Gå till innehåll

Intresse för ny-utvecklad styrbox?


Gäst LarsE

Rekommendera Poster

Hello,

 

the development effort seems so high for a new box,

It is not possible to build a simple box with which

all gears can be switched easily by hand?

As with the current car, like a Tip Tronic.

 

My main interest at the box is to have a backup system to travel,

and the lower fuel consumption.

 

Greets Marcus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

ga.JPG

 

Så här långt kom jag innan jag tappade orken. Använde en layouteditor jag inte var van vid (Eagle) och missade att dom hade en footprint på 74AC151 som var väldigt ovanlig. Kanske tar upp projektet igen, vet inte ...

 

Ja, suget finns ju där...

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

En nödstyrning kan du fixa rätt enkelt. Mata +24V direkt till ventilerna enligt bifogad skiss. Styrboxen behöver inte kopplas bort, den tål att ventilerna matas med 24V direkt.

 

post-5290-0-30798000-1351452442_thumb.jpg

 

Man kan montera strömbrytarna fast nånstans, på en plåtbit i säkringsfacket eller askkoppen eller nåt. Kan du få tag på rätt kontaktdon kan du koppla in dig på donen i säkringsluckan.

post-5290-0-30798000-1351452442_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hej Lars!!

Har du lust att berätta om hur långt du kom i din "forskning" och varför du tröttnade,vad saknas??

 

Jag menar,att en fungerande ny styrning av lådan med lite valmöjligheter går ju att sälja.

 

Speciellt nu när jag och många andra har/ska montera vbg och anv bilarna med lite högre tågvikter.

 

Jag menar inte att jaga på dig...........mer för att jag vill höra hur långt du kom,och vad som saknas och om någon annan vill/kan ta vid eller hjälpa till.

 

MVH// Dick Boström

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har plockat upp projektet igen nu i höst, gjort mjukvaran "klar", både PIC-program på styrkortet och en monitor/styrfunktion i en PC som anslutes via USB till styrburken. Denna monitor behövs inte i normal drift men ger mig möjlighet att labba med funktionen. Det mönsterkort jag tog fram 2010 för styrkortet har två allvarliga buggar som måste fixas.

 

Har även lagt till funktion för att läsa gaspedalläge och utgående varvtal men inte fixat givare i bilen för detta. Frågan är sen vad man ska ha informationen till? Typ om man har litet gaspådrag och lågt slip i lådan så kan man peta i en högre växel vid lägre motorvarv.

 

Det stora problemet som jag inte löst bra är själva kontaktdonen. Som det är just nu så har jag phoenixkontakter på mitt kort och parallellt inkopplade svansar med phoenixdon i bilen. Har inte hittat nån leverantör för orignalkontakterna.

 

bf282012836190ea1.jpg

Så ser övervakningsprogrammet i PCn ut justnu. Utgående varvtal är fejk.

Redigerad av SBA111
  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul att det snurrar. Jag har nu i regnet äntligen blivit beviljad semester, nåja två dagar iallafall. Men jag håller mig i Stabshytten. Nu är elen i såpass gott skick att den kan köras på det så nu är det rivning av detaljer som inte ska vara kvar som står på agendan. När jag sedan är ute med "husbilen" kommer en reserv/nöd/extrabox att ingå i RU (reglementerad utrustning).

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
  • 7 months later...

Hej!

 

Väcker tråden och kan berätta att jag idag har provkört TGB40 med en ny mjukvarubaserad styrelektronik. Det är fortfarande en labbkoppling på ett befintligt styr-och reglerkort avsett för en helt annan applikation, men nu vet vi att det fungerar. Enda problemet vi har haft är att hantera back-EMK från solenoiderna, de MOS-FET vi först valde pallade inte, men nu har vi löst det problemet och allt fungerar. Nästa steg blir att cadda ett nytt kort och beställa några prototypkort.

 

Boxen blir något större än ett cig paket. På ena gaveln ett kontaktdon mot bilens kablage. På andra gaveln en USB-kontakt och en D-sub som, för den som så önskar, är anslutning till en matrisdisplay som passar under locket på ena askkoppen. Även anslutning till omkopplare för tre olika växlingsprogram.

 

Så småningom ska vi ordna ett PC-program där man via USB-kabel kan ställa parametrar, ladda och dumpa styrprogram, mm.

 

Nu undrar jag hur stort intresset är för ovanstående? Är intresset tillräckligt kommer vi att ta fram färdiga boxar där köparen själv får ladda in programvaran, jfr "Megasquirt".

 

Ingen idé att fråga vad det kostar, beror helt på hur många vi ska tillverka, men det blir inte dyrare än en ny originalbox.

 

Hör av er!

 

//Sten i Eslöv

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hi Marcus!

Nothing much to show at this time. The hardware we are using is quite a bit larger than needed, it's a controller board for a production machine and is not representative for the finished box.

We are at a stage where we now have verified the software and the hardware components we want to use. Next step is to CAD the circuit board and order a batch of prototype boards.

Two issues remain to be dealt with. One is how to interface with the vehicle harness, cut and splice a new pigtail connector to the existing wiring, or source connectors to make an intermediate adapter harness? Maybe Samlarsaker can help?

The other question is how to stuff the boards. Hand mounting SMD is a true pain in the but and very time consuming, normally also increases failure rate. Machine mounting on the other hand comes with a very steep initial cost and requires a significant number of boards to carry the cost.

Constructive ideas welcome!

Cheers

Sten

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Sten,

vilken magnetventildrivare använder du?

Jag har använt ISP452, men den börjar bli obsolet, svår att få tag på.

Det vete fasen, får kolla. Kortet vi använder nu har moderna drivkretsar med skyddsfunktioner, strömmätning, etc. Det används bl a för att driva motsvarande magnetventiler som sitter i växellådan, dessutom utan varistor eller diod i pluggarna. Det nya kortet har samma bestyckning. Kommer att köra ett tag med nästa prototyp så får vi se om allt funkar, men enligt Murphy's lag blir det säkert ytterligare avlusning...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hello Stan,

I have not hastily, but the interest is great!

Is it possible to installed a manual selection of gears ?

Similar to modern vehicles "tip tronic" or "telligent"

atego_telligent-technic_power-train_gear

 


For the production of the boards I have made ​​a request at a friend's company

I can say more in the next days...

 

Regards Marcus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hi,

 

The answer to this question is, for the moment, no such function is included at this stage. However, as the system is totally software controlled, anything is possible. Full manual gearshift is pretty easy to arrange.  But without clever interlocks, it will be just as easy to destroy the gearbox!

 

Maybe later when the project is further developed, time and recourses will allow manual shift?

 

In the meantime forum opinions on when to allow and not allow various gear shifts, are welcomed.

 

//Sten

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sequential manual is probably safest i.e. just an up-down selector. That way the original shift pattern should be maintained to minimise the risk for destroying the gear box?

It would be cool to have flappy paddles on a TGB 30/40   :P , but just a lever for up-down selection would work just as well.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

post-7525-0-11406100-1383421693_thumb.jpg

 

jag blev less på min styrbox så jag byggde denna. och den blev ju riktigt trevlig att köra, för just det där med att växla när man själv vill, och kunna köra manuellt på alla växlarna är riktigt trevligt, dessutom har jag kvar orginalboxen i bilen och jag behöver bara slå om en tvåvägsbrytare när jag vill köra med orginalboxen..fast jag tror inte jag alls kommer köra med orginalboxen nåmera

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...