Gå till innehåll

Intresse för ny-utvecklad styrbox?


Gäst LarsE

Rekommendera Poster

Gäst Humlegaard

Jag skulle lätt vara spekulant på en "hemmasnickrad" box där tillverkaren helt frånsäger sig allt ansvar (skriftligen om det behövs) till ett rimligt pris.

Med ett sådant hemmabygge till i stort sätt självkostnadspris följet inga förpliktelser för varesig CE, miljö, eller skattekonsekvenser. 

Byggs däremot något som ger en vinst för tillverkaren följer ett antal förpliktelser och brukarna skulle ställa högre krav på produkten.


Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst poolstar

Fan lägg ner tramset med alla CE märkningar förbud och skit.

Det gäller ett begränsat antal boxar i första hand till entusiaster.
Kan någon och vill någon fixa en modern box för runt 10.000:- med bra inställningar för växel läge mm så köper jag gärna. Oavsett om det kallas självkostnads pris eller den som nu lägger en massa tid på detta tjänar 5.000:-.
Friskrivning för ev låd ras är väl en självklarhet när det gäller detta.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan tycka vad man vill om CE-märkning m.m.

Faktum kvarstår dock att man får egentligen inte ens bygga sig en egen enkel vedklyv och använda utan att förse den med CE-märkning. (Fast det löser man ju enkelt med en tuschpenna PDT_Armataz_02_03.gif)

 

Om du råkar ut för en olycka med ditt fordon och det framkommer att "databoxen" är hemmagjord utan rätt "papper" så kan du vara helt säker på att försäkringsbolaget kommer att utnyttja detta kryphål.

 

Dels får detta följder för dig personligen med ansvar och skadestånd, dels får det följder för oss övriga veteran/militärfordonsägare med stramare regler. Redan nu grymtas det lite här och där om våra gamla bränsleslukande, avgasspyende, krigs/dödsmaskiner.

 

Dock, när man drar upp andra ur diket, tar sig fram i snömassorna eller kör ut tung last i terrängen är de mycket tacksamma.

 

Men vid en olycka kan du ju tänka dig skvallertidningsrubrikerna "Privatägda militärfordon förses med trimmade databoxar och krigsdataspelsskadade grönklädda män mejar ner oskyldiga ensamstående lågavlönade mammor på våra vägar"

 

Det är då bättre att vara förberedd, göra rätt och ha ryggen fri.

 

Som jag så så tror jag mig ha läst någonstans att ROHS/lödbly-förbudet inte gäller fordonselektronik.

Jag tror också att man kan sälja byggsatser/halvfarikat eller liknande utan att behöva CE-märka.

Friskrivning är en självklarhet, produkten bör säljas som experiment/testverktyg för växellådor.

Boxen skall naturligtvis kunna kopplas ur omedelbart och övergå till manuell växling.

Dataprogrammet bör ha flera oberoende rutiner som direkt vid olika typer av fel kopplar ur.

 

Men som sagt, de som är kunniga på området kanske kan ta reda på mer fakta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst FormerMazda
Fan lägg ner tramset med alla CE märkningar förbud och skit.
Det gäller ett begränsat antal boxar i första hand till entusiaster.
Kan någon och vill någon fixa en modern box för runt 10.000:- med bra inställningar för växel läge mm så köper jag gärna. Oavsett om det kallas självkostnads pris eller den som nu lägger en massa tid på detta tjänar 5.000:-.
Friskrivning för ev låd ras är väl en självklarhet när det gäller detta.

Hade jag haft en tgb30/40 hemma på gården så hade jag bannemig tagit tag i detta nu.. Men det har man ju inte förstås.. PDT_Armataz_02_06.gif

Nåväl' date=' hoppas någon tar tag i detta, för det verkar ju finnas ett behov.

Angående den lagliga aspekten, så visst finns det en risk att ens fsb skulle göra en teknisk utredning om man orsakat en olycka, men den risken är nog minimal skulle jag tro.
Och CE-märkningar och sånt "trams", en ny bil idag är helbilsgodkänd, du får inte ens byta däck utan att byta till vad som står i ett papper, och det rullar ju en och annan "tuff" bil med aningens annan dimension på sina däck mor var det nog var original.

Så summera det med att behov finns, och den som beställer en hemmasnickrad box är medveten om risken det innebär. Men det är ju inget konstigt att folk bygger om saker i sina bilar här. Känner ju till en som bytt både motor och växellåda. Och bromsar. Och det mesta. Inte blev det sämre. [img']smileys/PDT_Armataz_02_02.gif[/img]
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst poolstar

Äh nu kan jag bara inte låta bli att skriva en rad till...

 

1. Att någon vid en ev olycka nu skulle få för sig att grundligt gå i genom en så gammal lastbils komponenter är nog HELT otänkbart.

2. Om någon i så fall gör det så tror jag knappast att de ens VET vad som är original eller inte.

3. Det avser knappast någon trimning av lastbilen.

4. Att byta ut styrelektroniken till växlings lägena till en modernare variant kan verkligen inte skapa några rubriker i några tidningar.

5. Oavsett vilket så är det helt omöjligt att bevisa om boxen är köpt som byggsats, färdigbyggd eller helt hemma byggd..

6. De som nu köper en box är VÄL medvetna om vad de gör och lär knappast skapa några problem med myndigheter eller försäkrings bolag.

Ta nu min TGB 40 den är i så fall extremt ombyggd för där är snart inte många original delar kvar, men den är besiktigad och används dagligen utan problem. 
Vid en ev olycka skulle jag nog få livstids fängelse och komma med i ALLA TV kanaler och tidningar....... Knappast!!!!!

SLUTA nu och tramsa med alla löjliga argument, så jävla typiskt svenskt att döda all skapar glädje och entusiasm med en massa byråkratiskt skit snack.

Kul om någon orkar bemöda sig med att fixa en box....................PDT_Armataz_02_11.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förlåt en fråga från en okunnig,

 

Gäller inte CE märkning på fordon från ett visst årtal bara? Nånting som har med nåt "helbilsgodkännande" att göra? Jag har för mej att om jag ska montera ett par extraljus så måste dom vara CE-märkta om bilen är tillverkad efter ett visst årtal.

 

SKREV OBELIX
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul att se så många åsikter.

 

I forumet kan man läsa mycket om hur man finner originaldelar, får fram originalfärg, och originalutrustning.

Man får tips om hur man kontaktar militära fordonsregistret, får fram tillverkardispanser för bromsar och motorstyrkor.

Man får tips om hur man kontaktar bilprovningen för att reda ut regler och krav.

Man redogör för terrängkörningslagen, bruttovikter och annat på körträffar.

Entusiaster tar fram eller letar upp lager, gummin, lister och annat som är av bra kvalitet.

Allt detta är toppen och tyder på att här finns kunniga och duktiga fordonsägare.

 

Nu föreslås att bygga en databox till tgb30/40-bilen växellåda. Jag tycker det är jättebra och stödjer detta.

Jag har själv funderat på att bygga en.

Jag nämner att man bör kolla upp diverse regler kring detta så att man är på säkra sidan, både för andra och för sig själv.

Då plötsligt skall man lägga ner detta med regler. Polisen har aldrig kollat, försäkringsbolagen förstår inte och bilprovningen hittar inte. Vad är det för märklig inställning.

 

Vi talar om styrbox för växellådan. Den utsätts för värme, kyla, skakningar, dieselångor, oljor, underspänning, överspänning, strömtoppar och andra påfrestningar. Elektronik som skall verka i sådan miljö måste vara av god kvalitet.

 

Om växellådan går sönder drabbar det förhoppningsvis bara en själv, men det kan lika gärna bli tvärstopp på vägen. Eller att en växel plötsligt kopplas i fast man just ställt vredet i neutral. Om bilen då börjar rulla kan det få katastrofala följder.

 

Jag tycker inte det är för mycket begärt att man i alla fall kollar på reglerna kring detta.

I bästa fall är det grönt ljus att bygga om våra veteranfordon.

I värsta fall krävs någon form av tillstånd, provning eller nåt.

I vilket fall som helst så är det alltid bra att veta vad som gäller.

Därefter kan man ta ställning till hur man går vidare.

 

Detta hindrar inte att någon entusiast redan nu börjar bygga en box för experiment.

Men den dag denna box skall ut till andra måste man veta vad som gäller.

 

Det kan vara så enkelt att boxen kan säljas som byggsats för experiment och test av växellådor. Och varje ägare för själv och via sitt försäkringsbolag ta ansvar för eventuella följder.

 

 

bv2010-12-04 12:23:22

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul att se så många åsikter.

 

Om växellådan går sönder drabbar det förhoppningsvis bara en själv' date=' men det kan lika gärna bli tvärstopp på vägen. Eller att en växel plötsligt kopplas i fast man just ställt vredet i neutral. Om bilen då börjar rulla kan det få katastrofala följder.

 

 

 

 

[/quote']

Är det inte just detta vi vill komma ifrån med nuvarande box, jag har råkat ut för att lådan hoppa ner till en lägre växel vid gaspådrag med följd att bakhjulen låste sej för en sekund.

Och vem lägger i neutral utan att antingen hålla på bromsen eller lägga i parkeringsbromsen?

Jag tror att alla som köper en exprimentbox är införstådda med ev, brister och att ansvaret ligger på en själv
om man väljer att testa,

så kan denna tråd handla om en ny Box och vill någon diskutera CE-märkning så starat en ny tråd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trådskaparen skriver i sitt första inlägg bl.a.:

...spåna lite om möjligheten att bygga en ny  modern styrbox som

skulle kunna ersätta den befintliga som enligt uppgift både är opålitlig

och dyr vid haveri.

... Om det nu blir att man går vidare med det' date=' vilka krav har ni på boxen  och vilka ändringar och förbättringar skulle ni föreslå?

//LarsE

 

[/quote']

 

Att se till att ha pålitlig elektronik med flera säkerhetsfunktioner är  är just för att slippa opålitlighet och haveri.

Att kolla upp CE, lagar och tänkbara felkällor m.m. är just sådana krav man kan ha på en box.

 

Ett konkret krav är att det inte är störningskänsligt. T.ex. använder flera av oss PR-radiosändare i våra fordon. Att bygga en stybox runt en PIC eller AVR är programmeringsmässigt inte så svårt, men att se till att den inte ballar ur när man trycker på radions sändarknapp är en lite större utmaning.

 

Om man kopplar in hjälpstartkabeln för att dra igång ett annat fordon kan t.ex. 200A stötvis rusa genom ledningarna. Även om handbromsen är åtdragen så att fordonet inte flyttar sig, kan det bli kanske hända saker med växellådan om styrboxen ger fel signaler vid spänningsfall eller strömrusning.

 

Jag försöker att spåna lite kring bygget av en styrbox, precis som trådskaparen angivit.

Allt för att finna en bästa lösning och att redan nu försöka förutse eventuella problem.

 

Om jag inte har hållit mig till ämnet så får gärna trådskaparen eller moderatorer påpeka detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo bv det du skriver är relevant och du ska inte behövs ta skit för att du vill veta vilka regler som gäller kring utveckling, försäljning mm. Första posten handlar som påpekats även om krav mm så det ligger som jag ser det helt i linje med den, men har trådskaparen en annan åsikt får han säga till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fan lägg ner tramset med alla CE märkningar förbud och skit.
Det gäller ett begränsat antal boxar i första hand till entusiaster.
Kan någon och vill någon fixa en modern box för runt 10.000:- med bra inställningar för växel läge mm så köper jag gärna. Oavsett om det kallas självkostnads pris eller den som nu lägger en massa tid på detta tjänar 5.000:-.
Friskrivning för ev låd ras är väl en självklarhet när det gäller detta.

Jag håller med. Har själv jobbat med elektronikdesign och programmering i 40 år (är 53 nu). Har kvar blyat lödtenn, det moderna är ju bara skit, går inte att löda med. Enda problemet är att jag behöver feta läsglasögon när jag ska löda nuförtiden. I mån av tid är jag gärna med.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ramnaryd

Nu är det nog med prat om CE märkning mm, är man orolig för detta kan man ju avstå att köpa en nytillverkad box (enklast så). Det jag undrar är om det är någon som jobbar på att konstruera en ny box? Vore kul om någon eller flera sa "japp jag håller på". Själv har jag inget att komma med då jag är värdelös på elektronik, kommer ändå att tjata på er som kan.... Vill hemskt gärna ha en ny och pålitlig box till min fina Scania! Jobba på nu och informera oss alla andra om era framsteg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har skissat vidare lite men jag har själv ingen TGB så det ställer  ju till lite problem då man inte har något att mäta och testa på.

Sen är det ju alltid det stora problemet med tid då man alltid har fler projekt än man har tid.  :D

Frågan är om man kan hitta någon i närheten som är villig att riskera sin växellåda för att låta mig prova boxen på?

Går det att på ett säkert sätt "torrköra" en bil på ett sådant sätt att det inte resulterar i haveri  vid en miss i programmeringen men så att man kan utvärdera hur bra  boxen fungerar utan att bege sig ut på vägen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har skissat vidare lite men jag har själv ingen TGB så det ställer  ju till lite problem då man inte har något att mäta och testa på.

Sen är det ju alltid det stora problemet med tid då man alltid har fler projekt än man har tid.  :D

Frågan är om man kan hitta någon i närheten som är villig att riskera sin växellåda för att låta mig prova boxen på?

Går det att på ett säkert sätt "torrköra" en bil på ett sådant sätt att det inte resulterar i haveri  vid en miss i programmeringen men så att man kan utvärdera hur bra  boxen fungerar utan att bege sig ut på vägen?

 

Jag har eventuellt en reservdelsbil på G, den kan man göra tester med. Den kommer, om allt funkar, att finnas på min gård i närheten av Arlanda.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har tyvärr ingen TGB (vill ha men måste nog fixa lastbilskort först).

 

Det är ju en fråga om ett relativt begränsat antla signaler som går in och ur styrboxen så det bör inte vara så svårt att göra en simulator för den. Med en sådan så kan man till stor del debugga styrdator M/ny utan risk för någon växellåda.

 

Att lägga in en möjlighet att utnyttja M2 ser jag som väldigt förståndigt och jag begriper inte varför man inte gjorde det från början. Drar man tex en H77:a efter så får man plåga en 40:a rätt hårt innan den växlar till M3.

 

Att driva det hela som ett opensourceprojekt är en utmaning men går det så är det ju det bästa som kan hända TGB30/40 då lösningen blir lätttilgänglig.

 

Hur är tillgången på själva växelväljaren? Går den eller en motsvarande att få tag i eller bör man överväga att ersätta även den på en gång? Ska man inte behålla den så kan man ju tänka sig ett antal impulsknappar och sen göra hela skyddsfunktionen i mjukvara istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag tänkte på för skyddsfunktioner var att det tex inte ska gå att slänga

i backen i 40 knyck utan att man helt enkelt ignorerar det kommandot i

mjukvaran. Det är ju lite klurigare med vred men tänker jag rätt nu så kan man ju hålla kommandot tills frekvensgivaren ger ett acceptabelt värde för bytet.

 

 

Surfade runt en del i går kväll efter att ha läst denna tråd.

Det finns ju rätt gott om vridomkopplare som klarar lägre strömstyrkor.

Gör man lösningen elektronisk med drivers på utgångarna så saknar det ju betydelse och som du säger, det är en viss känsla.

Väljer man vred varianten blir det ju faktiskt en extra bonus. Man kan välja mellan orginalvred och en modernare variant om man vill

Och som du säger, känslan är känslan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst samlarsaker

Orginal vredet är pålitligt enligt min erfarenhet. och de har "rätt" känsla vid manövrering...

Ang. elektronik så är kvaliten kanske inte så dålig på styrboxarna, Med tanke på att de passerat 30-år...

Pratade med belysningsgruppen på jobbet idag, de byter flera HF-don i lysrörsarmaturerna varje vecka. Livslängden är "bara" 4-6år på den elektroniken. men då används belysningen dagligen....

 

Men klart är att std. växelprogrammet inte är optimalt .... 

 

Man kan bygga en simulator att testköra / felsöka sin box eller sin "nyutvecklade" box.

Jag har byggt en testutrustning för ändamålet, se annan tråd. det krävs inte så mycket grejer för ändamålet, men lite kunskaper i elektronik är bra att ha... och man slipper ut i kylan för att provköraPDT_Armataz_02_02.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag tänkte på för skyddsfunktioner var att det tex inte ska gå att slänga

i backen i 40 knyck utan att man helt enkelt ignorerar det kommandot i

mjukvaran. Det är ju lite klurigare med vred men tänker jag rätt nu så kan man ju hålla kommandot tills frekvensgivaren ger ett acceptabelt värde för bytet.

 

Det är en bra finess, jag tror att en del växellådsskador kom av att någon på skoj la i backen i hög fart. Det lär man ju inte erkänna efteråt. "Men vaddå, backen bara hoppa i av sej själv, asså".

 

Tyvärr vet man ju inte i nuvarande system hur fort bilen går, bara hur fort motorn snurrar!!

En frekvensgivare på utgående vore smutt, har nån en bra ide på var den ska sitta??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det är väl tvärt om, boxen vet hur fort bilen går men inte hur fort motorn snurrar. Det är därför du tex inte kan växla från väg till terräng över ca 18 km/h.

 

Har också funderat på att bygga om en av mina bilar med en annan styrbox för växlingen.

Detta har det också skrivits om i andra trådar här under tgb 30/40.

Har jobbat med automation en del år så det gör det nog lite lättare.

 

Bygger jag så blir det inte baserat på egenkonstruerat styrkort, utan då försöker jag använda mig av ett mini

PLC i stället (ibland benämt som programerbara reläer). Det verkar vara det mest prisvärda tycker jag.

Just nu är 4 olika fabrikat under luppen, det är

Siemens modell Logo

Mitsubishi modell ALPHA XL

Moeller modell EASY

Crouzet modell Millenium

 

Det första som jag tittar på är temperatur området som de är specade till, tyvärr faller Siemens bort där

pga att de bara fungerar mellan 0-50c, synd. Logo såg annars lovande ut.

 

AlPA fungerar mellan -25-+55 vilket är ok för min del, deras Display går bara ner till -10, men så är det med displayer....

 

Moeller fungerar från -25-+55 samma alltså som ovan, display dock bara till -5

 

Crouzet fungerar mellan -20 till +55 de har ingen extern display finns dock intern som tillval.

 

Nästa att titta på blir funktionen, min lösning blir kanske att sätta en induktiv givare, kanske med namur utgång på utgående kardan från fördelningslåda, ett fäste till givaren och en flagga på kardanen som

ger 1 puls per varv. Här ska det gärna gå så sakta som möjligt, det för att systemet ska hinna registrera pulserna, så utgående kardan är nog sista utposten som fungerar tror jag.

 

Dessa PLC har vissa färdiga programeringsblock att använda, men det som är intresant är att vissa har

fria programerbara block också, där får man göra en matematisk beräkning där antalet pulser under en viss tidsperiod styr växlingen.

Så att titta på är hur snabba ingångarna igentligen är på dessa moduler.

Analoga ingångar finns också på dessa, vissa som standard, andra som tillval, men hade tänkt att prova utan först.

 Utgångar går att få både med relä eller transistor i de flesta modeller.

 

Matnings spänning är antingen modell med Ac 230v eller 24 VDC så där är valet lätt PDT_Armataz_02_03.gif

 

Ett startpaket med modul, programeringsverktyg och kabel kostar ca 3000+m, sen är dessa moduler i startpaketet inte de som har flest in och utgångar så det blir kanske billigare att köpa en större variant direkt, och köpa till programmet löst. En extern display till dessa kostar ca 1000-2000+ moms extra.

 

I bilen blir det i så fall att lägga in kablar parallelt med befintlig box, i allafall till att börja med.

Den nya boxen ska gå att ansluta och lossa enkelt så där blir det antingen militära mil C kontakter (dessa gröna runda ) eller hartingdon i aluminum, bägge mycket tillförlitliga.

 

Vad tror ni om detta?

 

Martin

 

 
TGB2010-12-11 17:36:35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det är väl tvärt om' date=' boxen vet hur fort bilen går men inte hur fort motorn snurrar. Det är därför du tex inte kan växla från väg till terräng över ca 18 km/h.

 [/quote']Men visst är det så, jag tänkte fel. Då blir  ju allt lättare, motorvarvet får vi från generatorns W-uttag, det som går till varvräknaren.

Hur snabbt pulståg kan man förvänta sig att en PLC kan klara? Det går ju alltid att dela ner frekvensen till nåt som är inom spec.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst samlarsaker

Har funderat på följande.

 

Frekvensgivaren sitter på utgående axel från huvudväxellådan. dvs mellan växellådan och fördelningslådan...

så resultatet blir 2st olika "frekvensvärden" vid samma hastighet beroende på om man har V eller T...

 

Vad klarar plc:erna för spänningsvariationer. det är inte alltid man har fin spänning, i bilen

Men det kanske sitter spännings stabb i plc:t. då fixar den överspänning lätt iaf.

det kan bli 27-29volt vid generatorladding.

 

Generatorns W uttag ger runt 850Hz vid fullt motorvarv... det gäller även att remen inte slirar eller går av...

Jag skulle föredra en givare vid främre remskivan på motorn för att "hämta" motor varvtalet. då kan man "justera" frekvensen på signalen med antalet "nockar" på skivan.

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...