Gå till innehåll

Intresse för ny-utvecklad styrbox?


Gäst LarsE

Rekommendera Poster

Gäst Halfsafe
-Skydd mot hjullåsning og motorstopp - Er dette noe problem i praksis?

Ja' date=' detta är ett allvarligt problem. Hjullåsning på t.ex. M3 ger motorstopp varefter lådan växlar ner till en hydraulväxel som inte förmår dra igång motorn igen när hjulen börjar snurra igen och du förlorar styrservoverkan. Förlust av styrservot är illa. Motorn kan bara återstartas med startmotorn i detta läge. 

[/quote']

 

Da må vi prøve å ta hensyn til det. Jeg ser for meg at dette kommer inn under -Skydd mot frekvensgivarbortfall - .

Det blir jo litt av det samme om hastigheten brått forandres/signal bortfaller. Hvis dette intreffer må man vri først til N og deretter tilbake til D for å få lådan tilbake i gir hvis man fortsatt ruller og ønsker å kjøre videre.

Har den originale styreboksen noen form for skydd mot dette? Jeg har ikke klart å tolke det slik.

 

Når jeg tenker meg om vil vel da motoren allerede ha stoppet og man er like langt. Spørs om jeg ikke må skille de to.

Originalboxen tar bort M-signalen så fort som bromsljuset tänds. Då hinner lådan släppa M-lamellen innan motorns stannar.

 

Det har jeg jo allerede lagt inn så da er det vel faktisk ikke noe problemPDT_Armataz_02_43.gif.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Chris_CH

Hello,

Sorry, but I don't speak Swedish, I have started a thread:

A while ago about problem that I encounter with the gearbox ECU since then (this was before our raid in Tunisia) I have added toggle switch below each led, so in emergency case I just have to flip the switch to force asolenoid. 

I read all this thread with the help of google translate but the result is more fuzzy than clear.

I have started to write a program on a AVR micro-controller (ATmega 2560), I'm looking for more component (opto-coupler) to drive signal and to read signal, so the mC will be as much as possible isolated from potential voltage peak, I plan to use a Vcc in converter from 24v to 5v (input of the mC).

This is a not very fast process I have to manage work and wifePDT_Armataz_02_03.gif. Fortunately at work I have friends that are extremely skills at mC dev (they program in assembly language directly---I plan to use C instead) and they could design the final PCB.

Hope this is interesting for you I keep you posted.

In the meanwhile the family has grown up a new truck is part of the family this is a Tatra 815-2 Dakar (V12 19L twin turbo and ....550HP FIA T4 homologuated for a max speed of ...160Km/h)

And we move the blog: http://ergmachine.wordpress.com/
Chris_CH2010-12-21 00:06:19
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hope this is interesting for you I keep you posted.

In the meanwhile the family has grown up a new truck is part of the family this is a Tatra 815-2 Dakar (V12 19L twin turbo and ....550HP FIA T4 homologuated for a max speed of ...160Km/h)

And we move the blog: http://ergmachine.wordpress.com/

I have found someone in Sweden that sells a help-me-home-box you just plug in on the white plug 
right side in the fuse-box, you can select everything manually. Price about 500€

I post pic when santa brings me one,

Sins I'm a Tatra freak you have to start a tread about your project,
what year is the Tatra I was so lucky se them testing in Tunisia 89 I think (or was it 90?)
these 200 extra hp really made a difference.

If you have Facebook feel free to add me stewz.sweden (that goes for everyone :-)
I have some Tatra pic's 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Switching to english since we now seems to be a global project.

 

As I see this we actually need three modules.

 

1. The inputs including power supply

2. Main controller

3. Outputs

 

The power supply is the easy thing. A 7805 regulator and a few components to filter the input.

For the positive inputs we should be able to use the same filter circuits as they used in the original box (maybee need to recalculate a resistor or so). An idea for an alternative is to use more 7805:s as filter circuits. They are rather robust and cheap.

Can anyone that has an orignal box try to determine if the TTL Circuits in the original box uses 5 or 15V inputs and Vcc?. The circuits are available for both and the schematics I have doesn't say wich is used.

 

Microprocessors or PLC:s can be used for the main controller. The bonus with the PLC seems to be that we do not need any filters at all, just some mote inputs.

 

For outputs, there are alternatives again. Either use high power transistors or relays. Probobly should put a diod or two here plus a fuse to protect the transistors. Relays are more robust but ads components and complexity.    Another question here, Can anyone provide the specs on the power transistors used in the original box?.  2N3055:s will always do the job but it would be nicer to try to use something more similar to the original design

 

mats_o2010-12-21 12:48:20

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst FormerMazda

1: I'm not so sure if the 7805 is the best option for a regulator as typical max input is 35volts. Considering that operating voltage of a 24volt system is 28volts or more, the 7805 will be working close to it's maximum parameters.

I also think that you will get a bigger heat issue when input voltage gets high.
Perhaps doing the regulation in two steps would be the simplest (not best) way to go?
(24v -> 7812 -> 7805)

2: Basically there will be two camps in this question. One will choose PLC's, one will go for some cind of MCU (PIC, AVR, Propeller, ...)
Using PLC's that matches the supply will be the simplest way to go considering implementation, but also the most expensive.
Using a MCU will be the cheapest alternative if you already have the knowledge and tools to design and build.

3: As for outputs, I think that relays would be the best thing to use. They are the most reliable way to sink loads, especially when the load is a coil of some sort.
(MCU -> Optocoupler -> relay (with diode ofcourse)) This would give the best protection for the MCU.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Chris_CH

So far the input regulator seems not to be the most complex part, we can find on the web regulator of all sort.

For the output, form what I have searched, opto-coupler could be driven from a mC directly and the opto-coupler can drive directly the solenoid, I have looked for option that doesn't require relaies. They can provide up to 1500v protection which seems to be more than enough. Of course a freewheeling diode is neededThey take as input/output depending of the model up to 60v DC could be more but I think 60v is enough and up to 1.5A.

For the mC we can find AVR toolchain for free (mostly Linux, but can be found for Mac OSX and Win)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Direct driven optos would be great if they can handle the load. They would need more power than I counted with in my earlier post but that's no real problem. A major advantage is that we would need few parts to build the outputs.

 

According to the spec sheets I have read the 7812 also has 35V max so there is no extra margin in using two regulators. I havent't checked all wendors though. Another way of increasing the margin is to put a high power resistor in front of the first regulator.

 

Lets say we need 0.5A we would have to handle about 25VX0.5A =12.5W. We can do that on a single 7805 or we can use a Two step version to get two smaller heatsinks instead of one large.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

After reading some more it seems like the coils are between 50-150 ohms. (Found in the repair manual for the gearbox controller).

 

If that's true 1.5A and 60V would be more than double our needs

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Chris_CH

Well, I made the assumption of 1A per coil, and after looking at the gearbox schematic it seems that there is a resistor (kind of pull up resistor).

The opto I found is: AQZ102 Panasonic if you want to have a look on the datasheet.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Did some more reading and thinking and yes we can asume that about 0.5A is the absolute max current for the coils.

 

The key to this is the 1 ohm resistor. We now from the repair manual that this is a 1 ohm 0.27W resistor

We know that P=U*I, and since U=I*R we can simplify it to P=I*I*R

That gives us 0.27=I*I*1, and if we do the maths om that we get an I roughly about .5A

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant!

 

Har själv inga kunskaper på området, men en ny styrbox vore trevligt. Gärna plug&play för oss okunniga. Vad gäller ansvar så anser jag att man köper en kvalitetskontrollerad box, men där skaparen är fri från ansvar vid användning.

 

Ser fram emot att se vad ni kommer på för lösningar

 

PDT_Armataz_02_02.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kommit en bit på vägen till min personliga styrbox, tänkte göra ett rätt generellt styrkort som kan användas till annat också. Om det är någon med elektronikintresse som har lust att ta en titt så är jag intresserad av era synpunkter.

 

http://picasaweb.google.com/117177573126096232373/SBAGearboxController?authkey=Gv1sRgCNiYl8SV-OvxNA#

 

Kortet har:

uppbyggnad 4lagerskort  80mm x 100mm

10 magnetventildrivare

16 digitala in

2 frekvensgivare in

2 analoga in (tänkt för lokal vridpot som är nån parameter)

1 programmeringsport

1 serieport för debug, bootladdning (ska anslutas till PC via en FTDI-USBkabel)

 

Störskyddet är hyfsat genomtänkt utan en massa extra komponenter. (Det är bra med få komponenter)

Eventuellt tillkommer en diod per digital in för att hantera induktiv "load dump", det kommer att visa sig.

En bunt prototypkort är beställda (från Kina för första gången, spännande), och de flesta komponenterna har jag liggande.

Jag ska klämma på kabelskor på bilens trådar till nuvarande styrbox så att jag har både nya och gamla kontaktdonen tillgängliga. Har nån kontaktdon från en gammal box är jag intresserad.

Kanske det blir klart till midsommar? Det är bara ett hobbyprojekt och osäkert hur mycket tid och intresse man kan få till.

 

Bäst kanske att säja med en gång, jag kommer inte att sälja den här grejen färdigbyggd, det törs jag inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst samlarsaker

Kul att det händer saker...PDT_Armataz_02_02.gif

 

Kom på en till säkerhetsdetalj...

Glöm ej skyddsdioden mot fel polaritet, tex vid felkopplad starthjälp.... den bör vara så kraftig att den klarar att "blåsa" säkring C2 i "elcentralen"
samlarsaker2010-12-31 12:44:13
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kommit en bit på vägen till min personliga styrbox' date=' tänkte göra ett rätt generellt styrkort som kan användas till annat också. Om det är någon med elektronikintresse som har lust att ta en titt så är jag intresserad av era synpunkter.

 

http://picasaweb.google.com/117177573126096232373/SBAGearboxController?authkey=Gv1sRgCNiYl8SV-OvxNA#

 

Kortet har:

uppbyggnad 4lagerskort  80mm x 100mm

10 magnetventildrivare

16 digitala in

2 frekvensgivare in

2 analoga in (tänkt för lokal vridpot som är nån parameter)

1 programmeringsport

1 serieport för debug, bootladdning (ska anslutas till PC via en FTDI-USBkabel)

 

Störskyddet är hyfsat genomtänkt utan en massa extra komponenter. (Det är bra med få komponenter)

Eventuellt tillkommer en diod per digital in för att hantera induktiv "load dump", det kommer att visa sig.

En bunt prototypkort är beställda (från Kina för första gången, spännande), och de flesta komponenterna har jag liggande.

Jag ska klämma på kabelskor på bilens trådar till nuvarande styrbox så att jag har både nya och gamla kontaktdonen tillgängliga. Har nån kontaktdon från en gammal box är jag intresserad.

Kanske det blir klart till midsommar? Det är bara ett hobbyprojekt och osäkert hur mycket tid och intresse man kan få till.

 

Bäst kanske att säja med en gång, jag kommer inte att sälja den här grejen färdigbyggd, det törs jag inte.

 

 

 

Inte för att jag är så duktig men jag tar gärna en titt.

Tyvärr går det inte att se något av den bild du har lagt upp.

Den upplösning man får se som besökare är för låg för att det ska gå att se något meningsfullt tyvärr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den upplösning man får se som besökare är för låg för att det ska gå att se något meningsfullt tyvärr.

Verkar knepigt det här. Har inte använt det här Picasa förut. Upplösningen på schemat är 8529×3098 pixels så det borde väl räcka. Jag har angivit att det ska gå att göra download. Så varför ser det så sunkit ut??

När jag tittar inloggad ser det bra ut men inte när jag tittar från en annan PC.

 

EDIT:

Det verkar som att man kan klicka på förstoringsglaset till höger i toolbar för att se bättre.

Varför kan man inte ladda bilden hem som gäst??

SBA1112011-01-01 21:55:05

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

var nog det att jag var inloggad.

Gick betydligt bättre utan att vara det.

Driverkretsarna såg ju riktigt trevliga ut.

 

 

Jag ser att du har ritat alla ingångssteg likadana, är tanken att köra tristate på dem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst samlarsaker

Dvs. dela med sej av idér och förslag kan knappast vara olagligt.

 

 

Ser fram mot alla idér ang. ny styrbox som kommer fram iaf....

 

 
samlarsaker2011-01-02 13:49:25
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ser att du har ritat alla ingångssteg likadana' date=' är tanken att köra tristate på dem?

 

[/quote']Tanken är att 24V in eller oansluten ger hög, 0V (=jordad) ger låg. Nåt annat invärde finns inte.

Sen är betydelsen av hög och låg olika på olika ingångar. Man kan ta bort pullupmotståndet på vissa ingångar om man vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha, jag gjorde en snabb analys på det och såg att du hadde en skillnad mellan hög och oansluten och funderade därmed på om du tänkte använda den också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollade inte så noga innan jag länkade in bloggen nu ser jag ju att det är en forummedlem Chris_CH han skulle återkomma med reportage efter resan. Hans dioder har visats tidigare http://forum.terrangbil.net/forum_posts.asp?TID=6554&title=tgb-30-gear-box-problems kul att det funkar under sådana förhållanden, 30bilen är ju faktiskt ganska gammal men visar klart att gammal är äldst PDT_Armataz_02_02.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...