Nu när jag har kollat lite så kanske det räcker att bara låsa på låg-växel och ta bort 4:an ta ut lite luft ur däcken och vips är det färdigt. hmmm.. kanske.......
Okej, då är jag med på hur du menar. och till viss del har du rätt. Ett däck som pumpats upp till rätt tryck har en given rullomkrets, som beräknas på diametern X 3.14 Skulle du överfylla däcket så du sträcker ut kordan till bristningsgränsen så kan du öka på rull omkretsen några millimeter- men inte mera, sen skjuter däcket.
Om du däremot tömmer ut luften ur däcket så det blir lägre, så har du fortfarande samma rullomkrets, skillnaden är att däckssidorna korvar sej och vandrar "framåt och bakåt" när däcket passerar marken. Den enda effekten är att däcket kommer utveckla en massa värme istället.
Nu vet jag att jag kommer få en massa mothugg- då det finns lika många som faktiskt hävdar att ett däck som är tomt på luft ger mindre avverkad sträcka mot backen per rullat varv. Men då har dom inte sett hur däcket korvar sej och vrider ihop sej som ett dragspel när det kläms mellan fälgen och marken.
Men det är klart intressant med frågeställningen hur det blir med uväxlingsförhållanden när man ska regga den som A-traktor. Jag har ett intresse i ämnet då jag framöver kommer att bli delaktig ett sådant projekt- bara rätt objekt dyker upp. Men vad jag fattat så måste man ha lite mindre däck vid reg-besiktningen för att kunna uppfylla kravet på max 30 km/h vid motorns maxvarv minus 10% på lämplig växel. Och likaså för att få den att inte gå fortare än 10 km/h p lägsta växeln vid samma varvtal.
Ska bli kul att följa denna tråd- så jag kan få några gratistips
aluplåt bit som förgasarpackning med lagom stort hål borrat räcker nog för att matta ner effekten vid toppvarv vilket sänker farten på 4 låg. sen vanliga låga goodyear eller trelleborgare istället för michelinare som 202 brukar ha sänker även ner farten någon procent.
Då jag har kollat lite så kan man lyckas med att få 10 km/h på ettan på låg-växel sedan är 2:an på 24 km/h
sedan är 3:an på 38 km/h lite för högt men går nog att sakta ner till högst 33 km/h för att reglerna säger att 30 km/h + 10% då hamnar man på 33 km/h.
2/3 av motorns max varv ska vara 10 km/h på lägsta växeln då max varv på min c202 är 4700 rpm, 2/3 av min motors max varv tal är 3133 då ska man vara uppe i 10 km/h,
då hastigheten är 38 km/h på 3:an går det att få ner den till 33 km/h ???
då man också måste ha ner ettan till 10 km/h då den ligger på 14 km/h går detta att sammanfatta detta så att det blir lagom på båda växlarna 1:an & 3:an ???
hur mäter de hastigheten klockar den eller litar på hastighetsmätaren? hur stämmer din mätare? plastdrevet är lätt att byta. prova hastigheterna på en 500 eller 1000 sträcka de flesta större vägar har markering under snön.
Rekommendera Poster
Gäst destination
Jag har själv en epa, själv har jag satt på en varvtalsregulator. Fungerar jätte bra. Jag har dock en spärrad växellåda. Men det borde fungera ändå.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser
Gäst VOLVO C202
Nu när jag har kollat lite så kanske det räcker att bara låsa på låg-växel och ta bort 4:an ta ut lite luft ur däcken och vips är det färdigt. hmmm.. kanske.......
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser
Gäst OBELIX
Hur menar du med att ta ur lite luft ur däcken? Vad skulle du vinna på det?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser
Gäst VOLVO C202
Då däcken är paffa går det långsammare
VOLVO C2022010-12-28 20:51:33
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser
Gäst JDW
Svårt att räkna ut för SBP där du skall visa teoretisk maxhastighet
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser
Gäst OBELIX
VOLVO C202,
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser
Gäst eile
aluplåt bit som förgasarpackning med lagom stort hål borrat räcker nog för att matta ner effekten vid toppvarv vilket sänker farten på 4 låg. sen vanliga låga goodyear eller trelleborgare istället för michelinare som 202 brukar ha sänker även ner farten någon procent.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser
Gäst VOLVO C202
Då jag har kollat lite så kan man lyckas med att få 10 km/h på ettan på låg-växel sedan är 2:an på 24 km/h
sedan är 3:an på 38 km/h lite för högt men går nog att sakta ner till högst 33 km/h för att reglerna säger att 30 km/h + 10% då hamnar man på 33 km/h.
2/3 av motorns max varv ska vara 10 km/h på lägsta växeln då max varv på min c202 är 4700 rpm, 2/3 av min motors max varv tal är 3133 då ska man vara uppe i 10 km/h,
VOLVO C2022010-12-29 13:10:27
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser
Gäst VOLVO C202
då hastigheten är 38 km/h på 3:an går det att få ner den till 33 km/h ???
då man också måste ha ner ettan till 10 km/h då den ligger på 14 km/h går detta att sammanfatta detta så att det blir lagom på båda växlarna 1:an & 3:an ???
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser
Gäst eile
hur mäter de hastigheten klockar den eller litar på hastighetsmätaren? hur stämmer din mätare? plastdrevet är lätt att byta. prova hastigheterna på en 500 eller 1000 sträcka de flesta större vägar har markering under snön.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser
Gäst VOLVO C202
Jag tror att de mäter hastigheten =
dom mäter en sträcka och tar tid så tror jag att dom mäter hastigheten
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser
Gäst eile
hur har du mätt? mätaren kan du inte lita på.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser