Gäst LarsE Postad 18 November , 2010 Rapport Share Postad 18 November , 2010 http://forum.terrangbil.net/forum_posts.asp?TID=6959 Handlar om hur Rick fått sin panel med växelvred samt styrbox stulen och vi börjar då spåna lite om möjligheten att bygga en ny modern styrbox som skulle kunna ersätta den befintliga som enligt uppgift både är opålitlig och dyr vid haveri. Tänkte att det kanske är lika bra att skapa en ny tråd för detta, I första hand så undrar jag om det finns intresse nog för en sådan box för att man ska fundera vidare på projektet eller om man bara ska strunta i det. Om det nu blir att man går vidare med det, vilka krav har ni på boxen och vilka ändringar och förbättringar skulle ni föreslå? I den andra tråden så kom Ramnaryd kom med en bra ide att ha flera körprogram som man kan växla mellan , så att om man vill så kan man slippa att behöva varva så mycket vid finkörning på väg Några fler liknande idéer? //LarsE Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Humlegaard Postad 18 November , 2010 Rapport Share Postad 18 November , 2010 Klart intressant! Även någon form av stöldkassett. Jag har ett behov av att kunna rulla runt i olika hastigheter utan att lasta drivlinan särskilt hårt, min tanke skulle i så fall gå åt ett läge där man "manuellt" väljer växel. Prisläget är ett annat område där jag är orolig att det springer iväg. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst larsa Postad 18 November , 2010 Rapport Share Postad 18 November , 2010 Bra idé ! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Stewz Postad 18 November , 2010 Rapport Share Postad 18 November , 2010 Det finns säkert ett stort behov av en bättre box då många av oss som har 30/40 bilar använder de som hobbybilar och tycker att de kunde växla tidigare till högsta växel, de går snack på byn att man alltid kör som en idiot med full gas,,. Vad kan en tocken mackapär vara värd? runt 3.000:- Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ramnaryd Postad 18 November , 2010 Rapport Share Postad 18 November , 2010 Låter som en kanon ide med ny modern box! 2 körprogram samt manuell växling är nog vad som behövs. Ett läge som är lika med dagens, ett som är lite snällare speciellt på sista växeln och ett manuellt när den "nya fina boxen" får för sig att dö (all elektronik gör ju det). Priset är ju alltid av stor betydelse, men det är ju jävligt tråkigt när gammal skit ger upp och man blir ståendes.....dom är ju stora och tunga att putta hem igen. Ett pris mellan 5-8.000:- känns ok nu, säkert hade man kunnat ge mer när man väl står där och skall börja putta......du får göra en liten uppskattning av vad det kan tänkas kosta. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Ricke Postad 18 November , 2010 Rapport Share Postad 18 November , 2010 Vilka insignaler har man att använda från motor och växellåda osv? En simpel och relativt billig lösning jag tänker på är att bygga med en vanlig PLC. Där skriver man programmet själv och kan enkelt ändra parametrar för olika körprogram. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst SBA111 Postad 18 November , 2010 Rapport Share Postad 18 November , 2010 Lite spån kring en ny box. Jag har också lekt med tanken ett tag. En PLC borde funka utmärkt, boxen är med dagens teknik en rätt enkel funktion. Att ta fram ett kretskort med nån valfri mikroprocessor plus high-side driver vore inte heller omöjligt. Idag: 9 DO, 11 DI, 1 AI. Nåra till DI plus AI till känns bra att ha. Anledningen till att boxen ser ut som den gör med ett rätt skumt komponentval bitvis är kravet på funktion vid -35C, det var tufft år 1973!! Felen i boxen i dag är till stor del utmattade lödningar, dessutom verkar kretstypen CA3086 ha stort utfall, men den kan ersättas med lösa NPNtransistorer. Originalprogrammet är optimerat för fullgas/maxprestanda. boxen känner bara av ingående(=motorvarvtal). Om man inför en sensor för gaspedalsläge och eventuellt utgående varv kan man sänka uppväxlingspunkterna vid dellast. nuvarande sekvens är H1-H2-H3-M3. Den fulaste punkten i dag är uppväxling H3-M3, det är ett för stort steg för att funka bra. Man kan överväga sekvensen H1-H2-M2-M3 istället vid dellast, det blir snyggare, eventuellt med sänkta punkter. Risken med för låga uppväxlingar är att motorn inte orkar efter uppväxling och man får en nedväxling snart igen, så kallad hunting. Därför kan man sänka punkterna om man vet att det inte är fullast som gäller. Nån möjlighet till manuell växling fast med storebror som följer med och förhindrar uppenbara galenskaper vore rätt trevligt! Ska man behålla dagens kontaktdon? Går dom att få tag på? SBA1112010-11-18 19:56:12 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst LarsE Postad 19 November , 2010 Rapport Share Postad 19 November , 2010 Jag tycker det vore trevligt om man kunde använda dagens kontaktdon, så boxen blir i princip plug&play. Men jag vet faktiskt inte om dom går att fåtag på, någon som ha en bra bild på kontakterna dom kan dela med sig av? Jag hade tänkt mig alternativet med ett eget kretskort, microkontroller och high-side drivare. Skulle nog även fungera med PLC lösningen, men jag misstänker att man ändå kommer få ordna med en egen krets som anpassar signalen från frekvensgivaren. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst SBA111 Postad 19 November , 2010 Rapport Share Postad 19 November , 2010 Jag har inte pillat på en PLC sen 1984. Är det OK med en last som är jordad och alltså ska drivas med 24V ca 0.5A ? Dom jag höll på med krävde att lasten låg mellan utgång och +24V så att utgången bara sänkte. Har för mig att samlarsaker hade hittat kontaktdonen på nån personbil av någotsånär sent datum. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Ricke Postad 19 November , 2010 Rapport Share Postad 19 November , 2010 Det finns olika modeller på PLC idag.. Jag har en relativt gammal modell (5-6år) på skrivbordet här bredvid där utgångarna är rena reläutgångar.. Dvs, matar du reläutgången med +24v, så skickar den +24V vidare. Jordar du ena blecket på reläet som jordar man lasten som är kopplad till.. Reläerna på denna PLC:n klarar 8A styck.. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst samlarsaker Postad 19 November , 2010 Rapport Share Postad 19 November , 2010 Det går att få tag på nya kontakter. beställs enklast från staterna... så om det är fler intreserade så kan jag göra en större beställning & få ner priset, då de tar hutlöst betalt (37$/st) om man köper några få... Har byggt en manuell box som man styr med ett vred, den fungerar utmärkt, schema finns i en annan tråd för intreserade... Bild kommer på skapelsen när jag lackerat lådan... denna "nödkörnings/mannuella Box" kopplar man in i 9-poliga kontaktstycket till höger i säkringslådan... PLC måste fungera utmärkt... Magnetventilerna drar mindre än 0,5A styck. så reläutgångarna klarar det fint... Någon "modul" som klarar frekvensgivarens signal kan va bra att ha till PLC:t Annars går det bra att reparera den galma boxen om den inte blivit stulen... men då har man ett ganska tråkigt växlingsprogram dvs original.... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst SBA111 Postad 19 November , 2010 Rapport Share Postad 19 November , 2010 Det går att få tag på nya kontakter. beställs enklast från staterna... så om det är fler intreserade så kan jag göra en större beställning & få ner priset' date=' då de tar hutlöst betalt (37$/st) om man köper några få..[/quote'] I sanning hutlöst! Det går ju i så fall att behålla dom gamla kontakterna och lägga sina nya parallellt så man får två "kabelsvansar" nere i plåtgropen. Vore ju skönt att slippa reläutgångar och i stället ha kortslutningssäkra drivers som samtidigt kan detektera avbrott eller kortis. Avbrott i kabel till ventil är ett rätt vanligt fel. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst samlarsaker Postad 20 November , 2010 Rapport Share Postad 20 November , 2010 Begagnade kontakter som passar efter lite modifiering hittar ni i volvo 240-740 med år runt 88-9? de sitter på styrboxen för tändningen. (på 740 sitter boxen ovanför pedalerna) Kontakter som passar direkt kolla på car-guards billarm använder själv sådana:) Någon med mer PLC kunskap, kanske kan svara på om man kan ha en kod som låser plc-programmet. Dvs kodlås.... för att kunna lägga i växeln efter start, måste man slå in en kod, för att kunna köra iväg....... Blev genast och tänka på våra touch-displayer på jobbet.... men det blir väldigt dyrt, kul skulle det vara iaf... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst lars d Postad 24 November , 2010 Rapport Share Postad 24 November , 2010 hej hej är nybliven TGB30 ägare å hade aldrig kört någon liknade bil förr å fick förklarat att jag skulle starta på S å sen när jag kommit upp i far lägga över i D... tyckte att det lät lite konstigt å har tack vare det ni skrivt om här i forumet förstått hur ruskigt fel jag har blivit instruerad att göra.. nu till mitt verkliga problem.. om jag står still och lägger i D så sten dör bilen alltså motorstop kan verkar som om att den lägger i högsta möjliga växel direkt.....om jag börjar på S så tar hon sig iväg utan störrebekymmer och runt 35 lägger över på D så blir det ett jätte steg mellan växlarna... har kört lite med den å ibland så verkar det som att hon växlar som hon ska något enstaka steg... finns det bot? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst SBA111 Postad 25 November , 2010 Rapport Share Postad 25 November , 2010 Spontant låter det som att "M" går i direkt när du lägger i "D", det ska den ju inte. När du väl fått rull på grejorna och växlat till "D", om du släpper gasen har du kraftig motorbroms då? (S är en tvångsstyrning till H2) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst lars d Postad 28 November , 2010 Rapport Share Postad 28 November , 2010 nja det är inte något jag tänkt på om den gör... jag vart häromdagen tvungen att flytta på den å när jag la över på D så fans ingen växel alls längre... fick tips av en bekant att ringa en kille han kände som sa nästan direkt att det mest troligt var boxen det var fel på.. så hur får jag tag på en sådan? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ramnaryd Postad 28 November , 2010 Rapport Share Postad 28 November , 2010 En sån får man inte tag på, den får repareras. Finns experter här som kanske kan fixa den, fick min lagad av samlarsaker. Du får fråga här om någon kan hjälpa dig. Som tur är finns det gott om elektronik proffs här, utan dom hade det varit tråkigt att ha tgb 30/40.......men nu är det bara kul! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst lars d Postad 28 November , 2010 Rapport Share Postad 28 November , 2010 Då skulle jag väldigt gärna villja komma i kontakt med någon som vill åta sig att undersöka om det finns hopp för min box Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst TommyS Postad 28 November , 2010 Rapport Share Postad 28 November , 2010 Jag har en stor samling med gamla komponenter så om ni söker något till boxarna så finns det en chans att jag kan ha det. Det är bara att skriva och speca vad ni söker så ska jag kolla. /T Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst poolstar Postad 29 November , 2010 Rapport Share Postad 29 November , 2010 Hej jag köper gärna en ny box om det finns någon som kan leverera något som är enkelt att installera och fungerar bra. Villig att betala mellan 5 -10.000:- utan problem. Sven 070-6807084 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ramnaryd Postad 30 November , 2010 Rapport Share Postad 30 November , 2010 Hur går det med " nya boxen" har det gjorts några framsteg? Eller är det bara " i fantasin boxar"... Själv är jag helt borta när det gäller elektronik, men väldigt intresserad av en ny pålitlig box. Så nu tycker jag det är dags för lite uppdateringar i ämnet. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst SBA111 Postad 30 November , 2010 Rapport Share Postad 30 November , 2010 Det görs nog framsteg, jo. Fast en sån konstruktion tar sin lila tid. Frågan är väl om och hur en design ska spridas? Ska den stackars konstruktören ta fullt garanti och skadeansvar? Det är ju så att växellådor havererar ibland. Om det då sitter en ny styrbox i blien är det lätt att ägaren börjar tänka mörka tankar. Isåfall kanske Scanias pris inte är så högt i alla fall. En annan tanke är en "open source" modell med publicerat underlag på elektronik och program som alla kan göra vad dom vill med. Det skulle ju öka intresset och livslängden på TGB30/40, det är ju en bra sak i sig. Vad är era tankar? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ramnaryd Postad 30 November , 2010 Rapport Share Postad 30 November , 2010 Tycker båda alternativen är bra. Köpa en färdig byggd alternativt köpa "ritningen" för dom som vill och kan bygga själva. Konstruktören/konstruktörerna kan givetvis inte hållas ansvariga för ev växellåds ras. Men man förutsätter dock att man köper en testad och noga provad konstruktion. Det är därför det är viktigt att det är fler som konstruerar detta och som då kan hitta fel och brister i varandras lösningar, man blir ju lätt "hemma blind". Så fortsätt med arbetet, väntar med spänning på framsteg i byggandet Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst bv Postad 30 November , 2010 Rapport Share Postad 30 November , 2010 Hur är det med bl.a. CE-märkning och RHOS/blyförbud i lödtenn om nu produkten ska säljas. Jag tror att blyat lödtenn för användas just inom fordonselektronik. Och CE kanske man slipper om den säljs som byggsats. Men någon annan kanske är mer insatt. Fan, på vissa sätt var det faktiskt bättre förr när man kunde konstruera något och sälja. Även om det bara var en aldrig så liten produkt så var det ändå ett litet bidrag till mänsklighetens utveckling. Nu hålls utvecklingen tillbaka p.g.a. direktiv, miljökonsekvenser, jämställdhetsplaner, certifieringar, märkningar, ISO-kontrollplaner, försäkringar mot stämning m.m. Nåja, det är sent på kvällen också... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst petewedi Postad 1 December , 2010 Rapport Share Postad 1 December , 2010 .petewedi2010-12-01 13:39:08 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.