Jump to content
Guest skåne

Koppla rätt vid bärgning

Recommended Posts

Guest skåne

Använd stroppar och schacklar på rätt sätt för att undvika skador på människor och bilar.

Using Kinetic Straps with John Rich

Många har väl sätt vilka skador man kan åstadkomma när en stropp, bogserögla eller schackel ger vika. Ta det lugnt och metodiskt vid bärgning använd tipsen i filmen och lite sunt förnuft. Då blir lossdragningen ett rent nöje för alla. PDT_Armataz_02_43.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest ROADKILL

Informationen om att inte fästa ryckstroppen i dragkroken (eller annat dåligt ställe) är oxå viktig. Få dragkrokar sitter kvar i rätt vinkel om man belastar med 15-18 ton...

Det är bara en tidsfråga tills någon kommer att bli skadad i Sverige.

Största stroppen som jag har är 4" tum bred. den klarar 40000lbs

ca18 ton om man laddar för fullt. Den fungerar både till lastbilar och traktorer.

Det ställer extrema krav på infästninspunkter.

 

Men om man använder dem med förstånd, så är de ovärderliga!

//Morgan
ROADKILL2010-12-05 15:58:05

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Marcus a

Efter att ha kolla på hur man ska göra så klickade jag på nästa klipp.

 

Grabbarna har tur som klarar sej med en trasig ryckstropp och en sned dragkrok PDT_Armataz_02_02.gif

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest monkysa

Största stroppen som jag har är 4" tum bred. den klarar 40000lbs

ca18000 ton om man laddar för fullt. Den fungerar både till lastbilar och traktorer.

18000 TON??? PDT_Armataz_02_28.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest ROADKILL

Ja jädrarns vad jag tog i. Det ska vara 18 ton o inget annat....PDT_Armataz_02_07.gif

//Morgan

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest pigge

Alex:

Lägg in filmen från Trandum när Daniel ryckte av sin stropp.
Den visar ju lite hur det kan gåPDT_Armataz_02_06.gif
Jag hittade den inte just nu.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest danneape

Såg ännu värre ut irl,, den gick rakt genom vindrutan på 1111an,, PDT_Armataz_02_04.gif

//Danne

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest OBELIX

Det hände nåt liknande i Olerum ifjol. En riktigt stor US-pickis skulle rycka upp nånting ur ett surhål. Och bäst som dom slet och drog så gick stroppen av- och chackeln slog upp ett stort hål i diff-kåpan på bakaxeln! Så nog är det krafter vi pratar om.

 

SKREV OBELIX

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest clas1113

Slå till och köp en kätting istället eller använd original linan.

Ser farligt ut med dessa stropparPDT_Armataz_02_26.gif

Mvh Clas

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Dirty Hog
PDT_Armataz_02_18.gifJag säger bara en sak!! Block Block och Block o lite vajer!! Lugnt o fint!!!!PDT_Armataz_02_41.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Ake64

Avslitna kättingar kan också ställa till en del. Jag är glad att det bara var lyktan som gick. PDT_Armataz_02_18.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Dirty Hog

Vid sådana här situationer måste man ALLTID vara mycket försiktig o "misstänksam" för det är så många olika svårbedömda krafter i rörelse, oavsett vad man använder att dra med.PDT_Armataz_02_36.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest monkysa

Det enklaste sättet att slippa sånna här situationer är ju att strunta i att köra fast :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Dirty Hog
Lättare sagt än gjort när upphetsningen stiger o högerfoten börjar kännas tung som om man hade en gammeldags dykarsko på sigPDT_Armataz_02_18.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest JDW

nej men kombinera lite, att slänga en stropp över wire'n när man winchar brukar lugnaner den betydligt. Men nära ska man inte va.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Dexxas

Jag har sett mycket på jeepträffarna som platsar i en talangjakt för "Darwin Awards"...i synnerhet med överbelastade vinchar och felmonterade krokar i diverse vajersnuttar på tie-femton meter.

Dom flesta har ingen aning om hur snabbt ett schackel eller en krok kan förflytta sig när en dragögla brister...eller vilka krafter det kan röra sig om.

En töjstropp som är spänd med ett par ton är en farlig fjäder...

Bara tur att inte det är flera som gör illa sig.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest H.Hansen

Nä jag har stål wirers som jag funderar på att sätta något på som skyddar träd mm som man fäster i när man vinschar, Då slipper man schackel och kan sätta kroken direkt i de färdiga öglorna på wiren.

Något som jag ofta ser är att det är folk allt för nära wiren när man spänner upp och börjar vinscha, Än värre går över wiren när den är spänd
Det bästa är ju att hålla folk därifrån, 
Klara signaler och förbestämt vem som skall ge dem kan undvika många skador
Trådlösa fjärkontrollen är ett väldigt bra hjälpmedel, då kan man ställa sej säkert själv också när man vinschar sej eller någon annan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest OBELIX

Sen beror det lite på vad man har för vajer också. Jag har sett en traverskrok fastna i en lastbil som kom genom hallen, motorn och bromsen på traversen orkade ju inte hålla mot- så den rullades ut från trumman med en jäkla fart, och när det inte fanns mer vajer så slet den med sej "katten" på traversbalken. När den kom till sitt ändläge så slets vajern av med en riktig smäll och jag hann bara tänka- hoppas det inte gör så ont... Men vajern la sej bara på backen utan att piska runt eller rekylera på något sätt. Den vajern var av rotationsfri typ med hampakärna i mitten. Tillverkad för att inte orsaka några olyckor om den skulle gå av. Vanligast på traverser fick jag förklarat för mej.

 

SKREV OBELIX

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Dirty Hog
Helt riktigt! Den rotationsfria är spunnen på ett helt annat sätt (läs dyrare) men den är också stelare så den tål inte böjning lika bra, det krävs lite större radie på block o lintrumma.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest OBELIX

Dirty Hog,

 

Ja, jag vill minns att det är minst 22 X lindiameter på den typen av vajer. Så en 10 mm:s vajer måste ha en lintrumma på 220 mm:s diameter.

 

SKREV OBELIX

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Dirty Hog
Exakt!! Jämför med tumregeln för "vanlig" vajer som säger 10 ggr lindiameter.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest ROADKILL

Många gör felet att rycka med full kraft på första försöket med ryckstropp. (Jag med ibland...PDT_Armataz_02_15.gif)

Men man blir ofta förvånad när man sträcker stroppen försiktigt, backar några meter och startar med ett mycket försiktigt ryck. Mer än en gång ploppar bilar upp ur marken, mjukt och lugnt då stroppen sköter jobbet.

 

Rätt använd är en ryckstropp ovärderlig.

//Morgan

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Dirty Hog
Absolut!! använder man bara huvudet till det som huvudet ska användas till så är det ingen faraPDT_Armataz_02_31.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...