Gå till innehåll

Intresse för ny-utvecklad styrbox?


Gäst LarsE

Rekommendera Poster

  • 2 weeks later...
Gäst rocknroll

Hej

With this Box  i can switch the gear manuell? is the korrekt?

know anybody the seller of this Box?

No answer on my email.

I drive my TG30 with 16.00 wheels. After my motortuning its better to have a manuell selector, i think wehn i'm in Africa its better

http://www.blocket.se/lund/Terrangbil_30__elektronikbox_31637213.htm?ca=23_11&w=3

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...
Gäst Humlegaard

Så åter till frågan. Har någon här eller annorstädes hittat på någon modell av nödkörningsbox som han/hon är intresserad av att dela med sig av?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...
Gäst Humlegaard
Så åter till frågan. Har någon här eller annorstädes hittat på någon modell av nödkörningsbox som han/hon är intresserad av att dela med sig av?

Inte ännu...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Fredrik

Köpte min 30 vid auktion hos ALE i Slutarp   www.surplus.se

Där kunde man även köpa en nödkörningsbox, färdig att plugga in vid problem.

Har för mig att de tog ca 3000 kr för denna, säkert hutlöst med tanke på ett antagligen ganska simpelt innehåll, men bilen köptes billigt så totalkalkylen blev ju bra ändå...   Självklart körde vi hem 45 mil, naturligtvis utan att behöva boxen... det är som att gå hemifrån med paraply, då börjar det aldrig regna..

Mvh

Fredrik
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst danneape

Var glad att du inte behövde plugga in den,, då blir maxfarten endast 50km/timme,,

med nödkörningsboxen läggs inte högsta växeln i,, körde hem en tgb40 med en sådan för några veckor sedan,, 18 mil tog sin lilla tid,, PDT_Armataz_02_02.gif

//Danne
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst vacum

Jag och en polare är extremt sugen att hjälpa till med byggandet av en ny databox. Jag har läst alla manualer jag hittar för växellådan med styrbox. Vi kommer att börja med att testa samma sak som Erg Machine-gänget har gjort dvs koppla in lampor och brytare på utgångarna till magnetventilerna. 

Vi kan koppla in en frekvensräknare för att se vad vi får för varvtalssignal.

En tanke är att prototypa med ett I/O-kort på en laptop som skickar signalerna till lådan och visar information på skärmen. 

Jag är tekniknörd som nyligen har blivit intresserad av TGB-maskiner och det här låter som en spännande utmaning.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst samlarsaker
Så åter till frågan. Har någon här eller annorstädes hittat på någon modell av nödkörningsbox som han/hon är intresserad av att dela med sig av?

Inte ännu...

 
Har tidigare lagt ut ett schema på en nödkörningsbox som har alla växlarna. (lägger ut det igen)
Den har även V & T samt framhjuldrift.
Lägg dioder i serie på varje utgång innan den nio-poliga kontakten. så klarar sej lysdioderna.
Ni kan skippa säkringarna' date=' men då kan omkopplaren brinna upp!
Ni kan även skippa lysdioderna. då behöver ni inte extra dioderna.
Denna modell har jag själv tillverkat och använt.
 
 
Jag har [u']inte[/u] tid att tillverka en sådan box åt andra, nu när mitt husbilsprojekt har börjatPDT_Armataz_02_43.gif
 
nbavanserad.JPG

samlarsaker2011-07-05 21:13:09

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst samlarsaker
Var glad att du inte behövde plugga in den' date=', då blir maxfarten endast 50km/timme,,

med nödkörningsboxen läggs inte högsta växeln i,, körde hem en tgb40 med en sådan för några veckor sedan,, 18 mil tog sin lilla tid,, [img']http://forum.terrangbil.net/smileys/PDT_Armataz_02_02.gif[/img]

//Danne

 
En nödkörningsbox kan givetvis ha alla växlar.
Min nödkörningsbox har alla växlarPDT_Armataz_02_02.gif
 
Det kan bero på vem som gjort nödkörningsboxen. och om syftet bara var att kunna "flytta på bilen" eller köra i toppfartPDT_Armataz_02_12.gif.
Annars så kan det vara fel på kablaget till växellådan eller magnetventilen/ventilpaketet för högsta växeln.
Lika om nödkörningsboxen ej kan växla mellan T & V. Vid T så blir hastigheten ca 50km/h.
 
se mitt inlägg ovanför

 

samlarsaker2011-07-05 21:20:28

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en fråga om TS-signalen till växellådan.

Vad är den till för?

Tror mig ha läst nåt om "trycksänkning" eller så.

Den verkar alltid vara ikopplad, även på Neutral.

När är den inte ikopplad?

Eller räcker det att bryta den signalen någon bråkdel av en sekund just när man ändrar växelläge?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TS är mycket riktigt trycksänkning.

Den funkar så att är lådan i neutral är trycksänkningen ej aktiverad,

läggs däremot  D (H1) eller R i så sänks trycket i momentomvandlaren till hälften har jag för mig, samt oljevolymen i momontomvandlaren minskar ochså till hälften.

 

Detta gör att bilen inte ska börja rulla iväg av sig själv, så fort växel läggs i när sen gasströmbrytaren känner att gas ges så återgår mo till fullt tryck. Med andra ord, detta är en säkerhetsfunktion.

 

Martin
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst danneape

Nödkörningsboxen jag använde tror jag kommer från försvaret och är nog troligen endast för att kunna flytta bilen,, den hade måååånga lägen på vredet till växlingarna men endast 3st markerade och fungerande framåt och en till back,, 0,R,0,N,0,1,0,2,0,3, fasta lägen på varje tecken.

separat knapp till lågväxel,

//Danne
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TS är mycket riktigt trycksänkning.

Den funkar så att är lådan i neutral är trycksänkningen ej aktiverad' date='

läggs däremot  D (H1) eller R i så sänks trycket i momentomvandlaren till hälften har jag för mig, samt oljevolymen i momontomvandlaren minskar ochså till hälften.

 

Detta gör att bilen inte ska börja rulla iväg av sig själv, så fort växel läggs i när sen gasströmbrytaren känner att gas ges så återgår mo till fullt tryck. Med andra ord, detta är en säkerhetsfunktion.

 

Martin
[/quote']

Men på Samlarsakers kopplingsschema är ju TS aktiverad när Neutral är vald.

Eller är det så att växellådan själv av-aktiverar TS när ingen övrig växel är ilagd?

I så fall borde ju TS kunna vara aktiverad hela tiden. Onödigt med extra dioder och kabeldragning.

Men jag kanske har missat något.

 

Men gasströmbrytaren kopplar i alla fall bort TS.

Det betyder att om man lägger i D samtidigt som man gasar lite så blir det ett ryck?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...

Hej Lars!!

Jo jag har förstått att projektet innehåller ett par tappade "sugar" :)

Men nu när jag har börjat att använda bilen mer,även med ett släp,

så blir ju en smartare växelstyrning ännu mer intressant.

Det var ju någon norrman som också höll på.

 

Jag hoppas att du hittar lusten att fortsätta "forska", jag är fortfarande väldigt intresserad.

Så en(1) får du då sälja :) :) Mvh//Dick

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prosjektet har hatt litt lav pri det siste året ettersom all tid og resursser har gått til et 13 prosjekt. Prototypen var klar til utprøving men manglet en stikker såvidt jeg kan erindre. Kan bli aktuelt å ta opp igjen etterhvert, litt ettersom hvor mye kompisen jeg samarbeidet med maser ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...