Gå till innehåll

Intresse för ny-utvecklad styrbox?


Gäst LarsE

Rekommendera Poster

Ricky, du har nog hittat lösningen på problemet som många har med att lådan växlar på för höga varvtal och kan ändå växla automatiskt.

Hur ansluter du kablarna?

varje funktion förrutom gaspedalgivaren är T-kopplat in på ordinarie ledning. gaspedalgivaren har jag kopplat genom ett relä, sen ut till tryckhöjande ventilen. och allt funkar verkligen kanonbra. dessutom skönt att kunna köra på mekanisk växel på alla växlarna.... och att jag ändå har en väljarknapp för att kunna köra på min eller bilens styrenhet. fast jag kommer nog ändå aldrig köra på bilens styrenhet nåmer

enkelt att koppla. ta bara strömmen från bilens styrenhet och sen skickar du bara ström till den magnetventil du vill aktivera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, otroligt bra gjort Ricky! Med väldigt små medel och mycket klurighet kan man, om man har en stabshytt över, annars till liten peng, tydligen göra mycket!   :wub:

 

Ni som växlar "för hand", tänk på att vara försiktiga med hur ni hanterar växellådan. Originalboxen har en massa förreglingar som förhindrar att man t ex får i backväxel eller terrängväxel när bilen går framåt i landsvägsfart . Med manuell växling finns inte de spärrarna. Vet egentligen inte vad som händer om man t ex får i backen i 70 kmh, lådan kanske håller för det, men jag skulle gissa att det blir mycket och dyrt oväsen! Det jag dock vet är, att går lådan från M3 till M1 i 70 knyck så sitter du i framrutan om du inte har bältet på dig!

 

För övrigt, med anknytning till vad tråden egentligen handlar om, så går det framåt med vårt box-projekt. Är snart färdig med prototyp nr 2. Den har andra utgångssteg med diagnos som kollar solenoiderna och dess kablage, ungefär som glödtrådsvakt till lamporna i moderna bilar. Det finns nu också uttag för manuell växelspak typ tiptronic. Och vi har också, via Marcus här på forumet, fått kontakt med en firma i Freiberg i Tyskland som vill tillverka våra boxar. Fortfarande tidigt i projektet dock, återkommer så småningom.

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter mycket intressant, hoppas den pris-sätts vettigt ;)

Kommer det också finnas (eller kunna anslutas) någon indikering som t.ex visar ilagd växel eller andra inställningar? Antingen någon enkel siffer display eller kanske en LCD av något slag.

Vore intressant åtminstone som option ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, precis så är det tänkt. En display som passar i ena askkoppen. Lyft på locket så står det vilken växel som är inlagd, status på in- och utgångar, mm. Just nu har vi en matrisdisplay som visar text och är för stor för askkoppen. Senare är det tänkt med en grafisk pixelbyggd indikator men det är ett jäkla jobb så det får vänta. Displayen är inte heller nödvändig, boxen funkar utan den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag letar en lämplig vridknapp med 5 utgångar, då är det svårt att få i backväxel från ex m3 . man måste ju passera 2 . 1 . och neutral först.. och på mitt kopplingsschema kan du inte använda väg och terrängknappen förrän du har neutralen i.  den knappen får ju ingen ström förrän då

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag letar en lämplig vridknapp med 5 utgångar, då är det svårt att få i backväxel från ex m3 . man måste ju passera 2 . 1 . och neutral först.. och på mitt kopplingsschema kan du inte använda väg och terrängknappen förrän du har neutralen i.  den knappen får ju ingen ström förrän då

Tror att det går och bygga en Kraus-Naimerbrytare lite som man vill och det kommer se rätt så original ut

http://www.krausnaimer.se/FBook/KN110GB0213/index.html#11/z

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt rätt. Det kallas för kamströmställare på svenska och består av däck med två oberoende slutningar vardera. Det går i princip att bygga hur många däck som helst men ökar givetvis höjden motsvarande. Funkar det inte med en standardbrytare kan man beställa nästan vilken kombination som helst. Man ritar ett matrisschema med lägen vertikalt och slutningar horisontellt, sätter bara kryss där respektive kontakt ska vara sluten, sedan bygger leverantören efter det med "byggsatsdelar". Förutom Kraus-Naimer finns även Baco som byggs och levereras av OEM-Automatic i Tranås. Bra firma, jag har jobbat där... ^_^

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt rätt. Det kallas för kamströmställare på svenska och består av däck med två oberoende slutningar vardera. Det går i princip att bygga hur många däck som helst men ökar givetvis höjden motsvarande. Funkar det inte med en standardbrytare kan man beställa nästan vilken kombination som helst. Man ritar ett matrisschema med lägen vertikalt och slutningar horisontellt, sätter bara kryss där respektive kontakt ska vara sluten, sedan bygger leverantören efter det med "byggsatsdelar". Förutom Kraus-Naimer finns även Baco som byggs och levereras av OEM-Automatic i Tranås. Bra firma, jag har jobbat där... ^_^

 

 

hm, så det faktum att du slutat gör att numera är firman bra??? :huh:  :huh:  :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 weeks later...

Rätt tyst på 30/40 fronten på forumet...

 

Kan bidra med lite ny info om styrboxprojektet. Vi har testat lite mer och gjort ändringar i schemat, så prototypkorten väntar fortfarande på att beställas, ska bara CAD'as först. Nedan är processorkort in, ut,  och strömförsörjning. Det är betydligt fler både funktioner och komponenter jämfört med förra versionen, men det mesta är SMD och påverkar inte kostnaden nämnvärt. Värt att notera är att alla ingångar är optokopplade för att ta bort problem med jordslingor och EMK. Utgångarna till ventilerna är övervakade och med ansluten display får man information om ev trasig solenoid eller kablagefel. Allting är mjukvarustyrt, även lågpassfiltrering av ingångarna, så relativt lätt att ändra senare. Återkommer när vi tagit nästa steg.

 

//Sten

 

 

autogear1a.jpg

 

autogear2a.jpg

 

autogear3a.jpg

 

autogear4a.jpg

  • Like 8
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tachosignalen går in på OP'n i mitten underkant på översta bilden, förstärks och konditioneras i schmittriggern innan den går in i processorn. Där mäter vi flanktiden (inte frekvensen) och s/w-filtrerar den. Vi har snackat om att rampa den och kanske ska mäta på bilen vad som är max rimlig acceleration och retardation. Hur som helst går det ju att filtrera som man vill med mjukvaran, så egentligen handlar det "bara" om att fundera ut hur man vill att det ska fungera. Kanske låta den ligga kvar i befintlig växel tills man släpper gasen, om signalen försvinner? Förslag mottages tacksamt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan fundering är hur vi ska göra med manuell växling. Vi har några lediga portar vi kan använda till det, alternativt blir det anslutning för växlingsknapparna på en separat displaybox. Då kan man byta originalboxen till den nya med identisk funktion och utan åverkan på bilen (vi har hittat leverantör av original kontaktdon så det blir plug and play). Den lite mer entusiastiske köper displayen och kan där ansluta manuell växling. Tanken är en omkopplare liknande bilens befintliga med 3 lägen, STD, SPEC och MAN. Två vanliga 22mm tryckknappar, kanske i knappbrunnar, för manuell växling, monterade i panelen framför nuvarande växelväjaren. Vad tycker ni?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, 2-3 år ska det inte ta. Men nu har vi frusit konstruktionen och tinat den igen två ggr och detta har tänjt tidsschemat lite. Från början skulle vi inte ha manuell växling i första versionen, sedan skulle vi det och lade in portar för det. Efter det kom vi på att det var lättare att komma igång med en enklare ersättare till nuvarande box som man kan senare kan komplettera med displaykort som man även kan ansluta manuell växling till. Nu gör vi både och, så ska det väl bli bra!

 

Schemat och komponentlistan är fruset och håller på att CAD'as. När det är klart beställer vi kort och monterar ett som ska provas i min 40 kranbil. Lovar att det kommer bilder då oxo.

 

Under tiden vill vi gärna ha synpunkter på vilka parametrar som ska vara valbara och inom vilka värden i SPEC-läget, dvs det växlingsprogrammet man själv kan välja.

 

Priset? Ingen aning, men i alla fall inte dyrare än en ny originalbox.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tachosignalen går in på OP'n i mitten underkant på översta bilden, förstärks och konditioneras i schmittriggern innan den går in i processorn. Där mäter vi flanktiden (inte frekvensen) och s/w-filtrerar den. Vi har snackat om att rampa den och kanske ska mäta på bilen vad som är max rimlig acceleration och retardation. Hur som helst går det ju att filtrera som man vill med mjukvaran, så egentligen handlar det "bara" om att fundera ut hur man vill att det ska fungera. Kanske låta den ligga kvar i befintlig växel tills man släpper gasen, om signalen försvinner? Förslag mottages tacksamt...

 

Vad är finessen med att mäta flank-tiden?

 

Någon sorts logik som utför en "lugn" nerväxling vid händelse av signalbortfall är väl vad man behöver. Läget är ju redan "katastrofalt" om signalen är borta men om man kan undvika en tvär-nit har man i alla fall chans att rädda kalsongerna från onödigt tvättande   :wacko:

Det skulle kanske också vara bra att få en "over-ride" som tillåter manuell växling även vid bortfall av TACO signalen, så man faktiskt kan köra bilen någonstans i rimlig fart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan fundering är hur vi ska göra med manuell växling. Vi har några lediga portar vi kan använda till det, alternativt blir det anslutning för växlingsknapparna på en separat displaybox. Då kan man byta originalboxen till den nya med identisk funktion och utan åverkan på bilen (vi har hittat leverantör av original kontaktdon så det blir plug and play). Den lite mer entusiastiske köper displayen och kan där ansluta manuell växling. Tanken är en omkopplare liknande bilens befintliga med 3 lägen, STD, SPEC och MAN. Två vanliga 22mm tryckknappar, kanske i knappbrunnar, för manuell växling, monterade i panelen framför nuvarande växelväjaren. Vad tycker ni?

 

Ett problem är väl att man måste bestämma sig för vilka växlar som ska ingå i det manuella programmet. Det är ju knappast troligt att man vill tråla igenom Alla växel kombinationer trots allt, bara bestämma När det ska växlas. Jag tror något i still med:   S2 ->  S3  ->  M3

Fast vid annan sorts körning (terräng, tung last, etc...) kanske man vill ha en annan sekvens?

Så frågan kanske blir, hur väljer man program till den manuella växlingen?

 

Det är ju egentligen bara en 3 växlad låda, med eller utan mekanisk låsning, så program alternativen är ju inte så många  :P

Ekonomiprogram?:  S2  ->  M2  ->  M3

Eller rent av?:  S3  ->  M3

 

Vet ej om det är praktisk eller mekaniskt försvarbart att starta på S3?

Fast starta på S2 funkar ju alldeles utmärkt. Så startar man på S3 blir det i alla fall färre växlingar   -_-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...