Gå till innehåll

Intresse för ny-utvecklad styrbox?


Gäst LarsE

Rekommendera Poster

Vi har ju V/T in så att vi vet ju hur lådan borde arbeta för tillfället. Ttillsammans

med en konstant för att konvertera frekvensgivarens värde i förhållande

till V/T så borde vi ändå ha en hyffsad uppfattning om hastigheten.

 

 

Hur bra signal är det på pinne 16 i övre kontakten?

Den är ju listad som -24v vid gas men jag vet inte exakt vad du menar med det.

 

Alternativet till PLC är ju "simpla" processorer som PIC och AVR. Den stora nackdelen är att det då krävs en del anpassningslogik för att snygga till signalerna mellan TGB nivåer på 24V och 5V TTL. De negativa spänningarna blir lite extra jobb också

Fördelar är att de är billiga och relativt snabba. Därmed borde de kunna sampla frekvensgivare och liknande utan problem.

 

 

mats_o2010-12-11 20:52:40

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

- 24V vid gas är bara en signal från gasströmbrytaren, viktig i sig.

Med den omöjligörs i nuläget växling mellan V-T samt så gör den att när lådan ligger i någon växel, så släpper den trycksänkningen (ventil TS) när pedalen trycks ner och bilen börjar att dra.

 

Dessa Mini PLC klarar en del spänningvariationer, letade efter fullständigt datablad men hittade inget just nu.

Dock så kommer jag ändå att sätta en spänningsregulator/ stabilisator innan.

 

Har en ny liggandes hemma, fabrikat Mean Well specad till ingångsspänning 19-36V 8,5A utgångsspänning 24V 6,3A

Med en sån är man skyddad mot spänningstoppar eller lustigheter vid hjälpstart mm

 

Moellers Easy verkar mest intresant just nu än så länge, bra pris och många kombinationer/ tillval.

Utgångarna tål 0,5A vid transistor och 8A vid relä. För samma pris får man 8 transistor utgångar och bara 6 relä. Om de är kortslutningssäkra nämns ej, men det är de nog, men jag lägger nog ändå in en glasrörsäkring på varje utgång.

 

Inte hittat specen på hur snabba ingångarna är, men ingång 1-4 benämms som gjorda för" high speed counters and frequency generators" vilket bådar gott.

 

2 digitala ingångar på de större modellerna kan ändras till analoga ingångar 0-10V vilket är ett +, då slipper man köpa till en analog modul, om man tex vill ha in motorvarvet eller om pulserna går för fort på kardanaxeln.

 

Största modellen har 12 ingångar och 8 utgångar, kostar 2250kr+m

6 extra in och 4 ut kostar 894kr+m 12 extra in och 8 ut kostar 1408kr+m

 

En översyn på in och utgångar behövs, hur många som finns nu i befintlig konstruktion står nämnt här innan.

Kommer inte ihåg hur många det var nu.

Sen tåls det att titta på hur många extra som behövs.

En sak som är säker är att det är aldrig fel med extra in och utgångar, kanske kommer man på mer saker som behövs, kanske går en utgång sönder, då kan man enkelt flytta över till ledig utgång och köra vidare.

 

Så jag satsar nog på 24 in och 16 ut.

 

Ett fullskaligt PLC hade varit att föredra, men då springer det iväg i pengar..

 

 
TGB2010-12-11 21:51:16
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Räknade jag rätt så har vi 24 pinnar att hantera.

22 signaler samt -24 och +24 men ingen jord så vi behöver ju en sådann också

13 st är ingångar

9 utgångar

 

Så därmed borde det bli bra med en PLC plus ett sådant där kort 4 extra ut. Då finns det tre extra ut och 5 extra in

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja 13 in och 9 ut verkar stämma i nuvarande automatiska växelväljare.

+24V på utgångarna är i det närmaste standard på industriella automations lösningar, dvs lasten tex spolen är konstant jordad i ena änden. Så det fungerar på dessa mini PLC.

 

Läste lite mer nu, utgångarna är kortslutnings skyddade samt upp till 4 utgångar går att paralell koppla, alltså 0,5A x 4 = 2A om man behöver koppla till större belastningar.

Sen kan man välja att koppla in mellan relä också förstås, då är risken att förstöra en utgång i det närmaste obefintlig, nackdelen är att man samtidigt får en potentiell felkälla till.

 

-24V som nämnts innan är igentligen ingen minus 24V, utan 0V. Skulle vi ha både +24V och -24V skulle vi ha systemspänning på 48V.

Rätta mig om jag har fel.
TGB2010-12-12 23:17:15
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr så har alla mina TGB pärmar försvunnit (troligen slängde jag fel kartong i samband med en flytt). Därmed har jag inget elschema eller mekhandbok att kolla i :(
 
Det logiska är ju +24V och jord men i tråden om elschema på boxen talas det om alla tre spänningarna.
 
Att göra -24V av en +24V är inte så svårt. Man behöver en fyrkantvåg samt några dioder och kondensatorer. Vill man få det lite snyggare så finns det färdiga kretsar för det så det är inte helt omöjligt att det kan vara -24V heller men det kommer nog snart nån som vet med säkerhet :)

mats_o2010-12-13 20:47:23

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Började med att läsa alla inslag i tråden innan jag gör mig redo och öppnar pepparkakskvarnen. 

Det verkar som att det råder en samstämmighet att PLC är den rätta vägen. För mig skulle den enklaste och flexiblaste, troligen även billigaste lösningen vara byggd på en microcontroller typ PIC, AVR eller motsvarande.
Dessa kretsar är väl lämpade att ta analoga eller frekvensstyrda insignaler.

Kunde man bara dokumentera hur den skall uppföra sig så går det att programmera. Då skulle man kunna välja olika program för lådan.

Hår någon mera funderat åt detta håll? 

Jag ska se om jag kan hitta schemat på boxen och se hur man byggde digital reglerteknik på kalla krigets tid.
PDT_Armataz_02_01.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Halfsafe

Jeg har allerede holdt på med dette i noen måneder og har et prosjekt på gang.

Jeg bruker en PIC som skal fungere ned til -40C.

Har fortsatt et stykke igjen med mye testing før det blir ferdig boks!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant, och bra gjort! Har du nån länk eller kan posta nåt på forumet så man kan se. Erkänner gärna min okontrollerade nyfikenhet. Hur programmerar du den, Assembler direkt eller C / BASIC? Hur ser planerna ut för växelprogram? Har du någon ritning klar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Halfsafe

Tanken er følgende:

- En boks som kan plugges rett inn istedenfor den originale styreboksen uten noen form for modifisering

- Såpass rimelig at man forhåpenligvis slipper innbrudd i bilene på grunn av dette

- ved enkelt å montere et lite ledningsnett med en bryter, få tilgang til et ekstra vekslingsprogram (tom bil)

- ved tilkobling av pc (via usb) kunne enkelt konfigurere et 3. egentilpasset vekslingsprogram (må ha bryter)

- ved tilkobling av pc (via usb) kunne overvåke brytere og funksjoner for å lette feilsøking

- Moduloppbygd slik at vitale komponenter kan byttes ut rimelig hvis noe skulle skje

- Liten donasjon til dette underbara forum for hver solgte boks

 

Mye av grunnen til at kostnaden kan holdes nede er at boksen brukes under eget ansvar og er merket

"FOR OFF-HIGHWAY USE ONLY". Dette er jo diskutert masse tidligere.

 

Foreløpig har jeg en ferdig programmert fungerende processor. Programmert i en variant av FORTH.

De omliggende komponenter er fortsatt på teststadiet. Har noe under utprøving og noe under bestilling.

Jeg kommer til å bruke en ekstern frekvensteller for både å beskytte og avlaste processoren. Foreløpig foregår alt på simulatorstadiet. Har litt mer testing og tilpassing igjen før jeg vil teste i en bil. Dessuten har jeg ikke funnet et 'vettig' sted å bestille AMP Tyco connectorene enda.

 

Jeg har foreløpig laget et pc program til eget bruk for å overvåke funksjonene under utprøving. Den endelige versjonen kommer til å ha mulighet for å legge inn eget vekslingsprogram på en enkel måte.

 

Her er et screenshot av det foreløpige programmet:

ECUappScrnshot.JPG
Halfsafe2010-12-16 15:27:01
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej jag har en TGB 40 och är intresserad av en ny variant av styrbox då min krånglar ibland då oftast när det är väg med wire räcke o bakomliggande trafik så slutar det att driva,

bara o stanna o lägga i T ock och tillbaks till normal tror jag det heter väldigt iriterande.

Det verkar som det kan va väderberoende,

kan fungera en vecka o vipps så händer det flera gånger om dagen.

Jag har även provat en annan variant med hjälp ifrån Samlarsaker o det fungerar väldigt bra o sparar bränsle, har monterat in en el knapp som jag kan aktivera o då får jag M växel på alla växlar om ni förstår?

alltså lockup

jag kan exempel starta på läge S (2) tror jag o rulla iväg med lite slir i lådan till ca 10-15km/h för att sedan aktivera knappen för M och sedan vrida växelväljaren till D eller tillbaks till S; blev lite rörigt men ni förstår säkert 100% driv i backen inget mer varvande bör nämnas att man inte får glömma o avaktivera knappen om man måste stanna vid rödljus mm

om någon nu bygger en ny variant av styrenhet så kommer jag att vilja köpa denna o det vore kannon om man kunde få M läge aoutomatiskt om man vill

MVH

Micke
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Halfsafe

Jag har även provat en annan variant med hjälp ifrån Samlarsaker o det fungerar väldigt bra o sparar bränsle' date=' har monterat in en el knapp som jag kan aktivera o då får jag M växel på alla växlar om ni förstår?

alltså lockup

jag kan exempel starta på läge S (2) tror jag o rulla iväg med lite slir i lådan till ca 10-15km/h för att sedan aktivera knappen för M och sedan vrida växelväljaren till D eller tillbaks till S; blev lite rörigt men ni förstår säkert 100% driv i backen inget mer varvande bör nämnas att man inte får glömma o avaktivera knappen om man måste stanna vid rödljus mm

om någon nu bygger en ny variant av styrenhet så kommer jag att vilja köpa denna o det vore kannon om man kunde få M läge aoutomatiskt om man vill

MVH

Micke
[/quote']

Jeg skal skrive om scriptet litt så det er mulig å velge til/fra flere gir under egendefinert program.

 

Vil H1 - M1 - M2 - M3 være det mest optimale for tom bil?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst samlarsaker

Här kommer lite dokumentation vad scania har för säkerhetslösningar. På deras "civila lådor"

Tänkte att de kan vara bra när "vi" konstruerar en ny box.

Detta är för scanias GA770 låda (den är nästan identisk med GA763) dessa satt i 2 & 3 seriens Scanior

Notera växelordningen vid läge "D"  H1>M1>M2>M3 

 

vxl1.jpg

 

säk1.jpg

 

säk2.jpg

 

säk3.jpg

 

Har krympt ner dokumenten för att klara 80kb gränsen, där av lite grynig kvalité, men de är förhoppningsvis läsbara...

 

 

 

samlarsaker
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst samlarsaker

Mer info om GA770 bland annat avgasbroms

Gaspedalsivare, med fullgassignal, delgassignal & tomgångssignal...

 

tgb2.jpg

 

tgb3.jpg

 

tgb4.jpg

 

tgb6.jpg

 

tgb5.jpg

 

Notera även att de monterat in ett finfilter för oljan innan den går in i ventilpaketet, placeringen på filtret är under magnetventilen för backen...

 

samlarsaker
samlarsaker2010-12-19 12:40:10
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Halfsafe

Bra info!

Da legger jeg inn H1 - M1 - M2 - M3 for tom bil (ECO program) Vekslingspunktene får finpusses på senere.

Jeg har gått igjennom originaldokumentasjonen og lagt inn de sikkerhetsfunksjoner som er nevnt der samtidig som jeg har lagt inn en del ekstra. Det er helt klart en del gode tips som kommer fram fra GA770 beskrivelsen.

- Backspärr - Jeg har lagt sperre på 2 km/t men viss lådan tåler 5 km/t kan jeg jo øke det. (Hvis det har noen hensikt). Vendegir!?

- Skydd mot nerväxling som följd av kabelbrott - Dette er viktig. jeg hadde opprinnelig tenkt noe sånt men slo det fra meg fordi det opptar for mange ekstra innganger og fordi enkelte av magnetventilene blir brutt av andre brytere (f.eks 'R' ventil og 'TB' ventil). Men det viktigtse er jo som nevnt her '2' og '3' ventil. Men hva hvis '1' ventil kutter? Da skjer jo egentlig det samme? Rart at den ikke er med i skyddsfunksjonen.

-Skydd mot lång slirtid - Er ikke aktuelt med mindre man har turtalls input fra motor. Ettersom jeg allerede er sprengt på antall innganger vil dette øke kostandene antagelig mer enn det smaker.

-Skydd mot frekvensgivarbortfall - Dette er jo også ganske viktige og noe jeg ikke hadde tenkt på enda. Jeg skal se om jeg klarer å lage en funksjon for å ivareta dette.

-Skydd mot hjullåsning og motorstopp - Er dette noe problem i praksis?

-Skydd mot kortslutning - Resultatet av en kortslutning er jo at sikringen går og lådan går i nøytral. Dette er jo greit nok. Men med overvåking av '2' og '3' ventil kan jo disse kobles fra hvis en av dem kortslutter og man har muligheten til å flytte bilen i H1.

-Skydd mot ofrivillig ilägging av växel - ettersom vi ikke vet motorturtall har ikke dette noen hensikt hos oss.

-Skydd mot övervarving - Det bestemmes i den grad det kan av hvilke gir som er tillatt under hvilken fart.

-Skydd mot yttre störningar - Har ikke lagt inn noe spesielt her. I praksis så vil jo de andre skyddsfunksjoner slå inn og boksen tilpasse seg.

- Använd aldrig läge N under körning - Her har jeg faktisk lagt inn en del sikkerhetsfunksjoner som gjør at lådan vil legge tilbake det nærmeste gir om det skulle skje. Dog har jeg ett unntak: Hvis bilen begynner å rulle bakover fra stillestående i N og man da prøver å legge in et växel, vil dette være katastrofalt. Men noe må jo føreren passe på også PDT_Armataz_02_02.gif.

Halfsafe2010-12-19 17:11:20
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

- Använd aldrig läge N under körning - Her har jeg faktisk lagt inn en del sikkerhetsfunksjoner som gjør at lådan vil legge tilbake det nærmeste gir om det skulle skje. Dog har jeg ett unntak: Hvis bilen begynner å rulle bakover fra stillestående i N og man da prøver å legge in et växel' date=' vil dette være katastrofalt. Men noe må jo føreren passe på også [img']http://forum.terrangbil.net/smileys/PDT_Armataz_02_02.gif[/img].

Det är nog aldrig farligt att lägga GA763lådan i N (alla ventiler strömlösa) oavsett hastighet och växelläge om man har ett osäkert tillstånd i växellogiken.  Sen får man vara försiktig när man tar sig vidare, kanske krävs att bilen bromsas till stopp innan en aktiv växel kan läggas i igen?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-Skydd mot hjullåsning og motorstopp - Er dette noe problem i praksis?

Ja, detta är ett allvarligt problem. Hjullåsning på t.ex. M3 ger motorstopp varefter lådan växlar ner till en hydraulväxel som inte förmår dra igång motorn igen när hjulen börjar snurra igen och du förlorar styrservoverkan. Förlust av styrservot är illa. Motorn kan bara återstartas med startmotorn i detta läge. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

- Skydd mot nerväxling som följd av kabelbrott - Dette er viktig. jeg hadde opprinnelig tenkt noe sånt men slo det fra meg fordi det opptar for mange ekstra innganger og fordi enkelte av magnetventilene blir brutt av andre brytere (f.eks 'R' ventil og 'TB' ventil). Men det viktigtse er jo som nevnt her '2' og '3' ventil. Men hva hvis '1' ventil kutter? Da skjer jo egentlig det samme? Rart at den ikke er med i skyddsfunksjonen.
Om ventil 1 släpper går GA763 till neutral på hydraulisk väg. Originalstyrboxen mäter strömmen på 2 och 3. Om 2 eller 3 inte drar ström fast signal är utlagd bryts signalen till 1. Detta ger N-läge.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Halfsafe
-Skydd mot hjullåsning og motorstopp - Er dette noe problem i praksis?

Ja' date=' detta är ett allvarligt problem. Hjullåsning på t.ex. M3 ger motorstopp varefter lådan växlar ner till en hydraulväxel som inte förmår dra igång motorn igen när hjulen börjar snurra igen och du förlorar styrservoverkan. Förlust av styrservot är illa. Motorn kan bara återstartas med startmotorn i detta läge. 

[/quote']

 

Da må vi prøve å ta hensyn til det. Jeg ser for meg at dette kommer inn under -Skydd mot frekvensgivarbortfall - .

Det blir jo litt av det samme om hastigheten brått forandres/signal bortfaller. Hvis dette intreffer må man vri først til N og deretter tilbake til D for å få lådan tilbake i gir hvis man fortsatt ruller og ønsker å kjøre videre.

Har den originale styreboksen noen form for skydd mot dette? Jeg har ikke klart å tolke det slik.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Halfsafe
- Skydd mot nerväxling som följd av kabelbrott - Dette er viktig. jeg hadde opprinnelig tenkt noe sånt men slo det fra meg fordi det opptar for mange ekstra innganger og fordi enkelte av magnetventilene blir brutt av andre brytere (f.eks 'R' ventil og 'TB' ventil). Men det viktigtse er jo som nevnt her '2' og '3' ventil. Men hva hvis '1' ventil kutter? Da skjer jo egentlig det samme? Rart at den ikke er med i skyddsfunksjonen.
Om ventil 1 släpper går GA763 till neutral på hydraulisk väg. Originalstyrboxen mäter strömmen på 2 och 3. Om 2 eller 3 inte drar ström fast signal är utlagd bryts signalen till 1. Detta ger N-läge.

 

Takk det var greit å få forklart. Jeg har nå lagt inn overvåking på ventil 2 og 3 i scriptet men det trengs nok litt justering når resten av komponentene kommer på plass.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Halfsafe
-Skydd mot hjullåsning og motorstopp - Er dette noe problem i praksis?

Ja' date=' detta är ett allvarligt problem. Hjullåsning på t.ex. M3 ger motorstopp varefter lådan växlar ner till en hydraulväxel som inte förmår dra igång motorn igen när hjulen börjar snurra igen och du förlorar styrservoverkan. Förlust av styrservot är illa. Motorn kan bara återstartas med startmotorn i detta läge. 

[/quote']

 

Da må vi prøve å ta hensyn til det. Jeg ser for meg at dette kommer inn under -Skydd mot frekvensgivarbortfall - .

Det blir jo litt av det samme om hastigheten brått forandres/signal bortfaller. Hvis dette intreffer må man vri først til N og deretter tilbake til D for å få lådan tilbake i gir hvis man fortsatt ruller og ønsker å kjøre videre.

Har den originale styreboksen noen form for skydd mot dette? Jeg har ikke klart å tolke det slik.

 

Når jeg tenker meg om vil vel da motoren allerede ha stoppet og man er like langt. Spørs om jeg ikke må skille de to.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-Skydd mot hjullåsning og motorstopp - Er dette noe problem i praksis?

Ja' date=' detta är ett allvarligt problem. Hjullåsning på t.ex. M3 ger motorstopp varefter lådan växlar ner till en hydraulväxel som inte förmår dra igång motorn igen när hjulen börjar snurra igen och du förlorar styrservoverkan. Förlust av styrservot är illa. Motorn kan bara återstartas med startmotorn i detta läge. 

[/quote']

 

Da må vi prøve å ta hensyn til det. Jeg ser for meg at dette kommer inn under -Skydd mot frekvensgivarbortfall - .

Det blir jo litt av det samme om hastigheten brått forandres/signal bortfaller. Hvis dette intreffer må man vri først til N og deretter tilbake til D for å få lådan tilbake i gir hvis man fortsatt ruller og ønsker å kjøre videre.

Har den originale styreboksen noen form for skydd mot dette? Jeg har ikke klart å tolke det slik.

 

Når jeg tenker meg om vil vel da motoren allerede ha stoppet og man er like langt. Spørs om jeg ikke må skille de to.

Originalboxen tar bort M-signalen så fort som bromsljuset tänds. Då hinner lådan släppa M-lamellen innan motorns stannar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...