  beställs enklast från staterna... så om det är fler intreserade så kan jag göra en större beställning & få ner priset' date=' då de tar hutlöst betalt (37$/st) om man köper några få..[/quote'] I sanning hutlöst! Det går ju i så fall att behålla dom gamla kontakterna och lägga sina nya parallellt så man får två "kabelsvansar" nere i plåtgropen.

 

Vore ju skönt att slippa reläutgångar och i stället ha kortslutningssäkra drivers som samtidigt kan detektera avbrott eller kortis. Avbrott i kabel till ventil är ett rätt vanligt fel.

Link to post
Share on other sites
Guest samlarsaker

Begagnade kontakter som passar efter lite modifiering hittar ni i volvo 240-740 med år runt 88-9? de sitter på styrboxen för tändningen. (på 740 sitter boxen ovanför pedalerna)

Kontakter som passar direkt kolla på car-guards billarmPDT_Armataz_02_43.gif använder själv sådana:)

 

Någon med mer PLC kunskap, kanske kan svara på om man kan ha en kod som låser plc-programmet.

Dvs kodlås.... för att kunna lägga i växeln efter start, måste man slå in en kod, för att kunna köra iväg.......

Blev genast och tänka på våra touch-displayer på jobbet.... men det blir väldigt dyrt, kul skulle det vara iaf...
Link to post
Share on other sites

hej hej är nybliven TGB30 ägare å hade aldrig kört någon liknade bil förr å fick förklarat att jag skulle starta på S å sen när jag kommit upp i far lägga över i D... tyckte att det lät lite konstigt å har tack vare det ni skrivt om här i forumet förstått hur ruskigt fel jag har blivit instruerad att göra.. nu till mitt verkliga problem.. om jag står still och lägger i D så sten dör bilen alltså motorstop kan verkar som om att den lägger i högsta möjliga växel direkt.....om jag börjar på S så tar hon sig iväg utan störrebekymmer och runt 35 lägger över på D så blir det ett jätte steg mellan växlarna... har kört lite med den å ibland så verkar det som att hon växlar som hon ska något enstaka steg... finns det bot?

Link to post
Share on other sites

Spontant låter det som att "M" går i direkt när du lägger i "D", det ska den ju inte.

När du väl fått rull på grejorna och växlat till "D", om du släpper gasen har du kraftig motorbroms då?

 

(S är en tvångsstyrning till H2)

Link to post
Share on other sites

nja det är inte något jag tänkt på om den gör... jag vart häromdagen tvungen att flytta på den å när jag la över på D så fans ingen växel alls längre... fick tips av en bekant att ringa en kille han kände som sa nästan direkt att det mest troligt var boxen det var fel på.. så hur får jag tag på en sådan?

Link to post
Share on other sites
Guest ramnaryd

En sån får man inte tag på, den får repareras. Finns experter här som kanske kan fixa den, fick min lagad av samlarsaker. Du får fråga här om någon kan hjälpa dig. Som tur är finns det gott om elektronik proffs här, utan dom hade det varit tråkigt att ha tgb 30/40.......men nu är det bara kul!

Link to post
Share on other sites

Jag har en stor samling med gamla komponenter så om ni söker något till boxarna så finns det en chans att jag kan ha det.

 

Det är bara att skriva och speca vad ni söker så ska jag kolla.

 

/T
Link to post
Share on other sites
Guest poolstar

Hej jag köper gärna en ny box om det finns någon som kan leverera något som är enkelt att installera och fungerar bra. Villig att betala mellan 5 -10.000:- utan problem.

Sven 070-6807084
Link to post
Share on other sites
Guest ramnaryd

Hur går det med " nya boxen" har det gjorts några framsteg?

 

Eller är det bara " i fantasin boxar"... Själv är jag helt borta när det gäller elektronik, men väldigt intresserad av en ny pålitlig box. Så nu tycker jag det är dags för lite uppdateringar i ämnet.

Link to post
Share on other sites

Det görs nog framsteg, jo. Fast en sån konstruktion tar sin lila tid. Frågan är väl om och hur en design ska spridas? Ska den stackars konstruktören ta fullt garanti och skadeansvar? Det är ju så att växellådor havererar ibland. Om det då sitter en ny styrbox i blien är det lätt att ägaren börjar tänka mörka tankar. Isåfall kanske Scanias pris inte är så högt i alla fall.

 

En annan tanke är en "open source" modell med publicerat underlag på elektronik och program som alla kan göra vad dom vill med. Det skulle ju öka intresset och livslängden på TGB30/40, det är ju en bra sak i sig.

 

Vad är era tankar? 

Link to post
Share on other sites
Guest ramnaryd

Tycker båda alternativen är bra. Köpa en färdig byggd alternativt köpa "ritningen" för dom som vill och kan bygga själva. Konstruktören/konstruktörerna kan givetvis inte hållas ansvariga för ev växellåds ras. Men man förutsätter dock att man köper en testad och noga provad konstruktion. Det är därför det är viktigt att det är fler som konstruerar detta och som då kan hitta fel och brister i varandras lösningar, man blir ju lätt "hemma blind". Så fortsätt med arbetet, väntar med spänning på framsteg i byggandet

Link to post
Share on other sites

Hur är det med bl.a. CE-märkning och RHOS/blyförbud i lödtenn om nu produkten ska säljas.

 

Jag tror att blyat lödtenn för användas just inom fordonselektronik.

Och CE kanske man slipper om den säljs som byggsats.

 

Men någon annan kanske är mer insatt.

 

Fan, på vissa sätt var det faktiskt bättre förr när man kunde konstruera något och sälja. Även om det bara var en aldrig så liten produkt så var det ändå ett litet bidrag till mänsklighetens utveckling. Nu hålls utvecklingen tillbaka p.g.a. direktiv, miljökonsekvenser, jämställdhetsplaner, certifieringar, märkningar, ISO-kontrollplaner, försäkringar mot stämning m.m.

 

Nåja, det är sent på kvällen också...

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...