Gå till innehåll

Intresse för ny-utvecklad styrbox?


Gäst LarsE

Rekommendera Poster

Det är ju egentligen bara en 3 växlad låda, med eller utan mekanisk låsning, så program alternativen är ju inte så många  :P

Ekonomiprogram?:  S2  ->  M2  ->  M3

Eller rent av?:  S3  ->  M3

 

Vet ej om det är praktisk eller mekaniskt försvarbart att starta på S3?

Fast starta på S2 funkar ju alldeles utmärkt. Så startar man på S3 blir det i alla fall färre växlingar   -_-

 

Vad är S i dina växelsekvenser? eller är det H?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är finessen med att mäta flank-tiden?

 

Någon sorts logik som utför en "lugn" nerväxling vid händelse av signalbortfall är väl vad man behöver. Läget är ju redan "katastrofalt" om signalen är borta men om man kan undvika en tvär-nit har man i alla fall chans att rädda kalsongerna från onödigt tvättande   :wacko:

Det skulle kanske också vara bra att få en "over-ride" som tillåter manuell växling även vid bortfall av TACO signalen, så man faktiskt kan köra bilen någonstans i rimlig fart.

 

Att mäta frekvens innebär ju att man räknar antalet pulser under en viss tid, detta upptar onödig kapacitet i systemet. Genom att istället mäta flanktiden, dvs hur lång tid som förflyter mellan varje puls, får man ett snabbare och effektivare system, man behöver inte vänta på att "nästa mätning" ska bli klar.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer ni att tillhandahålla någon "gör-det-själv" sats tror ni?

 

Att placera och löda ytmonterade komponenter, någon millimeter stora bara, är nog inget för amatörer, risken är stor att något blir fel och då fungerar ju inte kortet. Felsökning då är ännu svårare och vem ska byggaren vända sig till för hjälp? Kontaktdonen löds in för hand, men de måste vara på plats för att kortet ska kunna sluttestas och brännas in, så det måste också ske i produktionen. 

 

Samma sak med programmering, vart vänder man sig när det inte gick bra? Den som dock behärskar dessa momenten har förmodligen också kunskap att själv ta fram en box. Återstår att montera kortet i kapslingen, men det är ett väldigt litet moment och sparar egentligen inte många ören.

 

Vi som jobbar med detta projektet lägger rätt mycket tid och pengar på det. Vi är helt överens om att vi inte kan eller vill vara support till "gör det själv". Sagt i all välmening är det bäst jag tillägger.

 

Stor respekt dock för att de flesta kanske vill testa egna växlingssekvenser och -varvtal. Därför har boxen USB-anslutning och vi har för avsikt att ta fram ett windowsbaserat program där man kan kan välja och ställa in parametrar, och sedan ladda upp i boxen. Här finns chansen för er som är intresserade, att hjälpa oss med vad som ska vara valbart och inom vilka gränser, vilka förreglingar som ska kunna väljas eller väljas bort, etc. Hör av er!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att mäta frekvens innebär ju att man räknar antalet pulser under en viss tid, detta upptar onödig kapacitet i systemet. Genom att istället mäta flanktiden, dvs hur lång tid som förflyter mellan varje puls, får man ett snabbare och effektivare system, man behöver inte vänta på att "nästa mätning" ska bli klar.

Ah, jag trodde du menade att ni mätte vinkeln på flanken, vilket verkade lite esoteriskt. Speciellt efter en Shmitt-trigger ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående Windows...

Jag förstår att man helst använder vad man är van vid förstås men det kanske skulle vara mer flexibelt om boxen istället exponerade sina inställningar eller funktioner på något sätt, typ ett API eller en Service. Då skulle det inte behövas någon direkt klient mjukvara alls, vilket är mer tidens melodi.

Vi är nog en del som inte har Windows maskiner men kanske andra bärbara varianter. Allt från Mac och Linux laptops till "smarta" feletoner eller paddor.

Då vore det smidigt om man kunde använda t.ex en web browser eller Telnet eller liknande för att ansluta och justera parametrar, ge kommandon och annat. Låt intelligensen sitta i burken, inte klienten.

 

Självklart hänger det också på vad burkens kapacitet är, vilket jag inte har den blekaste aning om ;)

 

Jag föreställer mig att dagens maskiner har ett överflöd på kapacitet jämfört med när jag höll på för 20 år sedan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Rätt tyst på 30/40 fronten på forumet...

 

Kan bidra med lite ny info om styrboxprojektet. Vi har testat lite mer och gjort ändringar i schemat, så prototypkorten väntar fortfarande på att beställas, ska bara CAD'as först. Nedan är processorkort in, ut,  och strömförsörjning. Det är betydligt fler både funktioner och komponenter jämfört med förra versionen, men det mesta är SMD och påverkar inte kostnaden nämnvärt. Värt att notera är att alla ingångar är optokopplade för att ta bort problem med jordslingor och EMK. Utgångarna till ventilerna är övervakade och med ansluten display får man information om ev trasig solenoid eller kablagefel. Allting är mjukvarustyrt, även lågpassfiltrering av ingångarna, så relativt lätt att ändra senare. Återkommer när vi tagit nästa steg.

 

//Sten

 

Sten,

i all välmening, några funderingar angående din box. Stora dioden D5 (D6?) antar jag ska skydda mot polvändning av matningsspänningen genom att kortsluta så att säkringen går. Dock kommer den att skydda hela bilen mot tillfälliga negativa transienter pga. "load dump". Till exempel om man bryter bort batteriet när startmotorn går. Då skjuter man säkringen och förstår inte varför. IMHO är en seriediod på matningen ett bättre val.

 

Passiva regulatorn I22, är den specad för Vin upp till 35V? (Been there, done that)  Vanlig spec. är 24V och det blir ju lite för lågt.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej på er!

 

bsvensso

PC applikationen har två funktioner, dels visar den med siffror och grafiskt i realtid vad som streamas från styrkortet, dvs status på in- och utgångarna och varvtalet. Den andra delen är en programmerare som kompilerar och dumpar en konfigurationsfil. Eventuellt blir det senare också en emulator där besluten tas i PCn medan man testkör, men inte i första versionen. Begränsningen är inte hårdvaran utan helt enkelt tid, för närvarande har vi lite för mycket att göra med annat och projektet vilar lite...

 

SBA111

Vi har diskuterat detta rätt mycket, just det du tar upp. Vi är två som håller på med projektet. Jag står för kunskapen om bilen och dess funktioner, kretsmekanik och hårdvaruprototyp, mm. Min kollega har hand om komponentval och programmering. Han sysslar till vardags bl a med mobil elektronik i t ex truckar. Jag jobbade också för många år sedan på FFV med disktret styrelektronik till (gröna) automatiska reservkraftverk. Elektroniken var byggd på 5 volt C-MOS teknik med bl a en ua723 och 2N3055 som serieregulator (ja det var längesedan). Vi hade stora problem med att få elektroniken att hålla och det var just startmotorerna som knäckte kretsarna. Alla var överens om att det var back-EMK som var boven. Vi byggde på med stora pi-filter, både med drosslar och dioder i serie, men det enda som hjälpte var en rejäl schottky diod över matningen. Original VDO-boxarna i TGB30/40 har inte den dioden, men på REMO-boxar (med gula etiketter) sitter det en sådan inlödd direkt på + - pinnarna på kontaktdonets komponentsida. Iofs skulle kanske en seriediod räcka på moderna kretsar och det tycker min kollega också, men jag har ju lite annat i bagaget så för närvarande ser lösningen ut så. Säkringen klarar sig nog, bilsäkringar har stor termisk massa och resistansen i bilkablaget sänker transientströmmen tror jag. Har REMO-boxar i mina tre bilar och det har gått bra. Vill tillägga att vi uppskattar din granskning, är ju lätt att bli hemmablind... Och ja, regulatorn klarar 35V. :wub:

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 9 months later...

Det kan man säga. Mönsterkorten är äntligen klara och sex prototypkort beställda. Korten är fyralagers ytmonterade, ungefär samma storlek som gamla boxen, men bara ett kort. Det är två kontaktdon som tidigare med samma indelning ut- och ingångar, men bredvid varandra på kortets gavel i stället för ovanpå varandra som tidigare. Kontakterna är i två "våningar" med skruvanslutning för kablarna.

 

Vi ska nu slutmontera en box och provköra den innan vi gör övriga fem. Har inte tagit ställning till hur vi gör sedan, hur många vi ska tillverka och vad de ska kosta. Hade detta varit ett kommersiellt projekt skulle kostnaden så här långt vara över 100.000,-, men vi har gjort det på fritid och det har som vanligt tagit väldigt mycket längre tid än vi trodde från början...

 

Provade att fota med mobilen men det blir bara en grön ruta, skickar med lite bilder på mönsterlagren och sånt istället. Återkommer när vi har ett monterat kort

 

De fyra mönsterlagren:

 

Layout2_Page_1.jpg

Layout2_Page_2.jpg

Layout2_Page_3.jpg

Layout2_Page_4.jpg

 

 

Komponentplacering. Kontaktdonen till vänster:

 

Layout2_Page_5.jpg

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var min kollega som hittade de gamla kontaktdonen, Kan höra med honom. Tillverkaren är Amp tror jag.

 

Vi bestämde oss dock för att skippa original kontaktdonen och i stället använda modernare don med skruvanslutning, de heter Phoenix Mini Combicon och används i hela automationsindustrin. Man klipper originalkablaget vid de gamla kontakterna, skalar och monterar helst en crimphylsa, och ansluter i plinten. Denna ansluts sedan till styrboxen och kan enkelt kopplas loss vid byte eller omprogrammering, etc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja,

det är AMP Deutschland som är ursprungstillverkaren. Artnr 826140 kom jag till.

Jag bytte också til Phönix-don på min variant. Fast jag gjorde en Y-skarv i kablaget så dom gamla donen finns också kvar.

 

Skulle vara intresserad av originallkretskortsdon om du kan överlåta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De Amp-kontakterna vi har sitter på testutrustningarna, kommer från Samlarsaker här på Terrängbil, han hade hittat en leverantör. Längesedan jag såg något från honom dock, men prova ett PM, då får han ju ett mail till sin ordinarie mailadress. Vet att han hade alla styrboxgrejerna ute till försäljning efter att han sålt sin TGB, men oklart om det blev sålt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Det tog lite tid men nu har vi nya kort och i fredags beställde jag komponentmontering på 12 st. Leveranstiden är 2 veckor och korten kommer tillbaks helt färdiga att programmera och köra. På bilden sitter 3 kort ihop och delas efter montering.

 

IMG_3015.JPG

 

 

Passade på att ta fram nytt kort till nödkörningsboxen också. Eller egentligen inte bara nödkörning, den fungerar bra för permanent montering. Får tillbaka två monterade kort nästa vecka. Ska bara hitta lite tid att montera i låda och testköra, sedan får vi fundera på hur många vi ska tillverka...

 

IMG_3019.JPG

  • Like 7
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
  • 3 weeks later...

G'day!

 

Tack Svana!!!   :wub:

 

Har som vanligt inte haft så mycket tid över som jag tänkt, plus att man "tvingades" till en vecka på Kanarieöarna över jul (blev förstås pluspoäng hos frugan), men är väl halvvägs igenom avlusningen. En hel del programjusteringar har det blivit. Har heller ingen brådska att sitta i bilhytt och labba i detta vädret, bekvämare i elverkstan...  :)

 

Vi har nog 8 kort "över" i prototyp batchen som vi inte har bestämt hur vi ska göra med ännu, kan ev bli till salu så småningom. Dock lite mekanikjobb kvar med kapsling, etc.  :huh:

 

Återkommer!   ^_^

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

G'day!

 

Tack Svana!!!   :wub:

 

Har som vanligt inte haft så mycket tid över som jag tänkt, plus att man "tvingades" till en vecka på Kanarieöarna över jul (blev förstås pluspoäng hos frugan), men är väl halvvägs igenom avlusningen. En hel del programjusteringar har det blivit. Har heller ingen brådska att sitta i bilhytt och labba i detta vädret, bekvämare i elverkstan...  :)

 

Vi har nog 8 kort "över" i prototyp batchen som vi inte har bestämt hur vi ska göra med ännu, kan ev bli till salu så småningom. Dock lite mekanikjobb kvar med kapsling, etc.  :huh:

 

Återkommer!   ^_^

Hej Sten och välkommen hem!

 

Jag har nog inte sagt det men jag är också väldigt intresserad av ditt/ert arbete med styrboxen och även att köpa slutprodukten :wub:

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

One more TGB 30 interested too in this matter  ;)

 

We are just back from a tour in Morocco, and I had some issues with the original box, I installed switches in the ashtray that allows me to get over a difficult situation to control the gearbox, which helps when a faulty situation shows up.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...