Gå till innehåll
Gäst skåne

Koppla rätt vid bärgning

Rekommendera Poster

Gäst skåne

Använd stroppar och schacklar på rätt sätt för att undvika skador på människor och bilar.

Using Kinetic Straps with John Rich

Många har väl sätt vilka skador man kan åstadkomma när en stropp, bogserögla eller schackel ger vika. Ta det lugnt och metodiskt vid bärgning använd tipsen i filmen och lite sunt förnuft. Då blir lossdragningen ett rent nöje för alla. PDT_Armataz_02_43.gif

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst ROADKILL

Informationen om att inte fästa ryckstroppen i dragkroken (eller annat dåligt ställe) är oxå viktig. Få dragkrokar sitter kvar i rätt vinkel om man belastar med 15-18 ton...

Det är bara en tidsfråga tills någon kommer att bli skadad i Sverige.

Största stroppen som jag har är 4" tum bred. den klarar 40000lbs

ca18 ton om man laddar för fullt. Den fungerar både till lastbilar och traktorer.

Det ställer extrema krav på infästninspunkter.

 

Men om man använder dem med förstånd, så är de ovärderliga!

//Morgan
ROADKILL2010-12-05 15:58:05

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Marcus a

Efter att ha kolla på hur man ska göra så klickade jag på nästa klipp.

 

Grabbarna har tur som klarar sej med en trasig ryckstropp och en sned dragkrok PDT_Armataz_02_02.gif

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst monkysa

Största stroppen som jag har är 4" tum bred. den klarar 40000lbs

ca18000 ton om man laddar för fullt. Den fungerar både till lastbilar och traktorer.

18000 TON??? PDT_Armataz_02_28.gif

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst ROADKILL

Ja jädrarns vad jag tog i. Det ska vara 18 ton o inget annat....PDT_Armataz_02_07.gif

//Morgan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst pigge

Alex:

Lägg in filmen från Trandum när Daniel ryckte av sin stropp.
Den visar ju lite hur det kan gåPDT_Armataz_02_06.gif
Jag hittade den inte just nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst danneape

Såg ännu värre ut irl,, den gick rakt genom vindrutan på 1111an,, PDT_Armataz_02_04.gif

//Danne

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst OBELIX

Det hände nåt liknande i Olerum ifjol. En riktigt stor US-pickis skulle rycka upp nånting ur ett surhål. Och bäst som dom slet och drog så gick stroppen av- och chackeln slog upp ett stort hål i diff-kåpan på bakaxeln! Så nog är det krafter vi pratar om.

 

SKREV OBELIX

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst clas1113

Slå till och köp en kätting istället eller använd original linan.

Ser farligt ut med dessa stropparPDT_Armataz_02_26.gif

Mvh Clas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Dirty Hog
PDT_Armataz_02_18.gifJag säger bara en sak!! Block Block och Block o lite vajer!! Lugnt o fint!!!!PDT_Armataz_02_41.gif

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Ake64

Avslitna kättingar kan också ställa till en del. Jag är glad att det bara var lyktan som gick. PDT_Armataz_02_18.gif

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Dirty Hog

Vid sådana här situationer måste man ALLTID vara mycket försiktig o "misstänksam" för det är så många olika svårbedömda krafter i rörelse, oavsett vad man använder att dra med.PDT_Armataz_02_36.gif

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst monkysa

Det enklaste sättet att slippa sånna här situationer är ju att strunta i att köra fast :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Dirty Hog
Lättare sagt än gjort när upphetsningen stiger o högerfoten börjar kännas tung som om man hade en gammeldags dykarsko på sigPDT_Armataz_02_18.gif

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst JDW

nej men kombinera lite, att slänga en stropp över wire'n när man winchar brukar lugnaner den betydligt. Men nära ska man inte va.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Dexxas

Jag har sett mycket på jeepträffarna som platsar i en talangjakt för "Darwin Awards"...i synnerhet med överbelastade vinchar och felmonterade krokar i diverse vajersnuttar på tie-femton meter.

Dom flesta har ingen aning om hur snabbt ett schackel eller en krok kan förflytta sig när en dragögla brister...eller vilka krafter det kan röra sig om.

En töjstropp som är spänd med ett par ton är en farlig fjäder...

Bara tur att inte det är flera som gör illa sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst H.Hansen

Nä jag har stål wirers som jag funderar på att sätta något på som skyddar träd mm som man fäster i när man vinschar, Då slipper man schackel och kan sätta kroken direkt i de färdiga öglorna på wiren.

Något som jag ofta ser är att det är folk allt för nära wiren när man spänner upp och börjar vinscha, Än värre går över wiren när den är spänd
Det bästa är ju att hålla folk därifrån, 
Klara signaler och förbestämt vem som skall ge dem kan undvika många skador
Trådlösa fjärkontrollen är ett väldigt bra hjälpmedel, då kan man ställa sej säkert själv också när man vinschar sej eller någon annan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst OBELIX

Sen beror det lite på vad man har för vajer också. Jag har sett en traverskrok fastna i en lastbil som kom genom hallen, motorn och bromsen på traversen orkade ju inte hålla mot- så den rullades ut från trumman med en jäkla fart, och när det inte fanns mer vajer så slet den med sej "katten" på traversbalken. När den kom till sitt ändläge så slets vajern av med en riktig smäll och jag hann bara tänka- hoppas det inte gör så ont... Men vajern la sej bara på backen utan att piska runt eller rekylera på något sätt. Den vajern var av rotationsfri typ med hampakärna i mitten. Tillverkad för att inte orsaka några olyckor om den skulle gå av. Vanligast på traverser fick jag förklarat för mej.

 

SKREV OBELIX

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Dirty Hog
Helt riktigt! Den rotationsfria är spunnen på ett helt annat sätt (läs dyrare) men den är också stelare så den tål inte böjning lika bra, det krävs lite större radie på block o lintrumma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst OBELIX

Dirty Hog,

 

Ja, jag vill minns att det är minst 22 X lindiameter på den typen av vajer. Så en 10 mm:s vajer måste ha en lintrumma på 220 mm:s diameter.

 

SKREV OBELIX

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Dirty Hog
Exakt!! Jämför med tumregeln för "vanlig" vajer som säger 10 ggr lindiameter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst ROADKILL

Många gör felet att rycka med full kraft på första försöket med ryckstropp. (Jag med ibland...PDT_Armataz_02_15.gif)

Men man blir ofta förvånad när man sträcker stroppen försiktigt, backar några meter och startar med ett mycket försiktigt ryck. Mer än en gång ploppar bilar upp ur marken, mjukt och lugnt då stroppen sköter jobbet.

 

Rätt använd är en ryckstropp ovärderlig.

//Morgan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Dirty Hog
Absolut!! använder man bara huvudet till det som huvudet ska användas till så är det ingen faraPDT_Armataz_02_31.gif

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×