Gäst skåne Postad 4 December , 2010 Rapport Share Postad 4 December , 2010 Använd stroppar och schacklar på rätt sätt för att undvika skador på människor och bilar. Using Kinetic Straps with John Rich http://www.youtube.com/watch?v=2JBnxSqpuCM&NR=1 Många har väl sätt vilka skador man kan åstadkomma när en stropp, bogserögla eller schackel ger vika. Ta det lugnt och metodiskt vid bärgning använd tipsen i filmen och lite sunt förnuft. Då blir lossdragningen ett rent nöje för alla. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ROADKILL Postad 5 December , 2010 Rapport Share Postad 5 December , 2010 Informationen om att inte fästa ryckstroppen i dragkroken (eller annat dåligt ställe) är oxå viktig. Få dragkrokar sitter kvar i rätt vinkel om man belastar med 15-18 ton... Det är bara en tidsfråga tills någon kommer att bli skadad i Sverige. Största stroppen som jag har är 4" tum bred. den klarar 40000lbs ca18 ton om man laddar för fullt. Den fungerar både till lastbilar och traktorer. Det ställer extrema krav på infästninspunkter. Men om man använder dem med förstånd, så är de ovärderliga! //MorganROADKILL2010-12-05 15:58:05 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Marcus a Postad 5 December , 2010 Rapport Share Postad 5 December , 2010 Efter att ha kolla på hur man ska göra så klickade jag på nästa klipp. Grabbarna har tur som klarar sej med en trasig ryckstropp och en sned dragkrok Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst monkysa Postad 5 December , 2010 Rapport Share Postad 5 December , 2010 Största stroppen som jag har är 4" tum bred. den klarar 40000lbs ca18000 ton om man laddar för fullt. Den fungerar både till lastbilar och traktorer. 18000 TON??? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst danneape Postad 5 December , 2010 Rapport Share Postad 5 December , 2010 Nja,, 18 ton e de nog han menar,, 18000kg //Danne Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ROADKILL Postad 5 December , 2010 Rapport Share Postad 5 December , 2010 Ja jädrarns vad jag tog i. Det ska vara 18 ton o inget annat.... //Morgan Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst pigge Postad 5 December , 2010 Rapport Share Postad 5 December , 2010 Alex: Lägg in filmen från Trandum när Daniel ryckte av sin stropp. Den visar ju lite hur det kan gå Jag hittade den inte just nu. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst TG1111 Postad 5 December , 2010 Rapport Share Postad 5 December , 2010 http://www.youtube.com/user/monkysa#p/u/71/i6sauqCDZ60 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst danneape Postad 5 December , 2010 Rapport Share Postad 5 December , 2010 Såg ännu värre ut irl,, den gick rakt genom vindrutan på 1111an,, //Danne Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst OBELIX Postad 5 December , 2010 Rapport Share Postad 5 December , 2010 Det hände nåt liknande i Olerum ifjol. En riktigt stor US-pickis skulle rycka upp nånting ur ett surhål. Och bäst som dom slet och drog så gick stroppen av- och chackeln slog upp ett stort hål i diff-kåpan på bakaxeln! Så nog är det krafter vi pratar om. SKREV OBELIX Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst clas1113 Postad 5 December , 2010 Rapport Share Postad 5 December , 2010 Slå till och köp en kätting istället eller använd original linan. Ser farligt ut med dessa stroppar Mvh Clas Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Dirty Hog Postad 5 December , 2010 Rapport Share Postad 5 December , 2010 Jag säger bara en sak!! Block Block och Block o lite vajer!! Lugnt o fint!!!! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Ake64 Postad 5 December , 2010 Rapport Share Postad 5 December , 2010 Avslitna kättingar kan också ställa till en del. Jag är glad att det bara var lyktan som gick. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Dirty Hog Postad 5 December , 2010 Rapport Share Postad 5 December , 2010 Vid sådana här situationer måste man ALLTID vara mycket försiktig o "misstänksam" för det är så många olika svårbedömda krafter i rörelse, oavsett vad man använder att dra med. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst monkysa Postad 8 December , 2010 Rapport Share Postad 8 December , 2010 Det enklaste sättet att slippa sånna här situationer är ju att strunta i att köra fast Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Dirty Hog Postad 8 December , 2010 Rapport Share Postad 8 December , 2010 Lättare sagt än gjort när upphetsningen stiger o högerfoten börjar kännas tung som om man hade en gammeldags dykarsko på sig Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst JDW Postad 9 December , 2010 Rapport Share Postad 9 December , 2010 nej men kombinera lite, att slänga en stropp över wire'n när man winchar brukar lugnaner den betydligt. Men nära ska man inte va. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Dexxas Postad 9 December , 2010 Rapport Share Postad 9 December , 2010 Jag har sett mycket på jeepträffarna som platsar i en talangjakt för "Darwin Awards"...i synnerhet med överbelastade vinchar och felmonterade krokar i diverse vajersnuttar på tie-femton meter. Dom flesta har ingen aning om hur snabbt ett schackel eller en krok kan förflytta sig när en dragögla brister...eller vilka krafter det kan röra sig om. En töjstropp som är spänd med ett par ton är en farlig fjäder...Bara tur att inte det är flera som gör illa sig. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 10 December , 2010 Rapport Share Postad 10 December , 2010 Nä jag har stål wirers som jag funderar på att sätta något på som skyddar träd mm som man fäster i när man vinschar, Då slipper man schackel och kan sätta kroken direkt i de färdiga öglorna på wiren. Något som jag ofta ser är att det är folk allt för nära wiren när man spänner upp och börjar vinscha, Än värre går över wiren när den är spänd Det bästa är ju att hålla folk därifrån, Klara signaler och förbestämt vem som skall ge dem kan undvika många skador Trådlösa fjärkontrollen är ett väldigt bra hjälpmedel, då kan man ställa sej säkert själv också när man vinschar sej eller någon annan. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst OBELIX Postad 10 December , 2010 Rapport Share Postad 10 December , 2010 Sen beror det lite på vad man har för vajer också. Jag har sett en traverskrok fastna i en lastbil som kom genom hallen, motorn och bromsen på traversen orkade ju inte hålla mot- så den rullades ut från trumman med en jäkla fart, och när det inte fanns mer vajer så slet den med sej "katten" på traversbalken. När den kom till sitt ändläge så slets vajern av med en riktig smäll och jag hann bara tänka- hoppas det inte gör så ont... Men vajern la sej bara på backen utan att piska runt eller rekylera på något sätt. Den vajern var av rotationsfri typ med hampakärna i mitten. Tillverkad för att inte orsaka några olyckor om den skulle gå av. Vanligast på traverser fick jag förklarat för mej. SKREV OBELIX Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Dirty Hog Postad 10 December , 2010 Rapport Share Postad 10 December , 2010 Helt riktigt! Den rotationsfria är spunnen på ett helt annat sätt (läs dyrare) men den är också stelare så den tål inte böjning lika bra, det krävs lite större radie på block o lintrumma. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst OBELIX Postad 10 December , 2010 Rapport Share Postad 10 December , 2010 Dirty Hog, Ja, jag vill minns att det är minst 22 X lindiameter på den typen av vajer. Så en 10 mm:s vajer måste ha en lintrumma på 220 mm:s diameter. SKREV OBELIX Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Dirty Hog Postad 11 December , 2010 Rapport Share Postad 11 December , 2010 Exakt!! Jämför med tumregeln för "vanlig" vajer som säger 10 ggr lindiameter. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ROADKILL Postad 13 December , 2010 Rapport Share Postad 13 December , 2010 Många gör felet att rycka med full kraft på första försöket med ryckstropp. (Jag med ibland...) Men man blir ofta förvånad när man sträcker stroppen försiktigt, backar några meter och startar med ett mycket försiktigt ryck. Mer än en gång ploppar bilar upp ur marken, mjukt och lugnt då stroppen sköter jobbet. Rätt använd är en ryckstropp ovärderlig. //Morgan Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Dirty Hog Postad 13 December , 2010 Rapport Share Postad 13 December , 2010 Absolut!! använder man bara huvudet till det som huvudet ska användas till så är det ingen fara Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.