Gå till innehåll

Blåslampa TGB 30


Gäst tgb 30

Rekommendera Poster

Jag kan nog fixa fram en komplet blåslampa till dej om du är intresserad ?.

Hej.

Jag saknar blåslampan och vindskydd till min TGB 30 och är intresserad att köpa.

Det ska enligt boken vara en manometer på blåslampan.

//Mattias e-post: mattiasmannen@spray.se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Biltemas Lysfotogen funkar också riktigt bra.

Använder själv den i fotogenkök med gott resultat.

 

Jag får inte min att funka så bra, använt biltemas fotogen. Det blir en lång stråle i mitten , nästan oavsett hur mkt jag förvärmer. till saken hör att min blåslamapa var helt ny/oanvänd. Vad kan man göra? tänkte blåsa bort lite ogräs här men det blir mest fläckar på plattorna ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får inte min att funka så bra, använt biltemas fotogen. Det blir en lång stråle i mitten , nästan oavsett hur mkt jag förvärmer. till saken hör att min blåslamapa var helt ny/oanvänd. Vad kan man göra? tänkte blåsa bort lite ogräs här men det blir mest fläckar på plattorna ^_^

Du kanske har fotogen i förångarspiralen (den som ska värmas) då förångas det och kyler under förvärmningen. Det jag menar är att den långa eldkastarstrålen tyder på det. Kanske kranen läcker? Redigerad av SBA111
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lånar den här tråden lite ...

är det nån som har fått "startbrännaren" på blåslampan att fungera? Man ska kunna värma med fotogengas från toppen av tanken så att man inte behöver använda rödsprit. Jag får den inte att brinna, det väser när man öppnar vredet men vill inte ta sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Förr när, man använde fotogen till motorbränsle (i till exempel traktorer som Grålle) använde man så kallad motorfotogen. Den var fetare och inte så ren som Lysfotogen vilken användes i fotogenlampor för att dessa skulle sota mindre. Grållen hade en liten tank för bensin (tvåtakts soppa) som man startade och varmkörde på. När motorn var riktigt varm slog man om soppakranen till fotogendrift (innan soppan tog slut ^_^ ). Slog man över till fotogen för tidigt dog motorn och surade igen å det grövsta. Körde man Grållen på lysfotogen måste man blanda med tvåtaktsolja för att den inte skulle värmenypa eller skära. Många gick över till att helt köra grållen på oljeblandat.

Till blåslampa duger motorfotogen men lysfotogen går nog lika bra.

Det står inte i instruktionsboken vilken sorts bränsle blåslampan ska drivas med så jag blev osäker om jag skulle använda diesel, lampolja, tändvätska eller något annat. Fotogen trodde jag inte gick att få tag i längre men gör det det så är det nog det som ska användas. :wub:  Var köpte du "lampfotogenen"?

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förr när, man använde fotogen till motorbränsle (i till exempel traktorer som Grålle) använde man så kallad motorfotogen. Den var fetare och inte så ren som Lysfotogen vilken användes i fotogenlampor för att dessa skulle sota mindre. Grållen hade en liten tank för bensin (tvåtakts soppa) som man startade och varmkörde på. När motorn var riktigt varm slog man om soppakranen till fotogendrift (innan soppan tog slut ^_^ ). Slog man över till fotogen för tidigt dog motorn och surade igen å det grövsta. Körde man Grållen på lysfotogen måste man blanda med tvåtaktsolja för att den inte skulle värmenypa eller skära. Många gick över till att helt köra grållen på oljeblandat.

Till blåslampa duger motorfotogen men lysfotogen går nog lika bra.

Det står inte i instruktionsboken vilken sorts bränsle blåslampan ska drivas med så jag blev osäker om jag skulle använda diesel, lampolja, tändvätska eller något annat. Fotogen trodde jag inte gick att få tag i längre men gör det det så är det nog det som ska användas. :wub:  Var köpte du "lampfotogenen"?

Kanske det heter lysfotogen egentligen  :D  köpte det i en lokal butik (Malung) vid namn oljecenter, tror att han köpte in det mesta från hydro då.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder alltid tändvätska EU265-150-3  till både fotogenkök (som används dagligen) och blåslampa men har märkt att det är skillnad på olika

tillverkares vätska framförallt i blåslampan, har provat olika lysfotogen i blåslampan ibland blir den elkastare med vissa sorter lysfotogen,

men alldrig med tändvätska.

Det som heter lampolja är väl i första hand tänkt till lampor med veke?

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant att så många fått tag i fotogen men även att tändvätska används!

 

Jag läste på en historiesida om Blåslampan att den är konstruerad för fotogen eller bensin :o  Jag tror bensin går bort även om det låter spännande B)

 

Undrar om någon provat med diesel?

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det brukar vara skillnad på bensin och fotogenvarianterna.

På en fotogenblåslampa ligger förångarspiralen inuti flamröret.

På en bensinblåslampa ligger förångarspiralen utanpå flamröret.

 

Ett litet tips om tändning. När man värmer med rödsprit är det viktigt att det inte finns fotogen i förångarspiralen eftersom fotogenen då kyler när den kokar så förångarspiralen blir inte het. Likaså om man "testar" lite under uppvärmningens gång så kyler man ner spiralen. Pådragsventilen sitter före förångarspiralen och munstycket sitter efter förångarspiralen

 

Således, låt hela spritsatsen brinna upp och på den sista fämtande lågan drar man på lite fotogen. Ha tändstickor redo om du råkar vara lite för sent ute. Hellre försent än förtidigt. Eldkastarfenomenet beror helt och enbart på att oförångad fotogen kommer ända fram till munstycket.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen som lyckats dra igång den utan T-sprit i koppen under än ?

Jag har provar lite enligt instruktions boken som finns här men vet inte om jag har rätt modell.

Dels vill jag ju kunna använda värmaren till det den är till.

Sen kommer behöva den så småningom för att värma gods på en motor innan svetsning, "har ingen gas" och det är inte lämpligt att den blir en eldkastare, Så som det kan bli med T-spriten innan den tänds, varken utanför eller inne vid motorn där jag skall värma.

Står bilen i gammalt högt gräs så kan det sluta illa om den beter sej som min gör och sprutar en flera meter lång brinnande stråle innan den kan ställas om och brinna som blåslampa  :unsure:

Även Båten som jag skall prova svetsa lite på blocket i,är det ju olämpligt om det blir det resultatet  :blink:

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja så långt har jag också kommit. verkar som den där fotogen gasen är svårantänd, tror att det blir för högt tryck så den "blåses ut" typ som om man skruvar upp på en gasol tub, så är det nästan omöjligt att tända direkt vid tuben utan något som stryper trycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja så långt har jag också kommit. verkar som den där fotogen gasen är svårantänd, tror att det blir för högt tryck så den "blåses ut" typ som om man skruvar upp på en gasol tub, så är det nästan omöjligt att tända direkt vid tuben utan något som stryper trycket.

Det är inte så enkelt att du har för högt tryck i behållaren när du försöker tända startbrännaren? Den kan eventuellet också bero på att dagens bränsle skiljer sig från det som lampan är konstruerad för.

 

Det finns ju en manual för "Motorvärmare 271" i denna framgår det att man ska ha ett lägre tryck vid start av startbrännaren.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte så enkelt att du har för högt tryck i behållaren när du försöker tända startbrännaren? Den kan eventuellet också bero på att dagens bränsle skiljer sig från det som lampan är konstruerad för.

 

Det finns ju en manual för "Motorvärmare 271" i denna framgår det att man ska ha ett lägre tryck vid start av startbrännaren.

Trycket har jag exprimenterat med utan framgång. 1 kg föreskrivs i TGB30 handbok.

Bränslesammansättningen är en ny tanke för mig, kanske är dagens fotogen mer fri från lättflyktiga komponenter. Ska prova att blanda i lite bensin.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick fart på min utan T-sprit i dag. vart lättare att tända gasen när man vek undan behållaren för T-spriten. så man fick tändarens låga mer direkt underifrån :excl: .

 

Har fyllt upp själva värmaren med ny glykol blandning och kollat slangarna genom att sätta blåslampan i sitt ställ och elda på en stund, kunde då känna att det blev ett bra tryck i slangarna, så nu är det bara att tanka upp med lysfotogen igen och den är redo för nästa köld knäpp, då skall jag koppla i hop den med bilen och köra en kallstart  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...