Gå till innehåll

Koppla rätt vid bärgning


Gäst skåne

Rekommendera Poster

Använd stroppar och schacklar på rätt sätt för att undvika skador på människor och bilar.

Using Kinetic Straps with John Rich

Många har väl sätt vilka skador man kan åstadkomma när en stropp, bogserögla eller schackel ger vika. Ta det lugnt och metodiskt vid bärgning använd tipsen i filmen och lite sunt förnuft. Då blir lossdragningen ett rent nöje för alla. PDT_Armataz_02_43.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ROADKILL

Informationen om att inte fästa ryckstroppen i dragkroken (eller annat dåligt ställe) är oxå viktig. Få dragkrokar sitter kvar i rätt vinkel om man belastar med 15-18 ton...

Det är bara en tidsfråga tills någon kommer att bli skadad i Sverige.

Största stroppen som jag har är 4" tum bred. den klarar 40000lbs

ca18 ton om man laddar för fullt. Den fungerar både till lastbilar och traktorer.

Det ställer extrema krav på infästninspunkter.

 

Men om man använder dem med förstånd, så är de ovärderliga!

//Morgan
ROADKILL2010-12-05 15:58:05
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Marcus a

Efter att ha kolla på hur man ska göra så klickade jag på nästa klipp.

 

Grabbarna har tur som klarar sej med en trasig ryckstropp och en sned dragkrok PDT_Armataz_02_02.gif

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst monkysa

Största stroppen som jag har är 4" tum bred. den klarar 40000lbs

ca18000 ton om man laddar för fullt. Den fungerar både till lastbilar och traktorer.

18000 TON??? PDT_Armataz_02_28.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det hände nåt liknande i Olerum ifjol. En riktigt stor US-pickis skulle rycka upp nånting ur ett surhål. Och bäst som dom slet och drog så gick stroppen av- och chackeln slog upp ett stort hål i diff-kåpan på bakaxeln! Så nog är det krafter vi pratar om.

 

SKREV OBELIX
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Dirty Hog

Vid sådana här situationer måste man ALLTID vara mycket försiktig o "misstänksam" för det är så många olika svårbedömda krafter i rörelse, oavsett vad man använder att dra med.PDT_Armataz_02_36.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har sett mycket på jeepträffarna som platsar i en talangjakt för "Darwin Awards"...i synnerhet med överbelastade vinchar och felmonterade krokar i diverse vajersnuttar på tie-femton meter.

Dom flesta har ingen aning om hur snabbt ett schackel eller en krok kan förflytta sig när en dragögla brister...eller vilka krafter det kan röra sig om.

En töjstropp som är spänd med ett par ton är en farlig fjäder...

Bara tur att inte det är flera som gör illa sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Nä jag har stål wirers som jag funderar på att sätta något på som skyddar träd mm som man fäster i när man vinschar, Då slipper man schackel och kan sätta kroken direkt i de färdiga öglorna på wiren.

Något som jag ofta ser är att det är folk allt för nära wiren när man spänner upp och börjar vinscha, Än värre går över wiren när den är spänd
Det bästa är ju att hålla folk därifrån, 
Klara signaler och förbestämt vem som skall ge dem kan undvika många skador
Trådlösa fjärkontrollen är ett väldigt bra hjälpmedel, då kan man ställa sej säkert själv också när man vinschar sej eller någon annan.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen beror det lite på vad man har för vajer också. Jag har sett en traverskrok fastna i en lastbil som kom genom hallen, motorn och bromsen på traversen orkade ju inte hålla mot- så den rullades ut från trumman med en jäkla fart, och när det inte fanns mer vajer så slet den med sej "katten" på traversbalken. När den kom till sitt ändläge så slets vajern av med en riktig smäll och jag hann bara tänka- hoppas det inte gör så ont... Men vajern la sej bara på backen utan att piska runt eller rekylera på något sätt. Den vajern var av rotationsfri typ med hampakärna i mitten. Tillverkad för att inte orsaka några olyckor om den skulle gå av. Vanligast på traverser fick jag förklarat för mej.

 

SKREV OBELIX
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Dirty Hog
Helt riktigt! Den rotationsfria är spunnen på ett helt annat sätt (läs dyrare) men den är också stelare så den tål inte böjning lika bra, det krävs lite större radie på block o lintrumma.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dirty Hog,

 

Ja, jag vill minns att det är minst 22 X lindiameter på den typen av vajer. Så en 10 mm:s vajer måste ha en lintrumma på 220 mm:s diameter.

 

SKREV OBELIX
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ROADKILL

Många gör felet att rycka med full kraft på första försöket med ryckstropp. (Jag med ibland...PDT_Armataz_02_15.gif)

Men man blir ofta förvånad när man sträcker stroppen försiktigt, backar några meter och startar med ett mycket försiktigt ryck. Mer än en gång ploppar bilar upp ur marken, mjukt och lugnt då stroppen sköter jobbet.

 

Rätt använd är en ryckstropp ovärderlig.

//Morgan
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...