Gå till innehåll

V8 i Volvo TL 12


Rekommendera Poster

Hej 

Jag vill ha lite tips på byte till V8 i en Volvo TL 12 -56.
Funderar på en Cheva 350 men funkar det med aut. eller är manuell låda bättre?
Håller orginal fördelningslåda för mera hästkrafter?
Steffe
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en 350/350 i en sugga med original fördelningslåda, har även 42" däck.

 

Problemet är faktiskt fördelningslådan, som säkerligen håller för 1000hk, men inte växlar ner mer än 1.44:1. Man får ingen "låg-etta" och automaten går varm som fan.

 

Det går, men du får inte så kul i ett surhål. Om automaten orkar i början så kokar du den strax!

 

-Bild på startjeepen är du snäll! *nyfiken*

 

/Magnus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Synd på en så pass original bil.

 

Jag har två startjeepar, ingen i ett sådant där skick :)

 

En är mer originalmotor och plåtad hytt, det är ingen räser men är väldigt duglig till det den skall göra. Originalmotorn har ett jävla vridmoment. Ska man få ut nåt så ska man sätta servo och byta fördelningslåda, och då står du där med ett klumpigt specialbygge som är tungt och behöver 40"+ däck för att ta sig någotsånär. Man får passa sig för myr som vi har gott om här uppe i Boden. Så var min erfarenhet iaf, den bilen har stått länge oanvänd. Den andra är ett vrak med nån sorts samtida volvoträhytt med dieselmotor som inte går runt och utan flak. Hydraulpump på kraftuttaget på originallådan (1?)

 

Sen har jag en suggaram med 142-kaross och trött350/trött350/original fördelningslåda/42" däck och det är heller ingen lerhålsräser med original suggautväxling. Fin fjädring med fyrlänk och spiraler.

 

Jag är av den åsikten att en fin originalbil är roligare och mer praktisk än en halvombyggd. Visst, med alla de rätta prylarna så kör igång, men SE TILL att byta fördelningslåda om du ska köra automat. Det blir bara tråkigheter utan lägre lågväxel.

 

/Magnus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, den ser ganska bra ut på bilden, men det finns lite rost och den gamla 6:an är

väldigt trött. Sen gillar jag ju V8 ljudet, men man kanske skulle satsa på en 
Ford 460 med manuell låda om det får plats, den är det mycke vrid i, och
ganska lätta att få tag j.
En styrservo skulle ju inte vara dumt, läste nånstans att det skulle passa
från en Cheva pickup eller liknande, kan det stämma?
Den här jeepen är inte regad ännu. vad ska man tänka på vid en eventuell 
regbesiktning. Nån som har några tips?
Steffe.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst von_skyffel

de beror väl lite vad du ska köra med för hjul ska du ha orginal hjul eller liknande storlek så funkar dä bra med 350/350 å orginal fördelningslådan men ska du ha större hjul så skadar dä som sagt va inte å få ner utväxlingen... Jag har servo från scania 50 på min å den passar nästan rakt på men dom är väl inte så lätta å hitta längre.. Har du några mer ombyggnads planer?? Jag är väl igentligen emot å bygga om orginal bilar men de e ju upp till var å en och jag ser i och för sej hellre en ombyggd som används än en orginalare som bara står å samlar damm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

 

Sen har jag en suggaram med 142-kaross och trött350/trött350/original fördelningslåda/42" däck och det är heller ingen lerhålsräser med original suggautväxling. Fin fjädring med fyrlänk och spiraler.

 

/Magnus

 

du har inga bilder eller mer info på hjulupphängningen på den där suggaramen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
  • 8 months later...

Hej igen.

 

Jag har fått tag i 2 st Volvo B36 V8, vet nån om den passar på växellådan i TL-12an, eller måste jag byta den ochså.

Den ena motorn är komlett, men den andra saknar förgasare, födelare och vattpump.

Har ni något sånt över är jag intresserad, det verkar vara svårt med reservdelar till dessa motorer.

Packningar kan vara intressant ochså. Hittade tändgrejor på Altyco parts AB.

Det kanske blir en V8 trots allt i den gamla startjeepen.

Mvh   Steffe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, dom växer inte på trän direkt. Jag hittade båda motorerna på internet samma dag, den ena på en bilskrot i Trelleborg och den andra på en bilskrot i Södertälje. Så det är kanske där man ska leta efter dom.

Ska försöka få liv i en av dom, har nog den andra som reserv, dom är ju inte så vanliga.

Skickar lite bilder, jag vet ju att ni gillar det. :excl: 

 

post-6269-0-61478100-1359145944_thumb.jpg

post-6269-0-97568000-1359145961_thumb.jpg

post-6269-0-80170400-1359146905.jpg

post-6269-0-09240500-1359146922_thumb.jpg

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...