Gå till innehåll

Plogfäste TGB 30?


Gäst cm_larsson

Rekommendera Poster

Hej alla. Jag är en ny medlem från hälsingland

Har samma projekt på gång. Försöker få till ett plogfäste på min tgb 30.

Tänker köra med spetsplog och hydraulik från lilla kranen.

Plogman, har du bultat fästet i ramen?

Jag kan tyvärr inte se bilderna som Hasse postat. Det skulle vara

kanon om han la in dom igen eller om någon har sparat dom

och kan lägga in.

MVH

Kjell

Jag har bultat fast ett plattjärn mellan rambalkarna (har använt mig av två hål till vire styrningen på ena sidan).

Har sedan svetsat fast en u-balk i plattjärnet som plogfästet ligger i.

Från stötfångaren har jag svetsat 2 st plattjärn som jag bultar fast längst fram på plogfästet.

Plogfästet är från en Scania 143:a och jag har svetsat samman det med ett profilrör och skurit av in fästningarna samt svetsat på fästen.

 

Skulle kännas bra att även få ett stag från varje sida bak som man fäster någonstans. Känns inte helt optimalt att fästa i framaxeln som rör sig. Då måste stagen vara rörliga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hej alla plogare. Lyfter denna intressanta tråd.

 

Hur går det för er? Skriv gärna en rad (och helst med bilder)

hur era projekt fortskrider.

Själv är jag på planeringsstadiet fortfarande, men jag har

mina ideer hur jag ska få dit plogfästena.

Förhoppningsvis kan jag få till lite bilder när det börjar ta form.

Har i alla fall köpt en nästan ny militär spetsplog med parallellföring

och en plogbock med elhydraulutrustning. Både plogen och bocken

fanns här hem i kring, så ibland har man tur. ^_^

Problemet är bara att hydraullådan på bocken är i vägen för det

övre påskjutet på plogen. Tänker ev. skära loss lådan och bulta fast

den nån annan stans. Kanske på hyttens bakvägg vänster sida.

En annan möjlighet är att bara använda det nedre påskjutet,

men vet inte om det funkar. Kom gärna med synpunkter.

 

MVH Kjell

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

15 månader efter mitt senaste inlägg i denna tråd så har jag äntligen provkört min 30a med spetsplog.

Tyvärr(?) finns det nästan ingen snö kvar, men det lilla som fanns är numera förflyttat i sidled.

Både plog och ploglyft funkar fint, så nu kan jag koncentrera mej på att fixa arbetsbelysning och

roterande varningsljus. Är solen uppe i morgon när jag kommer hem efter jobbet så ska jag ta lite

bilder och försöka lägga in tillsammans med en beskrivning av bygget. // Kjell

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fäste 1

 

Provar att lägga in en bild på ritningen av fästet som sitter på bilen.
Den gröna linjen är där fästet är svetsat i stötfångaren och den grå
linjen är ramen som jag bultat fästet i. 2st M16x45 10.9. Blå på bilden.
Jag tog bort linstyrningen på höger sida och borrade upp hålen i ramen till 16.5mm.
Borrade på vänster sida likadant. Luftborrmaskin med handtag på en höglyftande
garagedomkraft och en medhjälpare fixade detta. Ganska mjukt stål i ramen.
Ska ta en bild på fästet med plogbocken avtagen senare. Fästet är ganska smidigt
och är inte i vägen vid terrängkörning.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20140218 164318

På bilden syns hur plogbocken sitter i fästet. Väldigt tajt mot stötfångaren,
men jag ville inte att fästet skulle sticka ner mer än nödvändigt.
(Jodå, det blev för tajt. Jag fick slipa på bocken) Målning har inte varit
prioriterat som ni ser.
 
 

20140218 164214

Plogen är en variant med dubbla skjutgrindar. jag tror flygvapnet använde dom.
Jag byggde ett till "underbett" ca 400mm nedanför det övre. Strävan som går
snett bakåt ligger dikt emot fästet på bilen. Fabrikatet på plogen är Luhol och
plogbocken är en Lucksta.
 
 

20140218 164343

Här syns dom båda grindarna
 
 

20140218 164142

I plogbocken sitter ett hydraulaggregat med tank, pump med motor och 3st 2-vägsventiler
Jag använder bara en ventil till att börja med, men nästa stora projekt är ett diagonalblad med
hydraulsväng
.
 

20140218 164551

Plogbocken matas med batterikabel (50mm2) från en huvudströmbrytare
.
 

20140218 164417

Höj och sänk sker via denna 4vägsspak från en Datsun 280zx (Backspegeljustering)
 
 

20140218 164121

20140218 164058

20140218 170233

Hittade lite snö i alla fall så att jag kunde testa. Mycket nöjd med både ploglyften
och plogningen. Ser fram emot att få ploga meterdjup snö, men det kan få vänta tills
nästa vinter.// Kjell

 

 

 

 

 

 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har plogat två vintrar med min tgb 30, med en vikplog på 4m. Fungerar otroligt bra. Har monterat

en hydraulpump med remdrift , pumpen kommer från en scaniabuss, pumpen driver kylfläkten på bussar ock har ett fäste som passar.

Ett ventilpaket med enspaks vajerstyrning monterat. Plogbocken fäste jag på en 20mm plåt som svetsades i stötfångaren, samt förstärkts till ett grovt järn mellan ramsnokarna vid fjäderinfästningen.En oslagbar plogbil när det gäller att ta upp skogsbilvägar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

Vad rekommenderar ni att jag ska köpa för begagnad prisvärd plog till min/en TGB 30, samt hur bör jag låta bygga fästet för denna? Erbjuder ngn sig att bygga detta fästet är jag idel öra. 

 

Jag är helt oinvigd i ämnet så var tydliga och pedagogiska, tack!

 

Målet är en sammantaget ekonomisk lösning.

 

Tack på förhand // Björn H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jag har plogat två vintrar med min tgb 30, med en vikplog på 4m. Fungerar otroligt bra. Har monterat

en hydraulpump med remdrift , pumpen kommer från en scaniabuss, pumpen driver kylfläkten på bussar ock har ett fäste som passar.

Ett ventilpaket med enspaks vajerstyrning monterat. Plogbocken fäste jag på en 20mm plåt som svetsades i stötfångaren, samt förstärkts till ett grovt järn mellan ramsnokarna vid fjäderinfästningen.En oslagbar plogbil när det gäller att ta upp skogsbilvägar.

 

Kan du lägga upp bilder på fästet du gjort?

Är det en plogbock du svetsat på plåten?

Jag måste göra om mitt fäste då jag knäckte det ganska omgående när jag bröt upp oupptagna vägar.

Resultatet blev att plogen inte går att lyfta mer än 5cm från marken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Björn! Sorry, har inte sett ditt inlägg förrän nu.Men här kommer lite erfarenheter från mitt projekt.

Först och främst, vad ska du ploga? En skogsbilväg med mycket snö och kanske skoterspår är nog en spetsplog att föredra.

Svängbart Diagonalblad är är ju bra till att fösa undan snö och går att städa vid gårdsinfarter med.

Plogar man i lågfart (traktorfart) funkar ett rakt blad. Kan man köra fortare (20 km/h eller mer) funkar ett koniskt blad bättre.

Ett koniskt blad kastar snön längre. Men, svängbara blad kostar mycket pengar! Kollar du på Blocket så kostar ett hyfsat blad ca 25000;-

Bredden på bladet bör vara minst 2.8m men helst 3-3.2 meter. Har man för smalt blad trampar man ner snödrivorna med hjulen.

Jag hade turen att få tag i en plogbock med el-hydraul utrustning. 24volt elmotor med pump och tank samt 3 st 2vägs ventiler.

Eftersom jag har en spetsplog, behöver jag bara lyft/sänk funktion, men jag har förberett för svängfunktion.som du kan se i mitt

tidigare inlägg. En spetsplog kan man hitta till vrakpris om man har tur, men den funkar bäst till vägar.Fäste till bilen kan ju vara

lite komplicerat då det inte finns något färdigt. Mitt fäste är tillverkat för en Lucksta plogbock och är utskuren ur en 70mm plåt.

Jag ritade fästet själv i ett cad program och fick det utskuret på jobbet. Ritningen finns kvar och kan fås av den som vill göra ett eget.

Oj, mycke text blev det. Har du några funderingar kan du ringa mej. Jag skickar tel nr i PM. Ni andra som vill veta mer, skriv i denna tråd

så skickar jag tel nr i PM. MVH Kjell       

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Stort tack för fantastisk återkoppling!

 

När jag ställde frågan var jag 1cm ifrån att köpa ytterligare en härlighet som skulle bli bärare av en tilltänkt plog.

Nu blev det inte så men intresset för en TGB med plog ligger såklart kvar i bakhuvudet och pyr... :)

 

Kommer garanterat be och få fördjupade råd i denna fråga när/om det blir aktuellt.

 

Tack igen. det är sådant här engagemang som gör detta forum med dess medlemmar så unikt.

 

Med vänlig hälsning, Björn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
  • 2 years later...
  • 3 weeks later...
  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...