Gå till innehåll

A-traktor


Gäst VOLVO C202

Rekommendera Poster

Gäst VOLVO C202

Hej jag har en volvo c202 och ska göra om denna till en A-traktor, finns det något sett att sakta ner den utan att plocka ner växel-lådan, hastigheten ska ligga på 30 km/h ?  PDT_Armataz_02_38.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blockera dels H vxl, i kombination med (eller det kanske räcker) med "övervarvningsrotor", brorsan hade en sån på en Duett o det var inga bekymmer.

 

(dvs en rotor med en vikt på så att snurrar den för fort så bryts tändningen, är ju väldigt enkelt att bygga om sen vid 18 o riktigt körkort..)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med reservation för att reglerna KAN ha ändrats- vilket dom tydligen har vad det gäller karosseriet i alla fall. För att ta denna C202:a som exempel då, Vilket kan verka lämpligt då det handlar om en sån i det här fallet, och att Du har lagt ut dom olika hastigheterna på varje växel.

 

Till att börja med så mäter dom hastigheten på det färdiga fordonet vid motorns maximala vartal minus 10%. Jag vet inte vilket vartal du har utgått ifrån när du räknat på farten. Jag tror att dom siffrorna till hundra 100% teoretiska, maxvarv, och nya däck på den.

 

Nu finns det två kritiska hastighetsgränser på en A-traktor dels max 10 km/h på lägsta växeln, och sen 30 km/h på andra/sista växeln.

 

För att lösa detta så får du anpassa vilka växlar som ska användas, däckstorleken och insvetsade strypringar i toppen för att begränsa varvet. Jag tror inte att elektronisk varvtalsbegränsning är tillåtet, det är för lätt att ta bort.

 

Dina siffror säger mej att låg 1:a och låg 3:a skulle bli en bra kombination. Där kan du träffa prick på 30- gränsen och sen hålla dej klart under 10 km/h på första växeln. Det tillsammans med rätt däck och strypning borde bli godkänt.

 

Men håll inte detta som en absolut sanning utan kolla upp det med ASP om vad som gäller. Eller surfa in på www.4x4sweden.se och läs vad dom skrivits På det forumet är den samlade kunskapen i ämnet A-traktorer mycket större än här.

 

SKREV OBELIX
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag tror inte att elektronisk varvtalsbegränsning är tillåtet' date=' det är för lätt att ta bort.

 SKREV OBELIX
[/quote']

Var OK på SBP Karlstad så sent som för 2 år sedan iaf
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JDW,

 

Skulle vilja påstå att den korrekta termen är att just den besiktningsteknikern godkände det för två år sen. Därmed inte sagt att det är en godkänd metod.

 

Jag kommer med största säkerhet bli inblandad en A-traktor konvertering inom en framtid, och färsöker ta reda på så mycket som möjligt om vad som gäller.

 

Och det enda jag kommit fram till är att det som är godkänt i Borås kan det bli tvärnobben för i Ludvika! Exempel, Många vill bygga om Suzuki 413 till traktor, Och Pepparns gamla Suka med kapelltak blev i Norrköping godkänd som traktor utan problem- men en annan som försökte samma sak nån annanstans fick backa ut ur hallen då bestämmelserna sa att en A-traktor måsta vara byggd på en bil med täckt karosseri! På en tredje station ansåg dom att det inte behövdes vara ett täckt karosseri då en Suzuki har separat ram!

 

Nu pratar vi om hur olika besiktningstekniker tolkar regelverket. Det så kallade bil-lotteriet ni vet....PDT_Armataz_02_09.gif

 

SKREV OBELIX 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JDW' date='

 

Skulle vilja påstå att den korrekta termen är att just den besiktningsteknikern godkände det för två år sen. Därmed inte sagt att det är en godkänd metod.

 

---- 

Nu pratar vi om hur olika besiktningstekniker tolkar regelverket. Det så kallade bil-lotteriet ni vet....[img']http://forum.terrangbil.net/smileys/PDT_Armataz_02_09.gif[/img]

 

SKREV OBELIX 
'

 

 

Ja lotteri var ordet

 

Men Brorsan gjorde ändock så på sonens duett o tipsade min sambos son o han gjorde detsamma, så i Arvika resp Karlstad så är "vinstchansen" ganska hög ändå...

 

 

Har inga §§ till stöd, men brorsan gjorde en seriös undersökning innan, men det är ju några år sedan som sagt.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
Gäst destination

Tjenafan!

Jag har själv en epa, själv har jag satt på en varvtalsregulator. Fungerar jätte bra. Jag har dock en spärrad växellåda. Men det borde fungera ändå. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Gäst VOLVO C202

Nu när jag har kollat lite så kanske det räcker att bara låsa på låg-växel och ta bort 4:an ta ut lite luft ur däcken och vips är det färdigt. PDT_Armataz_02_36.gif hmmm.. kanske.......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

VOLVO C202,

 

Okej, då är jag med på hur du menar. och till viss del har du rätt. Ett däck som pumpats upp till rätt tryck har en given rullomkrets, som beräknas på diametern X 3.14 Skulle du överfylla däcket så du sträcker ut kordan till bristningsgränsen så kan du öka på rull omkretsen några millimeter- men inte mera, sen skjuter däcket.

 

Om du däremot tömmer ut luften ur däcket så det blir lägre, så har du fortfarande samma rullomkrets, skillnaden är att däckssidorna korvar sej och vandrar "framåt och bakåt" när däcket passerar marken. Den enda effekten är att däcket kommer utveckla en massa värme istället.

 

Nu vet jag att jag kommer få en massa mothugg- då det finns lika många som faktiskt hävdar att ett däck som är tomt på luft ger mindre avverkad sträcka mot backen per rullat varv. Men då har dom inte sett hur däcket korvar sej och vrider ihop sej som ett dragspel när det kläms mellan fälgen och marken.

 

Men det är klart intressant med frågeställningen hur det blir med uväxlingsförhållanden när man ska regga den som A-traktor. Jag har ett intresse i ämnet då jag framöver kommer att bli delaktig ett sådant projekt- bara rätt objekt dyker upp. Men vad jag fattat så måste man ha lite mindre däck vid reg-besiktningen för att kunna uppfylla kravet på max 30 km/h vid motorns maxvarv minus 10% på lämplig växel. Och likaså för att få den att inte gå fortare än 10 km/h p lägsta växeln vid samma varvtal.

 

Ska bli kul att följa denna tråd- så jag kan få några gratistipsPDT_Armataz_02_11.gif

 

SKREV OBELIX
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

aluplåt bit som förgasarpackning med lagom stort hål borrat räcker nog för att matta ner effekten vid toppvarv vilket sänker farten på 4 låg. sen vanliga låga goodyear eller trelleborgare istället för michelinare som 202 brukar ha sänker även ner farten någon procent.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst VOLVO C202

Då jag har kollat lite så kan man lyckas med att få 10 km/h på ettan på låg-växel sedan är 2:an på 24 km/h

sedan är 3:an på 38 km/h lite för högt men går nog att sakta ner till högst 33 km/h för att reglerna säger att 30 km/h + 10% då hamnar man på 33 km/h.

 

2/3 av motorns max varv ska vara 10 km/h på lägsta växeln då max varv på min c202 är 4700 rpm, 2/3 av min motors max varv tal är 3133 då ska man vara uppe i 10 km/h, PDT_Armataz_02_13.gif

 

VOLVO C2022010-12-29 13:10:27

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst VOLVO C202

då hastigheten är 38 km/h på 3:an går det att få ner den till 33 km/h ???

då man också måste ha ner ettan till 10 km/h då den ligger på 14 km/h går detta att sammanfatta detta så att det blir lagom på båda växlarna 1:an & 3:an ???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hur mäter de hastigheten klockar den eller litar på hastighetsmätaren?  hur stämmer din mätare? plastdrevet är lätt att byta. prova hastigheterna på en 500 eller 1000 sträcka de flesta större vägar har markering under snön. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...