Jump to content
Guest skåne

Koppla rätt vid bärgning

Recommended Posts

Lyrschackel är bra, men svåra o öppna om man dragit dom lite raka   :blush:

(slipapan funkar som nyckel)

 

Krokade i stubben som satt fast:

attachicon.gifwinch.jpg

Har du "original" vinsch på din bil JDW ? 

Borde väl minnas om du monterat el vinsch, men har inget minne av det.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har du "original" vinsch på din bil JDW ? 

Borde väl minnas om du monterat el vinsch, men har inget minne av det.

 

Nä Kungliga Vattenfallsverket kostade naturligtvis på originalwinch!

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fick hem mitt paket med lite saker från Umeå Offroad i dag.

Schacklet Jag det var CE märkt med 6 1/2 T och 1/8 i säkerhet antar jag att de syftar på.

Krönt ? Låter det vara osagt, , men det var då lite kraftigare än de jag har.

Ett Tändstift till B 30 får agera mått stock.

2015-04-17 22.22.39.jpg

Så till 16 tons blocket, där en snusdosa agerar måttstock, 

2015-04-17 22.22.47.jpg

Det är lite grövre än de andra " 8 T " block jag har.

2015-04-17 22.22.59.jpg

Axeltappen ca 28 mm Godstjocklek 6 mm 

Ingen märkning /kröning

Min första fundering är om det räcker med att det sitter "CG" säkring och inte muttrar som låser de två halvorna kring trissan

2015-04-17 22.23.37.jpg

 

Jag skall testa dem och det känns då lite bättre när jag skall hobby vinscha och det sitter en traktor eller något annat tungt i andra ändan

 

Tackar Umeå Offroad för bra service med dialog och snabb leverans. Samt helt ok priser på dessa offroad tillbehör  :excl:

 

OBS ! Vi kommer ej tolerera någon jämförelse eller klago tråd om leverantören av delarna i detta inlägg

Ni får tycka vad ni vill, men vi ej se rent skitsnack och jämförelser med krönta saker skrivna om detta.

Det kommer åtgärdas snarast 

 

 

 

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Blocket ser intressant ut Hasse.
Kan du kolla hur linskivan är lagrad i det,och till vilken viredimension det är anpassat??

dvs. profilen i skivans periferi och linskivans medeldiameter??
Kan tänka mig att handla ett par styck att ha som lätta linledarblock...... B) 


Mvh/Dexx

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Då skall vi se.

Plockade bort låsringen och kollade samt mätte.

Lagring Ja stål mot stål, med fett emellan, Ja om man smörjer då. Lite som en tapp på en hydrualkolv på en lastar arm.

2015-04-18 09.21.26.jpg

Ja lämplig diameter på vajer ser ut som 14 mm. det går nog i grövre, men det är 15 mm uppe vid kanten på trissan.

2015-04-18 09.23.53.jpg

Så lite mått.

Totalt trissan 108 mm

Djup på spår 7.2 mm

Vilket borde ge 93.6 mm där vajern går som djupast.

En bild med lite klotter på kanske hjälper 

2015-04-18 09.35.59.jpg

 

Så var axeltappen 27.8 mm då.

 

EDIT: Lite tankar. Tror nog att ett nållager eller liknade inte skulle passa så bra in i den miljön jag använder. då skulle det behövas tätningar mm, Med andra ord detta är slitstarkt så länge man smörjer och trycker ur skit som letat sej in efter användning i skog, jord och vatten..

 

14 mm vajer eller syntetlina som också är vanligt på elvinschar i dag, funkar nog bra. Kör med 12 mm vajer i dag, men skall nog byta snart till 14 mm, då de satt på en för stark motor på min vinsch mot vad som är brukligt. De kar klämt dit en 7.5 hk motor i ställer för en 4,7 hk motor som de 12000 lbs 24 v  vinschar jag kollat på senare har  :ph34r:

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alltså ett helt ok halvfabrikat att kasta upp i svarven och montera en metallbussning i,till väldigt liten peng jfrt. med ett Sepsonblock...... :( 
Synd att dom inte satsat en tjuga till i mtrl.kostnad,bussningarna är inte dyrare än så. ^_^ 

Mvh/Dexx

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ett perfekt block för hobbybruk som man kan kalla det vi sysslar med bland träden. Som Dexxas skriver så vore en bussning väldigt bra att montera i linhjulet, och som du skriver själv så är segerringarna ingen bra metod att låsa axeln med. I den bästa av världar så funkar det kanon, men vid minsta snedbelastning så blir det dumt.

Så för att få ett riktigt bra block att lägga i fastkörningsväskan ihop med lite stroppar så vill man ha en bussning på linhjulet och en axel med bättre låsning. Sen har man ett riktigt vettigt block för ändamålet!

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jo jag kom fram till det efter att ha funderat och dryftat det med Obelix som kom förbi och kollade vad jag sysslade med.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kommer inte ihåg om det var i Slutarp eller Bjäreberg, men ångrar det inte vart ett till...

 

post-4978-0-26075100-1429373492.jpg

 

post-4978-0-36007900-1429373508.jpg

 

 

Linvagnen är ca 20mm bred.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hm så står man på mail listan där också då. 

Tror nog försvarets tre ton är med en hel dels säkerhet  ;)

Kommer det ett sådant får jag nog ta och ge mej. 4 block redan till en bil och en liten vinsch, snart drar jag väl bort vinschen från bilen om jag kopplar i mer på den  :unsure:

Kanske dags att bygga nytt fäste  :ph34r:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vitsen med block är väl att få kraften att "dra" i träd o annat fast, så man får mindre drag i bilen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aahhh,Nu börjar jag begripa varför jag har tre vinshar och banddrift.......Ni anser alltså att man ska åka bredvid vägen??  :blush:  :blush:  :lol:

 

:)

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej inte lusläst hela inlägget så förlåt om jag upprepar nåt.. Om man drar lyfter eller något med en stropp så finns det en minsta radie man inte får understiga då innehållet skadas om så sker. Kika på gunnebos grejer de förklara så till å med jag begrep.. Angående lagring i block, tänk på att överdimensionera så inte brons lagring tex blir mos i stålhjulet.. Kul e d.. Ha en bra kväll allesammans

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minsta radien ska undvikas för att inte skada en enskild kardel av en vajer,en gammal tumregel säger att minsta linskivediameter på stålvajer ska vara min.21 ggr lindiameter.
Alltså en tiomillimeters vajer ska ha en 210 mm delningsdiam på linskivan för max livslängd.


Visa mig en modern kinavinsh som klarar det...... :D  :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Förr va d redigt. Lyckas dåligt med inlägg på min Sony, kan inte lägga upp bilder eller länkar. Nån app till detta? Gunnebo har fina schaklar avsedda för stropp designade för att inte vara vassa och skada stroppen invärtes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...