Gå till innehåll

Byta spolar vätske slangar


Gäst H.Hansen

Rekommendera Poster

Gäst H.Hansen

Hej jag har rotat bland mina spolarvätske slangar för spolarvätskan kommer ner bakom instrument panelen och rinner ner efter torpedväggen. 

Men jag får inte till att se vart det släppt eller gått av. 

Finns det något bra knep att få fram dem utan att riva halva bilen fram "en 13" 
Jag har funderat på att pilla bort spolarmunsyckerna, men är lite osäker på om de håller och går att sätta tillbaka sen, är det standard mått på dem ? så man bara kan köpa nya och stoppa i med slangar på ? och jag kommer åt dem ovan pedalerna ? 
Nu är det bakom alla plåtar där bromsvätske behållarna det kommer spolarvätska , och det ser inta allt för roligt ut att riva allt det för att komma åt dem inifrån PDT_Armataz_02_12.gif

Skulle behöva få fart på det när jag skall ut på vägarna nu när rutan blir full av skit efter varje bil som blåser om mej. 
Har kanske en 40 mils körning framför mej, om jag skall upp till Eskilstuna för att köra en dag. då lär det nog behövas PDT_Armataz_02_05.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Hassefan is back

Slangarna går i en egen tunnel under takdelen, spolarmunstyckena är samma som sitter på diverse bilmodeller, pilla väck munstyckena och resterna av slangarna........ta svetstråd från migen o lirga ner från utsidan i hålen och se efter när dom kommer till hålet ovanför pedalerna ;) tejpa fast slangen på tråden och dra tillbaka elendet sakta ;) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Ok då vet jag PDT_Armataz_02_02.gif

Nya munstycken ligger i bra att ha lådan och slang har jag nog så det räcker.
Då behöver jag inte vara så jätte försiktig när jag pillar bort munstyckerna, de är ju gamla så de går garenterat sönder när de skall demonteras, verkar som jag har den där murphy boendes bakom garaget och han brukar hälsa på varje gång jag skall göra något försiktigt PDT_Armataz_02_23.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag bytte slangar på min så tog jag en vanlig rak skarv och satte ihop den nya och gamla slangen med och drog sedan ut allt ihop, jag bytte alla slangar ifrån behållaren till munstycken, det läckte på ett par ställen, jag köpte vanliga universal munstycken på mekonomen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

 Jo jag funderade på det jag också, men det verkar som den är helt av, för det kommer inte en droppe ur något munstycke.Antagligen efter delningen vid det första munstycket då slang uslingarna sitter fast.

Så nu får T korset bli under instrument panelen så jag vet att det inte finns några skarvar som jag ej kommer åt sedan.
Kommer att rensa ur de gamla, tror det går till de före detta spolarna till strålkastarna också, för det går 3 eller 4 slangar in där under.
Nu blir det bara en till vardera munstycke och ett T kors på dem till spolar pumpen. så totalt 3 slangar, och så lite som möjligt som kan krongla PDT_Armataz_02_30.gif
Har både med 2 stråler per munstycke och med en, skall prova dem mot pumpen innan så jag vet om de med 2 klara att spruta så högt jag önskar.
Kan tipps om att torkarbladen från tex skoda octavia är perfekt till rutorna, de tar ca 1 cm från kanterna när de passerar övre delen och sedan när de lägger sej ner, det är bra mycket mer än de som satt på min i alla fall PDT_Armataz_02_43.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 9 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...